Permalänk
Medlem

Serverdatorn fryslaggar?

Tjenare!

Har stött på ett väldigt konstigt problem. Jag valde att starta upp min serverdator igår och skulle lägga upp en counter-strike server åt en polare. Allt fungerar klanderfritt och jag testar så det fungerar, vilket det även gjorde. Men efter att vi spelat typ 10 minuter så fryslaggar servern till i typ 3 sekunder, sen flyter det på igen. Trodde det var min egna dator men det var samma för de andra...

Jag går ut i aktivitetshanteraren och tittar, då står mätaren på MAX i grafen vid det tillfället, men på "processer" märks inget. Inte vad jag sett, antagligen för den inte hinner uppdatera kanske eller något.

Jag har inget märkvärdigt igång, bara standard applikationer. Detta problemet har jag aldrig haft tidigare. Värt att nämna så är den hur stabil som helst under den perionden då det inte fryslaggar. Detta sker typ 1 gång var 5-10minut.

Bifogar bild:
http://img203.imageshack.us/img203/7434/97451638.png , där ser ni hur den beteer sig ibland andra kärnan eller båda.

Datorinfo:
Core 2 Duo, 2.16Ghz @ 3.0
3gb ddr2
400W corsair

Några spontana idéer eller något verktyg som analyserar vad som sker när just DET hacket kommer? Vad som åstakommer detta etc, vore guld värt!

Tack på förhand!

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoysen
Tjenare!

Har stött på ett väldigt konstigt problem. Jag valde att starta upp min serverdator igår och skulle lägga upp en counter-strike server åt en polare. Allt fungerar klanderfritt och jag testar så det fungerar, vilket det även gjorde. Men efter att vi spelat typ 10 minuter så fryslaggar servern till i typ 3 sekunder, sen flyter det på igen. Trodde det var min egna dator men det var samma för de andra...

Jag går ut i aktivitetshanteraren och tittar, då står mätaren på MAX i grafen vid det tillfället, men på "processer" märks inget. Inte vad jag sett, antagligen för den inte hinner uppdatera kanske eller något.

Jag har inget märkvärdigt igång, bara standard applikationer. Detta problemet har jag aldrig haft tidigare. Värt att nämna så är den hur stabil som helst under den perionden då det inte fryslaggar. Detta sker typ 1 gång var 5-10minut.

Bifogar bild:
http://img203.imageshack.us/img203/7434/97451638.png , där ser ni hur den beteer sig ibland andra kärnan eller båda.

Datorinfo:
Core 2 Duo, 2.16Ghz @ 3.0
3gb ddr2
400W corsair

Några spontana idéer eller något verktyg som analyserar vad som sker när just DET hacket kommer? Vad som åstakommer detta etc, vore guld värt!

Tack på förhand!

Om du tankar Process Explorer (googla på det och tanka ner det från microsofts hemsida) så kan du se vilka processer i graferna som arbetar. Finns mycket annat gott som det där programmet kan hjälpa till med.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Om du tankar Process Explorer (googla på det och tanka ner det från microsofts hemsida) så kan du se vilka processer i graferna som arbetar. Finns mycket annat gott som det där programmet kan hjälpa till med.

Ska genast titta på det!

Tackar

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

Kollat nu och det står "interrupts".. kollar lite mer.. så står det hardware interrups. Vad är nu detta? Jag kan köra prime95 utan problem samt den är hur stabil som helst när den inte "fryslaggar" :/

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

Efter några timmars granskning från och till så ser jag att det bara är en kärna som håller på och får "interrupts" Innebär detta att den är slutkörd eller varför är det så? Jag testade att starta upp PRIME95, och det gick klockrent på båda kärnorna, så förstår inte

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

Kollat tempen?

Permalänk
Medlem

Ja tempen är stabil och bra ;/

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoysen
Kollat nu och det står "interrupts".. kollar lite mer.. så står det hardware interrups. Vad är nu detta?

Ditt nätverkskort/kabel är kanske på vippen att torska - eller så blir du DDOS'ad av någon lymmel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Ditt nätverkskort/kabel är kanske på vippen att torska - eller så blir du DDOS'ad av någon lymmel.

DDOS blir jag inte, kollat loggar och det är inga problem där samt samma problem även om jag tagit ur TP sladden. Det är bara ena grafen(kärnan) som håller på så Den andra är stabil utan interrupts.

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt om det går på din processor eller för den delen kommer ihåg hur man gör men testa att köra hlds servern på den kärnan som inte får problem.. Testa även att installera alla drivrutiner till processor/moderkord/grafikkort

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag har googlat nu i typ flera timmar och kommit fram till att det förmodligen är något fel med hdd/dvdn. Jag hade problem med ett kontrollerkort innan (det var typ deffekt) så fick bygga om lite i boxen och byta platser o sladdar etc. Allt har fungerat perfekt innan, så drivrutinerna är korrekta.

Läste om folk som hade haft liknande problem och det är enheterna som problemet ligger hos. Inte CPUn, och interruptsen kommer till kärna 0 dvs grafen till vänster så jag har samma symptom som de andra. Så mitt nästa dra är att koppla ut de jag ändrade ordning på för att se om det fungerar då Men det är ett helvetetsmeck så får göra det senare ikväll/imrn, återkommer med info om hur det gick när jag har kollat upp det

EDIT: En annan tipsade om att först inaktivera en enhet åt gången för att se om det blir bättre (i enhetshanteraren) så man kanske slipper öppna upp och göra det fysiskt. Det kunde fungera om man hade tur

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

Update:

Det fungerade genom att jag inaktiverade DVDn. Nu får jag inga interrupts mer!

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2