VMware Workstation: Åtkomst till fysisk hårddisk

Permalänk

VMware Workstation: Åtkomst till fysisk hårddisk

Hej!

Jag har ett antal gamla Windows program på min Windows Vista dator som jag behöver kunna installera och utvärdera. Jag har skapat en virtuell maskin i VMware Workstation med Windows XP då flertalet av dessa program är kompatibla med och daterar från just Windows XP tiden.

Jag har dock ett problem. Windows XP VM har ju endast en virtuell hårddisk som jag kan komma åt. Jag kan alltså inte komma åt partitionen på den fysiska hårddisken där jag har dessa program lagrade inifrån Windows XP.

Den enda metoden som har visat sig fungera för att få in dessa program i Windows XP VM är att använda drag-och-släpp kommandot mellan värd (Vista) och gäst (XP). Alternativt kopiera och klistra in fungerar också för mindre filer.

Så hur kommer jag åt värd-OS filer i gäst-OS? Jag har provat att lägga till en till virtuell hårddisk i XP VM och välja alternativet "use a physical disk" vilket skulle innebära att jag kommer åt dessa filer precis så som jag vill men jag får det inte att fungera, jag får ett meddelande när XP startar som säger följande.

Citat:

Operation on file "\\.\PhysicalDrive1" failed (Åtkomst nekad).
If the file resides on a remote filesystem, please make sure your network connection and the server where this disk resides are functioning properly.
If the file is a CD-ROM image or a floppy image connected to one of the virtual machine's drives, choose Continue, then disconnect the drive. In all other cases choose Abort to terminate the sessiion.

Väljer jag Continue så kommer det bara tillbaka igen efter en stund. Så jag kan bara välja Abort. Då visas följande felmeddelande och VM stoppas.

Citat:

VMware Workstation cannot sunc with disk before abort.

Varför står det "åtkomst nekad"? Kan det vara anledningen till att det inte fungerar? Vad ska jag göra för att ge åtkomst till partitionen?

Hur kommer jag åt dessa filer? Det är väl ändå inte meningen att jag ska behöva drag-and-droppa mellan värd-OS och gäst-OS hela tiden?

Lite hjälp skulle vara uppskattat.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Fråga:

Finns det någon anledning till att du inte använder nätverket för att flytta filer mellan de två datorerna? virtuella eller inte så är de det vanligaste sättet att överföra filer på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
Fråga:

Finns det någon anledning till att du inte använder nätverket för att flytta filer mellan de två datorerna? virtuella eller inte så är de det vanligaste sättet att överföra filer på.

Hur skulle det gå till?

Jag vet inte om det är det du menar, men jag har provat att använda delade mappar men det har inte fungerat eftersom den delade mappen inte visades i gäst-OS.

Problemet jag beskrev här ovan där jag får dessa meddelanden verkar endast gälla när jag försöker använda någon av mina Seagate diskar som är SATA diskar. När jag däremot använde en gammal Maxtor PATA disk så gick det utan problem att starta Windows XP VM med den monterad. Så jag misstänker nu att det här är ett kompatibilitetsproblem.

Jag använder VMware Workstation version 6.0 och den är ju rätt gammal nu, så jag kan tänka mig att den kanske inte stödjer mina något nyare SATA hårddiskar. Det är bara en gissning. Hur som helst så kan det ju inte fungera med vissa hårddiskar men inte med andra, det går bara inte, det här är ett kompatibilitetsproblem men vad det beror på är jag inte säker på.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

på samma sätt som du överför filer mellan två vanliga datorer? jag kanske har missförstått ditt problem? men så här borde du gjort.

Steg 1
tilldela den virtuella datorn ett nätverkskort, vilket du troligtvis gjorde när du skapade den.

Steg 2
försäkra sig om att den virtuella datorn har nätverksåtkomst, har den fått något ip nr? kan han pinga din stationära?

Steg 3
anslut till din "riktiga" dator från explorer i din virtuella maskin.
//ipnummer/utdelning

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk

hur vet man vart trådar flyttas?
Svar ja, jobbigt att leta

Permalänk
Vila i frid

Ställ in din virtuella burk att köra "bridge network" så att ni hamnar i samma sub-nät - då blir det enklare för maskinerna att hitta varandra.

Permalänk
Medlem

Har du en virtuell dator (med windows) och har installerat VMware Tools så kan du köra drag and drop på till och från gästdatorn.

Har du inte det så gör som hasenfrasen säger, aktivera bridge network och gästdatorn är som vilken dator som hälst i nätverket.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.