Google ställer krav på Chrome OS-datorer

Permalänk
Melding Plague

Google ställer krav på Chrome OS-datorer

IT-jätten Google arbetar på operativsystemet Chrome OS. Nu presenteras hårdvarukraven.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tycker det var lite väl hårda krav. Att skärmen måste klara multitouch t.ex.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra med en hög lägsta nivå, kan tom Svenne Svensson köpa en utan att vara rädd för att prestandan ska tryta.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att detta operativ skulle vara ett litet och snabbt operativ. Detta har ju t.o.m. högre systemkrav än Windows Vista.

Menar min gamle laptop ifrån 2006 med en 1.4ghz celeron och 512 mb ram med vanlig hårddisk skulle säkerligen klara av detta operativet och det skulle säkert gå hur bra som helst. Ubuntu går hur bra som helst på den gamla maskinen och det måste ändå ses som ett mer tungjobbat system än Chrome OS.

Permalänk
Medlem

Jävla skräpbolag.
Jag trodde på dom förut men nu när dom kör samma stil som apple verkar göra så blir det inget annat än bojkott från min sida.
Det är väl förfan mitt eget problem om jag vill ha en webkamera-pekskärm-SSD eller inte!

Permalänk
Hedersmedlem

Konstiga krav :/

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

p4zz:
Du kommer kunna installera det på vad du vill det här är bara deras officiella Crome OS där de vill kontrollera upplevelsen lite mer. Andra varianter kommer finnas tillgängliga (finns redan beta varianter du kan leka med). Det är väl ändå inte vad Apple hålller på med?

Permalänk
Medlem

tror de flesta har missuppfattat lite, detta är googles krav på oem-tillverkare, inte på slutanvändare,

om du köper en laptop utan OS och vill ha chromeOS så är det ju bara att installera.

kraven är altså på företag som vill skeppa sina laptops med chrome som operativsystem

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

SSD och 2 GB minne låter som om det satsas på rikitgt snabb uppstart och hantering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Jag trodde att detta operativ skulle vara ett litet och snabbt operativ. Detta har ju t.o.m. högre systemkrav än Windows Vista.

Menar min gamle laptop ifrån 2006 med en 1.4ghz celeron och 512 mb ram med vanlig hårddisk skulle säkerligen klara av detta operativet och det skulle säkert gå hur bra som helst. Ubuntu går hur bra som helst på den gamla maskinen och det måste ändå ses som ett mer tungjobbat system än Chrome OS.

Och du vill köpa en ny dator med den prestandan, det enda som är lite "exta" är ju SSD kravet, men inte helt orimligt då man antagligen kommer kunna/strävar efter att bygger helt utan rörliga delar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

SSD krav?!? För ett operativsystem som, vad jag förstått, ska göra merparten av jobbet mot webben? Du kommer ju knappt jobba mot disken!

Permalänk
Medlem

Låter lovande.... På tiden att fler företag rekomenderar Tegra och ARM

Permalänk
Avstängd

Powered by Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
SSD krav?!? För ett operativsystem som, vad jag förstått, ska göra merparten av jobbet mot webben? Du kommer ju knappt jobba mot disken!

Antar att den största anledningen är för att de ska kunna säga att de har snabbaste uppstarten.

Permalänk
Medlem

Betyder "jobba mot webben" att det inte funkar nå bra utan internet?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Folk har missuppfattat hela grejen med Chrome OS. Läs på, gör om, gör rätt! Nötter...

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
SSD krav?!? För ett operativsystem som, vad jag förstått, ska göra merparten av jobbet mot webben? Du kommer ju knappt jobba mot disken!

Google vill med Chrome OS bjuda på en särskild upplevelse utan störmoment som Windows är kända för.
Dom vill ha en dator som startar "på en gång" när man sätter på den, inga väntetider när man klickar på något osv osv osv.
För detta så krävs det SSD. Google har också saker som gör att den kör internetsaker lokalt, Google gears, för att det ska snabba upp allt så mycket som möjligt krävs också SSD.
Och även om det inte är tunga skrivningar och läsningar så är det saker som kräver väldigt låg accesstid för att kännas så rappt som Google vill.

Och som andra säger, till skillnad från Apple så kan du ju välja att installera det som du vill. Det är liksom för i helvete open source, att man kan jämföra med Apple är bortom all rim och reson.
Men om man som OEM tillverkare vill leverera något så ska man leverera den upplevelse som är tänkt.

Det är något jag önskar att Microsoft var hårdare på, när jag köpte min laptop när Windows Vista var nytt så kändes den bitvis oanvändningsbar eftersom den inte hade den prestanda som Vista krävde.
Till och med hjärter hackade och var segt liksom. Att Microsoft gick med på att göra den prestandan acceptabel för att få en Vista certifiering är inte okej liksom.
Google vill att den upplevelse som levereras av Chrome OS är så som dom tänkt sig.
Jag tycker det är bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton
Betyder "jobba mot webben" att det inte funkar nå bra utan internet?

Nja, en del saker fungerar även i offline läge, men det är liksom tänkt att användas mot internet hela tiden. Det är i princip hela poängen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Jävla skräpbolag.
Jag trodde på dom förut men nu när dom kör samma stil som apple verkar göra så blir det inget annat än bojkott från min sida.
Det är väl förfan mitt eget problem om jag vill ha en webkamera-pekskärm-SSD eller inte!

Det är väl bara bra om Google ställer högra krav på prestanda och funktioner för att datorn ska bli certifierad för Chrome OS. Eller vill du ha som Microsoft, att OEM tillverkarna får windows certifiera vad som helst oavsett prestanda mer eller mindre. Det säljs extremt många datorer som har Vista/W7 klisterlappar som inte klarar av operativsystemet 100% ut, de är verkligen att lura folk.

Permalänk
Medlem

Lite som Kilroy var inne på så tror jag det hela hänger på att google vill nischa sitt os som ett os som är rappt och det finns nog inget bättre sätt att göra det än att kräva SSD.
Självklart är det inte en teknisk begränsning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Errek
Folk har missuppfattat hela grejen med Chrome OS. Läs på, gör om, gör rätt! Nötter...

Word!

O-p-e-n s-o-u-r-c-e! Du kan ändra som du vill.

Detta är kraven för Acer/Asus/Dell (osv) som vill leverera det med en färdig burk. Google vill garantera deras tänkta upplevelse så vi inte kommer i en Windows-Vista-med-512 MB RAM-situation som vi var med om för några år sedan.

Våga inte jämföra med de andra djävulsföretagen!

Permalänk
Medlem

Fuck off att jag köper en dator med inbyggt 3gmodem och 64GB SSD....

Vad händer om man inte har det då? Funkar det inte?

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jingizu
tror de flesta har missuppfattat lite, detta är googles krav på oem-tillverkare, inte på slutanvändare,

om du köper en laptop utan OS och vill ha chromeOS så är det ju bara att installera.

kraven är altså på företag som vill skeppa sina laptops med chrome som operativsystem

Utmärkt.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Jag gillar chrome os, och att det är bra att Google försöker ge dig bästa tänkbara upplevelse. Jag tycker att detta OS är en bra ide, för jag tänker ibland: jag undrar om det kommer en bärbar/netbook dator som startar direkt och direkt till webben, för att t.ex. checka twitter, youtube eller facebook.

Sjukt bra ide av google. Jag kommer att ha en!

Permalänk
Medlem

Blir det inte lite väl dyrt med tanke på 64gb ssd, webbkamera, 2gb ram, multitouch, 3g modem m.m. Tanken var väl att det skulle vara billigt också eller har jag missat något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasona
Blir det inte lite väl dyrt med tanke på 64gb ssd, webbkamera, 2gb ram, multitouch, 3g modem m.m. Tanken var väl att det skulle vara billigt också eller har jag missat något.

Sen kanske en 64GB SSD bara ligger på typ 750 kr om ett halvår

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Hedersmedlem

Smartast av allt, som jag ser det, är valet av processor, ARM. Så fort detta händer slipper de både Apple och Microsoft på samma plattform. Jag har svårt att se att ens Microsoft skulle våga lägga ner de resurser som det i deras fall handlar om för att porta en genuint Windows system till ARM (se bara hur eländigt långsamt övergången till 64bit varit). En variant hade varit att ta samma genväg som Apple och börja med t ex BSD i botten och lägg användarprogrammen ovanpå. ARM slår inga benchmarks men i förhållande till energiförbrukning är de ganska grymma.

Med tanke på valet av plattform och att hårdvara generellt inte är särskilt dyrt av idag tror jag inte att priset blir ett stort problem. Google behöver knappast likt en annan i branschen förlita sig på stora marginaler för mjukvaran ändå.

Permalänk
Medlem

my bad. Trodde det va nån jävla spärr som säger att nej du får inte installera skiten.

läs om läs rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasona
Blir det inte lite väl dyrt med tanke på 64gb ssd, webbkamera, 2gb ram, multitouch, 3g modem m.m. Tanken var väl att det skulle vara billigt också eller har jag missat något.

Första generationen kommer antagligen vara lite för dyr för många, men SSDs kommer rasa i pris när man går över till 22nm vilket händer ganska snart, det samma gäller RAM.
Så att det ska vara så billigt rakt från OEM lär dröja till nästa generation.

Permalänk
Medlem

tror inte dom flesta har uppfattat det Google vill ha sagt..

Google vill inte göra den tabben Windows gjort i alla år, dvs låta företag göra datorer med minimum krav..

Tycker det är bra inställning och sätta höga ribbar för Google Chrome, även om det inte kräver 2gb ram så kanske det behövs extra minne för att kunna använda datorn till något annat än att stå i idle

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Som jag uppfattar det så är det krav för ett företag som ska göra en Chrome OS certifierad dator. Jag vägrar tro på att detta ska behövas då man laddar ned Chrome gratis OS via webben.

EDIT: Jag borde verkligen läsa igenom tråden innan jag skriver en post, fan vad dumt av mig!

Det får bli en sån här till morsan nästa år, då slipper man alla hennes problem med datorn. Hoppas jag!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Skumma/intressanta krav. 64gb SSD och multitouch, bara nåt sånt liksom. Mycket lagring för ett operativsystem som kommer köra mycket över internet eller?