Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iLager
Om man tänker till exempel på de fysikaliska konstanterna (t.ex. gravitationskonstanten), om någon av dessa konstanter var endast en fraktion annorlunda så skulle liv, planeter och i vissa fall de mesta typer av massa vara omöjliga.

Detta säger ju faktiskt precis inget alls om guds vara eller icke-vara. Det är ju bara ett faktum bland en mängd andra. Det är inte ett dugg mer speciellt än att vatten fryser vid 0 °C och kokar vid 100 °C. Vattnets egenskaper är också viktiga för livet på jorden. Att jag överhuvudtaget finns är också en otrolig slump, om man tänker på hur många små saker kunde ha gått annorlunda genom historien och orsakat att jag aldrig ens föddes. Det är förstås inget konstig, eller mirakulöst - och sannerligen inte ett bevis på guds existens - utan något som gäller alla människor.

Har du f.ö. någon aning om vilka värden de fysikaliska konstanterna skulle kunna ha haft istället?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
"Absence of evidence is not evidence of absence" på engelska. Det är uppenbart att "absence of evidence is not proof of absence" ("evidence" och "proof" blir bara "bevis" på svenska), men ifall någonting inte existerar känns det naturligt att inga bevis finns. Finns det någon logisk härledning för uttrycket?

Ja, precis. Det förekommer dock andra formuleringar på engelska (och säkert svenska) och jag vet inte om logisk härledning som är accepterat som allmänt gällande. Jag ser det mer heuristisk och då blir slutsatsen mer pragmatisk, ungefär som du säger "om något inte existerar känns det naturligt att inga bevis finnes". Problemet med min syn kanske är att det öppnar för "möjligheter" som "frånvaro av bevis på bevis är inte bevis på frånvaro av bevis", så en logisk definition kanske är att föredra. Jag har å andra sidan aldrig sett någon försöka utnyttja detta kryphål.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Är det s.k. "Ultimate Boeing 747 gambit"? Vanligaste motargumentet är att Gud är en holistisk ande (utan delar). Däremot kan kanske Dawkins argument formuleras som omvänt teleologiskt argument.

1. Erfarenhet säger att konstruktörer och arkitekter värderar effektivitet och enkelhet i designen. Strukturer som är simpla är lättare att underhålla, reparera, återskapa, modifiera och kräver mindre resurser.
2. Om Gud ingriper i fysiska världen (agerar "intelligent designer") skulle universum vara mindre komplext.
3. Universum är komplext.
4. Därför existerar inte Gud.

Ja, precis. Dawkins säger att det "almost certainly" finns ingen Gud. Detta (omvända) teleologiska argument är iofs rätt elegant och tillfredsställande men är ju också uppenbart heuristiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Är det inte ytterligare en version av "frånvaro av bevis är bevis för frånvaro"? Även om du inte avfärdar Gud på logisk grund blir det i princip en maxim. Teologer kan hävda att Gud står bakom ännu okända fenomen.

Precis! Fast teologer kan hävda annat också; en panteistisk gud blir svårare att avfärda (men som jag sa tidigare kan vi kalla det för universum i stället, kanske skrivet i poesi) men det där med "luckornas Gud" har jag aldrig förstått, vare sig som avfärdande eller belägg. Luckornas Gud känns som ett weak man-argument och ett halmstrå för troende som är lite extra inne på woowoo. Jag har aldrig hört någon moderat kristen eller "slentriankristen" använda det som ett argument, utan snarare något som hamnar närmare panteism, vilket jag spontant ser som motsatsen (luckornas Gud = krymper ju mer vi vet, panteistisk Gud = växer ju mer vi lär oss om universum). Fast jag har en unik värdering (mer än så är det inte) vad beträffar "småkristan", "slentriankristna" eller vilket epitet man vill använda; den tron anser jag vara precis lika äkta och närmast normal. Detta använder jag som ett anti-kreationisargument. Kreationister är "heligare än du", vilket är en form av elitism man kan avfärda/kritisera på helt icke-religiösa grunder.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Märkliga argument från religiösa (och andra) galningar har väl inte så mycket med saken att göra, men hur hanterar man då till exempel tekanneagnosticismen? Är det inte ett problem att man i så fall är agnostiker i oändligt många frågor; blir inte begreppet så urvattnat att det blir meningslöst? Är inte ateism avsaknad av tro (eller eventuellt anti-tro) och agnosticism de tvekande tillstånden? (Alltså: om en ateist tvekar är han inte ateist utan agnostiker)

(Nej, nu kanske man borde undersöka wikipedia innan man gör bort sig mer...)

Ja, som du säger är agnosticism egentligen fullständigt självklart. Det är väldigt få som på allvar påstår att de vet något på ett sådant sätt så att alla alternativ hade varit helt omöjliga.

Diskussionen påminner lite om Douglas Adams beskrivelser om sannolikheter: även de mest udda saker kan vara möjligt (och alltså inte omöjligt).

Men saken är den att det finns människor, främst religiösa, som argumenterar för icke-agnosticism. "Du kan omöjligt påstå att gud inte finns, eftersom gud finns!". Fast det har väl mer mer total okunskap att göra än något invecklat filosofiskt ställningstagande om (just deras) gud som det enda möjliga

Tveka och tveka... Antingen tror du på gud, eller så gör du det inte. Tvekan är något man gör innan man bestämmer sig (under tiden så är man antingen ateist eller inte).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro på ting som saknar bevis för tingets existens...

Visa signatur

pff