Permalänk

Nej röstar jag på.
Men det blir nog ett automatiskt JA när Mona s kommit in i riksdagen i höst igen som den allsmäktige^^ .

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Nej, ett specifikt förbjud mot just burka, niqab eller slöja vore mycket dumt och odemokratiskt: alla måste vara lika inför lagen.

I en modern demokrati så ser jag det som en självklarhet att exempelvis demonstrera sitt missnöje anonymt: förbjudet mot ansiktsmaskering vid demonstrationer (som gick igenom för några få år sedan) är djupt odemokratisk och bör avskaffas.

I de fall då identifikation är viktig, och då specifikt identifikation av människors ansikte, så bör det absolut inte finnas någon särlagstiftning. Ord såsom burka och niqab bör helst inte förekomma i lagboken på något sätt, då de bara är unika på det sätt att de brukar kopplas till en viss religion (i Sverige islam).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Burkabäraren får visa ansiktet för dem som behöver se det för identifikation. Det är ett ickeexisterande problem.

Dock, de som inte får visa ansiktet ens för identifikation, de har andra problem än fåniga lagförslag.

Är det så? Så om en biljettkontrollant, banktjänsteman eller andra personer som kontroller id-handlingar i anslutning till t.ex. köp av en tjänst så gläntas det glatt på burkan alt. slöjan utan problem? Det var något nytt faktiskt. Vars har du läst detta? Själva syftet är ju att dölja ansiktet från andra, om man godtyckligt för t.ex. identifkation kan släppa på detta så är det verkligen ett icke problem.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så du har alltså inte blivit kontrollerad om du har rätt att åka rabatterad? Hur ska de annars veta att det är du som räcker fram CSN-kortet och inte vilken svennebanan som helst?

Jag har inte behövt visa upp Mecenat eller CSN-kort heller dom gånger jag åkt studentbiljett...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Är det så? Så om en biljettkontrollant, banktjänsteman eller andra personer som kontroller id-handlingar i anslutning till t.ex. köp av en tjänst så gläntas det glatt på burkan alt. slöjan utan problem? Det var något nytt faktiskt. Vars har du läst detta? Själva syftet är ju att dölja ansiktet från andra, om man godtyckligt för t.ex. identifkation kan släppa på detta så är det verkligen ett icke problem.

Det är redan en icke-fråga.
Om man inte kan identifiera sig så får man inte göra det som kräver identifiering redan idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det är redan en icke-fråga.
Om man inte kan identifiera sig så får man inte göra det som kräver identifiering redan idag.

Ja och då utesluts man ur flera delar av samhället vilket inte är bra. Men återigen ett förbud är inte bra heller men för att kunna vara delaktig i vårt samhälle så krävs det identifikationshandlingar och att man kan använda sig av dessa.

Att du inte behövt visa studentkort måste väl ändå vara något sånär unikt om du nu inte har det tatuerat i pannan. Jag törs säga att de flesta som råkar ut för en kontrollant och reser för studentpris måste styrka sin identitet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja och då utesluts man ur flera delar av samhället vilket inte är bra. Men återigen ett förbud är inte bra heller men för att kunna vara delaktig i vårt samhälle så krävs det identifikationshandlingar och att man kan använda sig av dessa.

Om man väljer att inte identifiera sig så ja, oavsett anledning.
Men om man inför ett förbud så utesluts man från alla offentliga platser om man väljer att inte visa sig.

Så, hela den grejen är en helt meningslös icke-fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Om man väljer att inte identifiera sig så ja, oavsett anledning.
Men om man inför ett förbud så utesluts man från alla offentliga platser om man väljer att inte visa sig.

Så, hela den grejen är en helt meningslös icke-fråga.

Jaja inget förbud, vad jag försöker säga att problematiken går djupare än så. Alldeles oavsett så är en burka och en sk. heltäckande slöja svår att hantera i dagens samhälle. Framförallt ska det inte särbehandlas utifrån vilken huvudbonad man väljer att ha på sig alldeles oavsett hur man motiverar det. (undantag kan givetvis göras för skyddsutrustning där sådana risker förekommer )

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla ska har burka på sig och sänkt alkoholskatt så kommer folk misshandla varandra till döds och man kan inte identifiera någon...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
På tal om körkort hur är det med framförande av fordon med burka? Borde inte denna skymma sikten?
*edit*
Jag själv har arbetat som bl.a. truckförare, och jag kan garantera att förmannen inte skulle bli glad om jag kom brummande i full fart och hade en burka på mig när det var några tusen arbetare på platsen.

Burka/niqab är redan förbjudna i stort sett överallt annars i samhället så det skulle inte bli så stor skillnad mot idag. Skolor har rätt att förbjuda eleverna att bära olämplig klädsel, inom de traditionella kvinnoyrkena (vård/skola) får man givetvis som anställd inte bära burka/niqab och knatar man in i en privat affär iförd detta plagg får man ibland finna sig i att bli avvisad från platsen. Privata arbetsgivare anställer givetvis inte någon iförd burka för den delen heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jaja inget förbud, vad jag försöker säga att problematiken går djupare än så. Alldeles oavsett så är en burka och en sk. heltäckande slöja svår att hantera i dagens samhälle. Framförallt ska det inte särbehandlas utifrån vilken huvudbonad man väljer att ha på sig alldeles oavsett hur man motiverar det. (undantag kan givetvis göras för skyddsutrustning där sådana risker förekommer )

Det ska inte särbehandals nej. Alltså, inget förbud.
I de fall där heltäckande plagg är ett problem så är det problem på riktigt, de fallen snuddar inte ens vid införande av nya repressiva lagar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Burka/niqab är redan förbjudna i stort sett överallt annars i samhället så det skulle inte bli så stor skillnad mot idag. Skolor har rätt att förbjuda eleverna att bära olämplig klädsel, inom de traditionella kvinnoyrkena (vård/skola) får man givetvis som anställd inte bära burka/niqab och knatar man in i en privat affär iförd detta plagg får man ibland finna sig i att bli avvisad från platsen. Privata arbetsgivare anställer givetvis inte någon iförd burka för den delen heller.

Det gör ingen praktisk stor skillnad, precis. Alltså är lag mot liknande huvudbonader onödig. Bra sammanfattat.

Så vad göra istället för att lagstifta om förbud?
Jobba på det som vanligt, som vi gör idag. Behandla vandrande burkor som vilka andra människor som helst, med allt gott och ont den kombinationen innebär.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Burka/niqab är redan förbjudna i stort sett överallt annars i samhället så det skulle inte bli så stor skillnad mot idag. Skolor har rätt att förbjuda eleverna att bära olämplig klädsel, inom de traditionella kvinnoyrkena (vård/skola) får man givetvis som anställd inte bära burka/niqab och knatar man in i en privat affär iförd detta plagg får man ibland finna sig i att bli avvisad från platsen. Privata arbetsgivare anställer givetvis inte någon iförd burka för den delen heller.

Riskerar inte dessa organisationer att bli åtalade för diskriminering? Ambivalent ang. förslaget rent ideologiskt skulle borde det vara tillåtet samtidigt finner jag ingen glädje att försörja dessa kvinnor med bidrag för att de vägra anpassa sig och få ett arbete, t.ex. skulle jag misstänka att arbetsgivare inte är allt för positiva att anställa folk som inte ens har anständigheten att visa sitt ansikte. Dessutom så föreskriver varken Koranen eller Sharia (osäker ang. Hardith) att kvinnor ska täcka sitt ansikte, personligen hoppas jag att någon grupp som etablissemanget är lika rädda att ställa krav på drar hela denna debatten ang. klädsel och utövning till sin spets, bara för att påpeka hur absurt vårt samhälle börja bli.

Permalänk

Kan Turkiet förbjuda burka/niqab/slöja så kan vi det också

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattenfall Dessutom så föreskriver varken Koranen eller Sharia (osäker ang. Hardith) att kvinnor ska täcka sitt ansikte, personligen hoppas jag att någon grupp som etablissemanget är lika rädda att ställa krav på drar hela denna debatten ang. klädsel och utövning till sin spets, bara för att påpeka hur absurt vårt samhälle börja bli. [/B]

Om du har läst koranen så hade du hittat det här:

Citat:

"Säg till de troende männen att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet; det leder till större renhet i deras liv. Gud är underrättad om vad de gör. Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mer av sina behag än vad som anständigtvis kan var synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen..."

(Koranen 24:30-31)

Detta tolkar muhammedaner som att man ska sätta en sopsäck över kvinnan

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Om du har läst koranen så hade du hittat det här:

Detta tolkar muhammedaner som att man ska sätta en sopsäck över kvinnan

Vilket vi då fått fram att de är korkade eller vad? Förutsatt att översättningen är korrekt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Om du har läst koranen så hade du hittat det här:

Detta tolkar muhammedaner som att man ska sätta en sopsäck över kvinnan

Värt att notera att en slöja på den tiden var ett klädesplagg som man virkade runt kroppen, dvs man täckte inte håret/huvudet utan den låg bara över brösten.

Vad som menas med den biten du skrev om är att kvinnor ska täcka sina behag. Idag så har fundamentalister tagit det här jävligt långt och jag anser att det är fel. Men ett förbjud mot detta kommer inte lösa något. Det inkräktar bara på ens frihet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Sannolikt ska den som "begår" brottet bli straffad, medhjälp är troligtvis inte aktuellt i detta fallet. Om jag tvingar min flickvän att dra på sig en SS-kostym så kommer troligtvis rätten inte döma mig för medhjälp till hets mot folkgrupp.

Frågan har diskuterats i tidningen senaste veckan/veckorna i bland annat DN/SVD/Metro om du missat det, härstammar från att Frankrike har lagfrågan uppe på tapeten.

Sant sant... men då har vi ju å andra sidan det faktum att lagen antagligen är tänkt att hjälpa kvinnorna att komma ifrån förtrycket genom att lagstadga emot en del av det (det ser vi ju hur bra det fungerar idag för kvinnomisshandel ^^). För jag ser ingen annan anledning till att förbjuda ett klädesplagg.

Ah... jag har nog missat det ja... läser inte tidningen och på nätet läser jag ju bara det som är intressant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Kan Turkiet förbjuda burka/niqab/slöja så kan vi det också

Det här är väldigt intressant.
För jag är helt och hållet emot ett förbud i Sverige men det Turkiska förbudet har jag stor förståelse för. Jag vet inte om jag tycker det är rätt eller fel, jag är rätt kluven.

Nu är väll inte burka/niqab/slöja förbudet på alla offentliga platser utan bara "officiella plats", som universitet, rättssalar, politiska institutioner osv.
Och det är inte bara burka/niqab/slöja som är förbjudet utan det är även förbjudet att bära kristna symboler, som t.ex. ett kors runt halsen, eller andra religiösa symboler för den delen.

När Turkiet bildades så bildades det på väldigt starka sekulära grunder och krafterna som ville, och fortfarande vill, ge religionen mer makt i samhället vill motas bort.
Det finns starka krafter som pratar om att slöjförbudet på universitet är diskriminerande mot kvinnor och dom får ofta stöd av olika rättighets organisationer i Europa.
Men mycket av dom starka krafterna skulle helst av allt vilja införa slöja som obligatoriskt, inte bara tillåta det.
Hur ska man hantera så starka religiösa krafter och lyckas hålla kvar sin sekulära grundtanke om samhället?

Det är rätt komplicerat i Turkiet tycker jag.

I Sverige är det dock lättare, om man på allvar tror att fundamental Islam är en stark kraft i Sverige är man bara desillusionerad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det här är väldigt intressant.
För jag är helt och hållet emot ett förbud i Sverige men det Turkiska förbudet har jag stor förståelse för. Jag vet inte om jag tycker det är rätt eller fel, jag är rätt kluven.

Nu är väll inte burka/niqab/slöja förbudet på alla offentliga platser utan bara "officiella plats", som universitet, rättssalar, politiska institutioner osv.
Och det är inte bara burka/niqab/slöja som är förbjudet utan det är även förbjudet att bära kristna symboler, som t.ex. ett kors runt halsen, eller andra religiösa symboler för den delen.

När Turkiet bildades så bildades det på väldigt starka sekulära grunder och krafterna som ville, och fortfarande vill, ge religionen mer makt i samhället vill motas bort.
Det finns starka krafter som pratar om att slöjförbudet på universitet är diskriminerande mot kvinnor och dom får ofta stöd av olika rättighets organisationer i Europa.
Men mycket av dom starka krafterna skulle helst av allt vilja införa slöja som obligatoriskt, inte bara tillåta det.
Hur ska man hantera så starka religiösa krafter och lyckas hålla kvar sin sekulära grundtanke om samhället?

Det är rätt komplicerat i Turkiet tycker jag.

I Sverige är det dock lättare, om man på allvar tror att fundamental Islam är en stark kraft i Sverige är man bara desillusionerad.

Men vad sägs om att förbjuda alla religiösa symboler i skolor/universitet/rättssalar osv då? Det låter riktigt bra i mina öron!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men vad sägs om att förbjuda alla religiösa symboler i skolor/universitet/rättssalar osv då? Det låter riktigt bra i mina öron!

Även om jag på många sätt är frestad att hålla med så väger jag till slut över ganska tungt åt nej.
Religionsfrihet är en viktig del av vår öppna demokrati, om jag tycker det är okej för mig att förbjuda någon annans religiösa uttryck legitimerar det andra att förbjuda mina.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattenfall
Riskerar inte dessa organisationer att bli åtalade för diskriminering? Ambivalent ang. förslaget rent ideologiskt skulle borde det vara tillåtet samtidigt finner jag ingen glädje att försörja dessa kvinnor med bidrag för att de vägra anpassa sig och få ett arbete, t.ex. skulle jag misstänka att arbetsgivare inte är allt för positiva att anställa folk som inte ens har anständigheten att visa sitt ansikte. Dessutom så föreskriver varken Koranen eller Sharia (osäker ang. Hardith) att kvinnor ska täcka sitt ansikte, personligen hoppas jag att någon grupp som etablissemanget är lika rädda att ställa krav på drar hela denna debatten ang. klädsel och utövning till sin spets, bara för att påpeka hur absurt vårt samhälle börja bli.

Äntligen någon som tar upp den poängen.

Hur många arbetsgivare skulle anställa någon med burka? Inte speciellt många troligtvis, då har burkabärarna diskriminerats på grund av religiösa skäl vilket är olagligt.

Nåväl, detta är inget problem ännu, men jag sitter bara och räknar dagarna tills jag får läsa en snyfthistoria om vettvilling Y med burka som inte fick jobb för att hon bar burka.

Permalänk
Medlem

Att förbjuda ett visst plagg är ganska orimligt tycker jag.
Man kan ju lika gärna förbjuda ansiktstäckande kläder på offentliga platser så som skolor, bibliotek, sjukhus, rättssalar och så vidare.

Överallt/utomhus är ju bara löjligt att ens försöka. I så fall kan man ju inte linda in ansiktet i en halsduk om man fryser

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Problematiken med Burka och Niqab är också att även fast det är ett uttryck för religion så är det ett tecken på en extrem tolkning av islam, att förbjuda dessa huvudbonader skulle enbart försöka tackla symtomen på problemet. Förbjud blir sannolikt enbart relevant om det blir ett utbrett fenomen, t.ex. så används utegångsförbud för att stävja upplopp även om det troligen bara är ett symtom förutsatt att det inte är bortskämda ungar som verkar ibland husera på vänsterkanten. Vilket gör att det möjligen är aktuellt i Frankrike pga. den stora muslimska befolkningen som existerar där likväl är det också liknande tankar som finns i Turkiet (det styrande islamist partiet verkar önska att ändra detta).

Problematiken finns möjligen i den multikulturella syn som finns i samhället att önskan från samhället för nyinflyttade till det svenska samhället eller för den delen europeiska samhället inte ska anpassa sig till samhället. Att döma av de invandrare som jag känner och har kontakt med så är de ytterst välanpassade till samhället samtidigt som de på fritiden eller likande kan ägna sig åt kultur som härrör från deras hemländer.

Pinkspear Rättssalar?!

Permalänk
Medlem

Usch så hemskt det skulle vara om de förbjöd en fritidsklädsel som inte är förargelseväckande från allmän plats. Att Reinfelt visar på ett sånt tyckande gör mig ledsen och mörkrädd. Jag som trodde att vi levde i en sekulariserad och modern stat (ej demokratisk dock), där människan fritt kan uttrycka sin sexualitet eller trosuppfattning relativt ostört.

Men jag är en ivrare för ett förbud av all typ klädsel som har någon som helst religiös laddning när det kommer till offentliga positioner som ens arbete medför. Och det för att jag är av åsikten att det offentliga (dvs statliga, demokratiska) aldrig aldrig ska blandas ihop med det religiösa.

edit; efter att ha försökt få ihop en postkolonial teori under en hel vecka så jag ber om ursäkt för mitt sladdrig inlägg. Men kul att läsa era funderingar

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag tycker att förbud är fel väg att ta, men samtidigt så skulle jag glädja mig av kontroversen det skulle skapa.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Hur många arbetsgivare skulle anställa någon med burka? Inte speciellt många troligtvis, då har burkabärarna diskriminerats på grund av religiösa skäl vilket är olagligt.

Inte alls, det räcker för arbetsgivaren att peka på att det inte är möjligt att utföra arbetet iförd denna utstyrsel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Inte alls, det räcker för arbetsgivaren att peka på att det inte är möjligt att utföra arbetet iförd denna utstyrsel.

Och hur många "vanliga" jobb kan du inte utföra i burka?

Permalänk
Medlem

Tycker man ska få gå klädd hur man vill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Usch så hemskt det skulle vara om de förbjöd en fritidsklädsel som inte är förargelseväckande från allmän plats.

Varför har det någon som helst relevans om klädseln är förargelseväckande eller inte? Om jag tycker att dina byxor är fula, går du med på att kasta dem? Gäller samma sak om jag får en majoritet med mig att vittna om hur fula dina byxor är?

Förövrigt så vågar jag nog påstå att burkabärarna själva anser att deras klädesplagg i allra högsta grad skapar förargelse hos många andra människor.

Varför tror du ens att debatten finns, om det inte var för att människor var arga på att vissa människor har för mycket kläder på sig?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Gällande frågan om identifiering så skall det dock finnas med att man måste visa ansiktet och det ska gälla alla, oavsett vad man har på sig. Tycker man att det inkräktar på ens rätt att bära burka/niqab så fine, då får de som inte vill identifiera sig klara sig utan vad det nu är som kräver identifiering, det är en prioriteringsfråga och man får avgöra själv.

+1

Kan inte vara så svårt egentligen?
Folk får ha vad fan de vill på sig, men kommer det till identifiering ska tamejfan både burka, "Scream"-masker och luvor av om det krävs.
Inte konstigt att folk blir förbannade när man t.ex inte tillåts gå in på en bank med MC-hjälm men med en burka på sig går det fint, som täcker lika mycket. Förstår inte varför i hela friden Sverige hela tiden ska skydda minoriteter? Alla ska ha samma rättigheter oavsett om de är vita, svarta eller gula. Spelar ingen roll om en "folkgrupp" utgör 2pers. och en annan 2miljoner pers.

Att lagstifta mot själva bärandet är nog inte någon lösning på det egentliga problemet. Man bör nog försöka komma åt dem som eventuellt tvingar fru/folk att ha på sig detta, men låta de som har det frivilligt fortsätta med det.
Men som sagt ska det av när identifiering krävs, annars får man som Belga sa avstå från den saken.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!