Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
Nån som har fått fram något av Dell när det gäller detta med premiumsupport .. den försäljaren ja pratat med skulle kolla upp det till imorgon ... Han var inte säker ..på vad som gällde

Micke

Bra att vi är fler som ställer frågan, jag har nyss ställt frågan. Nu är min kontaktman borta, så vi får se om någon ersättare svarar.

Permalänk
Medlem

Först och främst, tack för svaren.

2#
Nu är min egen XPS beställd.

Jag körde på P8700 processorn och valde bort i7 rent av ekonomiska skäl. Jag lyckades mygla till mig en vit dator med 15,6" wled skärmen vilket inte finns som alternativ när man konfigurerar datorn på dell.se. Men så att framtida XPS ägare vet att det är ett alternativ.

Jag valde 2års garanti och skadeskydd och fick lägga på lite över 1500 tror jag? Men är det ni diskuterar vare sig Premium borde ingå i baspriset på en XPS 16, i sånt fall tänker jag också ringa upp och fråga.

Permalänk

Beställde precis min med 16", i7 720, SSD och win7 installerat, var tvungen att ringa för att få välja något annat än Vista till i7.

Jag fick inte heller premium support fast jag beställde som företagskund så jag är med nyfiken på vad ni får för svar.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk

begär Premium support.......man måste ställa lite krav på säljaren....tro mig, du kan få så jäkla mycket extra med lite jobb, (du betalar trots allt mellan 12-16k för deras produkt..eller hur ??).

detta är vad jag har fått genom att fråga DELL (dels före köp och efter köp)

(min 1.a dyrare DELL laptop) fick jag 3 års "at home" garanti för endast 1200kr (värde 3000kr)......bara för att jag tyckte laptopen var dyr som den var från början (gav 17600kr för den 3 år sedan)

(samma laptop) fick en jag en helt ny wuxga True life skärm (dom bytte den 2 gånger tills jag blev nöjd) hade jag inte frågat och ställt krav hade jag inte fått ett skit.

(samma laptop)....fick ett nytt 9-cell batteri bara för att jag inte tyckte mitt 6-cell höll måttet, hade jag inte frågat och ställt krav hade jag inte fått ett skit...............dessutom har at home supporten varit sjukt hjälpsamma och trevliga...så all Cred till världens bästa support, (whitout a doubt)

(min nya DELL studio xps 16
).....
DELL erbjöd mig en eskulation av min gamla laptop (just för att jag hade den 3-åriga at home garantin och för att dom tyckte jag skulle få en ny.
MEN från början skulle jag få en ny Inspiron laptop, aldrig sa ja, den har garanterat inte samma grafik prestanda som min gamla, osv.....efter 2 telefonsamtal fick jag den här helt nya Studio Xps 16 med RGBLED, P8700, TV-Tuner, 7200rpm HD & Premium Support (d.v.s 48 tim at home garanti).

hoppas jag gett lite inspiration att inte va för "snäll" när det gäller köp av dyra DELL laptops

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_One
Beställde precis min med 16", i7 720, SSD och win7 installerat, var tvungen att ringa för att få välja något annat än Vista till i7.

Jag fick inte heller premium support fast jag beställde som företagskund så jag är med nyfiken på vad ni får för svar.

Vad är vitsen med SSD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Vad är vitsen med SSD?

Vitsen med SSD är främst att de har mycket lägre åtkomsttider än "vanliga" hårddiskar, men sen är det också högre överföringshastigheter, lägre strömförbrukning o lite annat smått o gott som gör de bättre

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Vitsen med SSD är främst att de har mycket lägre åtkomsttider än "vanliga" hårddiskar, men sen är det också högre överföringshastigheter, lägre strömförbrukning o lite annat smått o gott som gör de bättre

Är den som kostar drygt 3000sek extra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Är den som kostar drygt 3000sek extra?

Yesbox.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Detta med SSD är mycket intressant.

Har ju i min offert med den 256gb ssd som dell bjuder på. Men jaghar hört lite si å så om just samsung diskarna.
Kanske hade det vart bättre med en 160gb intel x25 istället. Alltså att jag sätter in en själv efter köp.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chalmeristen
Detta med SSD är mycket intressant.

Har ju i min offert med den 256gb ssd som dell bjuder på. Men jaghar hört lite si å så om just samsung diskarna.
Kanske hade det vart bättre med en 160gb intel x25 istället. Alltså att jag sätter in en själv efter köp.

Vad tror ni?

Låter som en ganska bra idé. Har inte kollat upp hur mycket det skiljer egentligen men om ja hade köpt en SSD i dagsläget hade jag valt Intels x-25. Men som sagt vet ja i princip ingenting om SSD förutom lite pros o cons c:

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Låter som en ganska bra idé. Har inte kollat upp hur mycket det skiljer egentligen men om ja hade köpt en SSD i dagsläget hade jag valt Intels x-25. Men som sagt vet ja i princip ingenting om SSD förutom lite pros o cons c:

Jo Intel´s diskar har ju vunnit allt. Men samtidigt har jag inte sett något test om just samsung´s 256gb.
Man får trots allt lägga ut ett par hundra spänn till för en mindre disk, som dessutom inte kommer omfattas av premium garantin.

Svårt detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Yesbox.

Nja, jag är nog en för vanlig användare för det. Skulle knappast ha någon nytta av den rätt stora kostnaden.
Nu har jag stått i läge 3 ett par veckor, så nu har de 1 månad på sig.

Permalänk

skulle aldrig pröjsa 2-3000 extra för ett par Nano-sekunder snabbare svarstid som en SSD HD ger emot en 7200rpm HD............tycker SSD just nu är mer flash en prestanda, (om man ser vad man får för pengarna)

DELLs Seagate 7200rpm med Free fall sensor är ju sjukt snabb, billigare och väldigt väldigt pålitlig...........helt klar det bästa alternativet

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
skulle aldrig pröjsa 2-3000 extra för ett par millisekunder snabbare svarstid som en SSD HD ger emot en 7200rpm HD............tycker SSD just nu är mer flash en prestanda, (om man ser vad man får för pengarna)

DELLs Seagate 7200rpm med Free fall sensor är ju sjukt snabb, billig och väldigt väldigt pålitlig...........helt klar det bästa alternativet

Det är inte det bästa alternativet men det är det mest prisvärda! det är ju inte bara några millisekunder snabbare som märks. Det blir ju kortare laddningstider på i princip alla program och OSet startar snabbare (vilket märks i sekunder och inte i millisekunder), men jag håller med dig. Det är inte värt 3000, inte för mig i alla fall.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Jag är inte i behov att ha en stor disk då det är min arbetsdator då vi har allt på vår server på jobbet och hemma har jag en NAS för mitt mediabibliotek, därför tyckte jag att de 250kr extra som ger mig en 128GB SSD som är tyst, sval, tål lite våld samt ger lite bättre prestanda är värt det. Datorn ska helst hålla tre år så om 1,5-2 år är det ändå dags att byta disk för pålitlighetens skull och då hamnar det nog någon trevlig SLC SSD i den.

Jag har fått ett leveransdatum om två veckor nu.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_One
Jag är inte i behov att ha en stor disk då det är min arbetsdator då vi har allt på vår server på jobbet och hemma har jag en NAS för mitt mediabibliotek, därför tyckte jag att de 250kr extra som ger mig en 128GB SSD som är tyst, sval, tål lite våld samt ger lite bättre prestanda är värt det. Datorn ska helst hålla tre år så om 1,5-2 år är det ändå dags att byta disk för pålitlighetens skull och då hamnar det nog någon trevlig SLC SSD i den.

Jag har fått ett leveransdatum om två veckor nu.

Snabb lev, jag beställde 4/11 med lev 17/12.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Snabb lev, jag beställde 4/11 med lev 17/12.

Jag fick leveransdatum 22/12 först men efter att ha ringt och pratat med dom så delade dom på min order då det var min separata bildskärm som var restad och inte datorn.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

Fan vad arg jag blir!
Bokade en XPS 16 med i7 HD4670 den 27 november å till det 10% rabatt, fick ett grymt pris med andra ord. OCH nu idag får jag ett mail från DELL där det står att min order har blivit annullerad pga nåt jävla fel på kombinationen av komponenter! FAN!
Har längtat som fan i snart en månad å så kommer dem med det nu!
Vet inte vad fan jag ska ta mig till!

Permalänk

EN stor anledning till varför en SSD är på plussidan är också värmen. En 7200 disk genererar en hel del värme, vilket inte direkt gagnar den tekniska designen på datorn, eftersom att den redan är förbannat varm redan från början.

Jag vet inte, men jag tror inte att en SSD genererar en bråkdel av dem värme som en snurrplatta gör.

Finns det någon som har en ny variant med i7 processor här som kanske kan berätta lite. I min värld gör i7 att dom måste ha bytt moderkort också. Dessutom så slänger dom i snabbare minnen också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OnK2
Fan vad arg jag blir!
Bokade en XPS 16 med i7 HD4670 den 27 november å till det 10% rabatt, fick ett grymt pris med andra ord. OCH nu idag får jag ett mail från DELL där det står att min order har blivit annullerad pga nåt jävla fel på kombinationen av komponenter! FAN!
Har längtat som fan i snart en månad å så kommer dem med det nu!
Vet inte vad fan jag ska ta mig till!

Samma anledning som tvingade mig att beställa genom tel. Gör det du också.

Permalänk

oohhps, låter jobbigt.............ni ska bara veta hur uber-skön Studion är att kela med.....he he

ps....det är i sånna här lägen DELL (nästan alltid) brukar gottgöra med extra hårdvara eller garantier.........DELL är sjukt nogranna med PRen utåt sett.

ring o klaga...sen ställ krav.

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
oohhps, låter jobbigt.............ni ska bara veta hur uber-skön Studion är att kela med.....he he

ps....det är i sånna här lägen DELL (nästan alltid) brukar gottgöra med extra hårdvara eller garantier.........DELL är sjukt nogranna med PRen utåt sett.

ring o klaga...sen ställ krav.

Personligen gick jag med på lång väntetid. Men, 17/12 är deadline. Undrar om de uppdaterar orderstatus, jag har varit i 3 under mer än 2 veckor. En knapp månad till lev.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en XPS 16 efter fiaskot med HPs Envy 15. Jag har en fråga angående valet av processor. Är i7:an ett bättre alternativ än om jag skulle välja intel core 2 duo t9600 processorn ?

Permalänk
Medlem

I veckan låt sXPS16 3500:- mindre än vad den gör nu, någon sorts rabatt eller erbjudande. (utan garanti slutade det på 13k)

Brukar detta erbjudande komma tillbaka?
Läste tillbaka i tråden och det verkar inte som många gett över 16k för sina laptops.

-olof

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_One
Beställde precis min med 16", i7 720, SSD och win7 installerat, var tvungen att ringa för att få välja något annat än Vista till i7.

Jag fick inte heller premium support fast jag beställde som företagskund så jag är med nyfiken på vad ni får för svar.

Om man får fråga, vad fick du betala? Kunde nämligen inte se ett i7 alternativ på hemsidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Om man får fråga, vad fick du betala? Kunde nämligen inte se ett i7 alternativ på hemsidan.

Ursäkta om jag hoppar in i tråden, men jag var tvungen att beställa i7 per tel. Gick inte på hemsidan.

Permalänk
Medlem

Verkar alltid gå att beställa i7 på hemsidan om man kollar på 'små och medelsstora företag' istället för 'hemmet'. Skumt. Tyder ju dock på att det alltid kommer funka via telefon som ollepelle gjorde (de finns ju uppenbarligen...).

OBS att både moms och frakt är exkluderade på den avdelningen om man vill jämföra priser.

/Tobbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Om man får fråga, vad fick du betala? Kunde nämligen inte se ett i7 alternativ på hemsidan.

Fick betala 15500 ex.moms (~19400 ink.moms) för följande maskin:

Studio XPS 16 : Intel Core i7 Processor 720QM(1.60GHz,6MB cache)
N11X6504
Display : 16in RGBLED White Leather Edge to Edge Full HD 1080p with TrueLife
Memory : 4096MB (2x2048) 1333MHz DDR3 Dual Channel
Hard Drive : 128GB Solid State Serial ATA Drive
Optical Drive : Internal DVD+/-RW (DVD and CD read & write) Slot Load Drive
Battery : Primary 9-cell 85W/HR LI-ION
Graphics : 1GB ATI Radeon HD 4670 graphics card
Wireless : Dell Wireless 1397 (802.11 b/g) Mini Card European
Operating System : English Genuine Windows 7 Professional (64 BIT)
Standard Service - 1 year of coverage included with your PC

Swedish/Finnish - Logitech - MX3200 - Cordless - Desktop + Mouse
English Microsoft Office 2007 Basic
Targus Campus Notebook Backpack XL

Jag hittade min dator under "små och medelsstora företag" sidan men fick ringa för att få rätt OS.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk

Studio XPS 16 : Intel Core i7 Processor 720QM(1.60GHz,6MB cache) 1 13.280,00 13.280,00 S
N11X6504 1 S
Display : 16in RGBLED Black Leather Edge to Edge Full HD1080p with TrueLife 1 S
Camera : Integrated Camera with Facial Recognition Software 1 S
Ship Accessory : Swedish Docs 1 S
Resource DVD : Studio XPS 1645 Diagnostics and Drivers 1 S
Memory : 4096MB (2x2048) 1333MHz DDR3 Dual Channel 1 S
Hard Drive : 500GB Free Fall Sensor (7200RPM) 1 S
Optical Drive : Internal DVD+/-RW (DVD and CD read & write) Slot Load Drive 1 S
Power Cord : European 1M 1 S
Power Supply : XPS 90W AC Adapter 1 S
Battery : Primary 6-cell 56W/HR LI-ION 1 S
Bärväska ingår ej 1 S
Graphics : 1GB ATI Radeon HD 4670 graphics card 1 S
TV tuner : No Integrated TV tuner 1 S
Wireless : Dell Wireless 1520 (802.11n) Half Mini Card 1 S
Wireless : Europe Dell Bluetooth 370 Card 1 S
Keyboard : Internal Swedish/Finnish Qwertz Keyboard 1 S
Operating System : English Genuine Windows 7 Ultimate (64 BIT) 1 S
Microsoft Works 9.0 på engelska (ordbehandlingsprogram, kalkylprogram, Outlook Express,
Powerpoint Viewer) med återställnings-CD
1 S
Software : Datasafe Local 2.0 Basic 1 S
English McAfee Security Centre 10.0 - 15 Month Subscription 1 S
Standard Service - 1 year of coverage included with your PC

Pris 16600sek

Permalänk
Avstängd

Helt ok priser måste jag säga.

Synd bara att det inte går att välja till bättre grafikkort.