MP3:Sony NWZ, iRiver eller Cowon?

Permalänk
Medlem

MP3:Sony NWZ, iRiver eller Cowon?

Hade tänkt köpa(se:önska)ny spelare, och kikat lite på dessa märken/serier, då de verkar kvalitativa. Lämpligt pris är väl max 1500, men skadar inte om det är lägre.
De som jag tänkt lite extra på:
iAudio 9 4GB:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=link_produc...
iRiver E30 8GB:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=link_produc...
iAudio D2 8GB:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=link_produc...

Även kikat lite på Sonys Walkman NWZ-serie men de jag är intresserade av fanns ej tillgängliga i markbutik, men om någon har större vetskap om dessa vore det nice.

Har tittat i tidigare trådar och kommit fram till att det är Cowon är iRiver som gäller om man vill ha ljudkvalitet. Kraven är följande:
*Ljudkvaliteten ska vara hög
*Ska ej kolla på video, så stor skärm behövs ej
*Ska helst vara ganska liten och slim
*Smidiga och bra knappar, detsamma gäller för menyer osv. Snabbt och smidigt, inte trögt och svårt att komma fram. Är väldigt, väldigt tveksam till touchscreen men om någon vill får den gärna berätta om deras upplevelser med Cowon D2:s touchscreen, för är jävligt tveksam till detta.
*Bör vara hyfsat hållbar. Skall användas frekvent i skolan, så ev. stötar/tappa-ur-fickan bör den klara.

Tips på lite billigare in-ear och lite dyrare täckande lurar är välkomna.

Just nu lutar det åt E30:n med 8GB till ett hyfsat billigt pris, då kan jag nog få tag i två par bra lurar också. Men om ni misstycker är ni välkomna att leda mig på villovägar!

Edit:slopade kraven om markbutik. Enda kravet gällande köpet av själva produkten är att den ska finnas i en bra butik som inte sjabblar på något sätt, dvs inget i stil med pixmania. Ni fattar.

Permalänk
Medlem

Har haft en NWZ. Var helnöjd, bra ljud och lätt att manöverera i fickan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken? finns en hel del..

Permalänk
Medlem

Har en NWZ-S544. Ljudet är inget att klaga på, men om du ska skaffa en sån så rekommenderar jag att du använder lättdrivna hörlurar. Kunde maxa 30/30 med mina gamla Sony EX71 utan att det lät för högt. Använder numera Sennheiser CX-300 II.

Någorlunda slim är den, men liten.. njaa..

För övrigt är jag nöjd med den.

Permalänk
Avstängd

Cowon spelare > alles.

Permalänk
Medlem

Köpte en Cowon D2+ efter att min eviga trotjänare Creative Vision:M till slut gick under.

+ Ljudet. Faktiskt en märkbar skillnad från andra jag haft, dessutom en riktigt bra equilizer och många andra inställningsmöjligheter för ljudet.
+ Många inställningar, t.ex vilka knappar som inte ska vara påverkade av hold. Mycket mer inställningar än någon annan jag haft.
+ Kan välja att spela upp både i "mappläge" eller efter ID-taggar.
+ Batteritiden. Fruktansvärt bra batteritid, är specad som 50 timmar och det verkar stämma. Har använt den en hel vecka på jobbet, ca 6 timmar om dagen och den visar halva kvar.
+ SD-plats, går få 48GB totalt om man har 16GB-versionen.

+/- Touchskärmen. Det är en bra touchskärm men fysiska knappar är ju ofta att föredra, t.ex när man är på jobbet och bara vill sticka ner handen i fickan för att göra något. Dock är den bra upplagd och det krävs inte många tryck för att hitta allting.

- För få fysiska knappar som sagt. T.ex byta låt hade varit fint att ha. Finns bara ljudreglage, hold och menu(som går att ändra till paus t.ex).
- Den är inte vacker, ser inte ut som en ny MP3-spelare precis.
- Lite plastig, känns billig och lite ömtålig.

Även om den har några små minus så rekommenderar jag den verkligen!

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

cowon/iaudio. har haft en iriver, som också den hade väldigt bra ljud. men iaudio ligger snäppet högre.