Permalänk
Medlem

Nikon D3000 kit

Hej,

Jag är ute efter en systemkamera för att, som det är tänkt, få igång ett fotointresse. Har (i princip) bestämt mig för en Nikon D3000, då det verkar vara en riktigt bra instegskamera för en amatör som mig. Gillar Guide-läget som jag har förstått är väldigt användbart.

Har tänkt mig http://www.dustinhome.se/pd_5010374986.aspx

Dels för att jag som student har rabatt och gratis frakt på Dustin (blir 5007:- för paketet) och dels för att det är ett paket med de saker jag vill ha.

Jag har dock några funderingar.

Räcker det med ett sådant där minneskort? Snabbt nog, stort nog?

Är väskan och stativet något att ha? Någon som har erfarenhet av dem?

Sen funderar jag också över det här hur kameran känns i handen. Var på Media Markt igår och kände på diverse kameror, bland annat D3000. Det jag kom fram till är att den ligger hyffsat i handen men att jag kände att jag har lite för stora händer för den. Canon 450D låg betydligt bättre i handen men är också dyrare och min smärtgräns ligger just nu runt 5000 kr. Ni som har systemkameror, hur viktigt är greppet? Det var inte så att Nikon kändes fel i handen, utan det var bara att andra kameror låg bättre.

Edit:
Jag är egentligen också lite lur på det här med Live view-läget, eller att det inte finns det vill säga. Känns ibland som en deal breaker och ibland som att det inte spelar så stor roll. Man kanske vänjer sig eller? Tänkte i förhållande till vad jag är van vid med kompaktkameror. Har förstått att Canon 1000D har det men den känns lite gammal..?

Permalänk
Medlem

Stativet är nog inte något att hänga i den berömda. Väskan funkar, men det finnd bättre väskor.
Minneskortet räcker långt så länge man inte kör "spray and pray". Tar man enstaka bilder eller kortare sekvenser med sekvenstagning kommer det inte att spela nån roll alls. Tar man långa sekvenser i RAW-läge skulle man eventuellt vinna lite på ett snabbare kort. Storleken är helt okej. 4GB räcker ganska långt. Du borde få in iaf 300-500 RAW-bilder och något tusental JPEG-bilder, skulle jag tro (men jag gissar lite).

Live view är... Ingen nackdel. Jag har det på min D300 och jag har använt det några få gånger sedan augusti 2008 när jag köpte den. Jag tycker att en optisk sökare är att föredra i de allra flesta fall. Man ser bättre, med högre dynamiskt omfång och hägre upplösning och inga eftersläpningar osv. En riktigt optisk sökare är även användbar både när det är väldigt mörkt eller ljust där man fotar.

Sen måste jag säga att jag är förvånad över att du tycker att D3000 ligger bättre i handen är 450D. Jag tycker eg att båda två är på tok för små och jag är van vid större kameror, men skulle jag välja mellan de två blev det helt klart D3000. Men det beror ju lite på HUR man håller i kameran åxå...
Greppet är ju ingen dealbreaker om det ändå känns okej på båda kamerorna, men om greppet känns helt galet på en kamera så blir den ju inget rolig att fota med.

Sen vet jag inte om 1000D känns så "gammal". D3000 är ju baserad på teknik från D40x, man har i stort sett pimpat AF-systemet lite bara, så i det avseendet är det nog D3000 som är lite "gammal". Båda två är dock bra kameror och vad gäller sensor och bildkvalitet är skillnaderna i praktiskt användning ganska liten. Nackdelen med 1000D är att den bara säljs med 18-55:an utan IS (några säljare har ju plockat ihop egna paket med versionen med IS iofs) och 18-55:an utan IS är inte något särskilt kul objektiv. Det/de objektiv som D3000 säljs med är betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Stativet är nog inte något att hänga i den berömda. Väskan funkar, men det finnd bättre väskor.
Minneskortet räcker långt så länge man inte kör "spray and pray". Tar man enstaka bilder eller kortare sekvenser med sekvenstagning kommer det inte att spela nån roll alls. Tar man långa sekvenser i RAW-läge skulle man eventuellt vinna lite på ett snabbare kort. Storleken är helt okej. 4GB räcker ganska långt. Du borde få in iaf 300-500 RAW-bilder och något tusental JPEG-bilder, skulle jag tro (men jag gissar lite).

Live view är... Ingen nackdel. Jag har det på min D300 och jag har använt det några få gånger sedan augusti 2008 när jag köpte den. Jag tycker att en optisk sökare är att föredra i de allra flesta fall. Man ser bättre, med högre dynamiskt omfång och hägre upplösning och inga eftersläpningar osv. En riktigt optisk sökare är även användbar både när det är väldigt mörkt eller ljust där man fotar.

Sen måste jag säga att jag är förvånad över att du tycker att D3000 ligger bättre i handen är 450D. Jag tycker eg att båda två är på tok för små och jag är van vid större kameror, men skulle jag välja mellan de två blev det helt klart D3000. Men det beror ju lite på HUR man håller i kameran åxå...
Greppet är ju ingen dealbreaker om det ändå känns okej på båda kamerorna, men om greppet känns helt galet på en kamera så blir den ju inget rolig att fota med.

Sen vet jag inte om 1000D känns så "gammal". D3000 är ju baserad på teknik från D40x, man har i stort sett pimpat AF-systemet lite bara, så i det avseendet är det nog D3000 som är lite "gammal". Båda två är dock bra kameror och vad gäller sensor och bildkvalitet är skillnaderna i praktiskt användning ganska liten. Nackdelen med 1000D är att den bara säljs med 18-55:an utan IS (några säljare har ju plockat ihop egna paket med versionen med IS iofs) och 18-55:an utan IS är inte något särskilt kul objektiv. Det/de objektiv som D3000 säljs med är betydligt bättre.

Tack för svaren!

Nä, som jag skrev tycker jag tycker 450D ligger betydligt bättre i handen än D3000. Skulle väl iofs ha ett ännu större grepp men 450D är helt ok. Det är nästan så att det hela tiden känns som att jag nästan ska tappa D3000 om jag kör med en hand. Måste dock iväg och känna lite mer, hade lite väl bråttom sist.

Du säger att du skulle välja D3000 över 450D. Är den mer prisvärd eller? Just nu är jag lite inne på att sträcka mig i pris till 450D, men frågan är om det är värt det i förhållande till D3000. 450D kändes som sagt mycket bättre i handen och som jag förstår är det en riktigt bra kamera i den klassen.

Vad gäller minneskort så tror jag inte jag kommer ta en massa sekvenser i RAW så då kanske ett sådant kort räcker. Det jag är ute efter mest är att hålla ner priset så mycket som möjligt, vilket just sådana paket verkar kunna göra, då jag ändå hade tvingats köpa minne och väska (som jag vill ha) vid sidan om. Stativ var inte så jättenoga och det kan jag komplettera med sen. Farsan har nåt äldre stativ liggande som jag kan köra på så länge om det behövs.

1000D har jag kollat på lite men som du säger verkar de flesta köra utan IS och då tror jag den går bort för mig. Och ja, den kanske inte är så gammal ändå Har lite dålig koll på kameratekniken

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker objektivet 18-55mm är lite för litet, jag skulle föredra 18-105 som ger betydligt större flexibilitet men då går man också upp en drygt tusenlapp i pris.
Stativ är ju inte något man kanske behöver första veckan och det som följer med i paketet är förmodligen inte av allra högsta kvalité

Kampanj på Dustin:
NIKON D3000 + OPTIK AF-S DX 18-105 MM VR + 4GB MINNE + VÄSKA 6 243,75 kr

Live view har man säkert nytta av när man tar bilder mitt i en folksamling men för övrigt håller man kameran stabilare om man använder den optiska sökaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cogburn
Du säger att du skulle välja D3000 över 450D.

Det var enbart med avseende på greppet jag skrev detdär. Jag upplever greppet på 450D som mindre och smalare/spetsigare, dvs det fyller inte ut handen framtill, utan man får ett ganska krampaktigt grepp.
Men detdär är ju olika, hur man upplever det.

Sen håller man inte en systemkamera (eller NÅGON kamera eg) med bara en hand. Tätt intill kroppen med armbågarna mot sidorna och ena handen på greppet och den andra som stöd under kameran (man använder ju ändå den handen där när man zoomar eller fokuserar manuellt). Då har man förutsättningar att få till en vettig handhållningsteknik, med mindre risk för skakningsoskärpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plurikus
Jag tycker objektivet 18-55mm är lite för litet, jag skulle föredra 18-105 som ger betydligt större flexibilitet men då går man också upp en drygt tusenlapp i pris.
Stativ är ju inte något man kanske behöver första veckan och det som följer med i paketet är förmodligen inte av allra högsta kvalité

Kampanj på Dustin:
NIKON D3000 + OPTIK AF-S DX 18-105 MM VR + 4GB MINNE + VÄSKA 6 243,75 kr

Live view har man säkert nytta av när man tar bilder mitt i en folksamling men för övrigt håller man kameran stabilare om man använder den optiska sökaren.

Det där verkar inte vara så dumt. Blir nog kanske att jag tar ett objektiv med lite större omfång...

Var återigen på mediamarkt och klämde och kände på kameror. D3000 ligger rätt dåligt i handen, blir nästan så att jag får ha höger lillfinger under själva kameran, det glider som dit. Och ja, jag håller också kameror med två händer, ville bara påvisa skillnaden mellan olika kameror genom att säga att det känns som att jag ska tappa Nikonen till skillnad från Canon.

450D däremot ligger som sagt riktigt bra i handen.

Just nu står jag och väger lite mellan dessa paket:

Nikon D3000 18-105MM

450D kit

Jag ser Nikon som en "bättre" instegskamera för mig som är ganska okunnig.. plus att jag då får med ett objektiv med lite mer flexibilitet som du Plurikus sa.

450D å andra sidan känns så mycket bättre i handen, men då har jag (med nuarande budget) bara råd med kit-objektivet.

Någon som har nåt förslag? Jag är ruskigt dålig på att välja

Permalänk
Medlem

Att 450D skulle vara "för avancerad" är inget du ska tänka för mycket på. D3000 har ju sina "wizards" och grejer, men man fattar rätt snabbt galoppen och då är de ganska överflödiga.
Man kan ju använda en 450D i helt automatiskt läge åxå, till att börja med, om man vill.

Är det Canons 18-55 med bildstabilisering så är den helt okej (om är lite kortare i teleläget än 105mm).

Permalänk
Medlem

Beställde nyss en 450D!

Känner mig riktigt nöjd än så länge, hoppas det håller i sig när jag väl får den