Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Med eller utan separat nätverskort?

Hej!

Tänkte ställa en snabb fråga ang. trådade nätverkskort.

Har i min pc ett Gigabyte GA-EX58-UD5 moderkort.
Har även kommit över ett D-link trådat nätverkskort. (D-Link DGE-530T 10/100/1000Mbit)

Så!
Nu tänkte jag bara höra om något av er vet vad som är att föredra?
Dvs, med mobots integrerade nätverskort eller d-linken?

hade varit trevligt att ha lite koll innan jag drar fram min gamla verktygslåda och går lös i datorn ;D

Tack på förhand!
// AntonSonera

Permalänk

Absolut ingen som har en susning?

Har själv en uppfattning om att det "bör" vara bättre med ett separat nätkort då jag tycker att integrerat inte klingar så gott.
Tänker då mest på integrerad grafik i moderkortet...

Permalänk

Kommer inte märka någon skillnad, inbyggt grafikkort och separat grafikkort är det däremot ganska extrem skillnad.

Permalänk

Det brukar i regel vara samma kretsar som används vid båda alternativen. Enda du bör hålla dig undan är gamla PCI kort som dirigerar trafiken över CPU och således belastar den i onödan.

Permalänk
Citat:

Det brukar i regel vara samma kretsar som används vid båda alternativen. Enda du bör hålla dig undan är gamla PCI kort som dirigerar trafiken över CPU och således belastar den i onödan.

Jag det var lite så jag tänkte...
Du har ingen aning om det nätkort jag länkade tidigare är en s.k gammal variant? ;>

Tacktack!

Permalänk

Från manualen
"Jumbo Frames are Ethernet frames that are larger than 1518 bytes. Jumbo frames may be used
to reduce server CPU utilization and improve wire efficiency.
By implementing extra data in fewer packets, jumbo frames can increase throughput and
decrease CPU utilization. However, additional latency may be introduced."
ftp://files.dlink.com.au/products/DGE-530T/Manuals/DGE-530T_B...

Även amazon kunder verkar nöjda med just detta kort.

http://www.amazon.com/D-Link-DGE-530T-Gigabit-Desktop-Adapter...

Sedan hur det står sig mot ett integrerat är svårt att säga.

EDIT: Ditt moderkort har två Realtek 8111D chip som står för nätverket. Dessa är baserade på PCI-Express standarden till skilnad mot ditt D-Link kort som är PCI baserat. Jag skulle därför rekommendera att du använder de integrerade.