Creative Inspire T7900, 7.1 Surround,Bara 2 högtalare FUNKAR!,HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Creative Inspire T7900, 7.1 Surround,Bara 2 högtalare FUNKAR!,HJÄLP!

Hej!

jag har Creative Inspire T7900 speaker system, 7.1 surround högtalare.
Ser ut såhär:

Har satt upp alla de 7 högtalarna på vägen., den avlånga i mitten vid skärmen och de andra som står bredvid den avlånga där på sidorna om dator skärmen och resten runt om i rummet, men problemet är det att jag har koppat i helt rätt där bak i basen där man pluggar i alla kablar, men det kommer inget ljud ifrån när de är ikopplade i sound blaster audigy 2 zs ljud kortet på bilden nedanför, :S, jag har pluggat i helt rätt som följande instruktioner längre ner säger: (Jag har den "To 5.1/6.1/7.1 Sound Cards) och har pluggat i där rätt i mitt ljud kort som är Sound blaster Audigy 2 ZS som ser ut såhär:

.. Alla högtalare funkar ingen är sönder,men något är fel de vill inte spelas upp när jag har pluggat i dom i det ovanför, en gång i tiden funka det. Men vad är fel?! Drivrutiner?, jag har installerat drivrutinerna och enheten kommer up i enhetshanteraren, Jag har en Fujitsu siemens scaleo X från 2005:

Kolla också den här posten , där finns lite system info: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=977...

Här är guiden man fick med.. så här ser det ut, när jag har bara pluggat i den gröna i den normala gröna uttaget bak på datorn då det spelas up via bara två av högtalarna genom RealTek High definition Audio. men vill inte äns få nått ljud när jag kopplat i de 3 kablarna i ljud kortet som du ser här på bilden längre up i Creative Sound blaster Audigy 2 ZS kortet.. Hjälp snälla mig att få surround systemet att funka!!

Det är baksidan av baslådan där i mitten av bilden stora fyrkanten...

^

Kolla också den här posten jag har gjort angående min dator som jag behöver hjälp med angående grafik kort (uppgradering av komponenter): http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=977...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vilket OS kör du med, och får du upp ljudkortets namn i ljudenheter när du kollar? Bara för att man installerar drivrutinerna betyder inte det att allt funkar, det viktiga är om Windows hittar ljudkortet.

Har själv samma ljudkort, och jag fick säkert installera 3 eller 4st olika drivrutiner som jag tog hem via creatives hemsida...och detta var ändå till XP Media Center Edition 2005. Så länge som inte Windows hittar ljudkortet spelar det ingen roll hur många drivrutiner man installerar, Creative är riktigt dåliga på det här med drivrutiner.
Prova med att ta hem dom drivrutiners-paket du hittar via hemsidan och sen är det bara att testa sig fram.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

bump ^^

gå in på kontroll panelen--->maskin vara och ljud----> ljud kolla prperties och see till så att den är ställ på 7,1

Har du drivrutinerna till det ljud kortet?

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Vilket OS kör du med, och får du upp ljudkortets namn i ljudenheter när du kollar? Bara för att man installerar drivrutinerna betyder inte det att allt funkar, det viktiga är om Windows hittar ljudkortet.

Har själv samma ljudkort, och jag fick säkert installera 3 eller 4st olika drivrutiner som jag tog hem via creatives hemsida...och detta var ändå till XP Media Center Edition 2005. Så länge som inte Windows hittar ljudkortet spelar det ingen roll hur många drivrutiner man installerar, Creative är riktigt dåliga på det här med drivrutiner.
Prova med att ta hem dom drivrutiners-paket du hittar via hemsidan och sen är det bara att testa sig fram.

aha okej, men jag har bara installera en drivrutin:

Sound Blaster Audigy 2 ZS Version: 5.12.01.0443 Date: 01.02.2005
Size: 1,97 MB från http://support.ts.fujitsu.com/com/support/downloads.html

Eftersom du har samma ljudkort kan du inte ge länk till de drivrutinerna du tog hem så det funka...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fuskobot
bump ^^

gå in på kontroll panelen--->maskin vara och ljud----> ljud kolla prperties och see till så att den är ställ på 7,1

Har du drivrutinerna till det ljud kortet?

Som jag sa ovan så har jag bara laddat ner en drivrutin som är från fujitsu siemens support/downloads grej till min data. Ja det är inställd på 7.1 - högtalare, bred konfiguration, Datorn hittar bara och spelar bara upp via 2 högtalare i det normala ljud/gröna uttaget på datorn men inte när jag kopplar i det i ljudkortet där det ska vara i, SB audigy 2 zs finns i ljudenheter på uppspelning av ljud(standardenheter).. Men som sergeant44 sa så hittar ju inte windows ljudkortet.

Citat:

Vilket OS kör du med, och får du upp ljudkortets namn i ljudenheter när du kollar? Bara för att man installerar drivrutinerna betyder inte det att allt funkar, det viktiga är om Windows hittar ljudkortet.

Ja sergeant jag får upp ljudkortets namn i ljudenheter..
OS?, jag använder Realtek HD audio manager, och 7.1 ljud eller det ljudkortet Sound blaster finns inte med där...

Permalänk
Medlem

NU så märkte jag att det gick att plugga in i ljudkoret men Det är 3 kabblar, som du ser på bilden nedanför så är de satta. den gröna där jag markerat grönt osv.. men högtalarna funkar bara när jag sätter i där jag ringat med röd ring. så när jag sätter den svarta kabeln där i rött så kommer det ut ur dom högtalarna där bak bara två st istället för de 4. alltså så vill de inte spela upp via de andra två uttagen (lila kryss]. orang och svart :S så från de uttag när de är i kopplade ska det komma ut ur alla högtalare men från dom två inget :S

Permalänk
Medlem

Då använder väll spotify moderkortets ljudkort istället. Kolla inställningarna. Låter som att du bara har en massa fel med inställningar. Dessutom undrar jag om du spelar upp 7.1-media när du testar 7.1.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

okej :S, NU Funkar det att spela upp musik via spotify jag starta om programmet men fortfarande bara ur två av högtalarna

Permalänk
Medlem

Men asså inne på Ljud och ljudenheter så först på VOlym kategorin så har jag på högtalarvolym- avancerat. 7.1-högtalare, bred konfiguration har jag valt, prestanda max, på ljudenheter så har jag SB audigy audio [5000] som standarenhet och samma där på avancerat på 7.1 - högtalare, bred konfiguration.... föresten vad är Upspelning av MIDI musiK? jag har Microsoft GS wavetable-programv där.
Finns massa val där som:
SB audigy synth A [5000]
SB audigy synth B [5000]
SB audigy MIDI IO [5000]
SB audigy MIDI IO 2 [5000]

Permalänk
Medlem

Kolla posten med bilden ovanför och läs texten har ändrat lite i den...

Permalänk
Medlem

Finns det ingen bra audio manager? som jag kan använda för att ställa in så de använder alla högtalarna, asså jag vet inte vad som är fel , inställningarna står ju rätt 7.1 surround i ljudenheten ;/

I alla fall när jag har pluggat i den svarta kabeln som är för de 4 högtalarna i den gröna i det uttaget som funkar och har på den där uppe på backsidan av basen. man kan välja mellan tre olika och jag har på den där uppe som är inringat som är för:
5.1 -> 7.1 : För 5.1 ljudkort,t ex audigy Live ! 5.1 upmix..

Den i mitten(röd prick) är: Dirigera: för 7.1-kort. T ex Audigy 2 zs (jag har det ljudkortet)

längst ner med brun prick är: 6.1-> 7.1 : för 6.1 ljudkort. t ex audigy 2 , DDTS-100 upmix

Men när jag har på den i mitten så kommer det bara upp i två högtalare. när jag har på den där uppe (blått inringat) så fördelas ljudet genom alla 4 högtalare, men det är ju för 5.1-> 7.1 ljudkort :S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Antar att det är bara att försöka ladda ner flera drivrutiner eller nått från:
http://support.creative.com/downloads/welcome.aspx?nDriverTyp...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Ojoj, var skall man börja? Bumpa inte, skriv inte många inlägg efter varandra (redigera ett tidigare istället) och använd inte img-taggar på bilder som är bredare än 1000 pixlar.
*låst*