Permalänk

Köra htpc med Celeron D

Som rubriken lyder. Skulle en Celeron D 2.0ghz palla av att köra winxp med xbmc. Tyngsta den behöver driva är 720p-material. Nu har jag en Asus barebone med en E6550, 2gbram och ett 7800gtx, så den spelar utan större ansträngningar upp allt jag matar den med. Men Celeron D är ändå några generationer äldre. Systemet fullständigt blir isf, Celeron D 2.0ghz, 2gb ram, samt ett radeon HD4350. Tacksam för svar!

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Mja det finns väll ingen GPU avkodning i xbmc för windows? (rätta mig om jag har fel). Jag har provat att titta på en 720p mpeg4 film på min gamla AMD sempron 2800+ (1.6Ghz egentligen) det var precis på gränsen att man kunde titta på filmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
Mja det finns väll ingen GPU avkodning i xbmc för windows?

Även om det inte finns GPU-avkodning borde den palla det, min gamla athlon64 3200+ (2ghz) pallade det med nöd och näppe i winxp o vlc

Permalänk

Men är inte en Athlon64 generellt snabbare än en Celeron D? Har inte alls särskilt bra koll på gamla plattformarna längre, och det är ju en sjujäklarns djungen att ge sig ut i om man inte vet exakt vad man ska leta efter. Har provat att googla lite, men det är svårt att hitta precisa tester där dom testar just hd-material och rätt propp. Tack för svaren iallafall och "keep ém coming"!

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Din Celeron D borde väl vara snabbare då den jag körde på var enkelkärnig. Eller är E6550 enkelkärnig? Fick ju för mig att det var en dubbel

Permalänk

Hehe, alltså, nu har jag en core2duo E6550, den är dubbelkärnig och funkar nemas problemas. Då jag fått tag på en annan dator (SFF desktop) som passar mig bättre storleksmässigt så funderar jag på att byta ut min nuvarande htpc med den. I SFF:n så sitter det en Celeron D. Så, ja, E6550 är dualcore! Njae, Celeron D är väl nån sorts "hittepå" dualcore. Tror bara att det är en fysisk kärna i den faktiskt. Ber om ursäkt om jag klabbat ihop det och är otydlig:p

Mvh

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_enn
Hehe, alltså, nu har jag en core2duo E6550, den är dubbelkärnig och funkar nemas problemas. Då jag fått tag på en annan dator (SFF desktop) som passar mig bättre storleksmässigt så funderar jag på att byta ut min nuvarande htpc med den. I SFF:n så sitter det en Celeron D. Så, ja, E6550 är dualcore! Njae, Celeron D är väl nån sorts "hittepå" dualcore. Tror bara att det är en fysisk kärna i den faktiskt. Ber om ursäkt om jag klabbat ihop det och är otydlig:p

Mvh

Det var nog mer jag som blandade ihop E6550 o Celeron D. Jo jag upptäckte precis ett det var "hittepå" på internet och att den har P4:ans NetBurst-arkitektur och därför inte är något prestandamonster. Men med nog hög klockfrekvens borde den ju klara det, fast i en htpc är ju det ingen höjdare med tanke på värmen

Permalänk

Fast jag har den inkopplad och kör den med stockkylare, och vid vanlig användning så håller den sig sval och fin. Kan ju faktiskt testa svina igång lite mer krävande saker på den. Och jag har inte köpt grafikkortet ännu, så därför har jag inte redan testat om det funkar att spela upp hd-material på den:p Jag vill veta först om prollen klarar det innan jag beställer. Det där med GPU-avkodningen förresten, jag läste i nån annan tråd att om man kör XBMC på Ubuntu istället så stödjer det GPU-avkodning. Skillnaden var att i den tråden handlade det om ett 9400m. Men gäller detta även för hd4350? Då skulle det väl isf innebära att jag utan problem kan köra hd-material på min lilla celeron och ett hd4350? Som sagt, tacksam för alla svar!

Mvh

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_enn
Fast jag har den inkopplad och kör den med stockkylare, och vid vanlig användning så håller den sig sval och fin. Kan ju faktiskt testa svina igång lite mer krävande saker på den. Och jag har inte köpt grafikkortet ännu, så därför har jag inte redan testat om det funkar att spela upp hd-material på den:p Jag vill veta först om prollen klarar det innan jag beställer. Det där med GPU-avkodningen förresten, jag läste i nån annan tråd att om man kör XBMC på Ubuntu istället så stödjer det GPU-avkodning. Skillnaden var att i den tråden handlade det om ett 9400m. Men gäller detta även för hd4350? Då skulle det väl isf innebära att jag utan problem kan köra hd-material på min lilla celeron och ett hd4350? Som sagt, tacksam för alla svar!

Mvh

Kör ett stresstest med orthos, prime95, occt eller liknande så ser du om den klarar överklockning utan att bli för varm. Är det ett måste att köra xmbc? för annars har jag hört att media player classic home cinema ska fungera väldigt bra och där finns GPU-avkodning mha CoreAVC.

Skulle xmbc vara ett måste verkar det som att Ubuntu och ett nvidiakort är rätt väg enligt http://forums.plexapp.com/index.php?/topic/5009-hardware-gpu-...

Hoppas det löser sig

Permalänk

Moderkortet stödjer inga som helst former utav överklockning:( Kanske bra iofs eftersom det är stockkylare på och i princip inget som helst utrymme i lådan. Så den får helt enkelt orka dra runt en hd-film. Nvidia G210 verkar vara riktigt sjysta, dock finns det inga passiva alternativ vilket är synd. Hur är 8400gs annars? Är det värt att satsa på ett sådant? Hiskeligt billiga iallafall!

Mvh

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Ajdå, de var ju synd. om det går bra att köra med media player classic home cinema under windows fungerar det finfint 8400gs ska klara 720p finfint så det är bara att köra på det. gt210 har jag inte hittat speciellt mycket information om men det lär ju klara 1080p ed tanke på hur pass nytt det är.

Men det är nog bättre att vänta tills någon mer insatt i htpcar hittar den här tråden för jag är ju som sagt inte speciellt insatt i såna här saker men hjälper till efter förmåga.

*HTPC-kunnig snubbe sökes!*

Permalänk

En Sempron 140 2.7GHz AM3 klarar att tillsammans med 2GB DDR 6400 minne köra 1080p på en 32-tummar, men ABSOLUT ingenting förutom filmen får vara igång!

Permalänk
Medlem

Det du skulle kunna göra är att köra XBMC på Windows och utnyttja Media Player Classic Home Cinema som extern spelare i XBMC. XBMC har som sagt inget inbyggt stöd för hårdvaruavkodning av video på grafikkortet när man kör Windows men däremot finns det stöd i MPC Home Cinema. På Windows så funkar ju hårdvaruavkodning även med ATI-kort när man kör MPC HC.

Kör man ubuntu (eller XBMC Live) så kan man få stöd för hårdvaruavkodning i XBMC om man kör nvidia-grafikkort med VDPAU-stöd. Själv kör jag ett PCI-grafikkort Nvidia 8400GS 512 MB eftersom jag har AGP-moderkort och det inte finns några AGP-kort med VDPAU-stöd att köpa. Det funkar bra med min AMD 3400+ single core processor och HD-format när jag kör XBMC på ubuntu med VDPAU. Kör man 8400GS bör man välja ett med 512 MB minne.

Här är lite info om VDPAU-stöd i Linux med olika grafikkort:
http://www.mythtv.org/wiki/VDPAU

Permalänk

Nu har jag provat lite med lånat grafikkort. Och det gick...., sådär. Blir nog helt enkelt att fortsätta använda den dator jag redan har. Precis som Rymdvanilj säger så funkade det visserligen, men det räcker med att grannen släpper väder så laggar det. Och det känns inte direkt som ett alternativ. Blir helt enkelt att jaga fatt på en vettig och snygg låda att stoppa ner den datorn jag redan har i. Trist att allt blir mycket dyrare enbart för att det är avsett för HTPC. Menmen, den som letar skall finna! Tack så hemskt mycket för all hjälp iallafall och ha en riktigt god jul! (Kanske lite tidigt, men det närmar sig)

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har ingen aning om vad du har för budget eller så men jag har sett en hel del om: ASRock Nettop ION 330 - 1,6GHz DC 2GB 320GB DVD±RW kostar 3000kr å vad jag förstår så är den perfekt som htpc.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=447148

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Jag har funderat på en sån men de har inte funnits tid för de än kanske under julhelgen men de kan ju vara ett alternativ. Om inte 3000 är för mycket för dig.
Mvh Erik