Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CapFever
Ollepelle
http://www.cpuid.com/download/hwmonitor/HWMonitor64_115.zip till 64bit
http://www.cpuid.com/download/hwmonitor/HWMonitor_115.zip Till 32bit

Google - CPPUID - download

Tack, jag sökte med ett P för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Hej
Finns det någon som kan ge vikt och mått på paketet som SXPS 16 kommer i?
Det skulle hjälpa en hel del.

Mvh Olof

Mått: ca 50 x 45 x 12 cm
Väger typ mellan 4 och 5 kg!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Pratade med Schenker om leveransspårning. Dell bokar en sändning, sedan kan det, enl Schenker, ta tid innan lev överförs från Dell till Schenker. Dvs, ingenting ser ut att hända.

Någon annan som följt sin beställning med likartat sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Mått: ca 50 x 45 x 12 cm
Väger typ mellan 4 och 5 kg!

Detta är hela paketet, som det kommer levererat?
Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Detta är hela paketet, som det kommer levererat?
Tack

Japp! Detta är måtten på en wellpapplåda som schenker kommer med till dörren. I den ligger dells, lite snyggare, förpackningslåda i mattsvart.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

@ Ollepelle: Jag beställde min dator tisdag 17/11. På fredagen samma vecka tog Schenker emot datorn men jag kunde inte spåra den hos dom förens idag och då är ETA för datorn den 27/11 alltså denna fredag.

Är det någon som har testat CoD: Modern Warfare 2 och Left 4 Dead (1 eller 2) kanske? Är lite nyfiken på just dom titlarna, planerar ett litet invigningslan på fredag och då ska League of Legends spelas flitigt med lite FPS pauser emellanåt.

/Robbart

Permalänk
Medlem

På sin XPS Studio 16 såklart... Det borde jag sagt.

Permalänk
Medlem

Left for dead 1 funkar jättebra flyter på som en dröm i 1080p och det mesta på högsta ^^

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbart
På sin XPS Studio 16 såklart... Det borde jag sagt.

Haha, iome att det är ett XPS 1640-forum så behövs nog inte det egentligen

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbart
@ Ollepelle: Jag beställde min dator tisdag 17/11. På fredagen samma vecka tog Schenker emot datorn men jag kunde inte spåra den hos dom förens idag och då är ETA för datorn den 27/11 alltså denna fredag.

Är det någon som har testat CoD: Modern Warfare 2 och Left 4 Dead (1 eller 2) kanske? Är lite nyfiken på just dom titlarna, planerar ett litet invigningslan på fredag och då ska League of Legends spelas flitigt med lite FPS pauser emellanåt.

/Robbart

Schenker blev inte förvånade när jag nämnde Dell. Nu är det tydligen skillnad på leveransbokning hos Dell, och att paketet verkligen finns där. Kvinnan på Schenker rekommenderade mig att ringa Dell i morrn om inget hänt. Den leveransbokades 23/11.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Left for dead 1 funkar jättebra flyter på som en dröm i 1080p och det mesta på högsta ^^

Guld!

Förresten, om det är någon som har lite tråkigt skulle jag verkligen vilja bli upplyst om vad 1080p spelar för roll när man spelar spel.

Och sen också vad jag bör tänka på om jag ska köpa en skärm till min dator. Om och hur man bör titta på och jämföra GPU:ns upplösning gentemot skärmen.(?)

MVH
Robbart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbart
Guld!

Förresten, om det är någon som har lite tråkigt skulle jag verkligen vilja bli upplyst om vad 1080p spelar för roll när man spelar spel.

Och sen också vad jag bör tänka på om jag ska köpa en skärm till min dator. Om och hur man bör titta på och jämföra GPU:ns upplösning gentemot skärmen.(?)

MVH
Robbart

1080p är ju upplösningen på skärmen (1920 x 1080) så det är alltså hur detaljerat det blir när man spelar. Om du kör ett spel i 1280 x 720 istället så blir det inte lika detaljerat, vilket gör att grafikkortet inte behöver anstränga sig lika mycket men det ser inte heller lika bra ut. De övriga grafikinställningarna (ex. AA el. skuggor osv.) ändrar bara hur bra de små detaljerna ser ut.

Därför vill man gärna ha 1080p på filmer och sånt för att man ser detaljerna på filmen mycket tydligare.

Ska du köpa en ny skärm till din dator så är det viktigaste kvalitén på skärmen och specifikationerna på den. Se till att du köper en skärm du kommer vara nöjd med. De flesta skärmarna nu för tiden säljs ju med 1080p om du inte köper en 16:10 skärm, men jag skulle köpt en med samma upplösning som skärmen på laptopen.

MVH
Arvid

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

Om någon funderar på ett köp och har kontakter i Storbritannien så kan jag tipsa om denna länken
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?c=uk&cs=...

Efter att jag lade till en SSD disk på 128GB samt bluetooth så slutade priset på ca. 14 000 svenska.

Hade själv planerat det köpet, men det gick tyvärr inte då min vän i England inte befann sig i landet under tiden då rabatten gäller. (sluttiden på rabatten är idag)

- Olof

Permalänk

RGB 1080p skärmen har dessutom snabbare svarstid, vilket är en en fördel i spel

och visst är det smart att man välja GPU emot skärmens upplösning.

jag kör mest STEAM spel så jag har inga problem att köra spelen o Native upplösning (1920x1080) men om du tänkt att spela de allra nyaste DX10 spelen så kommer EJ Ati.4670 klara det i Native, MEN jag skulle ändå ta 1080p skärmen, spelar t ex COD4 i 1280x800 med allt på high och bilden är sjukt skarp.

film är helt fantastiskt på RGB skärmen, (spelar ingen roll o det är HD, Divx eller DVD....bilden är ändå sjukt bra......går ej att jämföra med nånn annan laptop, helt klart)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem

Om jag kommer använda min sxps16 dator till mycket bildbehandling och en del filmredigering och även en del 3d-rendering, men samtidigt vill kunna spela både de senaste och lite äldre spel på den. Bör jag satsa på en snabb c2d-processor eller i7-1.6?

Permalänk

du får mest (& bäst) power med Intels Core i7 om du kör med SLi grafikkort..........(visst i7 1.6ghz är klockren, men i ditt fall räcker en P8700 hela vägen fram utan problem)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk

Är det olagligt att ta rabatt koder från nätet, som t.ex Rabattkod.se?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleR
Om jag kommer använda min sxps16 dator till mycket bildbehandling och en del filmredigering och även en del 3d-rendering, men samtidigt vill kunna spela både de senaste och lite äldre spel på den. Bör jag satsa på en snabb c2d-processor eller i7-1.6?

Måste säga emot evert-grön här. Bildbehandlingsprogram framför allt drar mycket stor nytta av en fyrkärnig processor. Har inte så stor koll på filmredigering men kan tänka mig att de programmen också är optimerade för flera kärnor i spelen kommer det inte spela lika stor roll. Där kommer det vara grafikkortet som flaskar ändå, men om du har en i7 inom räckhållet för din budget så tycker jag absolut att du ska välja det. I bildbehandling kommer du ha väldigt stor nytta av det.

Men det beror förstås på hur seriös du är med din bildbehandling. Om du bara har det som hobby och gör det lite nu och då på fritiden kommer det kanske inte vara nödvändigt men om du regelbundet bildbehandlar och eventuellt vill jobba med det eller nåt liknande så röstar jag för en i7 framför en P8700 eller liknande.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompa1122
Är det olagligt att ta rabatt koder från nätet, som t.ex Rabattkod.se?

Nej! Det är Dell som ger ut rabattkoderna, och det finns inte någon "code-generator". Så eftersom alla koder måste komma från dell (ifall de funkar) så är de inte olagliga.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Okej, men stog sedan att koden inte uppfyller kraven eller ogiltig...

Permalänk
Medlem

Har haft min Studio xps 16 i snart 1 månad och jag är sjukt nöjd.
Än så länge har spelat MW2, Borderlands, Batman och alla flyter fint i nästan högsta på alla inställningar. Jag har c2d versionen med wled och jag tycker att den skärmen är väldigt skarp.

Har dock småsaker att gnälla om och det är att texten blir så liten vid vanlig användning eftersom det är 1080p men det är inte hela världen då det går att zooma.

Att den är omöjligt att hålla ren:P

Sen är jag lite bekymrad över värmen. När jag spelar så ligger CPU på runt 70 grader och hdd runt 50 och det blir VÄLDIGT varmt på undersidan, nästan så att man bränner sig. Är det något att oroa sig över? För tekniskt sett så slits ju hårdvaran mer vid hög värme och man vill ju gärna att en 12000 kronors dator håller ett bra tag:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompa1122
Okej, men stog sedan att koden inte uppfyller kraven eller ogiltig...

Jo, det har hänt mig ett antal gånger. Det beror antagligen på att koden har gått ut eller att dell märkt att vissa koder sprids på nätet så att de helt enkelt blockerar de koderna

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Nu blir jag bara så trött....

Beställde min xps 16 den 28/10 och fick lev datum satt till den 4/12.

Idag, när jag var inne och kollade orderstatus hade skojjarna på dell flyttat fram den till 2010-01-04. En månad till, har de några kunder överhuvudtaget när de gör såhär..... ?

/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rAEKa
Har haft min Studio xps 16 i snart 1 månad och jag är sjukt nöjd.
Än så länge har spelat MW2, Borderlands, Batman och alla flyter fint i nästan högsta på alla inställningar. Jag har c2d versionen med wled och jag tycker att den skärmen är väldigt skarp.

Har dock småsaker att gnälla om och det är att texten blir så liten vid vanlig användning eftersom det är 1080p men det är inte hela världen då det går att zooma.

Att den är omöjligt att hålla ren:P

Sen är jag lite bekymrad över värmen. När jag spelar så ligger CPU på runt 70 grader och hdd runt 50 och det blir VÄLDIGT varmt på undersidan, nästan så att man bränner sig. Är det något att oroa sig över? För tekniskt sett så slits ju hårdvaran mer vid hög värme och man vill ju gärna att en 12000 kronors dator håller ett bra tag:)

Jag har rekommenderat kylplattor förut i den här tråden och jag gör det igen, själv har jag Zalman ZM-NC2000 och tempen ligger runt 50C när jag spelat ett tag.

Du vill att den skall hålla ett tag! och visst drar den åt sig damm!?

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk

Här är en till som också funderar. Min lev bokades hos Schenker 23/11, men man har ännu inte fått den. Skickad i levinfo kan inte stämma. Simmar man med dem från Irland?
Antagligen fraktsamordnar man till förbannelse, för att hålla nere fraktkostnaderna. Mitt levdatum står fortfarande på 1/12.

Skulle man flytta fram min lev till 2010, behöver man inte skicka den. Jag tycker att det är bra grejer, leveranserna är under all kritik.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLlY
Jag har rekommenderat kylplattor förut i den här tråden och jag gör det igen, själv har jag Zalman ZM-NC2000 och tempen ligger runt 50C när jag spelat ett tag.

Du vill att den skall hålla ett tag! och visst drar den åt sig damm!?

Vet inte om jag förstår dig rätt, men värme sliter hårt på elektronik. Måste man använda kylplattor, så är den inte mobil i mina ögon. Då hade en stationär varit att rekommendera. Jag använder min laptop i bilen, båten osv, där kylplattor bara är att glömma.

Edit: Jag är fortfarande förvånad hur en säljare kan påstå att han inte känner till några värmeproblem med xps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Vet inte om jag förstår dig rätt, men värme sliter hårt på elektronik. Måste man använda kylplattor, så är den inte mobil i mina ögon. Då hade en stationär varit att rekommendera. Jag använder min laptop i bilen, båten osv, där kylplattor bara är att glömma.

Den blir ju bara varm vid belastning naturligtvis. Det låter som att du behöver en netbook. Det här är en släpbar desktop ersättande speldator i ovanligt litet format. Dessutom är batteritiden riktigt usel. Jag använder min mest i husets alla rum och har alltid nära till eluttag, för mig fungerar det bra jag använder oftast kylplattan även när jag bara sitter och surfar men då har jag inte fläkten igång.

Hoppas det hjälper dig något.

EDIT: Och föressten att bottenplattan blir varm är ett gott tecken, dells kylningsteknik med bara en fläkt bygger på att värmen leds ut med hjälp av bottenplattan. Ingen knädator m.a.o, säkert risk för brännskador om man får för sig att spela med datorn i knät.

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLlY
Den blir ju bara varm vid belastning naturligtvis. Det låter som att du behöver en netbook. Det här är en släpbar desktop ersättande speldator i ovanligt litet format. Dessutom är batteritiden riktigt usel. Jag använder min mest i husets alla rum och har alltid nära till eluttag, för mig fungerar det bra jag använder oftast kylplattan även när jag bara sitter och surfar men då har jag inte fläkten igång.

Hoppas det hjälper dig något.

Det är möjligt att jag köpt fel produkt. Men jag ville ha en prestandadator, för att det är kul. Dessutom sa säljaren att han inte kände till värmeproblem med xps.

Edit: Jag tycks läsa för fort. Nej, netbook är inget för mig. Xps är en ersättare till min Inspiron 5100. Som navigationsdator i båt, får man ingen översikt med liten skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Det är möjligt att jag köpt fel produkt. Men jag ville ha en prestandadator, för att det är kul. Dessutom sa säljaren att han inte kände till värmeproblem med xps.

Och det är verkligen skitkul, jag spelar Red Faction guerilla typ maxat, prestanda finns det gott om men det kräver lite kylhjälp anser jag, fanns ju någon här som spelade på bara skrivbordet och inte uppfattade runt 70c som några problem alls.

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk
Medlem

Ringde och pratade med en säljare, får se om jag får nån orderbekräftelse snart

Angående frakt så sa han att den låg på runt 3 veckor. Inte helt tokigt eftersom datorn faktiskt byggs efter behov. Men det vore trist att få vänta tills januari.