Permalänk
Medlem

Vilket parti?

Är lite nyfiken på hur det ser ut med vilka partier folk på denna sida väljer att rösta på så skapar en omröstning om det. Vill inte att tråden ska låsas så håll er till en nivå som är bra

Edit
Tog med de lite vanligare partierna (PP är PGA att många dator fantaster gillar det partiet)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Du glömde ju Feministiskt initiativ.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Man kan inte ta med varända litet parti tog med de som iaf jag ser mest av i media.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

V !

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Entusiast

Vi som tycker att alla partier är skit och vill rösta blankt då?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om man röstar blankt har man inget o säga till om i samhället . Men de är ju upp till var o en . .

Visa signatur

• Asrock N68-S • AMD Athlon2 X3 435 2,9Ghz • Corsair 2GB 667MHz • HD 320Gib • Radeon 1650x pro •

Permalänk
Medlem

Liberala Partiet, men dom finns inte i pollen tyvärr.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viking15
Om man röstar blankt har man inget o säga till om i samhället . Men de är ju upp till var o en . .

Röstar man blankt visar man att man tar ställning men att det inte finns något parti som representerar ens åsikter i tillräckligt hög grad.

En form av protest alltså.

Om det finns ett pest-parti och ett kolera-parti, då måste man alltså rösta på pest eller kolera för annars har man inget att säga till om?

Permalänk

Det sidan som kommer förlora för då kan jag säga: Don't blame me. I voted for Kodos -Homer Simpson
Vilket jag tycker stämmer in perfekt, vad jag än röstar så blir det skit för mig. Det får bli min nya signatur.

Så jag vet faktisk inte, men det blir på högerblocket. Även om jag inte så mycket tror på dessa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Röstar man blankt visar man att man tar ställning men att det inte finns något parti som representerar ens åsikter i tillräckligt hög grad.

En form av protest alltså.

Om det finns ett pest-parti och ett kolera-parti, då måste man alltså rösta på pest eller kolera för annars har man inget att säga till om?

Precis så. Det är folket som inte ens orkar lyfta arslet från sofflocket som inte har något att säga till om då de har valt att slänga bort sin röst. Jag gör ett val och det är att ingen är värdig min röst.
Tyvärr räknas ju inte blanka röster in. Vore mycket mer intressant om så var fallet så att vi kunde få tomma stolar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Precis så. Det är folket som inte ens orkar lyfta arslet från sofflocket som inte har något att säga till om då de har valt att slänga bort sin röst. Jag gör ett val och det är att ingen är värdig min röst.
Tyvärr räknas ju inte blanka röster in. Vore mycket mer intressant om så var fallet så att vi kunde få tomma stolar.

Men blankt räknas väl ? (dock inte i just denna på sweclockers)

Permalänk
Medlem

Man kan max ha 10 val och ser nu att det bara är 9 men går inte ändra i efterhand.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Men blankt räknas väl ? (dock inte i just denna på sweclockers)

Dom räknas men klassas som ogiltiga röster.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

M, då jag anser att skatt i många fall är stöld.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viking15
Om man röstar blankt har man inget o säga till om i samhället . Men de är ju upp till var o en . .

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Precis så. Det är folket som inte ens orkar lyfta arslet från sofflocket som inte har något att säga till om då de har valt att slänga bort sin röst. Jag gör ett val och det är att ingen är värdig min röst.
Tyvärr räknas ju inte blanka röster in. Vore mycket mer intressant om så var fallet så att vi kunde få tomma stolar.

Visserligen är ju att inte rösta en form av protest, i mina ögon en starkare sådan. Där har man givit upp helt på att rösta

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Visserligen är ju att inte rösta en form av protest, i mina ögon en starkare sådan. Där har man givit upp helt på att rösta

Båda är väl dock rätt svaga "protester"? Vad försöker man säga, och till vem? Och varför? Vad är det man försöker åstadkomma?

Permalänk
Medlem

Rösta blankt gör det la bara att varje röst påverkar mer (Eftersom det blir färre röster) så det är ju bara bättre för folk som röstar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Visserligen är ju att inte rösta en form av protest, i mina ögon en starkare sådan. Där har man givit upp helt på att rösta

Fast skillnaden är att det bara är du som vet att de är en protest. Resten ser det bara som lathet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Rösta blankt gör det la bara att varje röst påverkar mer (Eftersom det blir färre röster) så det är ju bara bättre för folk som röstar.

Det spelar inge roll för utfallet om man röstar blankt eller låter bli att rösta. Det enda är att man visar att man faktiskt bryr sig om demokrati men att man inte håller med om partiernas politik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Båda är väl dock rätt svaga "protester"? Vad försöker man säga, och till vem? Och varför? Vad är det man försöker åstadkomma?

Ja ingen av dem är ju en stark protest, men om man klassar blankröst som protest tycker jag att inte rösta alls är minst lika stark protest

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja ingen av dem är ju en stark protest, men om man klassar blankröst som protest tycker jag att inte rösta alls är minst lika stark protest

Nja, håller inte med om det. Röstar du blankt så visar du iaf att du bryr dig.

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skuttokova
Nja, håller inte med om det. Röstar du blankt så visar du iaf att du bryr dig.

Redan i lågstadiet brukar man väl dock få höra att "det är dåligt" inte är någon särskilt givande kritik. Tala om vad som är dåligt och hur det kan förbättras eller låt bli att gnälla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det spelar inge roll för utfallet om man röstar blankt eller låter bli att rösta. Det enda är att man visar att man faktiskt bryr sig om demokrati men att man inte håller med om partiernas politik.

Samtidigt hamnar ens protest ihop med folk som stoppat ner fel lapp, stoppat ner flera lappar, som skrivit på lappen osv.
Kul att ens protest lägger sig med analfabetiska klantarslars skräplappar.

Bättre att rösta på något som de större partierna ogillar.
Just nu är det PP och SD. Fast av någon anledning så verkar PP vara mer gillat samtidigt som SD har störst chans att komma in i riksdagen.

Får hoppas att någon lämnar in en motion om att blanka röstsedlar ska räknas för sig och presenteras ihop med alla partier under valvakan.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Samtidigt hamnar ens protest ihop med folk som stoppat ner fel lapp, stoppat ner flera lappar, som skrivit på lappen osv.
Kul att ens protest lägger sig med analfabetiska klantarslars skräplappar.

Bättre att rösta på något som de större partierna ogillar.
Just nu är det PP och SD. Fast av någon anledning så verkar PP vara mer gillat samtidigt som SD har störst chans att komma in i riksdagen.

Får hoppas att någon lämnar in en motion om att blanka röstsedlar ska räknas för sig och presenteras ihop med alla partier under valvakan.

Nej de redovisar väl blanka serparat precis som att de redovisar hur många röster Kalle Anka fick.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Redan i lågstadiet brukar man väl dock få höra att "det är dåligt" inte är någon särskilt givande kritik. Tala om vad som är dåligt och hur det kan förbättras eller låt bli att gnälla.

Fast att låta bli att rösta betyder två saker. Antingen att man inte bryr sig om demokrati. Om det beror på lathet eller för att man verkligen inte tycker om demokrati vet man inte.
Röstar man blankt så visar man ju åtminstonde att man stödjer var mans rätt till en egen röst men att inget parti stämmer överens men ens egna åsikter.

Jag gör ett aktivt val, du gör ett passivt, det är en stor skillnad.

Om det är en bra protest eller inte är en annan fråga. Det är ju omöjligt att på valdagen göra något åt läget. Jag kan ju inte skriva en lång uppsats som sakligt förklarar varför jag väljer att rösta blankt för ingen kommer läsa den så det går inte att kritisera på ett vettigt sett där och då. Det får man göra i andra forum än på röstsedeln.

Jag blir hellre misstagen för en som röstat men stavat fel än någon som inte bryr sig om demokrati alls.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Fast att låta bli att rösta betyder två saker. Antingen att man inte bryr sig om demokrati. Om det beror på lathet eller för att man verkligen inte tycker om demokrati vet man inte.
Röstar man blankt så visar man ju åtminstonde att man stödjer var mans rätt till en egen röst men att inget parti stämmer överens men ens egna åsikter.

Jag gör ett aktivt val, du gör ett passivt, det är en stor skillnad.

Man skulle väl dock kunna hävda att den som inte har brytt sig om att göra något under de senaste åren (jo visst krävs det kanske en del jobb för att bilda nya partier eller påverka existerande) och endast orkar prestera en missnöjesröst inte bryr sig särskilt mycket mer om demokratin än någon som inte röstar alls? Är det så mycket bättre att hamna i gruppen "folk som inte gör något men gnäller vart fjärde år" än i gruppen "folk som inte gör något alls"? Och är det i så fall så mycket bättre att det är värt mödan att ta sig till vallokalen?
Och blanda inte in mig (eller vem du nu menar med "du").

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man skulle väl dock kunna hävda att den som inte har brytt sig om att göra något under de senaste åren (jo visst krävs det kanske en del jobb för att bilda nya partier eller påverka existerande) och endast orkar prestera en missnöjesröst inte bryr sig särskilt mycket mer om demokratin än någon som inte röstar alls? Är det så mycket bättre att hamna i gruppen "folk som inte gör något men gnäller vart fjärde år" än i gruppen "folk som inte gör något alls"? Och är det i så fall så mycket bättre att det är värt mödan att ta sig till vallokalen?
Och blanda inte in mig (eller vem du nu menar med "du").

Heh, det har du faktiskt rätt i. Ifall man vart fjärde år "protesterar" mot rådande styrelseskick/existerande partier men samtidigt är för lat för att göra något åt det de 4 år som en mandatperiod faktiskt är så borde inte protesten vara värt något.

Det kan ju omöjligen vara så svårt att starta ett eget parti med mål att ändra det parlamentariska styrelseskicket. Tidningarna borde ju helt klart gilla det och med lite populistiska utsvävningar om politikers höga löner, pensionsavtal, krånglig byråkrati och dåliga beslut så borde man ju iallafall komma upp i samma höjd som V eller liknande.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Bättre att rösta på något som de större partierna ogillar.
Just nu är det PP och SD. Fast av någon anledning så verkar PP vara mer gillat samtidigt som SD har störst chans att komma in i riksdagen.

Får hoppas att någon lämnar in en motion om att blanka röstsedlar ska räknas för sig och presenteras ihop med alla partier under valvakan.

Så om jag inte kan identifiera mig med något av de etablerade partierna ska jag rösta på ett missnöjesparti jag inte heller identifierar mig med?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man skulle väl dock kunna hävda att den som inte har brytt sig om att göra något under de senaste åren (jo visst krävs det kanske en del jobb för att bilda nya partier eller påverka existerande) och endast orkar prestera en missnöjesröst inte bryr sig särskilt mycket mer om demokratin än någon som inte röstar alls? Är det så mycket bättre att hamna i gruppen "folk som inte gör något men gnäller vart fjärde år" än i gruppen "folk som inte gör något alls"? Och är det i så fall så mycket bättre att det är värt mödan att ta sig till vallokalen?
Och blanda inte in mig (eller vem du nu menar med "du").

Fast nu gör du ett antagande att folk som röstar blankt inte är aktiva på andra sätt. Vad får du det ifrån?
Det enbart på det här forumet jag har stöt på den här åsikten. (jag har ett svagt minne av att vi diskuterat detta förut). I allmänhet så räknas ju de som inte röstar som folk som inte bryr sig alls.
Jag förstår verkligen inte din tankegång här.
Så lågt valdeltagande är samma sak som att stora delar av befolkningen är missnöjda med de partier som finns och inte ett tecken på att de inte bryr sig om politiska frågor?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24