Radeon HD 4770 (RV740)-Tråden

Permalänk
Medlem

Ja detta är på stockvolt. Har ingen direkt koll på hur man gör för att ändra volten, men jag vill nog inte veta. Kommer säkert resultera i en fin bsod och ett dött 4770 :'(
Vet inte om jag vågar höja så mycket mer. Var uppe på 937 eller nåt liknande på core (med 996 memclock) när den håriga doughnuten började bete sig onormalt. Såg i en review nånstans på nätet av samma kort där de hade klockat minnet till 996 som max så jag har faktiskt inte vågat testa högre än så. Kanske man borde göra bara för att se vad max är Vågar inte riskera för mycket för jag har inte råd med ett nytt kort. Är student och har en bokning till London i Januari tillsammans med flickvännen. Sånt ska man kanske inte ha råd med som student?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem

Här är lite 3dmark Vantage scores med standardklockning och överklockning...
Moderkortet kan inte överklocka processorn tyvärr. Det är ett billigt MSI K9AGM3-FD.

AMD Athlon X2 4600+, AM2, 2.4GHz, 2x512KB
Corsair XMS2 5-5-5-18 8GB DDR2 800MHz 4x2GB

XFX 4770 512MB
core 750mhz
ddr5 800mhz
3dmark Vantage Performance score: P5561, GPU 6685, CPU 3696

XFX 4770 512MB
core 921mhz
ddr5 996mhz
3dmark Vantage Performance score: P6196, GPU 8114, CPU 3625

Noterar att CPU-score är lägre när jag klockat GPUn. Någon som har nån aning?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem

Hehe, ökade till 1GHz på minnet endast för att det ser snyggare ut på pappret Verkar gå finfint!
Hoppas fler av er postar sina klockningsförsök med detta generösa kort!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk

tillfällighet nog att du fick mindre CPU score med överklockad GPU på 3dmark.

jag håller med om att det är ett riktigt najs kort, men jag gillar inte kylarens oljud på högre varv.
Låter din som ett hårfön på 100%?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korvmannen
tillfällighet nog att du fick mindre CPU score med överklockad GPU på 3dmark.

jag håller med om att det är ett riktigt najs kort, men jag gillar inte kylarens oljud på högre varv.
Låter din som ett hårfön på 100%?

Ja, jag tycker den låter som en hårfön redan vid 50-60% =/. Den är helt ok på 45-40%, och under 40% hörs den ju nästan inte alls, men under 40% så kyler den inge vidare...
Har ju trimmat min riktigt najs på bara 40% så jag är mycket nöjd med mitt köp!
Tackar Inet för ett bra exemplar!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem

Fick hem ett 4770 i går pressade upp det till core speed: 925 memory speed: 1010 med både original stock volt och original stock kylare tempen lästes av efter ca 9 timmar i furmark. fläkten på 42%.

Dispio: 76c
memio: 80c
shadercore: 80c

satt förut på ett ati 1950pro så blir nog är väldigt trevlig boost för mig detta

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatzy
Fick hem ett 4770 i går pressade upp det till core speed: 925 memory speed: 1010 med både original stock volt och original stock kylare tempen lästes av efter ca 9 timmar i furmark. fläkten på 42%.

Dispio: 76c
memio: 80c
shadercore: 80c

satt förut på ett ati 1950pro så blir nog är väldigt trevlig boost för mig detta

Trevlig klock Mitt gav 870/1075 innan det dog en plötslig död

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

bara dog så där :S får hoppas att inte mitt göt det.

kan nog säker dra upp den mera får inga artefakter eller något när jag drar den till 930 kommer bara felmedlade från ati control center.

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatzy
bara dog så där :S får hoppas att inte mitt göt det.

kan nog säker dra upp den mera får inga artefakter eller något när jag drar den till 930 kommer bara felmedlade från ati control center.

Nej jag var väl lite inblandad men fick ett xfx 4850 på garanti,brist även på 4770 när det gick sönder Mycket trevligare kort än 4850 imo, klockade bättre,svalare mm. Jag maxade aldrig mitt utan drog upp lagom på både core och memory. Klockade dock i rivatuner vilket du också borde prova Vet inte om rivatuner är kompatibelt med 4770 nuförtiden, jag fick ändra lite i nån fil så fungerade det. Lycka till med klockandet

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Fick mitt Xfx 4770 igår.
Nöjd med kortet hittils iaf Har bara hunnit prova TF2 några timmar, där flyter det NÅGOT bättre än med mitt gamla 7800gt

Jag ladda ner de senaste drivisarna från ATI.
Men vilka är de mest optimala? Vilka kör ni med?

Visa signatur

Intel Q6600|Antec Sonata II |Gigabyte P35-DS3|7800GT|4096Mb |900Gb HD |Logitech Z-5500|LG 22" |X-fi XtremeMusic|Philips SHP895
SteamID: Baebis
http://live.xbox.com/member/baebis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jota_ernst
Fick mitt Xfx 4770 igår.
Nöjd med kortet hittils iaf Har bara hunnit prova TF2 några timmar, där flyter det NÅGOT bättre än med mitt gamla 7800gt

Jag ladda ner de senaste drivisarna från ATI.
Men vilka är de mest optimala? Vilka kör ni med?

9.12 då de är nyast

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Hedersmedlem

T.o.m 9.12 hotfix är de senaste.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag kan klocka mitt till 845/1000 utan problem, men mitt processor flaskar något rejält så jag kan till och med underklocka till 600/700 utan att FPSen ändras. Det sparar även energi och värme.

Permalänk
Medlem

Går det att öka volten till kortet på något enkelt sätt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Vilken 4770 modell har en tystgående fläkt vid normal grafikbelastning?

/Lennart

Permalänk
Medlem

strömförsörjningen

Hej

Precis fått mitt XFX 4770-kort. Plockade ur mitt gamla GeForce 7800GT som satt med vanliga svart strömförsöjning (den vanliga till grafikkort... är lite novis på datorer och uppgraderingar.)

Är nu osäker på hur jag ska få rätt med strömförsörjningen till mitt 4770, det kommer ju kräva mer. Mitt agg ska räcka, ska vara på 500W. Hur ska jag koppla den sladd som följde med grafikkortet, den med vanlig svart liten kontakt i ena änden och två vita 4-pol (med 3 stift i varje).

Hur kan jag koppla dessa i min dator, hur vet jag att kortet kommer få tillräckligt med ström? Alla sladdar går ju via CD-rom-spelare o fläktar och så vidare... Jag har fattat det som att det går två olika slingor i burken (som är skarvade åt flera olika håll). En som går via CD-rom och DVD-brännare och en annan som går till fläktar och lite annat. Ska jag koppla in båda vita kontakterna på samma slinga eller ska jag ta en från varje?

Eller kommer det räcka med att bara koppla in den vanliga strömförsöjningen som användes till mitt gamla kort?

Snälla hjälp. Läste lite om det i början på tråden, men förstod inte...

Permalänk
Medlem

Du kan använda grafikkorts-sladden som går från nätagget... det gjorde jag.
Molex kontakterna som du snackar om är väll något extra om man inte har grafiksladd från agget....

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk
Medlem

Hej, jag har en polare som fick sitt XFX Radeon HD 4770 idag och fläkten på grafikkortet varvar konstigt, nån som har haft samma problem och vet hur man kan lösa det?

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

min håller 40 grader idle i windows känns ganska varmt men inte farligt, går upp till ca 60-65 vid intensivt spelande...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samme28
Hej, jag har en polare som fick sitt XFX Radeon HD 4770 idag och fläkten på grafikkortet varvar konstigt, nån som har haft samma problem och vet hur man kan lösa det?

Jepp samma här med XFX kortet. Upg BIOS så får jag det bara vid uppstart.

Permalänk
Medlem

CCC 10.1

Är det någon mer än jag som har problem med att installera CCC 10.1 på Windows 7 64bit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wmthzet:

Har själv två XFX 4770 kort och hade samma problem tills jag upg. BIOS.

Hej! Håller på att bli tokig på fläkten nu. Vilket BIOS använde du? XFX egna eller? Var fick du tag på det? Känner att jag måste flasha kortet nu. Tacksam för hjälp! Mvh

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Skrivet av ElWeed:

Hej! Håller på att bli tokig på fläkten nu. Vilket BIOS använde du? XFX egna eller? Var fick du tag på det? Känner att jag måste flasha kortet nu. Tacksam för hjälp! Mvh

techPowerUp! :: Video Bios Collection

Bara att leta på det du söker

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Tack! Frågan är vilket jag skall ha..... Tror att det får bli det senaste från XFX:

techPowerUp! :: VGA Bios Collection: XFX HD 4770 512 MB

Verkar stämma med mitt kort. Frågan är när jag skall få mod att flasha kortet. Inte kul om det går fel......

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Skrivet av ElWeed:

Tack! Frågan är vilket jag skall ha..... Tror att det får bli det senaste från XFX:

techPowerUp! :: VGA Bios Collection: XFX HD 4770 512 MB

Verkar stämma med mitt kort. Frågan är när jag skall få mod att flasha kortet. Inte kul om det går fel......

Använd radeon bios editor så går det bra

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Har flashat nu efter en massa strul. Var tvungen att koppla ur hårddisken för att datorn skulle vilja ta boot från USB- stickan. Efter en lyckad flash såg jag att jag flashat in samma BIOS som redan fanns på kortet. I.e XFX senaste....

Öken! Det innebär då att fläkten kommer föra samma liv som tidigare. Vilket BIOS har ni använt för att rätta till problemet?

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Har flashat nu efter en massa strul. Var tvungen att koppla ur hårddisken för att datorn skulle vilja ta boot från USB- stickan. Efter en lyckad flash såg jag att jag flashat in samma BIOS som redan fanns på kortet. I.e XFX senaste....

Öken! Det innebär då att fläkten kommer föra samma liv som tidigare. Vilket BIOS har ni använt för att rätta till problemet?

Mitt svar ang. upg. bios var att jag upg. bios på datorn så slutadet.

Permalänk
Medlem

Menar du bios på moderkortet?

Jag köpte ett andra 4770 för att köra cf och det verkar ju fint. Men om jag kör automatisk fläktstyrning så "pulsas" fläkten mellan 33% och 50%. Efter några timmars spelande slocknar utgångarna från mitt primära kort, skärmen går i viloläge men datorn fortsätter jobba. Antar att detta beror på överhettning vilket jag tycker är konstigt med tanke på att korten knappt är överklockade, enbart autotune i CCC.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Sca;10274092"]Menar du bios på moderkortet?

QUOTE]
Ja, efter att jag upg. bios på pc så slutade det. Men vid start av pc så pulserar fläkten, men slutar efter att drv för grafiken läst in.

Permalänk
Medlem

Hmm, igår körde jag Sims 3 och observerade följande:
Kort nr2 användes inte öht, detta kan nog förklaras med att Sims 3 är dåligt kodat och inte har något crossfirestöd.
Kort nr1 användes för fullt, när jag använde den automatiska fläktstyrningen gick temperaturen ända upp på 94°C trots att det körs i 750/800MHz. När jag manuellt ställde fläkten på 60% stabiliserade sig tempen på runt 75°C under belastning.

Jag provade köra Unigine, där användes åtminstone andra kortet så jag tror att just den biten har att göra med crossfirekompatibilitet hos Sims. Jag är ju ny till det här med CF, kan jag göra något åt detta?
Vad beror de höga temperaturerna på? Jag har inte gjort något åt chassikylningen, den ser ut som innan jag installerade det andra kortet. Jag sitter med ett Lian Li PC6070-B.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.