Permalänk

Till fläktkunniga: Varför inblåsfläkt?

Alla som är experter på luftflöde, skulle behöva er hjälp.

Har länge tänkt på hur mycket en INBLÅS-fläkt hjälper till för luftflödet i ett chassi. Har varit mycket i luftflödestankar men kan inte riktigt se varför man ska ha en inblåsfläkt och en utblåsfläkt istället för två utblåsfläktar.

Visst kanske det är svårt att få i två utblåsfläktar (lättare att ha ett chassi där det får plats med en fläkt i fronten än två där bak då det inte får plats), men i andra fall, är det inte bättre att sätta fläktarna som utblås än inblås om det nu finns fläktplatser för det?

En inblåsfläkt hjälper till mycket med luftflödet och utblåsfläkten blir mer effektiv då den fläkten inte behöver dra så mycket luft själv, men är skillnaden så stor jämfört med om utblåsfläkten skulle vara ensam i chassiet?

Har funderat i säkert ett år på detta och kommer inte ihåg alla mina tankar, men har aldrig kommit på någon lösning. Därför frågar jag i forumet, någon måste väl ha koll?

Har också sett ett chassi (superluftflöde) som varit kylt av tre fläktar i fronten samt tre längst bak, men vad man kunde göra var att man kunde installera två fläktar imitten av chassit (efter hårddiskburarna men innan moderkortet).
Visst är det onödigt med så mycket fläktar men om vi skulle prata ett chassi med en inblåsfläkt och en utblåsfläkt, kommer det hjälpa om vi skulle ha en fläkt imitten av chassiet också? Skulle det hjälpa utblåsfläkten?

Skulle gärna vilja ta del av er andras tankar om detta.

/Nils B

P.S. JULSMILEYS!!! D.S.

Permalänk
Medlem

Du vill ha fler inluftsfläktar än frånluft för att få ett mer kontrollerat luftflöde samt ett litet övertryck i lådan för att minimera att det sugs in damm genom ventilationshål. Du har självklart dammfilter framför inluftfläktarna.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Du vill ha fler inluftsfläktar än frånluft för att få ett mer kontrollerat luftflöde samt ett litet övertryck i lådan för att minimera att det sugs in damm genom ventilationshål. Du har självklart dammfilter framför inluftfläktarna.

Det handlar inte om damm, det handlar om luftflöde och då är det bättre att ha fler utblåsfläktar än insugsfläktar. Övertryck leder till turbulsenser i chassit, vilket leder till försämrat och svårkontrollerat luftflöde. Har man en utblåsfläkt som genererar undertryck i chassit har luften bara en väg att gå. Av samma skäl kan det också vara bra att ha en insugsfläkt, så att man kan bestämma vara ifrån luften ska tas in, så att den t.ex. passerar över hårddiskarna.

Dessutom kan inblåsfläktarna se till att undertrycket innuti inte blir alltför lågt (eller säger man högt undertryck?) så att utblåsfläktarna inte får jobba för hårt och får försämrad effekt.

Permalänk
Medlem

Stämmer. Om man endast har fläktar som blåser utåt, måste luften inuti komma in någonstans. Detta sker genom små hål som finns i de flesta chassin, men inströmmandet av luft blir då mycket minimalt i förhållande till vad det blir om man iallafall har en fläkt som suger in luft.

Det jag vill säga med detta är att den totala mängden luft som går igenom chassit, och hjälper till att kyla komponenter, endast kommer bli en bråkdel av vad det blir med en insugsfläkt om du bara har utblåsande fläktar. Fläktarna kommer i det närmaste jobba i ett "vakuum" om du endast har utsugsfläktar, effekten blir ungefär som att cykla i en uppförsbacke Det går långsammare och är betydligt jobbigare.

Permalänk
Medlem

Det handla ju om tryckskillnader, tryckskillnaden driver flödet genom lådan. Det spelar väldigt liten roll om en fläkt suger eller trycker luften genom lådan, med avseende på själva flödet som genereras av fläkten.
Normalt så ser man ju till att ha en naturligflödesväg för luften i lådan, in fram ut bak, och så länge man inte kortsluter någon flödesväg med en in och ut fläkt väldigt nära varandra så fugnerar det ju utmärkt.

Skulle säga att man vill undvika för stor tryckskillnad mellan datorlådan och omgivningen, undertryck gör att man suger in en massa damm genom alla hål i lådan som inte har dammfilter, för mycket övertryck kan ge flödesproblem med turbulens och skit. Föredrar personligen lite övertryck i lådan, och dammfilter på alla in fläktar, för att slippa suga in en mina två katter genom alla småhål och sätta igen alla kylflänsar med katthår.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Stämmer. Om man endast har fläktar som blåser utåt, måste luften inuti komma in någonstans. Detta sker genom små hål som finns i de flesta chassin, men inströmmandet av luft blir då mycket minimalt i förhållande till vad det blir om man iallafall har en fläkt som suger in luft.

Det jag vill säga med detta är att den totala mängden luft som går igenom chassit, och hjälper till att kyla komponenter, endast kommer bli en bråkdel av vad det blir med en insugsfläkt om du bara har utblåsande fläktar. Fläktarna kommer i det närmaste jobba i ett "vakuum" om du endast har utsugsfläktar, effekten blir ungefär som att cykla i en uppförsbacke Det går långsammare och är betydligt jobbigare.

Men en bråkdel är väl att ta i? Skillnaden mellan att ha en utblåsfläkt och att ha en utblåsfläkt samt en insugsfläkt är väl inte så stor? Det sammanlagda luftflödet är ändå bara det som blåses UT, och en inblåsfläkt kan väl inte hjälpa till så mycket, eller?

Grejen är att utblåsfläkten snurrar ju lika snabbt oavsett hur trycket ser ut inuti/utanför lådan, hur kan då utblåsfläkten bli mer effektiv (och blåsa ut mer luft) bara för att det inte är så fullt på luft i chassit?

Jag förstår att man ska ha fler utblås än insug, övertryck är bara negativt då luften krockar och har sig (samt cpu/grafikkortsfläkt blir mindre effektiva). Men vad ni säger om att luften kommer in genom alla små lufthål utan dammfilter som finns i chassiet känns lite konstigt. Tänk er ett antec 300 (utan hål på sidan för enkelhetens skull), 99.9% av all luft måste väl komma in genom fronten? Är ju ett stort jättehål där, det vore väl bara konstigt om luften istället försöker dra sig in genom någon liten kant någonstans?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Grejen är att utblåsfläkten snurrar ju lika snabbt oavsett hur trycket ser ut inuti/utanför lådan, hur kan då utblåsfläkten bli mer effektiv (och blåsa ut mer luft) bara för att det inte är så fullt på luft i chassit?

Se det från fläktens perspektiv: Du är ensam fläkt i lådan och ska bygga upp ett undertryck bakom dig. Samtidigt har du ett normaltryck framför dig som du ska blåsa luften emot. Med andra ord blåsa luften ut från lådan. Detta kommer göra att luften själv vill åka tillbaks in i lådan, så ditt uppdrag som fläkt är både att motverka denna effekt och att faktiskt blåsa luften.

Lägger du på en insugsfläkt kommer undertrycket inte längre vara ett så stort problem och utblåsfläkten kommer till större del bara behöva jobba med att skjuta på luften. Kort sagt, det blir fler fläktar som tar hand om samma jobb. Klart det blir bättre!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Se det från fläktens perspektiv: Du är ensam fläkt i lådan och ska bygga upp ett undertryck bakom dig. Samtidigt har du ett normaltryck framför dig som du ska blåsa luften emot. Med andra ord blåsa luften ut från lådan. Detta kommer göra att luften själv vill åka tillbaks in i lådan, så ditt uppdrag som fläkt är både att motverka denna effekt och att faktiskt blåsa luften.

Lägger du på en insugsfläkt kommer undertrycket inte längre vara ett så stort problem och utblåsfläkten kommer till större del bara behöva jobba med att skjuta på luften. Kort sagt, det blir fler fläktar som tar hand om samma jobb. Klart det blir bättre!

Okay jag är med.

Men till exemplet som jag tog innan där man kunde sätta in fläktar IMITTEN av chassiet? Hjälper det till och isåfall varför?

Permalänk
Medlem

Sätter du fläkten i mitten av chassiet så kommer du ju ha samma problem som om du satte samma fläkt längst bak, fast på ett annat ställe. Möjligtvis blir det även mer turbulens inne i chassiet.

Du kan ju också se det som att du har en behållare med vatten i som har två hål, i var sin ände. Vad händer om du sätter en propeller som flyttar vatten i mitten, som insug eller som utblås i behållaren?

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Sätter du fläkten i mitten av chassiet så kommer du ju ha samma problem som om du satte samma fläkt längst bak, fast på ett annat ställe. Möjligtvis blir det även mer turbulens inne i chassiet.

Du kan ju också se det som att du har en behållare med vatten i som har två hål, i var sin ände. Vad händer om du sätter en propeller som flyttar vatten i mitten, som insug eller som utblås i behållaren?

Men alltså om man har en inblås samt en utsug, blir det någon skillnad om man har en fläkt imitten? Det är väl ett sätt att kontrollera luftflödet på? Förlåt, förstod inte ditt inlägg riktigt

Permalänk

Så här har jag mina fläktar placerade. Är det bra eller dåligt?

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillmackan
Så här har jag mina fläktar placerade. Är det bra eller dåligt?

http://i45.tinypic.com/23rrg4z.jpg

Snygg bild =D

Du har lite övertryck i din låda, vilket inte är superduper, det är bättre med mer utblås än insug. Men du har väl ett nätagg som också blåser ut luften? Men jag tror inte att det är något problem hos dig då skillnaden är så liten

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Snygg bild =D

Du har lite övertryck i din låda, vilket inte är superduper, det är bättre med mer utblås än insug.

Nej, du har helt fel fortfarande. Övertryck i en låda är mer fördelaktigare eftersom du kan bestämma vart luften tas in i datorn.
Det är inte lika enkelt med undertryck, eller rent av omöjligt eftersom du måste i princip täta lådan med silicon för att lyckas.

Med undertryck kan du:
Bestämma luftinflödet och därmed också dammskydda datorn.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Om du tänker på datorlådan som ett långt rör med fläktar i ändarna, antar att man kör intag på ena sidan och ut på andra, så kanske det klarnar.

En inblåsfläkt kommer "hjälpa" utblåsfläkten att flytta mer luft än om den själv fått suga luft genom hela röret. Du kan tankemässigt slå ihop en inblås och en utblås fläkt till en starare fläkt med avseende på flöde genom lådan.

En fläkt på mitten kommer antingen bara snurra runt luften i lådan, alternativt fungera som in eller utblås beroende på hur man ser det.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Om du tänker på datorlådan som ett långt rör med fläktar i ändarna, antar att man kör intag på ena sidan och ut på andra, så kanske det klarnar.

En inblåsfläkt kommer "hjälpa" utblåsfläkten att flytta mer luft än om den själv fått suga luft genom hela röret. Du kan tankemässigt slå ihop en inblås och en utblås fläkt till en starare fläkt med avseende på flöde genom lådan.

En fläkt på mitten kommer antingen bara snurra runt luften i lådan, alternativt fungera som in eller utblås beroende på hur man ser det.

Du är nog onekligen en bättre pedagog än vad jag är

Och visst stämmer det angående mittfläkten, förutsatt att man då har tre fläktar och inte två stycken varav en i mitten. I bästa fall kommer den kompensera för den förlust av rörelseenergi som uppstår av att luften färdas någon decimeter, men inte mer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Nej, du har helt fel fortfarande. Övertryck i en låda är mer fördelaktigare eftersom du kan bestämma vart luften tas in i datorn.
Det är inte lika enkelt med undertryck, eller rent av omöjligt eftersom du måste i princip täta lådan med silicon för att lyckas.

Med undertryck kan du:
Bestämma luftinflödet och därmed också dammskydda datorn.

Visst är övertryck bra för att dammskydda datorn, men för luftflödet så är det inte bra med övertryck pga att luften isåfall inte går rakt. Detta gör att värmen från "använd" (uppvärmd) luft sprider sig lättare runt i chassiet (och sprider ut sin värme) istället för att direkt slussas ut genom en utblåsfläkt. Är dock inte helt säker på detta men det borde väl vara så?

Något jag dock är säker på är att övertryck gör att det blir svårare för cpufläkt (och gpu-fläkt också om det inte är en utblåsfläkt) att blåsa luft pga övertrycket. Tänk om man bara hade en insugsfläkt i ett chassi men ingen utblås, då blir det övertryck i chassiet vilket gör att inblåsfläkten presterar sämre. Som om man står i en folkmassa och allt är jättetrångt och så är det framför oss också, då är det inte så lätt att komma framåt eftersom det är en massa folk ivägen. På samma sätt blir det segt för en processorfläkt att blåsa luft då luften tappar fart snabbt då luften hejdas av all luft på andra sidan fläkten.

Visst är det bra med övertryck ur damm-perspektiv, men för optimalt luftflöde/ljudnivå så är det bättre med motsvarande mycket undertryck.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Om du tänker på datorlådan som ett långt rör med fläktar i ändarna, antar att man kör intag på ena sidan och ut på andra, så kanske det klarnar.

En inblåsfläkt kommer "hjälpa" utblåsfläkten att flytta mer luft än om den själv fått suga luft genom hela röret. Du kan tankemässigt slå ihop en inblås och en utblås fläkt till en starare fläkt med avseende på flöde genom lådan.

En fläkt på mitten kommer antingen bara snurra runt luften i lådan, alternativt fungera som in eller utblås beroende på hur man ser det.

Men om man tänker sig att man satte tio 120mm-fläktar precis bredvid varandra (alltså kontakt mot varandra) såhär: IIIIIIIIII, blir det inte ganska mycket blås då? Eller blir det lika mycket blås som om man skulle ha en fläkt istället för 10?

Jag förstår att du har rätt här, men jag vill gärna förstå varför

Permalänk
Medlem

Problemet med att stapla fläktar efter varandra är att det bildas så mycket turbulens efter en fläkt att en fläkta som snurrar åt samma håll och sitter direkt bakom inte fungerar så bra. Det finns fläktar där man har två propellrar, undrar vad det egentligen heter, efter varandra som roterar åt motsatt håll, blir ett j.. blås i dem, men det låter därefter.

Om man staplar fläktar på varandra får man högra statiskt tryck "blåser hårdare" men inte mycket mer. Tar man och sätter två fläktar bredvid varandra blåser de dubbelt så mycket som en fläkt men ger inget högre tryck.

För att göra det hela ännu besvärligare så beror ju flödet av trycket, och ju högre flöde desto lägre tryck får man från fläkten. Så Högre tryck betyder i princip mer flöde och mer flöde betyder mindre tryck från fläkten

Så om det är effektivast att köra fläktarna i serie eller parallellt beror på tillämpningen.
Har man mycket motstånd, en tät kylfläns till exempel, brukar det vara värt att sätta en fläkt på varje sida för att få högre tryck och på så sätt trycka igenom mer luft. I de datorlåda där flödet är relativt ostört är det effektivare att sätta fläktarna bredvid varandra.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

I fallet med CPU-fläkt blir det inte riktigt samma sak som att ha en mittfläkt i en tunnel. Har man passivt kyld processor kommer luften få det lättare att gå runt kylaren än igenom, speciellt om man har en tät kylare som TRUE. Därför sätter man en fläkt på som ser till att det alltid passerar luft igenom. Problemen med tryck uppstår inte på samma sätt här, eftersom CPU-kylaren sitter fritt i lådan.

Själv har jag ett antec 900 (stor utblåsfläkt på taket och en utblåsfläkt bakom och en scythe ninja copper, en kylare i ren koppar med stora avstånd mellan flänsarna. I och med att luftflödet är så stort kring kylaren och motståndet inte är stort igenom den så har jag i princip ingen temperaturskillnad med eller utan fläkt på kylaren. Luften går igenom den oavsett.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Visst är övertryck bra för att dammskydda datorn, men för luftflödet så är det inte bra med övertryck pga att luften isåfall inte går rakt. Detta gör att värmen från "använd" (uppvärmd) luft sprider sig lättare runt i chassiet (och sprider ut sin värme) istället för att direkt slussas ut genom en utblåsfläkt. Är dock inte helt säker på detta men det borde väl vara så?

Något jag dock är säker på är att övertryck gör att det blir svårare för cpufläkt (och gpu-fläkt också om det inte är en utblåsfläkt) att blåsa luft pga övertrycket. Tänk om man bara hade en insugsfläkt i ett chassi men ingen utblås, då blir det övertryck i chassiet vilket gör att inblåsfläkten presterar sämre. Som om man står i en folkmassa och allt är jättetrångt och så är det framför oss också, då är det inte så lätt att komma framåt eftersom det är en massa folk ivägen. På samma sätt blir det segt för en processorfläkt att blåsa luft då luften tappar fart snabbt då luften hejdas av all luft på andra sidan fläkten.

Visst är det bra med övertryck ur damm-perspektiv, men för optimalt luftflöde/ljudnivå så är det bättre med motsvarande mycket undertryck.

Du har laminärt flöde av luften som sugs in i en fläkt.
Tubulent flöde av luften som blåses ur en fläkt.

Med fläktar som blåser in i chassit, vad får man då:
Turbulent kall luft.
Den tubulenta kalla luften kommer krocka med komponenter inuti datorn och värmas upp. Precis det vi vill att den ska.
Det är också därför vi blåser på en CPU kylare, inte suger luften igenom den. Eftersom den turbulenta luften kommar studsa emot flänsarna under sin kaotiska resa genom kylaren.
I ett laminärt flöde sker genomresan under ordnade former, och en mindre del av luften kommer i kontakt med kylaren, vilket försämrar kylförmågan.

Som yttligare ett exempel. Om du är hemma en varm sommardag och vill snabbt kyla ned dig. Du har en stor golvfläkt till förfogande.
Då väljer du nog att ställa dig framför fläkten och låta den turbulenta luften krocka in i dig.
Inte ställer du dig bakom den, där luftflödet är laminärt?

Samma princip gäller även i en dator, där din kropp är datorkomponenter istället.

I ditt andra exempel med CPU kylaren, fläkten även här kommer att ordna luften till laminärt flöde på sug-sidan och skicka turbulent luft genom CPUkylaren. Att det är låg eller högt tryck i chassit spelar lika mycket roll för funktionen som om det är en väderlek med högtryck eller lågtryck.
Man kan använda en bordsfläkt lika bra i väder med högtryck som lågtryck.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Ok Lideri jag tror jag hänger med nu Awesomeness

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
I fallet med CPU-fläkt blir det inte riktigt samma sak som att ha en mittfläkt i en tunnel. Har man passivt kyld processor kommer luften få det lättare att gå runt kylaren än igenom, speciellt om man har en tät kylare som TRUE. Därför sätter man en fläkt på som ser till att det alltid passerar luft igenom. Problemen med tryck uppstår inte på samma sätt här, eftersom CPU-kylaren sitter fritt i lådan.

Själv har jag ett antec 900 (stor utblåsfläkt på taket och en utblåsfläkt bakom och en scythe ninja copper, en kylare i ren koppar med stora avstånd mellan flänsarna. I och med att luftflödet är så stort kring kylaren och motståndet inte är stort igenom den så har jag i princip ingen temperaturskillnad med eller utan fläkt på kylaren. Luften går igenom den oavsett.

Thx för svaret, men fortfarande så måste det väl vara svårare för en fläkt att blåsa i övertryck än i undertryck? Jag pratar om luftflödet.

Däremot tror jag faktiskt att du ska sätta dit en fläkt på din scythe ninja copper då luften passerar mycket snabbare genom kylflänsarna och då kyler av dem bättre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Du har laminärt flöde av luften som sugs in i en fläkt.
Tubulent flöde av luften som blåses ur en fläkt.

Med fläktar som blåser in i chassit, vad får man då:
Turbulent kall luft.
Den tubulenta kalla luften kommer krocka med komponenter inuti datorn och värmas upp. Precis det vi vill att den ska.
Det är också därför vi blåser på en CPU kylare, inte suger luften igenom den. Eftersom den turbulenta luften kommar studsa emot flänsarna under sin kaotiska resa genom kylaren.
I ett laminärt flöde sker genomresan under ordnade former, och en mindre del av luften kommer i kontakt med kylaren, vilket försämrar kylförmågan.

Som yttligare ett exempel. Om du är hemma en varm sommardag och vill snabbt kyla ned dig. Du har en stor golvfläkt till förfogande.
Då väljer du nog att ställa dig framför fläkten och låta den turbulenta luften krocka in i dig.
Inte ställer du dig bakom den, där luftflödet är laminärt?

Samma princip gäller även i en dator, där din kropp är datorkomponenter istället.

I ditt andra exempel med CPU kylaren, fläkten även här kommer att ordna luften till laminärt flöde på sug-sidan och skicka turbulent luft genom CPUkylaren. Att det är låg eller högt tryck i chassit spelar lika mycket roll för funktionen som om det är en väderlek med högtryck eller lågtryck.
Man kan använda en bordsfläkt lika bra i väder med högtryck som lågtryck.

Du verkar kunna dina saker, ursäkta mina felaktiga påståenden.
Du förklarade jättebra för mig om laminärt samt turbulent luftflöde men jag fick inte riktigt svar på en sak. Visst är det bättre att ha en fläkt framför cpu-kylaren än bakom, det förstår jag nu men vad jag menar är att om man har övertryck i chassiet så kommer hastigheten på luften som blåses ut av en fläkt att avta mycket snabbare än om det var undertryck i chassiet. Luften påverkas inte lika mycket av fläktar imitten av chassiet eftersom utblåsluften från en processorkylare inte kan ta sig fram lika lätt i övertryck (se mitt mycket-folk-snack i förrförra inlägget). Däremot så avtar inte luftflödet efter fläkten lika snabbt om det inte finns massa folk framför att krocka med.

Vad jag menar är att flödet blir MER turbulent i en processorkylare (tänk TRUE med en fläkt) eftersom luften har massa annan luft att krocka med vid övertryck till skillnad från om det vore undertryck då luften inte har något att krocka med och därför flyter på lättare.

Är det så att fläktarna inte skickar ut luft lika snabbt i övertryck men att det kompenseras med att luften blir mer turbulent och därför krockar mer med kylflänsarna vilket leder till kallare kylflänsar?

Eller är luftflödet samma men det blir mer turbulent luftflöde vilket leder till kallare kylflänsar? Isåfall vore det kul med en förklaring till det

Permalänk
Avstängd

Det jag försökte säga med att det har lika lite med väderlekar i högtryck och lågtryck är att den relativa trycket framför kontra baktill fläkten är fortfarande detsamma oavsett det är under/övertryck.
Alltså, för CPU-fläkten: spelar det ingen roll om det är högt kontra lågt tryck.

Man kan dock skapa tryckskillnader, tex så skapas ett undertryck vid sugsidan och ett övertryck vid blåssidan. Dessa två "krafter" vill neutralisera varandra och man kan alltså motverka fläktar eller hjälpa dem (push-pull konfiguration)

Därför kan man hjälpa dra luften med laminärt flöde ifrån chassitaket eller baksidan av chassit. Där skapas alltså en Zon av lägre tryck än i övriga chassit och luften leder sig därför dit.

Hade det varit ofördelaktiga tryckskillnader, skulle detta påverka Cpufläkten. Om den hade blivit tvungen att jobba emot en annan fläkt. T.e.x en felmonterad fläkt på baksidan av chassit.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Det jag försökte säga med att det har lika lite med väderlekar i högtryck och lågtryck är att den relativa trycket framför kontra baktill fläkten är fortfarande detsamma oavsett det är under/övertryck.
Alltså, för CPU-fläkten: spelar det ingen roll om det är högt kontra lågt tryck.

Man kan dock skapa tryckskillnader, tex så skapas ett undertryck vid sugsidan och ett övertryck vid blåssidan. Dessa två "krafter" vill neutralisera varandra och man kan alltså motverka fläktar eller hjälpa dem (push-pull konfiguration)

Därför kan man hjälpa dra luften med laminärt flöde ifrån chassitaket eller baksidan av chassit. Där skapas alltså en Zon av lägre tryck än i övriga chassit och luften leder sig därför dit.

Hade det varit ofördelaktiga tryckskillnader, skulle detta påverka Cpufläkten. Om den hade blivit tvungen att jobba emot en annan fläkt. T.e.x en felmonterad fläkt på baksidan av chassit.

Tack för all information, har blivit mycket klokare. Ska genast montera in två 500rpm-fläktar i fronten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Snygg bild =D

Du har lite övertryck i din låda, vilket inte är superduper, det är bättre med mer utblås än insug. Men du har väl ett nätagg som också blåser ut luften? Men jag tror inte att det är något problem hos dig då skillnaden är så liten

haha jo fin bild Aa har ett nätagg som blåser ut, glömde det

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Om du tänker på datorlådan som ett långt rör med fläktar i ändarna, antar att man kör intag på ena sidan och ut på andra, så kanske det klarnar.

En inblåsfläkt kommer "hjälpa" utblåsfläkten att flytta mer luft än om den själv fått suga luft genom hela röret. Du kan tankemässigt slå ihop en inblås och en utblås fläkt till en starare fläkt med avseende på flöde genom lådan.

En fläkt på mitten kommer antingen bara snurra runt luften i lådan, alternativt fungera som in eller utblås beroende på hur man ser det.

Du menar att jag ska ta bort 80mm som ligger vid grafikkortet på chassiluckan?

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillmackan
Du menar att jag ska ta bort 80mm som ligger vid grafikkortet på chassiluckan?

Nej du ska ha det som det är. Kanske vända på den men jag tror inte skillnaden kommer vara särskilt stor.

Permalänk

Nilsie: nä jag ska inte vända på den då drar den in skit i grafikkortet + då får ju inte dom fläktarna som sitter på kortet göra sitt nu drar den ut varmluften som samlas där så det är bra.. Men funderar på att sätta den o blåsa ut luften där bak på nåt sätt om jag lyckas göra hål eller något liknande.

OT: Är det bara för mig sweclockers är segt?EXTREMT segt. (Svara bara enkelt så att inte tråden spårar ur)

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillmackan
Nilsie: nä jag ska inte vända på den då drar den in skit i grafikkortet + då får ju inte dom fläktarna som sitter på kortet göra sitt nu drar den ut varmluften som samlas där så det är bra.. Men funderar på att sätta den o blåsa ut luften där bak på nåt sätt om jag lyckas göra hål eller något liknande.

OT: Är det bara för mig sweclockers är segt?EXTREMT segt. (Svara bara enkelt så att inte tråden spårar ur)

Just det sorry, glömde bort att den platsen inte har dammfilter.

Permalänk
Medlem

en sak som jag anser att vi kan vara överens om är att det ÄR bättre med undertryck i ett chassi än övertryck.. OCH VARFÖR..

jag tror inte att företagen som tillverkar chassin är helt pucko i allfall.
999 av 1000 chassin som levereras med fläktar är konfigurerade för undertryck och fläktarna som sitter blåser UTÅT.

av den anledningen så kommer jag alltid att köra med mer luft ut ur chassiet än in.. det är min personliga syn på tillämpningen och ett sätt som jag vet fungerar bra...

mitt ex: jag har ett antec p180 mini som leveras med en 200 mm fläkt i taket samt en 120 bak, båda jobbar med att blåsa ut luften från lådan, DOCK så har jag kompenserat med en 120mm scythe fläkt på 800 rpm i fronten som blåser innåt för att öka lufthastigheten och hjälpa till med luftriktningen.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |