allvarligt css problem! height:auto?

Permalänk

allvarligt css problem! height:auto?

Hej, har försökt lösa detta här i kanske 5 timmar nu och jag har till och med fått huvudvärk, så jag hoppas att någon vänlig själ här inne kan hjälpa mig, för något svårt tror jag inte det är egentligen(har googlat men inte hjälpt)

Jag har Totalt 4 divar.

Container(som är tänkt skall hålla upp alla 3 följande divar: maincontent,menu,menu2.

Jag vill att div.menu och div.menu2 skall justeras EFTER längden på div.maincontent.

Jag har satt div.container heighten på auto till att börja med, men kommer inte längre än så!

Vore RIKTIGT tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Jag vill att div.menu och div.menu2 skall justeras EFTER längden på div.maincontent.

Jag förstår tyvärr inte vad du frågar efter. Två saker skulle hjälpa om du skrev:
1) Vad visar bilden? Är det så långt du kommit eller resultatet du vill få fram?
2) Vad menar du med att de två gröna divarna ska justeras efter "längden" på maincontent? Längden på vad? Höjden eller bredden? Ska de inte alltid sitta längst uppe till höger i maincontent? Rita en till bild på hur det kan se ut när de har justerats, som du skriver.

Permalänk
Medlem

Går inte riktigt... du kan alltid använda Faux Columns.

Permalänk

Sorry att jag inte skrivit tydligt. Men de två gröna divarna skall vara lika långa(height) som div.maincontent. Så att alla tre divarna har samma height.

Bilden jag visade visar hur långt jag har kommit nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Sorry att jag inte skrivit tydligt. Men de två gröna divarna skall vara lika långa(height) som div.maincontent. Så att alla tre divarna har samma height.

Bilden jag visade visar hur långt jag har kommit nu.

Som sagt, det går inte. Du kan fejka det, se länken ovan.

Permalänk

Tack så mycket You! Har suttit och kodat i Asp och php 40h de senaste 2 dagarna så har blivit lite "okreativ" när det kommer till designhållet

Det löste sig, tack än en gång!

Permalänk
Medlem

Det går annars med position: absolute. Du måste själv se till att .maincontent alltid är tillräckligt hög för att "innehålla innehållet" i dina spalter.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Det går annars med position: absolute. Du måste själv se till att .maincontent alltid är tillräckligt hög för att "innehålla innehållet" i dina spalter.

Det är ett hemskt fulhack som inte fungerar i de flesta situationer, t.ex. om wrappern inte har fast höjd.

Permalänk
Medlem

Hur blev slutresultatet?

Jag tänker mig som Teknocide en lösning med position: absolute; och tycker faktiskt att det är en snyggare lösning Går bra med fast eller ofast höjd på wrappern. Markupen får visserligen en extra div men det blir en lösning där alla divar ligger på rätt ställe, på riktigt.

Här är ett test jag gjorde: http://pastehtml.com/view/5stu0sk.html

Permalänk
Medlem

Jag undrar också om det löste sig, jag har annars ett javascript någonstans som kollar vilken av de tre kolumnerna som är högst och sätter den höjden.

Fungerar kanon, om det är en snygg lösning vet jag inte.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<