Eizo 24" FlexScan S2402WSE, bra spelskärm?

Permalänk
Medlem

Eizo 24" FlexScan S2402WSE, bra spelskärm?

Funderar på att köpa en Eizo 24" FlexScan S2402WSE skärm, kommer användas mest för spelande. Frågan är om det är en bra spelskärm? Har sett att den har fått lite kritik för responstiden vilken ligger på 5ms (gray to gray).

Ni kanske har några andra förslag på en spelskärm i samma prisklass? Vill helst ha en 24" 16:10 skärm.

Permalänk
Medlem

är prisklassen för skärmar du letar efter runt 3000 kr eller över 4000 kr?
för på prisjakt kostar Eizo 24" FlexScan S2402WSE 2895 kr som billigast men nästa snäpp är från komplett för 4395 kr och sedan stiger det bara uppåt,
så min fråga igen: vilken prisklass?

Permalänk
Medlem

Är rea på skärmen i fråga på eizo.se, min prisklass ligger kring 2500kr

Permalänk
Medlem

Jag skulle slå till utan att tveka. Vet inte hur det är med inputlaget men responstiden är det inge fel på. Sen är det en Eizo, så kvalitén är troligen riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om skärmen har VESA-fäste? Hittade inget specifikt om det på Eizo's hemsida.

Permalänk
Medlem

tycker du ska köpa, den skärmen hör till en prisklass långt över 3000, kanske över 4000 kr, så det är ett riktigt bra pris

Permalänk
Medlem

http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=S2402WSE

Antar att det är denna skärm du menar... blev riktigt sugen nu själv!! Men den har 5ms i respons tid (vet att detta inte gör jättemycket), men det som slår mig mest är att det är en TN-panel? I en skärm för 4860kr? (eizos pris) kan detta stämma? är inte TN-paneler klassade som lågpris paneler med låg prestanda (bildkvalité mässigt)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=S2402WSE

Antar att det är denna skärm du menar... blev riktigt sugen nu själv!! Men den har 5ms i respons tid (vet att detta inte gör jättemycket), men det som slår mig mest är att det är en TN-panel? I en skärm för 4860kr? (eizos pris) kan detta stämma? är inte TN-paneler klassade som lågpris paneler med låg prestanda (bildkvalité mässigt)?

Det är en Eizo, Eizo är kända för sin kvalité!

Tror inte man blir missnöjd med den där skärmen faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=S2402WSE

Antar att det är denna skärm du menar... blev riktigt sugen nu själv!! Men den har 5ms i respons tid (vet att detta inte gör jättemycket), men det som slår mig mest är att det är en TN-panel? I en skärm för 4860kr? (eizos pris) kan detta stämma? är inte TN-paneler klassade som lågpris paneler med låg prestanda (bildkvalité mässigt)?

Eizo's skärmar är ju noggrant kalibrerade från fabrik, till skillnad från de andra budgetskärmar med TN-panel du ser på marknaden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Eizo's skärmar är ju noggrant kalibrerade från fabrik, till skillnad från de andra budgetskärmar med TN-panel du ser på marknaden.

Är det värt att betala massa extra för fabrikskalibrering. Nej, det tycker jag inte.

Skulle aldrig lägga mer än 3000:- för den här skärmen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Eizo's skärmar är ju noggrant kalibrerade från fabrik, till skillnad från de andra budgetskärmar med TN-panel du ser på marknaden.

Är det värt att betala massa extra för fabrikskalibrering. Nej, det tycker jag inte.

Skulle aldrig lägga mer än 3000:- för den här skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Är det värt att betala massa extra för fabrikskalibrering. Nej, det tycker jag inte.

Skulle aldrig lägga mer än 3000:- för den här skärmen.

Den kostar ju 2.5 inkl. frakt, just därför är den intressant, hade heller inte lagt ut 3k på den, hade hellre lagt lite extra på en Dell Ultrasharp U2410 och få en IPS-panel.

Permalänk
Medlem

Jag snubblade över denna tråd av en slump faktiskt.

Jag äger faktiskt en Eizo S2402W och har kunnat direktjämföra den med en HP LP2065 S-IPS (LM201U05-SL1A) i respektive native upplösning @60Hz.

(LP2065 representerar även min LP2475w H-IPS (LM240U04-SL1A) rent karaktärsmässigt.)

Följande testprogram användes:

1. http://www.prad.de/en/monitore/testsoftware/eizo-monitor-test...
2. http://www.prad.de/en/monitore/testsoftware/ghosting-test.htm...
3. Spelet Call Of Duty (ettan), hinderbanan och nattbanorna. Inställt i respektive panels native upplösning via r_customwidth/height @60Hz. (cg_fov korrigerat till ~90.4 i 16:10. r_mode -1) Mouse accel off.

Mina snabba observationer:

Bildkvalitet och Ergonomi:

*Fabriksinställningarna på S2402W är klart bättre m.a.p. gamma 2.2 & 6500K (sänk ljusstyrkan bara).
*S2402W har begåvats med en 10bit LUT så färgövergångarna blir riktigt bra för en TN-panel. LP2065 vinner ändå eftersom Eizon inte riktigt klarar av de allra sista stegen i gråskalan >~250 går förlorat. TN-panelen i S2402W tar också ut sin rätt och ger sitt typiska fula "TN-sken" över solida färger. IPS > TN med eller utan 10bit LUT på den senare. (LP2065 ger bättre färgmättnad, förankring och soliditet i sin karaktär.)
*S2402W använder standard gamut. Inga problem med övermättade färger i webbläsare eller spel.
*Jämnheten i belysningen hos S2402W från fabrik är likvärdig eller bättre än LP2065 (innan du bytt ut HP:s skärm 4ggr och fått ett bra ex ). Vertikalt går det fortfarande inte att få en homogen bild på <=70cm avstånd med S2402W, oavsett lutning av panelen. Horisontellt uppstår Röd/Brun färgskiftning också väldigt snabbt. Jag skulle nog påstå att TN-panelen sabbar Eizos noggrannhet med belysning och fabriksinställningar. S2402W har en bra fot justeringsmässigt men den plockar upp skrivbordsvibrationer extremt lätt!

*S2402W har lite backlightbleed upptill och nedtill. Tunna strimmor utmed ramen. På helt svart bakgrund får du leva med TN-haze (upplevs som flammighet) i nedre delen om dina ögon är placerade i höjd med den övre delen. Parallellförflyttar du ögonen till den nedre delen så försvinner det i princip, men då blir övre delen av skärmen för mörk istället när du tittar på något. TN i ett nötskal.

*S2402W har OK kontrast. Mellan 0-40% ljusstyrka har du även OK svartnivå.

*En av poängerna med S2402W är energisparfunktionerna med autojustering av ljusstyrka. Oavsett om autojustering används så är bakgrundsbelysningen kopplad till inversen på en liten eco-mätare. Ju lägre ljusstyrka du kan leva med desto finare indexvärde får du på eco-mätaren :). Jag skulle tippa att S2402W drar hälften så mycket ström som LP2475w och genererar 1/3 så mycket värme. Bra för slösurfandet och ekonomin kanske. Inte så viktigt i spelsammanhang.

*Mitt ex. av S2402W är inte helt knäpptyst. Ett väldigt svagt surrande hörs med viss variation beroende på ljusstyrkan mellan 0-100%. Kanske ett dåligt exemplar.

Respons: (väldigt mycket inbakat t.ex. input lag, släckningstider, övergångar mellan färger, av-på, GtG., overdrive etc.)

*S2402W upplevs som bra m.a.p. input lag. Att flytta muspekare & fönster i Windows samt input i Call Of Duty fungerar bra.

*S2402W lider däremot av väldigt märkbar trailing/ghosting mellan vissa färgövergångar. Det är inga problem att skapa ordentliga svansar av mörka kontraster eller träd mot ljusblå himmel i Call Of Dutys hinderbana.

*Prads ghosting test ovan ger några mm. "ghosting" mellan det röda och gråa fältet beroende på farten du rör fönstret, men framförallt fungerar vitt dåligt mot grått och halvintensivt blått. Om detta beror på 10bit LUT eller något annat vet jag inte.

*I Eizos testprogram ovan, deltest 19/24, så fungerar S2402W bättre än LP2065. S2402W har snabbare start & släckningstid (av-på, på-av) mot svart.

*I mörka nattscener i Call Of Duty störs man mest av den vertikala ojämnheten i panelen. Ljusare nedtill, mörkare upptill. Däremot bra skuggdetaljer, kontrast och jämnhet i färgerna.

I sin helhet ger S2402W ett blandat intryck. En del bra. En del mindre bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thinkman
Jag snubblade över denna tråd av en slump faktiskt.
Text.....

Otroligt detaljerad beskrivning av skärmen, precis vad jag behövde:P
verkar som om Eizon är riktigt bra med andra ord, om jag förstår vad du säger:P
tror faktiskt jag kommer att köpa skärmen, 2,7k (inklusive frakt) för en så bra skärm är svårt att motstå!

Kommer dock att använda skärmen mest för spelande... var ju vissa saker den var mindre bra på där... men tror knappast min nuvarande 19tums skärm ens har den minsta chans, oavsett vad jag gör.

Edit:
nu när jag läste mitt förra inlägg, så förstår jag att några trodde att jag sade att skärmen var kass, pga TN-panel. Inte alls det jag menade, men trodde mest att TN-paneler brukade ligga under 3k strecket, och bara några enstaka hamnade strax över... blev därför förvånad när eizo hade en TN-skärm för nära 5k utan rabatter

Permalänk
Medlem

Har beställt en nu ikväll, kan posta när jag får den med vad jag tycker.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag har också blivit tillfrågad att skriva något om ezion men de vertikala betrakningsvinklarna är så dåliga att jag inte kan utesluta att det är fel på skärmen.
I övrigt tror jag det är den bästa TN-skärman jag sett personligen, svärtan är kanon, färgerna är bra, noll backligh bleed(på min skärm)etc. Och foten är kanon, stort plus för den.

Men jag kan som sagt inte rekommendara någon att köpa skärmen innan jag kollat med eizo om det är fel på min skärm eller inte. Driven är ju snart slut vilket är trist eftersom jag funderade på att köpa en till.

Permalänk
Medlem

Är denna bättre än DELL 2209WA till att spela på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DSi
Är denna bättre än DELL 2209WA till att spela på.

Nej, inte en chans. Dock är den större och har högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Är det värt att offra 2" för Dellen istället för Eizon om man är intresserad av spelande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akkie
Är det värt att offra 2" för Dellen istället för Eizon om man är intresserad av spelande?

Jag skulle troligen inte göra det, men hade jag varit väldigt intresserad av spel hade jag även gjort det jag ska göra och köpt Acern eller Asusen som ska komma med 120hz.

Permalänk
Medlem

Beställde skärmen tidigare idag, så säger vad jag tycker om den när jag får den... hoppas jag får den innan nyår:P
Synd bar att skärmen är grå, svart hade varit snyggare, men är det 50%rabatt så gör det inget xD

Permalänk
Hjälpsam

frågar samma som nån ovan: finns det VESA fäste på denna, om ja hur sitter kontakterna? Kan man ha ettt tunnt väggfäste o ändå få dit kontakterna?

sugen men LITE dumt att det inte finns HDMI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thli72
frågar samma som nån ovan: finns det VESA fäste på denna, om ja hur sitter kontakterna? Kan man ha ettt tunnt väggfäste o ändå få dit kontakterna?

sugen men LITE dumt att det inte finns HDMI

Förhoppningsvis sitter kontakterna vinklade neråt, men där står ju inget om VESA-fäste ;/. Så för mig är den i alla fall inte vidare intressant då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thli72
finns det VESA fäste på denna

enligt Eizo så finns det ett VESA 100 fäste, ta gärna en titt i instruktionsboken också. Kan hålla med om att avsaknaden av HDMI fäste inte är lysande.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Har fått hem min idag, är sjukt nöjd trodde allt snack om att TN skulle va skräp var sant men skärmen är underbar.
Ska prova lite mer innan jag skriver något har bara använt den i 6 timmar...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att ta några bilder på den?
Kommer antagligen köpa den ändå men alltid kul att se den innan i verkliga miljöer

Permalänk
Medlem

Beställde den idag till frugan så nu blev hon glad.
Ni som funderar på att beställa tänk på att det endast finns ett begränsat antal och att erbjudandet endast gäller tills imorgon...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Jag är också lite sugen på denna, har också kollat på dessa:

Samsung P2450H
Benq E2420HD

Men Eizon borde alltså vara bättre än dessa två? Det enda jag saknar på den är HDMI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bushdoctor
Jag är också lite sugen på denna, har också kollat på dessa:

Samsung P2450H
Benq E2420HD

Men Eizon borde alltså vara bättre än dessa två? Det enda jag saknar på den är HDMI.

Eizo spelar i en helt annan liga än både BenQ och Samsung.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Eizo spelar i en helt annan liga än både BenQ och Samsung.

Eizo spelar i Barcelona, BenQ i GIF och Samsung i något random lag i superettan