Iphone och macbook får ingen dhcp tilldelad IP

Permalänk
Medlem

Iphone och macbook får ingen dhcp tilldelad IP

Hej och god jul Swec!

Jag har ett wlan hemma med en wrt54gs router. Jag har två PC klienter som ansluter till routern trådlöst genom ett wpa-personal krypterat wlan. Jag har även en macbook och en iphone som jag vill ansluta till nätverket men de får ingen internet-tillgång. De tilldelas en IP adress (dyker upp i dhcp klient tabel i routerns web-interface) men tittar man på macbooken så har den inte fått någon IP. Problemet kvarstår även om man slår av krypteringen helt. Några tips på lämplig åtgärd? Jag är helt grön på nätverksinställningar på macen men den hittar nätverket, säger att den är ansluten men får inget IP

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

funkar det med sladd? pröva rensa nyckelringen i datorn. Testa wep kryptering, har varit med om att det inte funkar utan kryptering men funkar med wep, vissa funkar helt enkelt skit med wpa. Du kan återskapa nätverksinställningarna i datorn genom att dra ut mappen X på skrivbordet och starta om datorn.. jag minns ej vad mappen heter googla det..

Permalänk
Medlem

Sladd fungerar inte heller, måste ju vara nåt knas på macbookens inställningar. allt jag kan hitta står som det ska i macen, dhcp och auto. har provat rensa klient tabellen i routern och kört "renew dhcp lease" på macen, då får den en ny IP i routern men macen säger fortfarande att den inte har någon. Jag hittar ingen sån mapp, ens på google och är som sagt helt grön på OS X (inte min macbook) =/

edit: den har full signalstyrka till wlanet och säger att den är ansluten.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Har du valt "ditt nät" och knappat in lösenord och jox men ändå inte fått någon ip-adress?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Kan det ha nåt med mac-adressfiltrering att göra? Alltså inte mac som i macintosh nu utan MAC som i Media Access Control. Kolla i routern, om funktionen är påslagen, slå av den.

Jag kan inte tro att det har nåt med inställningarna på macen eller iphone att göra. Det finns inga gömda inställningar som kan strula så länge du ställt in att den ska begära ip från dhcp.

Permalänk
Medlem

Inget mac-filter är påslaget i routern. tva: ja det har jag. Macbooken säger till och med att jag är ansluten till nätet (full signalstyrka) men jag får ingen IP.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Uppdatera firmwaren i routern?

Det hjälpte för mig en gång när jag hade problem med en Netgear router.

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
tva: ja det har jag. Macbooken säger till och med att jag är ansluten till nätet (full signalstyrka) men jag får ingen IP.

Avancerat... -> Förnya tilldelning
Hade du provat det?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

har haft liknande problem, ser du de andra datorerna från macen?
isåfall kan det vara problem med lev, Släng "NetworkInterfaces.plist" i SystemConfiguration
(använd spotlight för att hitta rätt fil) men kommihåg att alla ändringar i systemdatabaser sker på egen risk.

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...