Datorpaket för 7 500 kr, passar allt!?

Permalänk
Medlem

Datorpaket för 7 500 kr, passar allt!?

Hej!

Jag har slängt ihop ett paket på Inet och tänkte höra med er datakunniga för att se till att allt passar bra ihop, att inget är för klent eller för overkill.

Datorn ska användas för lite allt möjligt, lite spel, lite högupplöst film, lite bild & filmredigering och surfning.

(Har redan DVD-läsare och HDD)

Några frågor är...

... nätdelen för klen?
... moderkortet bra?

osv..

Tack i förhand!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

har egentligen åsikt om datorpaketet som sådant, ser trevligt ut, men mest trevligt är inets kampanj med gratis frakt och en påse godis!! Du har tänkt köpa ett sjukt bra chassi dock!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem

450w är ganska klent och en påse godis är inte bra för tänderna

Permalänk

450W är absolut inte för klent! Hade det varit ACE hade det vart annorlunda. Vet folk som kör 4890 på 400W Corsair och 4890 drar mycket mer ström än ett 5770!
Moderkortet är helt okej.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.

Nätdelen är inte för klen. Dock är det möjligt att fläkten i nätdelen låter lite mer när du spelar ett krävande spel.

_Jag_ (som är knäpptyst-dator-intresserad) hade bytt ut moderkortet mot ett billigare, och satt de extra hundralapparna på ett nätagg som inte låter mer vid krävande spel.

300kr billigare moderkort.
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-p7p55-m/1...

200kr dyrare nätagg.
https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/corsair-tx-...

Fin timeing på chassit. Det finns 10st kvar just nu denna sekund jag skriver detta. Det brukar inte finnas i lager.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Ni måste inte kompensera om ni vill rekommendera en sak som är lite dyrare, det gör ingenting om priset ökar till 8K. Anledningen till att det står 7,5K i rubriken är för att det är vad mitt paket kostar.

Jag kommer göra som du tipsade mig om, MX510. Jag kommer att välja 650W istället för 450W nätdelen. En fråga som dök upp är om det kommer att fungera att köra två grafikkort i CrossFire med den nätdelen.

Sen så vet jag inte riktigt om jag vill köpa ett billigare moderkort, jag behöver inte göra det för att ha råd. Bara det inte börjar skena iväg långt över 8K så är jag nöjd!

En sista sak jag vill fråga är om ni tycker att kanske borde lägga lite extra krut på processorn!? Funderar på att välja Core i7 860 istället, vad tycker ni!?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sarkkiz
Ni måste inte kompensera om ni vill rekommendera en sak som är lite dyrare, det gör ingenting om priset ökar till 8K. Anledningen till att det står 7,5K i rubriken är för att det är vad mitt paket kostar.

Jag kommer göra som du tipsade mig om, MX510. Jag kommer att välja 650W istället för 450W nätdelen. En fråga som dök upp är om det kommer att fungera att köra två grafikkort i CrossFire med den nätdelen.

Sen så vet jag inte riktigt om jag vill köpa ett billigare moderkort, jag behöver inte göra det för att ha råd. Bara det inte börjar skena iväg långt över 8K så är jag nöjd!

En sista sak jag vill fråga är om ni tycker att kanske borde lägga lite extra krut på processorn!? Funderar på att välja Core i7 860 istället, vad tycker ni!?

860 har HT vilket kommer gynna dig i bild,-& filmredigering men knappast i spel. Jag hade dock behållit 750:an då den är grym den med!:)
650W räcker för CF i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte så värst mycket på datorn, mest för att den är så gammal. Jag har en Xbox 360 som jag spelar på rätt så mycket med min polare istället.

Men jag vill i alla fall kunna spela spel som Battlefield 3 och Crysis 2 på relativt höga inställningar utan lagg när de kommer.

Är det en stor skillnad mellan 750 och 860? Jag har pengarna för att köpa en 860, men jag vill ju inte slösa pengarna på saker som jag inte kommer att ha användning av. Med andra ord, är HT värt 750 kr till?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

tvek om den där påsen med smågodis fyller någon funktion i datorlådan mer än att den kan vara väldigt god att smaska på under datorbyggandet ;D

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

Vill du spela krävande spel som Crysis och Battlefield med högre inställningar än medium (i hög upplösning) så skulle jag lägga de 750 kronorna på ett 5850. Då kommer du märka mycket större skillnad jämfört med lite bättre processor.

Permalänk
Medlem

Haha, good point Mäki!;)

Jag vet inte om du läste min tidigare inlägg, men jag planerar att köpa ett till HD5770 när det behövs. Jag tror jag tar ditt tips om att hålla mig till 750, eftersom det inte kommer gynna mig på den fronten.

Föresten, är två HD5770 i CF bättre än ett HD5850? I så fall, ungefär hur mycket?!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sarkkiz
Haha, good point Mäki!;)

Jag vet inte om du läste min tidigare inlägg, men jag planerar att köpa ett till HD5770 när det behövs. Jag tror jag tar ditt tips om att hålla mig till 750, eftersom det inte kommer gynna mig på den fronten.

Föresten, är två HD5770 i CF bättre än ett HD5850? I så fall, ungefär hur mycket?!

Det blir något bättre än ett 5850. Men tänk dig då två 5850, de skulle prestera grymt bra jämfört med två 5770. Tänk även på att med ett 5850 kommer du inte behöva köpa ett till lika snabbt eftersom det ändå presterar så bra självt, plus att när du väl köper ett nytt så kommer det vara mycket billigare.
Ta bara mitt 4870 som jag köpte för 2300kr i Mars 2009, det kostade 1400kr i september och nu är det till och med ännu billigare!

Permalänk
Medlem

Asrock har väl haft lite problem på 1156, "ASRock confirmed that its P55 Pro was designed to handle a smaller power load, based on Intel's lower TDP for LGA 1156 processors". källa
Blåste mosfets för cpu:n redan vid 1.4V. Om 'extreme'-varianten är bättre vet jag inte (detta gällde då 'pro').

GA-P55A-UD3 finns för liknande pengar (och har då bland annat USB3 och SATA 6Gbit).

Frågan är; skall du köra crossfire (i ett senare skede) eller inte? För köper du moderkort och nätagg för att klara det, så ökar ju priset nu.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag köper nätagg och moderkort för att klara CrossFire vid ett senare skede. Men strunt i kostnaderna just nu, några hundralappar hit eller dit spelar inte så jätte stor roll när man väl ska köpa saker i för flera tusen.

Jag är ute efter en bra dator som presterar bra men som inte kostar på tok för mycket.

Ska kolla in moderkortet du tipsade om, USB3 och 6Gbit SATA låter intressant och framtidssäkert. Jag hittade två moderkort på Inet, GA-P55A-UD3 och GA-P55A-UD3R, vad är skillnaden?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk

Ingen större skillnad. UD3 har inte de två extra e-sata portarna. Vet inte om det är så att den ena har Firewire och den andra inte, men det skulle i såna fall vara skillnaden (enligt Inet). Orkar inte granska skillnaderna på Gigabytes hemsida, men jag lovar att det inte är några större skillnader som skulle ge sämre prestanda eller liknande.

Permalänk
Medlem

Okej, vad bra!

Tack för er hjälp, om det är något annat som ni vill tipsa om!?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Suffixet R brukar betyda raid, inte alltid så är fallet dock. Men gigabyte har ju typ 20 olika modeller för 1156, där varje siffra över 3 i slutet brukar innebära några extra strömfaser till processorn och lite annat (inte helt säkert det heller). Och finns det ett M med i namnet, så är det microATX... och finns det ett A (efter P55) så är det med extrakretsar från bland annat Nec(?) för nyare USB och SATA. Kör du med SATA 6Gbps eller USB3 så kommer dock grafikkortet gå ner på 8x. Gigabyte har ju som koncept att släppa moderkort i spannet 1-2000kr med 100kr intervall, i princip.

Tänk på att billigare kort (<~1400kr) oftast inte ger 2x8 PCIe, utan 1x16 + 4x (från P55:an?) om man kör crossfire.

Överklockning och kylning? Hur mycket och vilka preferenser?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag har inte tänkt överklocka till en början, jag kommer göra det om jag känner att det behövs. Och när jag ska göra det så lär det väl bli att köpa en ordentlig processorkylare.

Angående det med att grafikkortet går ned på 8x då man kör med USB3 eller SATA 6Gbps, betyder det att jag inte kommer att kunna använda mitt/mina grafikkort fullt ut då? Inte för att vare sig USB3 eller SATA 6Gbps lär behövas i första laget. Både teknikerna är ju väldigt nya och det lär dröja några år innan USB3 börjar används ordentligt, sen tror jag inte att min HDD kommer att ligga nära taket ens för SATA 3Gbps, men det kan ju eventuellt bli en SSD vid en senare tidpunkt.

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk

Alla UD3:er kör väl CF i x16/x4? UD4 i x8/x8.
I vilket fall blir det några % prestandaförlust jämfört med full x16/x16. Det beror lite på spel, men vi snackar 0-5fps mindre, vilket inte är någonting!

Permalänk
Medlem

Okej. Nej, 0-5fps gör ingenting för mig!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
860 har HT vilket kommer gynna dig i bild,-& filmredigering men knappast i spel. Jag hade dock behållit 750:an då den är grym den med!:)
650W räcker för CF i framtiden.

550W Räcker mer än väl för CF.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandless
550W Räcker mer än väl för CF.

För 5770: Ja.
För 5850: Nej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Alla UD3:er kör väl CF i x16/x4? UD4 i x8/x8.
I vilket fall blir det några % prestandaförlust jämfört med full x16/x16. Det beror lite på spel, men vi snackar 0-5fps mindre, vilket inte är någonting!

Men ...

x8 vs x16 ger cirka 2-3% prestandaförlust på 5870

eftersom 5850 är lite svagare snackar vi siffror som 0-1,5 % prestandaförlust!

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Är det värt att bry sig om?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sarkkiz
Är det värt att bry sig om?

Nej.