Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89
Efter fabriksåteställning funkar det bra. Kom ihåg att ta backup. Koden är 12345.

Många tack, nu funkar det för mej med... Var koden jag inte hade, har aldrig återställt förr. Nu kommer grabben och bli glad, kan vi göra det på hans också. Vågade inte det förrän jag fick det att funka på min.

Hmmm, verkade funka efter fabriksåterställningen men när jag hade kört tillbaka backuppen så återkom problemet. Har nog ngt, program som orsakar konflikt eller ngt,...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Inte nokias fel att det inte går att uppdatera. Om jag förstått det hela rätt så ligger felet hos våra svenska operatörer.

Det är precis vad det är, den rullas ut till olika produktkoder allteftersom, det har inte med din operatör att göra. Vissa som har t.ex 3 har redan fått den, vissa andra inte.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Det är precis vad det är, den rullas ut till olika produktkoder allteftersom, det har inte med din operatör att göra. Vissa som har t.ex 3 har redan fått den, vissa andra inte.

Svenska 5800 har väll i grunden samma produkt kod (förutom vissa operatörer som antagligen använder andra). Även om det nu är nokia som inte gjort uppdateringen tillgänglig för din produktkod så är det inte speciellt svårt att byta produktkod. Hittade den text jag tidigare klistrat in om att byte av produktkod inte äventyrar garantin. Här har vi det:

"It has been discussed no of times at various forums as well as from my own personal experience. CHANGING PRODUCT CODE DOES NOT VOID YOUR WARRANTY

the proof
1)A nokia care technician lives next to my house and he himself confirms it that changing product code doesnt void warranty altho if u change your product code via any other tool except phoneix and if technicians finds this ( which is next to impossible) than this issue may come under " re engineering your fone software" which is illegal and hence may invalidate warranty

2)My original product code of nokia 5800 was changed to product code of APAC india by nokia care tech as they had issues in flashing my original product code firmware during fone software upgradation.

3)A friend of mine who is s60 (symbian) developer and works with nokia software lab - delhi, during a night of high level discussion while boozing session told me that sometimes altho very very rarely nokia software updater itself flashes firmware of a different product other than your fone product code. in some isolated cases NSU has even wiped out product code of some fones or changed the product code with unidentifiable characters.
Since clearly NSU itself is at fault in fiddling with product codes hence product code change cannot invalidate warranty under this condition too."

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Tja.

Jag sålde min 5800 här för en tid sedan, men glömde att jag hade en bilhållare, så den ligger här hemma och skräpar.

Ger gärna bort den till någon som faktiskt kan använda den. Jag bor i Uppsala, men om någon vill att jag ska skicka den gör jag gärna det, mot betalning av fraktkostnad såklart.

Här är modellen: http://www.24.se/ProductPopup.aspx?filename=19411_7493.jpg

MVH Felix.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte är KS inne i menyn tycker jag.

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem

Yup, lite synd. Men att det är det på alla andra ställen är i varje fall positivt. Kan ju hända att vi får en mini uppdatering som v31an där man inkluderar detta.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Yup, lite synd. Men att det är det på alla andra ställen är i varje fall positivt. Kan ju hända att vi får en mini uppdatering som v31an där man inkluderar detta.

Undrar om vi får ta del av nya symbian? :P, skulle inte tro det, men det vore kul. Kanske nån som gör en hemmabyggd rom som det finns för många WM enheter.

http://www.idg.se/2.1085/1.286011/nokia-visar-upp-nasta-gener...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på en sak som dykt upp efter uppdatering till v40.

Om automatiskt knapplåset är på och någon ringer så kan jag inte trycka på svara-knappen. jag måste först trycka bort knapplåset och sedan svara.

Förr kunde man svara utan att behöva trycka av knapplåset vilket jag tycker var bättre.

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem

Håller med, mycket irriterande tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Jag stör mig på en sak som dykt upp efter uppdatering till v40.

Om automatiskt knapplåset är på och någon ringer så kan jag inte trycka på svara-knappen. jag måste först trycka bort knapplåset och sedan svara.

Förr kunde man svara utan att behöva trycka av knapplåset vilket jag tycker var bättre.

Så har då inte jag. Kan svara direkt.

Vet ej om det är för att jag använder nUnlock eller för att jag har annat tema. Jag svarar genom att dra tummen över skärmen (likt det sättet man låser upp telefonen via nUnock).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Så har då inte jag. Kan svara direkt.

Vet ej om det är för att jag använder nUnlock eller för att jag har annat tema. Jag svarar genom att dra tummen över skärmen (likt det sättet man låser upp telefonen via nUnock).

Inga problem för mig heller, och jag har telefonen i originalskick... fast det tog några gånger innan jag fattade att man ska dra fingret åt höger för att svara, drar man åt vänster så låser man bara upp telefonen (i och för sig står det tydligt på skärmen att det funkar så...).

Permalänk
Medlem

Jaa !! HAHA tackar för hjälpen
man drar fingret åt sidan för att svara vilket ju är mkt bättre än som det var innan då man bara behövde klicka på svara-knappen.

Hände ofta att man ofrivilligt råka svara när telefonen låg i byxfickan men det problemet har jag inte nu längre.

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem

Gillar tråd namnet, typiskt Nokia användare. Bara kolla youtube filmer om iPhone, överfyllt med Nokia fans som säger att iPhone suger.

Så har dom ofta radat upp saker som är bättre med 5800 och säger att iPhonen inte har det, när den har det.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Gillar tråd namnet, typiskt Nokia användare. Bara kolla youtube filmer om iPhone, överfyllt med Nokia fans som säger att iPhone suger.

Så har dom ofta radat upp saker som är bättre med 5800 och säger att iPhonen inte har det, när den har det.

Ja, begreppet "Iphonedödare" är inte bara ointressant, det är verkligen skitfånigt.

När det gäller såna här saker (jmf AMD/Intel, ATI/Nvidia, "PC"/Mac) tenderar dock båda sidor vara ungefär lika goda kolsupare och ungefär lika intressanta att lyssna på som att se färg torka (även om idioti kan ge upphov till rätt roliga spektakel om än i undantagsfall).

Edit: Omformulering

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Tack så mkt för ditt svar !!

Felmeddelandet ang MTP USB Device försvann efter att jag gjorde enligt länken du angav

Men jag har fortfarande problem med NSS
Jag trycker på fliken Phone Info och där trycker jag på Read.
Då får jag bara fram : "Reading values... Error!"

Kan det vara så att NSS inte fungerar till Windows 7 64bit kanske?

mvh.

Du har inte drivrutinerna installerade ordentligt. Smäll in PC Suite så ska du se att det funkar efteråt. (fick jag göra)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Gillar tråd namnet, typiskt Nokia användare. Bara kolla youtube filmer om iPhone, överfyllt med Nokia fans som säger att iPhone suger.

Så har dom ofta radat upp saker som är bättre med 5800 och säger att iPhonen inte har det, när den har det.

Men om du kollat på youtube videos så ser du också att det är lika många apple användare som skriver samma sak. Att 5800 (och alla andra nokia mobiler för den delen) suger.

Jag skulle säga att båda telefonerna är bra men att de passar olika användare. Gillar dock inte apples priser vilket var främsta orsaken till varför jag köpte 5800 istället. Sen har jag heller inte hittat något (som jag har nytta av) som Iphone kan göra som inte 5800 klarar av. I varje fall inte i 3g varianten. Det skulle isåfall vara multitouch men det har jag ingen nytta av. Sen har man även i nyare n900 lyckas hitta ett riktigt bra alternativ till scrollningen i webbläsaren tex. Genom att dra fingret i en cirkel.

Men som sagt. Alla diskussioner där någon apple eller nokia telefon nämns leder näst intill alltid till en fanboy fight mellan dessa två. Youtube är ett solklart exempel på detta.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Vilken uppdatering!! Blev som en helt ny telefon med nya firmwaren.

Permalänk
Medlem

Och nu är navigeringen helt gratis...

http://maps.nokia.com/explore-services/ovi-maps

Ja, jag tycker iaf, att det är den i särklass mest prisvärda luren. Och heder till Nokia som bara förser oss med nya funktioner till en nu relativt gammal lur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1000Mbit
Och nu är navigeringen helt gratis...

http://maps.nokia.com/explore-services/ovi-maps

Ja, jag tycker iaf, att det är den i särklass mest prisvärda luren. Och heder till Nokia som bara förser oss med nya funktioner till en nu relativt gammal lur

G R Y M T !

Permalänk
Medlem

Gratis navigering och snyggt gränssnitt

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Trevligt för er 5800 användare. Min 5800 gick i pension idag. Pekskärmen slutade fungera. Försökte lösa det men misstänker att problemet har något med den nya lcd skärmen jag köpte för några veckor sedan att göra. När jag testade med gamla lcdn så startade den först men slutade fungera sen igen. Min gissning är att jag råkades förstöra någon annan komponent när jag öppnade telefonen idag.

Men jag kommer fortsätta försöka hjälpa er här i tråden om ni har några problem med era 5800. Själv byter jag upp mig till en n900 så fort de kommer i butik. Trots det så håller jag fast vid att det inte finns en så prisvärd lur som 5800 på marknaden ^^. (Har inte funnits det under senaste året heller för den delen )

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Min tjej har en 5800 och jag personligen tycker att den är riktigt usel jämförelse till min HTC Hero. Dels det hära med gps:en som hela tiden tappar kontakten medans man kör bil ( kanske bara är hennes ) Sen den "plastiga" skärmen men det kanske är en smaksak.

Det som är bättre på Nokian är kameran och att den har en lampa och sen så är den snabbare att starta än Heron. Batteri tiden på Nokian kan man inte säga annat än usel.

Nokian kostar ca 2500-2600kr
Heron kostar ca 4500-5000 kr

Halva priset nästan så Nokian är ju definitivt mest prisvärd men HTC utklassar den med Android.

Permalänk
Medlem

Kul av Nokia att släppa navigering fri, även om jag redan köpt en Navigation Edition... men merkostnaden täcktes mer än väl av fordonshållaren och laddkabeln som ingick. Dessutom är den snyggare...

Men... att uppdatera kartorna via OviSuite på PCn tar en otroligt lång tid. Nedladdningen av kartor till telefonen tar en stund, men hämtningen av kartorna från Nokia till PCn går ibland inte alls. Fick avbryta uppdateringen av hustruns telefon igår när det gått en timme utan att nåt hänt, men eftersom programmet börjar med att radera de gamla kartorna finns det nu inga alls i telefonen. Råkade ut för samma sak med min egen, fick göra ett nytt försök nästa dag.

Nån som får det att funka hyfsat med uppdatering via PC?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tersan
Kul av Nokia att släppa navigering fri, även om jag redan köpt en Navigation Edition... men merkostnaden täcktes mer än väl av fordonshållaren och laddkabeln som ingick. Dessutom är den snyggare...

Men... att uppdatera kartorna via OviSuite på PCn tar en otroligt lång tid. Nedladdningen av kartor till telefonen tar en stund, men hämtningen av kartorna från Nokia till PCn går ibland inte alls. Fick avbryta uppdateringen av hustruns telefon igår när det gått en timme utan att nåt hänt, men eftersom programmet börjar med att radera de gamla kartorna finns det nu inga alls i telefonen. Råkade ut för samma sak med min egen, fick göra ett nytt försök nästa dag.

Nån som får det att funka hyfsat med uppdatering via PC?

Låter riktigt skummt. Har aldrig tagit mer än 15-25 min för mig. Testa att installera om Ovi suite och att den inte blockas av nån brandvägg eller antivirus eller nått liknande knas.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Min telefon har ballat ur fullständigt med den nya uppdateringen...hänger upp sig och är seg som f*n. Går inte att gå tillbaka till v3 heller.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om det är en allmän bugg eller bara på min, men, efter att jag lagt in v40.x.xx så kan jag inte använda mjukvaruknappen på kameran (i bild) utan jag måste använda knappen på sidan av telefonen. Använder jag mjukvaruknappen stängs kameran ned och återgår till startskärm. Några andra som har samma problem? Testa gärna...annars går den finfint.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk

näp, funkar fint här.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89
näp, funkar fint här.

OK tack, då är det i min det falerar, iofs inget allvarligt men ändå.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Funkar fint här med, Dock stör jag mig på att man inte kan klicka på kameraknappen och få den att autofokusera automatiskt som den gör när man klickar på displayen

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaxxor
Funkar fint här med, Dock stör jag mig på att man inte kan klicka på kameraknappen och få den att autofokusera automatiskt som den gör när man klickar på displayen

Den autofokuserar ju när man trycker ner kamera knappen halvvägs? Eller vilken kameraknapp syftar du på?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm