Besök vid Nordkoreanska gränsen (massvis med bilder)

Permalänk
Medlem

Besök vid Nordkoreanska gränsen (massvis med bilder)

Som några få vet så bor jag i Sydkorea just nu och har gjort sen Augusti. Pluggar en termin här så försöker passa på att hinna se och uppleva lite saker också. Och i Lördags besökte jag den Nordkoreanska gränsen och var över på Nordkoreanskt territorium en sväng. Var jag och ett gäng andra studenter som åkte tillsammans med några soldater från FN samt Koreanska Armén som eskorterade oss runt.

Nord- och Sydkorea är som bekant uppdelat sedan Koreakriget som utspelades under 50-talet. Efter kriget bildades en 4km bred DMZ-zon från kust till kust på den Koreanska halvön. DMZ står för Demilitarized zone och innebär kort och gott att ingen får befinna sig i denna zon och den är hårt kontrollerad både från Sydkoreas sida och från Nordkoreas sida. Strax norr om Seoul i Sydkorea ligger militärbasen Panmunjom vilket är platsen jag besökte. Här finns det öppna ytor där man kan se den Nordkoreanska delen av militärbasen och även se Nordkoreanska soldater och annat. Ett av få ställen där man kan ta sig in i Nordkorea söder ifrån.

Tog självklart en massa bilder så tänkte bjuda på några utav dom (eller ja ganska många)

Vägen mot Panmunjom.

Dagens första briefing. Vi fick lite kort historia kring DMZ-zonen, militärbasen samt lite information om incidenter som inträffat genom åren.

Briefing.

Amerikanska armén plus en soldat från Nya Zeeländska flygvapnet.

Danska armén.

Sydkoreansk soldat som står och spanar mot Nordkorea. Gränsen går ett par meter från där han står. Där gruset tar slut börjar Nordkoreanskt territorium. Soldaten står så att byggnaden täcker halva honom utifall att Nordkorea bestämmer sig för att skjuta så är han delvis täckt och kan förhoppningsvis hinna signalera.

Sydkoreanska sidan. Ytterligare en Sydkoreansk soldat.

Byggnad på den Nordkoreanska sidan. Dom håller utkik 24/7 och vid dörrarna ovanför trappan står en soldat med kikare som höll stenkoll på oss när vi gick runt på den Sydkoreanska sidan. Inne i byggnaden finns det fler soldater som håller utkik.

Återigen, där gruset tar slut ser man en betongsträng och där går gränsen mellan Nord- och Sydkorea.

Inne i ett av dom blåa husen som syns på en av dom tidigare bilderna. Halva huset står på Nordkoreansk mark och andra halvan på Sydkoreansk mark. Soldaten är Sydkoreansk och har svart bälte i minst två kampsporter. Inte vilka blåbär som helst som vaktar. Flaggan på bordet markerar gränsen.

Nu är jag på Nordkoreanskt territorium. Den amerikanska soldaten står kvar i Sydkorea. Halva bordet står i Nord och andra halvan i Syd. Man kan se gränsen på bordet.

Hela gruppen. Vi står i Nordkorea och kortet är taget från Sydkorea.

Sydkoreansk utkikspost.

Minnessten. Ett antal FN-soldater blev yxmördade här av Nordkoreanska soldater på 70-talet.

Nordkoreanskt utkikstorn. Där jag stod när jag tog bilden är man i stort sett omringad av Nordkoreansk mark. Tre väderstreck leder in i Nordkorea.

Sydkoreansk soldat håller utkik. Vi var tvungna att ha totalt 4 soldater med oss för att få stiga ur bussen här.

Denna vägen leder mot Nordkorea.

Amerikansk soldat som var med oss.

Den skylten har stått här ett tag.

Bridge of no return. Går man över denna så kommer man aldrig tillbaks. Den leder in i Nordkorea och går man över bron så kommer dom ta in en på förhör sedan blir man Nordkoreansk medborgare och kan inte lämna landet.

Sverige har fem soldater på plats. Han som vi fick träffa är major och samtliga fem svenskar jobbar med fredsbevarande åtgärder. Var skoj att springa på en svensk att prata lite med (utöver min svenska kompisar jag har rest hit med då vill säga)

Uppe vid Panmunjom igen. Bakom staketet är det minerat och så är det utmed hela DMZ-zonen i stort sett. Då och då ryker en mina på grund av djuren som lever här.

Detta staketet löper från kust till kust på Sydkoreanska sidan och 4km norr om det finns det ett staket till på Nordkoreas mark.

Nu är vi på en tågstation som ligger ca 2,5km från gränsen. Härifrån kan man ta tåg till Nordkorea dock får man inte ha med sig så mycket. Tidningar, mp3-spelare, usb-minnen, datorer och annat är förbjudet att ta med över gränsen.

Fortfarande inne på tågstationen.

Nu är vi på motorvägen som leder in i Nordkorea. Fortsätter man på den så hamnar man slutligen i Pyongyang. Grindarna öppnas några gånger om dagen för att släppa igenom trafik till ett industriområde som ligger precis efter gränsen. Fabrikerna sköts av Sydkoreanska managers men arbetarna är Nordkoreaner. Dom tjänar runt $50/månad och när Kim Jong-Il tagit sin del av kakan har dom ca $15 kvar att leva på. Alla råvaror kommer från Sydkorea för att säkra produktionen. Totalt passerar ca 350 personer gränsen här varje dag.

Fortfarande på motorvägen men nu med ryggen vänd mot den stora grinden. Alla hinder röjs undan när det är dags att släppa igenom fordon.

Utkikstorn på Sydkoreas sida. Härifrån kan man se nästan 30km in i Nordkorea. Tyvärr var det väldigt dimmigt när jag var här så såg inte mer än ett par hundra meter. När det är klart och fint så kan man se propagandabyn som ligger precis bakom DMZ-staketet på Nordkoreanska sidan. Där finns bland annat en 160m hög flaggstång med en 30m bred Nordkoreansk flagga.

ROK = Republic of Korea. Koreanerna har en förkärlek för tecknade figurer på skyltar.

Nu står jag ute på en utkiksplats men tyvärr fick man inte gå fram till räcket och fota in i Nordkorea så fick hålla till godo med att ta ett kort på fotogränsen.

Nordkorea har grävt ett antal tunnlar för att försöka ta sig in i Sydkorea. Den längsta är 1600m och befinner sig 70m under markytan. Tunneln i sig är ca 2x2m och ska under en timma kunna skyffla igenom 30 000 soldater. Tunneln upptäcktes på 70-talet av Sydkoreanska armén och är numera avspärrad men jag fick gå ca 200 meter in i tunneln iaf. Tyvärr var det fotoförbud. Det är en av fyra tunnlar som upptäckts och man räknar med att det finns ca 15 tunnlar till som fortfarande inte är upptäckta.

Ännu ett monument vid tunnelplatsen. Sista bilden för dagen.

Hoppas detta var lite intressant och kom gärna med frågor om ni har

Permalänk
Medlem

Kul att du delar med dig

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Ja alltid kul med lite bilder!
Hur är det att plugga där?

Permalänk
Medlem

Intressanta bilder, fortsätt när du får tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John86
Ja alltid kul med lite bilder!
Hur är det att plugga där?

I'm having the time of my life så att säga. Trivs bra med allt förutom att det är lite galna regler för vårt boende. Bor på skolans dormitory så har en hel regelbok att rätta mig efter. Skoj att lära sig Koreanska också. Tog ca 2 veckor att lära sig att läsa men däremot vet man inte vad orden betyder

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sjyssta bilder:)
Skulle va skitkul å se resten!.

Kul å träffa på lite svenskar också

Edit: Soldaterna ser lite "tighta" ut

Varför kan inte nord och sydkorea bara lägga ner det lilla kriget mellan dem ? Det hände ju för 50 år sen:/

Permalänk
Medlem

Ska se om jag slänger upp fler bilder när tillfälle ges. Nu är det sovdags för klockan är 00:44

Permalänk

Jag ser inga bilder :/

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

Häftiga bilder! Man känner verkligen en slags spänning i dem hoppas du lägger upp fler!

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem

nice bilder. gillar att se "nakna" bilder från andra kulturella platse. nakna med att inte har blivit arrangerade.

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Sjyssta bilder:)
Skulle va skitkul å se resten!.

Kul å träffa på lite svenskar också

Edit: Soldaterna ser lite "tighta" ut

Varför kan inte nord och sydkorea bara lägga ner det lilla kriget mellan dem ? Det hände ju för 50 år sen:/

Vet du vad kriget handlade om?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Intressanta bilder, har inget emot att se fler

Kan du ge något "galet" exempel från regelboken för skolans dormitory?

Permalänk
Medlem

Coola bilder!

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ballt, ROK-loggan ftw! Bron var ju inte bra lite läskig.

Permalänk
Medlem

Kul med lite bilder
Det där med bron är ju bara sjukt, mist sagt strikta land.. Tycker de är fjantigt med deras krig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bort!

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Nice, shysst att du delar med dig.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket intressanta bilder! Kul att se!

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Danke danke.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vet du vad kriget handlade om?

Nej?

Men som sagt, det var ju 50 år sen, man kanske kan försöka glömma iaf å bli ett land ?

jaha, läste lite på wiki'n..

Permalänk
Medlem

Tack alla. Kul att ni gillar det. Ska slänga upp fler bilder ikväll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av totten
Intressanta bilder, har inget emot att se fler

Kan du ge något "galet" exempel från regelboken för skolans dormitory?

Min favorit är regel nummer 18.

Drive a car or motorcycle in the dormitory - 2 points

Vi får straffpoäng om vi bryter mor reglerna. Efter 6 poäng ska man egentligen bli utkastad men jag har runt 25p i dagsläget och är inte så populär just nu. Men det handlar mest om att jag sällan infinner mig i mitt rum när utegångsförbudet träder i kraft. Skolan grundades av kristna missionärer så många av deras värderingar hänger kvar fortfarande. Därav har vi utegångsförbud mellan 23-05 men på helgerna kan vi vara ute.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Detta är ett ämne som intresserar mig oerhört, jag väntar med spänning på kommande bilder!

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Drive a car or motorcycle in the dormitory - 2 points

Hahaha, klockrent..Prova det där, framförallt är jag nyfiken på hur man får in bilen

Tack för bilderna, väntar med spänning på flera om du lägger upp

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk

Kul att se bilderna, tackar

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Sånt här tycker jag är riktigt intressant!

För den som vill läsa mer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koreakriget

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Tackar för bilder + text, mkt intressant

Permalänk
Medlem

Tack för att du delade med dig av bilderna. Det måste ha varit en otrolig upplevelse att få se det med egna ögon.

Permalänk

Väldigt intressanta bilder. Bilden på bron sjukt obehaglig.

Visa signatur

Everyone hates me because I'm paranoid.

Permalänk
Medlem

Tack för bilderna!

Tycker det är jätteroligt och se sånthär av platser som är speciella.
Du är en av få svenskar som varit där säkert!

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT