Windows vista + Windows xp?

Permalänk
Medlem

Windows vista + Windows xp?

Hej!
Jag har Vista 64 bit på min dator, men skulle vilja köra xp också.
Har gjort en portion på 30gb för xp.
När ja bootar från xp skivan så börjar den läsa in sen när själva installationen ska börja då får jag en bluescreen.
Har provat att köra xp 32-bit, xp 64-bit, win 2000. Men samma fel?

Vill heller inte ta bort vista, då det är orginalet som kom med datorn.

GOTT NYTT ÅR!:D

Permalänk
Medlem

Det är nog till 99% din sata-kontroller som inte stödjs utav XP utan drivrutin. Antingen kollar du i BIOS om du kan ställa om sata till "IDE", "compabillity" eller liknande. Eller så letar du upp drivrutinen och lägger in den på XP-skivan via te.x nlite.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Ska kolla detta direkt!

Permalänk
Medlem

Varför ska du köra två operativsystem? Ska du inte spela på XP räcker det med stor sannolikhet att du har Windows XP i en virtuell maskin istället.

Permalänk

Jag tror att det enda sättet att lyckas med det är att:

Dra ut kontakten till hdd:n som vista ligger på och installera xp klart.
Därefter stoppar du tillbaks den.
Annars "ser" xp-installationen att det finns en nyare version och vägrar.
Du måste dock ändra i bootcfg i Vista efteråt så att den även ser xp vid uppstart.

Permalänk
Medlem

Jag ska köra två operativsystem för vista drar då mycket på batteriet och då tänkte ja köra xp när jag reser och vista när jag är hemma=)

Men faktum är att jag bara har en portionerad hdd.

hmm.. Hur ska jag få ihop detta?

Permalänk

I vilket fall som helst måste du installera om Vista, eftersom XP skriver över Vistas bootloader, vilket gör att Vista inte går att starta efteråt.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Easybcd kan fixa tillbaka vistas boot-laddare. Men om du byter till ide-mode kan inte vista startas utan ominstallation. Byter du till att emulera ide förlorar du lite prestanda i och med att ide skriver parallellt och s-ata seriellt.

Permalänk
Medlem

Sen om man nu lyckas få in XP så kommer man inte kunna boota med Vista istället
Finns div guider att följa hur man beter sig, mer hur och var vet jag inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okej tacksam för svaren!

Men kan jag göra en kopia på hårddisken till en annan hårddisk ?
Och sen om jag skulle behöva, göra samma sak för att få tillbaka vista på orginal hdd:n.
Om man gör en "hdd-klon" klonar man även portioner då? För jag har en RECOVERY portion som jag vill ha fungerande.

Permalänk
Medlem

Står det inte i manualen hur man första gången man startar datorn ska bränna ut recoveryskivorna från recoverypartitionen?