Val av hårddiskar i filserver

Permalänk
Medlem

WD Black 2 TB har fått goda betyg mha prestanda. Dög inte den?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

Den har fått lysande betyg!
Problemet dyker upp när man skall raida och köra i array i stora filservrar!
Man tvingas tex gå ner till halva hastigheten dvs 150g/s. Vissa får det inte att funka ändå!

Ett fåtal användare har rapporterat att de funkar efter firmware som gjorts av andra leverantörer än WD.
Då för att de är de största tillverkarna av hårdvaruraids och troligen är rädda om sina kunder.

Men om någon vet om att problemet är löst så för tusan rätta mig! Jag är annars riktigt het på just de diskarna 64 i cach minne e grymt.

Hitachi är den enda disken jag hittils inte verkar hitta några problem med i storlek 2TB. Dock är den i vanlig 32 cach men det funkar nog ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Den har fått lysande betyg!
Problemet dyker upp när man skall raida och köra i array i stora filservrar!
Man tvingas tex gå ner till halva hastigheten dvs 150g/s. Vissa får det inte att funka ändå!

Ett fåtal användare har rapporterat att de funkar efter firmware som gjorts av andra leverantörer än WD.
Då för att de är de största tillverkarna av hårdvaruraids och troligen är rädda om sina kunder.

Men om någon vet om att problemet är löst så för tusan rätta mig! Jag är annars riktigt het på just de diskarna 64 i cach minne e grymt.

Hitachi är den enda disken jag hittils inte verkar hitta några problem med i storlek 2TB. Dock är den i vanlig 32 cach men det funkar nog ändå

Fråga 1 du behöver ställa dej är, vilket kontrollerkort ska du använda och vilken RAID-nivå?

Låter ganska befängt att sitta med 15, 20 diskar som ska mappas olika

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

MR Lazy: Jag lutar åt ett adaptec sata/sas-52445 kort!
Jag kan inte bestämma mig om vilken raid jag ska köra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
MR Lazy: Jag lutar åt ett adaptec sata/sas-52445 kort!
Jag kan inte bestämma mig om vilken raid jag ska köra!

Så 24 diskar för att uppnå 20 TB, jag skulle nog köra på 1 TB diskar i RAID 6.

Eller hade du tänkt att dela upp till flera arrayer ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Nja! Jag skulle vilja ha mellan 2 och 6 arrayer! Jag tänker inte nyttja all portarna på en gång så absolut inte mer än 20 diskar och inledningsvis lite färre för att inte köpa grisen i säcken!
Jag har riktig ångest för vilka 1.5 eller 2 TB diskar som kan funka med ovannämda kort utan problem??
Jag kanske rent av måste kontakta adaptec och fråga om andra får vald disk att funka på ett bra sätt?

Permalänk
Medlem

jag kör med ett annat Adpatec kort, 3085, och kör 6 WD eco green 1tb. Fungerar kalas.

Ett tipps är att INTE bygga om en existerande array, inte pga risken utan mer på att det tar ofantlig lång tid. Att bygga min array med 6 diskar i RAID 6 tog 12 timmar. Att expandera arrayen med ytterliggare en disk tog ~30 timmar.

Så bestäm hur stor arrayerna ska vara och bygg dem, sen när de börjar bli fulla så utöka dem om man måste.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag kör 12 Samsung F1 diskar i min filserver (Raid-z2, Opensolaris) och de fungerar felfritt
Jag litar verkligen inte på annat än Opensolaris och ZFS nu för tiden, får väl skylla Saddam och de andra OSol nördarna här som lurat in en i det träsket, men det är bra grejer!

Permalänk

Grr! sitter just och försöker trolla med knäna för att flytta över ca 3TB till diskar utan probelm!
2 st Barracudor 0 raid på ett 2 ports deloc kort (70137) som strular max!
Det är så illa att jag bara kan flytt ISO filer i storlek 20 till 30 tb i taget annars slutar raiden att funka!

Vet ni om man kan kolla diskarna utan att riskera att förlora data? Annars lär jag ju få sitta här några dagar och vara nojjig!

Jag har en känsla av att det är raidkortet eller firmware som krånglar men fan vet!

Permalänk

Plockar upp min gamla tråd igen!

Jag har fått hem mitt norco 4220 och 9 st 2 TB hitachi 7200 spinns diskar (tog alla på lagret)

Jag behöver hjälp med moderkort och processor till servern!

När det gäller sata kort så lutar det åt supermicros olika varianter, då flera verkar nöjda! Men passar supermicros moderkort chassiet eller går det lika bra med ett vanligt kort med flera pci express slots?

Är fortfarande osäker på hur jag ska göra med raidkort kontra strunta i raid helt o hållet!

Ideer?

Permalänk
Medlem

WD GP problemen löses INTE av WD längre, man får fixa själv, Googla så hittar du massor med info. Jag fixade mina i våras innan jag drog igång senaste femman, inga prob sedan dess. Så det GÅR men man får JOBBA lite själv och leva sig in i problematiken. Är man slö köper man nåt annat, kanske Samsungs gröna.

Lev som om diskar alltid kraschar förr eller senare, oavsett märke/modell, ordet är BACKUP på viktiga data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Plockar upp min gamla tråd igen!

Jag har fått hem mitt norco 4220 och 9 st 2 TB hitachi 7200 spinns diskar (tog alla på lagret)

Jag behöver hjälp med moderkort och processor till servern!

När det gäller sata kort så lutar det åt supermicros olika varianter, då flera verkar nöjda! Men passar supermicros moderkort chassiet eller går det lika bra med ett vanligt kort med flera pci express slots?

Är fortfarande osäker på hur jag ska göra med raidkort kontra strunta i raid helt o hållet!

Ideer?

Har själv kollat runt en del på diverse RAIDkort och man blir ju bara snurrigare desto mer man kollar men detta verkar vettigt tycker jag iaf:

HIGHPOINT ROCKETRAID 2340 16-CH SATA/300 RAID PCI-E
http://www.dustinhome.se/pd_5010105567.aspx
http://www.tweaktown.com/reviews/1037/highpoint_rocketraid_23...

Läser dock att du hade planer på ett kort på 10k så detta kanske är lite väl budget...?

Permalänk

Jag tror nog att du kan bli nöjd med ROCKETRAID 2340!

Jag tror snarast att du sitter med samma problem som jag, nämligen att hitta ett moderkort som tillåter pci-e x8 med full 8 lanes bandbredd, då korten blir ganska så strypta utan detta! Läs den länken du skickade med!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Jag tror nog att du kan bli nöjd med ROCKETRAID 2340!

Jag tror snarast att du sitter med samma problem som jag, nämligen att hitta ett moderkort som tillåter pci-e x8 med full 8 lanes bandbredd, då korten blir ganska så strypta utan detta! Läs den länken du skickade med!

Ja, det verkar vara lagom nivå tycker jag, men inköpet ligger en bit fram i tiden för min del, mars/april nån gång.

Är inne på detta moderkortet: http://www.inet.se/artikel/1901731/gigabyte-ga-p55-ud5

Där verkar man kunna sätta x8 kort i 16x platsen och så vidare. Man kan till och med köra 2 st 2340 i x16 och x8 portarna och så grafikkortet i x4 (borde väl räcka för en server?) men det är inte aktuellt än på ett tag i vilket fall...:)

Permalänk

Tittar man på Misco på det kortet så ser det ju faktiskt ut som om det finns en ledig 8 port med full hastighet på? Är det samma kort?
Då är du ju i hamn!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Tittar man på Misco på det kortet så ser det ju faktiskt ut som om det finns en ledig 8 port med full hastighet på? Är det samma kort?
Då är du ju i hamn!

Ja, det ska det vara. Du kan köra 2 st 8x kort som jag skrev tidigare.

Verkar så ja! Lutar åt detta chassit:

Lian Li PC-343B Modular Cube Case = 2380kr
http://www.inet.se/artikel/6901235/lian-li-pc-343b-modular-cu...

Permalänk

Det chassit är riktigt fett:cool:

Permalänk
Medlem

Kanske till och med för fett om nu ett chassi kan vara det...:D

Permalänk
Medlem

Hur väl fungerar green line.. svala? Jag kör med ett äldre Adaptec 21610SA pci-x och 1x5 bay + 1x3 bay hotswap (skall bytas till 2x5 bays).

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag har ett lian li pc-343b just nu men försöker bli kvitt det, lite för stort och otympligt för min del. Ska bygga ett eget chassi istället för mina ändamål

Permalänk

Zemit! Var jag du skulle jag kontakta JBerger:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBerger
Jag har ett lian li pc-343b just nu men försöker bli kvitt det, lite för stort och otympligt för min del. Ska bygga ett eget chassi istället för mina ändamål

Vad har du tänkt att ta för chassit?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Zemit! Var jag du skulle jag kontakta JBerger:D

Hehe, funderar som bäst på om jag verkligen behöver ett sånt stort chassi...diskarna rymmer ju allt mer och det kanske räcker med ett vanligt full tower (tänker främst på HAF 932)...hmm...svårt val det här!

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du har för budget på filservern? Bara hårdvaruinköpen lär vara rätt saftiga. En annan får ju sitta och dregla bara över enstaka diskar, har knappt råd med det ens. Du och frugan måste ha semestrat utav bara helvete sen HD-kameran uppfanns!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Min server

Jag har en lösning som jag tror passar de flesta (iaf de som har råd) och som jag har kört med i ungefär i 3 år nu.

Hårdvara i dagsläget:
moderkort: Gigabyte
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=410972

Låda:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=98226

Med 6 st bakplan
http://www.dustin.se/pd_5010076565.aspx

Raidkort:
HighPoint RocketRaid 2240 SATA II RAID 16-channel
http://www.webhallen.com/prod.php?id=57701
säljs inte längre

7 st (+ en spare) 1TB Western digital GB i Raid 5 array på RR kortet.
2st 300gb 2.5 wd scorpio black i raid 0 som systemdisk

Hårdvaran har jag uppgraderat allt eftersom, men RR kortet är det som jag hade i från början.

Anledningen att jag valde ett 16 portars RAID kort är att jag i framtiden lätt ska kunna utöka lagringsutrymmet utan allt för stora nya investeringar.
Jag började med 8 st 500gb diskar i raid-5 men gick för ca 1,5 år sen över till 7 st 1tb diskar och sålde mina 500gb diskar. Köpte till en spare efter ett tag.

Nu har jag bara 300gb kvar och det börjar bli dax att uppgradera. Då blir det 8 st 1.5 tb diskar(det är de diskar som i dagsläget som ger mest GB/kr) dvs 10,5 tb i lagringsyta. Jag flyttar över de jag har på 1tb diskarna till den nya arrayen och sen kränger jag de diskarna på tradera. sedan när den nya arrayen är full om 1-2 år köper jag 8 nya diskar av den storlek som då ger mest GB/kr. osv osv... Där med har jag en teknisk lösning som i teorin inte har någon begränsning när det gäller lagringsvolym och som inte kostar en förmögenhet.

Lian Li PC-343 kan jag verkligen rekommendera. Speciellt om du planerar att ha mer än 10 diskar i chassit. Det blir snabbt jävligt trångt när man har ett 16 portars kort

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt dåliga erfarenheter utav Highpoint kort. Har haft 2st 2240 (8 portars pci-x kort) Fick dom aldrig att fungera med varken mina Segate eller Samsung diskar, Windows eller linux. Provade 3 olika moderkort rena skiten. Och deras support är värdelös. Dom vägrade att hjälpa mig.

Så jag fick nog och köpte 3ware 9650se 12 portars, kostar en slant men kört 12x 500gb diskar i raid 5 i över 2 år och det har funkat prima. Inga problem att slita ur en disk och sen plugga in den. Kör även ett 3ware 9500 12 portars kort fast pci-x och segateś 7200.11 serie i raid 5 och det funkar också hur bra som helst.

Det ultimata är att köra en volym raid 6. Grymt smidigt med en partion och dessutom får du vansinniga hastigheter. Fast ett 24 portars 3ware kostar nästan 10000:-. Men har du köpt disk för 10k är det värt att lägga pengar på ett riktigt bra raidkort. Du kommer ångra dig nåt förbannat om du inte köper ordentliga grejor. (har jag nämnt att highpoint har världens sämsta linux support?) Promoise har även dom väldigt dålig linux support. Hade ett 8 portars promise kort länge sedan och det hade helt enkelt inget stöd för linux.

Kort och gott. Snåla inte på Nätaggregat och raid kort. Du verkar ju ha en ganska bra budget. Ett bra moderkort som har 14 st sata portar http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=448677#ProductTabs
har själv tittat länge på det kortet men inte inom budgeten än riktigt. Och du behöver ju inte köpa 2 cpuer eller fylla alla ram platser.

Lian Li pc 343 sålde jag ett idag faktiskt. Jätte mysigt chassi, gott om plats. Men jag kommer ändå rekomendera LIAN LI PC-V2000 har ett sådant själv Gott om plats, bra kylning och jag har ändå dubbla xeoner 2st raid kort. 20 diskar och 2 nätagg i

Permalänk
Medlem

Varför inte köra WHS med diskpoolen och slippa bekymra sig om RAID?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

fel av mig, det är ett rocketraid 2340. Jag har inte haft några som helst problem med mitt kort, har haft WD, Hitachi och Seagate diskar(blandat). Allt har fungerat fint, det enda jag har att klaga på att det tog tid innan de släppte drivrutiner för Win 7.
Första uppsättningen var jag dock tvungen att uppdatera BIOS på moderkortet för att få det att fungera.

Mitt val av kort var en helt ekonomiskt fråga, det var det billigaste som uppfyllde mina kriterier, minst 16 portar och raid5. Jag har/hade inte några större krav på snabbhet iom att jag bara ska lagra film, musik och serier. Det hade inte ens mina tidigare vanliga sata uppsättingar några problem med.

ps... Linux? Är det ett djurläte?

Permalänk
Medlem

Vill man inte satsa på RAID så är detta är ett bra alternativ!

Gigabyte GA-P55A-UD4 = 1590kr
Gigabyte GA-P55A-UD4 - Inet.se

8-kanalers SAS kontroller, PCIe x4 = 1136kr x 2 = 2272kr
8-kanalers SAS kontroller, PCIe x4

X-Case RM420 4u Rackmount V2- 20 x SATA / SAS HDD Cadddy, Mini SAS Backplane = 299 pund
X-Case RM 420 Hotswap 4u, RPC-4220 Norco online at X-Case

3ware cable SFF-8087 to SFF-8087 - Multilane = 12,99 GBP x 4 = 52 pund
3ware cable SFF-8087 to SFF-8087 - Multilane

Frakt och skatt 105 pund

Totalt 456 pund = ca 5 000kr

med moderkort och kontrollerkort hamnar vi kring 9 000kr

Finns även lådor som rymmer 16 ochh 24 hårddiskar som kostar 279 respektive 375 pund.