Permalänk
Medlem

Felsökning dator som ej vill starta...

Igår använde jag min dator prexis som vanligt.
är en Q6600 som sitter på ett Gigabyte kort med 8GB Ram.

den har funkat för mig i ca 1år, inga som helst problem.

men så i morse när jag skulle starta den så blir det ingen signal till monitorn..

alla fläktar verkar stanna i MAX läge..

det jag gjort hittils är att ta ur ram minne osv.
men blir ingen som helst skillnad..

kan det vara så att moderkortet är gånget?

vad mer kan jag testa..

tror inte antec 900 har någon speaker så hör ju inga pip eller felkoder iaf..

Men e så skumt datorn har ju stått här hela tiden, inte omflyttad eller någe.. så..

jag har nu iofs utnyttjat chansen och köpt nya delar utan att sambon lackar för mycket
men vill ju iaf få igång den så jag kan sälja delar jag ej behöver när min i7 kommer.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Vila i frid

Av symptomen att dömma så postar inte BIOS, kan bero på precis vad som helst. cpu, minne, nätaggregat, grafikkort, annat kort.

Permalänk
Medlem

Jag skrev i en annan tråd häromdagen så jag copy/pastar vad jag skrev i den tråden. Detta kunde även hända när man startade datorn på morgonen.

Citat:

Hade ett liknade problem att datorn startade om, vissa omstarter så försöker datorn starta upp igen men det går inte. Då får man stänga av power-knappen back på nätaggregatet. Men vissa omstarter så försöker datorn statra upp men då händer följande syntom: Hårddisk lampan lyser konstant, fläcktarna i 50 %, ingen bild och senare konsaterade jag att inte änns BIOS startade. Lösningen på det problemet var att dra ur 8-pin eller 24-pin kontaket som sitter på moderkortet. Efter det så startade datorn och man kunde använda den igen tills felet uppstår igen.

Men nyligen fick jag nog och köpte just ett nytt nätaggregat Corsair HX750W och hoppas att det ska lösa mina problem.

Det är ju inte säkert att det är nättaggregatet som är fel. Men jag kan återkomma om det vissar sig att det hjälpte mina dator beskymmer.

Det har nu gått tre dagar utan en enda omstart.

Visa signatur

Main: Fractal Design Define S | be quiet! Dark Power 12 1000W | Gigabyte X570 AORUS Ultra | AMD Ryzen R9 5900X | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB | EVGA GTX 1070 | SoundBlaster X-Fi | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 | Windows 10 Professional x64
Laptop: HP EliteBook 850 G7

Permalänk
Medlem

ska testa sätta i ett annat gfx till helgen..

fast om jag skippar gfx i den, kan den komma längre i post då om det är det som e felet?

Men asså, kan det tex vara mitt soundblastwer x-fi som är kaput och bara för det sitter i pci porten kan datorn baggla?

iofs lätt slita ut det mesta

update..

provade att köra utan trådlöst nätverkskort och soundblaster x-fi i iaf. men går inte bättre.
så testagfx blir näösta steg då..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Så , nu har jag testat med nytt gfx , funkade ej.
bytte till ett annat moderkort igår..
och gissa vad, det funkar ej..
så de enda grejerna kvar nu är CPU eller PSU..
ingen som har en psu jag kan testa med?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Får se om jag fårtag i ett psu att testa med..
men asså, hur vanligt är det att en cpu går sönder?
för är ju sista att testa sedan..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Ny psu, nästa vecka,, då blir uppföljningen.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Har samma problem som jag har tagit tag i tillslut(gjorde även en tråd "no signal").

Får du "No Signal" eller dylikt, eller är det enbart svart?

Jag köpte iallafall del för del och allt är nytt förutom hdd / chassit. Samma problem kvarstår, får "no signal". Lämnade in skiten på felsökning, enligt dom som felsökt var det grafikkortet som var paj, men litar inte riktigt på det.

Men hur som haver har jag lämnat in grafikkortet hos Alina där jag köpte det och dom ska kolla upp det.

Funderar på att åka ner med hela burken till Alina(där gkortet är köpt) och låta dom kolla igenom den, för även Alina verkade lite osäkra på deras kompetens där jag först lämna in datorn.

Men har hört att Alina ska vara förbannat sega på saker man lämnat in, någon som har erfarenhet med dom? Dom verkar iallafall sega med mitt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Så nu är allt testat förutom CPU då..
för datorn funkar inte nu heller..
vad i helvete!?

allt snurrar på max med nya PSU med..

men orkade ju inte koppla skärmen, men ska väl ej spela roll han ska väl varva ner iaf?
för han ska väl ej behöva känna att skärm är inkopplad för posta vidare?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem med min nya CPU, Köpte en 955:a trodde först att det inte var mina minnen som var kompatibla, Men allt funkar klockrent efter att jag tog isär allt och byggde upp det på mitt köksbord o drog igång det, Skärmarna startade direkt, så jag satte in det i chassit igen, och jag har inte haft några problem sedan dess... Kopplade även bort min gamla IDE hårddisk som jag satt i som extra lagring.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491240

blir väl en sådan då, för se om den sparkas igång.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz