Permalänk
Medlem

Bra matta till min mus (Naos 5000)

Hej!

Jag fick mig en Mionix Naos 5000 nu i jul och har lite svårt att hitta en bra musmatta.

Har testat runt lite med dessa:
Mionix Alioth 320 http://www.inet.se/artikel/6101505/mionix-alioth-320-gaming-s...
Qpad|CT, Black, Medium,4mm http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324457
Qpad|UC, Medium Black, 3mm http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=378079
Everglide Titan http://www.webhallen.com/prod.php?id=58398&ref=Prisjakt

Men med alla dessa mattor så "hoppar" pekaren runt.

Är nu ute efter en rätt stor musmatta med hög precision
som funkar bra med min mus både till spel och pill i Photoshop.

Tack på förhand!

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Hur då "hoppar runt" ?
Det där låter ju som något ordentligt fel på musen. Den där musen ska ju vara typ den bästa på marknaden.

Har du testat att öka "lift distance" på musen ?
För låg sådan kan leda till dylika effekter. Har haft sådana problem på min Ikari när jag haft glides på.

De musmattor du testat är ju ändå högkvalitetsmattor som brukar funka bra med dom flesta möss.

Provat att ladda ner och installera de senaste drivrutinerna ?

Jag har en Qpad Heaton musmatta som jag är mycket nöjd med, men jag tror som sagt att det inte är mattorna som är problemet här och du riskerar att spendera än mer pengar på en matta som musen inte funkar på.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att den "hoppar runt" Jag vann en Naos 5000 i julklappstävlingen ihop med deras Sargas 460 matta (stor) och den funkar klockrent på alla sätt. Har du installerat rätt software till musen? Det är inte så att du ändrar Dpi helt plötsligt då? För då kan den upplevas "hoppa runt".

Matta --> http://www.mionix.net/page.php?al=sargas460

Software --> http://www.mionix.net/list.php?c=naos5000

Permalänk
Medlem

Svårt att förklara själva "hoppandet" med ord men jag ritade några
sträck i PS med 1px storlek för att kanske klargöra det hela bättre.

Här har ni även "sensor performance" fliken.

http://i45.tinypic.com/68x7qf.jpg
Och enligt "surface quality analyzer" så får jag ett steg över acceptable
med min Everglide matta och acceptable när jag kör endast på bordet.

Så min slutsats var helt enkelt att mina mattor helt enkelt inte gick med nya musen?

Japp, allt är installerat och uppdaterat till senaste för bara några veckor sedan.

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Vad händer om du ökar "lift distance" ytterligare ?

Svårt att se vad som är felet på de där handritade "linjerna", beror väl lite på hur slarvig du var när du gjorde dom.
Det har inte fastnat något mikroskopiskt hår eller liknande i sensorn ? Blås och torka lite där och se om det blir bättre även om du kanske inte kan se något.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Är någon av musmattorna du testat hårda?
jag vet iaf att microsofts första bluetrackmöss hade problem med tyg/mjuka musmattor.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Prova med att ändra Dpi´n på musen också. som du har det nu kör du ju på 5040 i Dpi. Du ändrar Dpi på musen med pilknapparna bakom scrollhjulet.

Bara för skoj testa med att köra musen på vilket annat tyg som helst och se vad "surface quality analyzer" säger om det.

Annars kan jag bara rekommendera deras musmatta sargas 460 . både stor (46x39) cm och bra http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510907

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad händer om du ökar "lift distance" ytterligare ?

Svårt att se vad som är felet på de där handritade "linjerna", beror väl lite på hur slarvig du var när du gjorde dom.
Det har inte fastnat något mikroskopiskt hår eller liknande i sensorn ? Blås och torka lite där och se om det blir bättre även om du kanske inte kan se något.

Linjerna visar ganska bra hur själva penseln i fallet "hoppar"
på grund av musen. Ritade dem i ut zoomat läge sen att den drar
snett ner spelar ingen roll utan bara "hacken/hoppen".

Öka eller sänka lift distance gjorde ingen skillnad.
Blåste lite och gjorde rent, inget som hjälpte tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
Är någon av musmattorna du testat hårda?
jag vet iaf att microsofts första bluetrackmöss hade problem med tyg/mjuka musmattor.

Qpad|CT har i alla fall en hårdare och blankare yta men den är inte
märkbart bättre än Everglide mattan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Prova med att ändra Dpi´n på musen också. som du har det nu kör du ju på 5040 i Dpi.

Testade med 3200Dpi, men det ser jag inte som någon bra lösning även om den minskade problemet lite.
Då jag vill få ut prestandan som jag har betalat för.

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Bara för skoj testa med att köra musen på vilket annat tyg som helst och se vad "surface quality analyzer" säger om det.
[/url]

En pulverlackad plåtbit gav mig "God+1" (2 bars från fullpott!)
Dock slet denna på mina glides nått sjukt.

Här syns det en klar förbättring(glöm missen jag gjorde i mitten)

Så mattan är problemet.
Så en musmatta som är minst lika bra som min lilla
plåtbit vore önskvärt!

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Steelseries QCK+ löste mitt liknande problem, musen hoppade lite som den ville.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så illa med den här musen, eller är det bara måndagsexemplar ni råkat ut för ?
Tänkte just köpa en, men börjar bli skeptisk nu. När den kostar så mycket bör den ju inte ha sådana där problem.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

borde inte mionix egna matta fungera utmärkt? t.ex deras nyaste "Sargas 460"?

vet inte varför det inte går att länka produkten men den finns för 244kr inklusive frakt hos www.zervit.se (in på /gaming/musmattor/sida 2)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoorch
Steelseries QCK+ löste mitt liknande problem, musen hoppade lite som den ville.

Vad har du för mus?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Är det verkligen så illa med den här musen, eller är det bara måndagsexemplar ni råkat ut för ?
Tänkte just köpa en, men börjar bli skeptisk nu. När den kostar så mycket bör den ju inte ha sådana där problem.

Musen är underbar på rätt underlag!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reko85
borde inte mionix egna matta fungera utmärkt? t.ex deras nyaste "Sargas 460"?

vet inte varför det inte går att länka produkten men den finns för 244kr inklusive frakt hos www.zervit.se (in på /gaming/musmattor/sida 2)

Jo man tycker det. Känns som att Sargas 460 borde vara det självklara valet?
Blir nog en sån om ingen kommer med ett bättre alternativ.

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Undrar lite hur den funkar med Qpad Heaton ?
Någon som har kombinationen Naos 5000 och Qpad Heaton ?

Har just skaffat mig Heatonmattan, vilken ska vara väldigt bra (hård matta, men inte stenhård), och vill inte gärna tvingas byta.

Edit : Då har jag skaffat mig en Naos 5000 själv för skojs skull. Det sved lite i plånboken, men det är det nog värt. Nu ska här packas upp och lekas !

Då har jag installerat allt och testat lite. Får ett snäpp bättre än "good" på min Qpad Heaton musmatta, vilket väl får anses som ett ett hyfsat resultat (även om man tycker att man borde fått mer med allt skryt om den mattan..)
Hmm, eller är det två snäpp bättre ? Jag har två gula linjer över det lilla märket för good även om en av dom är precis över.

Testade med min Qpad CT och fick där "good".

Musen känns för övrigt väldigt lik min Ikari i formen. Om jag inte tittar på den så känner jag knappt skillnaden.

Lol..testade köra på mitt träbord under min fina Heatonmatta. Den ytan bedömdes som excellent av surface analyzer..
Å andra sidan betyder ju kanske inte det att ytan är bättre lämpad ändå, eftersom friktionen och glidet är en annan faktor att ta hänsyn till.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Så som svar på din fråga ger Qpad heaton ett resultat som är tom bättre än din plåtbit.
Att köra på ett träbord ger dock ännu bättre resultat..

Dock så finns det ju som sagt annat viktigt att ta hänsyn till när man väljer musyta såsom friktion.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Köpte en Mionix Naos 5000 & Razer Destructor musmatta. Funkar hur bra som helst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Watain
Köpte en Mionix Naos 5000 & Razer Destructor musmatta. Funkar hur bra som helst!

Hur mycket får du i surface analyzer ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av musen i fråga men mina två senaste musmattor har varit från Func. Min senaste (http://www.func.net/products/archetype/index.html) är jag mycket nöjd med (använder en Logitech G5 mus för tillfället).

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hur mycket får du i surface analyzer ?

Iller inte köpa nya leksaker, va ska din lilla ikari ta sig till? =(
Är själv sugen på att köpa en Qpad HeatoN till min lilla Deathadder.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Razer Deathadder och köpte nyligen till en HeatoNpad och kan bara säga att det är den bästa kombinationen jag haft, inte testat analyzer men den får väl säga vad den vill, känslan är väl det som räknas så länge man inte märker av något problem?

Go for it Keng, du kommer inte ångra dig

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Medlem

KÖP EN Func!!!!!!

Permalänk

du ska köra aluminium eller plastmatta med mionix för optimalt resultat.
helst svart.

själv kör jag med en steelseries s&s-matta och med den får jag excellent på surface analyzer, ett steg från full pott.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Jag har en Naos 5000 och en Sargas 360, har exakt samma problem. Mussen hoppar upp och ner när jag drar den åt sidan precis som din bild visar.
Får bara 4p i surface quality analyzer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiklund2:

Jag har en Naos 5000 och en Sargas 360, har exakt samma problem. Mussen hoppar upp och ner när jag drar den åt sidan precis som din bild visar.
Får bara 4p i surface quality analyzer

Samma problem för mig med min Naos 5000. Musen hoppar upp och ner när man drar den, spelar ingen roll vilken dpi/lift jag använder. Har provat med en fUnc, Q-PAD samt en roccat sense, samma problem med samtliga. Byter till min Microsoft 3.0:a och allting är 100%. Blir inte riktigt klok på det här...

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Samma problem för mig med min Naos 5000. Musen hoppar upp och ner när man drar den, spelar ingen roll vilken dpi/lift jag använder. Har provat med en fUnc, Q-PAD samt en roccat sense, samma problem med samtliga. Byter till min Microsoft 3.0:a och allting är 100%. Blir inte riktigt klok på det här...

Jag kör med mionix egna propus 380, fungerar kanon.
Man ska hålla sig undan tygmattor.

https://www.inet.se/artikel/6606162/mionix-propus-380-mousepa...

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Jag kör med mionix egna propus 380, fungerar kanon.
Man ska hålla sig undan tygmattor.

https://www.inet.se/artikel/6606162/mionix-propus-380-mousepa...

Jag har som jag skrivit även provat med en fUnc, som ej är tyg. Har för övrigt även provat träbord och plåt, med samma resultat.

Jag köper inte agumentet, då mina andra möss fungerar skitbra oavsett underlag. I den här prisklassen ska man väl ändå kunna förvänta sig en mus som fungerar?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiklund2:

Jag har en Naos 5000 och en Sargas 360, har exakt samma problem. Mussen hoppar upp och ner när jag drar den åt sidan precis som din bild visar.
Får bara 4p i surface quality analyzer

Skrivet av Saodie:

Samma problem för mig med min Naos 5000. Musen hoppar upp och ner när man drar den, spelar ingen roll vilken dpi/lift jag använder. Har provat med en fUnc, Q-PAD samt en roccat sense, samma problem med samtliga. Byter till min Microsoft 3.0:a och allting är 100%. Blir inte riktigt klok på det här...

Skrivet av Saodie:

Jag har som jag skrivit även provat med en fUnc, som ej är tyg. Har för övrigt även provat träbord och plåt, med samma resultat.

Jag köper inte agumentet, då mina andra möss fungerar skitbra oavsett underlag. I den här prisklassen ska man väl ändå kunna förvänta sig en mus som fungerar?

Köpte min Naos 5000 för någon vecka sedan och har inte haft några sådana problem. Fick ett exemplar som inte ville starta, gjorde en RMA och fick en ny av Inet, funkar felfritt. Jag kör för nuvarande med http://www.inet.se/artikel/6101029/qpad-uc-large-black-3mm-ga... som är av tyg, utan problem.

Tror att något kan vara fel på era möss. :/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Min Naos 5000 är likadan. Har testat olika mattor och även rakt på bordet o.s.v., den hoppar likförbannat. Blir att reklamera skiten...

EDIT: tog tryckluft och blåste rent sensorn, fenomenet blev nu något mindre märkbart... kan det vara så enkelt att den är sjukt känslig för damm på sensorn?

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk

Zowie G-TF, där har du en riktigt skön matta. Fungerat fint med alla möss jag testat.

Permalänk
Medlem

till min mionix 5lök så har ja haft diverse mattor den bästa hittils är steelseries hmm vetefan vad den heter typ S&S enligt vad ja förstår på deras hemsida.. har 9/10 på surface analyser.. hade en tunn razer matta som man skulle typ klistra fast på skrivbordet den var sämst, var bättre att ha tangentbordet som musmatta..

Dumt att musen dör varje gång man startar om datorn eller att den låser sigf så man får göra en reset då får man alltid pluga ur sen in den för den skall funka.. kanske var detta problemet du hade som skrev ovan om att den "dog" detta är ett känt fenomen bland dessa möss

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf