Hur gjorda burk utan jordat vägguttag?

Permalänk

Hur gjorda burk utan jordat vägguttag?

Är så att dessvärre så finns det inget jordat vägguttag i mitt rum (För de uttag som bara har en skruv är ju inte jordade?) Finns det något alternativt sätt att jorda burken? Har själv tänkt att man kunde ta koppartråd eller någon vajer av metall och sen ansluta den till chassit och koppla till ett element men skulle ju gärna vilja jorda min skärm osv t ex, inte bara mitt chassi

Kanske har fått allt om bakfoten

Edit: Jaja ser att det står gjorda

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

SKruv? hur många skruvar ett elurtag spelar inte roll utan hur många ledare, 3st för jordade uttag.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
SKruv? hur många skruvar ett elurtag spelar inte roll utan hur många ledare, 3st för jordade uttag.

Jo asså, err pinsam tråd då jag är lite... emm... vägguttagen är fastskruvade med en skruv, och tänkte att den skulle räcka som jord, men det finns ju liksom 2 olika men så här ser ett ojordat ut och det är ju ett sånt jag har

Och så här ser ju ett jordat ut

Så liksom... hur ska jag lösa detta fasanfulla problem?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Om du inte har jordade uttag i rummet som du har datorn så låt det vara så.

Alla hemma/hobby jordningar skall man undvika, punkt slut.

Men om man absolut vill har jordade uttag i rummet så ringer man en behörig elektriker och pekar på rummet man vill ha jordat och frågar vad det kostar. Inte mycket mer att göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazchi
Om du inte har jordade uttag i rummet som du har datorn så låt det vara så.

Alla hemma/hobby jordningar skall man undvika, punkt slut.

Så det är farligt att åtminstone jorda chassit genom att ha en "sladd" av metall från chassit till ett element? "Sladden" ska ju bara vara till för jord...

Edit: Edit för edit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazchi
Men om man absolut vill har jordade uttag i rummet så ringer man en behörig elektriker och pekar på rummet man vill ha jordat och frågar vad det kostar. Inte mycket mer att göra.

Okej men då kan ju jag passa på att byta alla skitkontakter? Tror inte jag känner för det just nu iaf...

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Så det är farligt att åtminstone jorda chassit genom att ha en "sladd" av metall från chassit till ett element? "Sladden" ska ju bara vara till för jord...

Ja, det är livsfarligt. Gör aldrig detta. Aldrig.
Det är inte ens tillåtet att ansluta t.ex en dator med en förlängningssladd från ett jordat uttag i ett annat rum till ett rum utan jord.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Okej men då kan ju jag passa på att byta alla skitkontakter? Tror inte jag känner för det just nu iaf...

Om du vill skyddsjorda ett uttag i ett rum så måste alla uttag skyddsjordas, Även takuttag, elradiatorer etc. Och ser man till kostnaden så är det inte de extra uttagen som blir den stora kostnaden, utan det är det första uttaget du gör som blir dyrt, resten blir småpengar i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Hej svenska!

Visa signatur

Intel i9 9900K || Asus Maximus Hero XI || ASUS RTX 2080 || 32 GB (2x16) RAM @ 3000 MHz CL 15 || Samsung 970 EVO 1 TB m. m. || Asus ROG Swift PG348Q 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem

Skit i jorda bara, inget händer.

Jag har bränt i alla fall 3 paket proppar i garaget med hjälp av en ojordad förlängringssladd. Elsvets i änden.

Så propparna går ändå om det blir kortis.

Något annat ska väl inte jordningen göra? Som åskskydd fungerar det ju inte, hmm.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

du behöver inte vara orolig när du använder ojordat inomhus. jag kör ojordat nu tex.. felet som folk kan göra när det är jordade kontakt som ska anslutas är att koppla nolla eller fas på jorden, då blir tex lampskärmen eller vad det nu kan vara strömledande.

/Hägge

Permalänk
Medlem

Äh, nu får jag väl skit, men precis så har jag gjort. Jag led av vidrigt jordbrum på analog line in.
1.5m lampsladd, skala, vira 10 varv runt element (skrapa bort lite färg för att komma åt kopparn) sen koppla till en vanlig chassiskruv.
jordbrum borta. Jag nöjd... jag lever än så länge iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazchi
Ja, det är livsfarligt. Gör aldrig detta. Aldrig.
Det är inte ens tillåtet att ansluta t.ex en dator med en förlängningssladd från ett jordat uttag i ett annat rum till ett rum utan jord.

Varför är inte det tillåtet, vad kan hända?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Varför är inte det tillåtet, vad kan hända?

Klart man får det..Varför inte??

Har en skarvsladd till min server från köket som jag dragit.Haft så i flera år inga problem..Server står i ett rum utan elutag visserligen ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Detta har behandlats tidigare:

#8150590

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ApemanT
Hej svenska!

HAHAHAHAHAHHA haha stavfel men har ju stavat det rätt sen i alla fall

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drey
Detta har behandlats tidigare:

#8150590

Hmm intressant, men element kopplade till ett fjärrvärmesystem är ju inte ojordade direkt? Är rätt så skeptisk till att någon kan bli skadad, elektricitet är ju lat så att säga (all ström har säkert redan försvunnit ur rören där de är tillgängliga för rörmokare...)

Kan någon moderator ändra "gjorda" i rubriken till "jorda" :p?

Visa signatur

Balle