Permalänk

Just när det gäller moderkort så får du allt du har betalat plus frakten om det inte funka. Jag har inte tid att testa alla moderkort, därför kunden får tillbaks allt han betalar plus ett litet present som en mus t.ex.
Det gör jag nästan samma sak med alla produkter, men tack och lov att jag har inte fått nåt tillbaks just nu, och alla mina kunder verkar vara jätte nöjda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataprylar.nu
Just när det gäller moderkort så får du allt du har betalat plus frakten om det inte funka. Jag har inte tid att testa alla moderkort, därför kunden får tillbaks allt han betalar plus ett litet present som en mus t.ex.
Det gör jag nästan samma sak med alla produkter, men tack och lov att jag har inte fått nåt tillbaks just nu, och alla mina kunder verkar vara jätte nöjda.

det låter väldigt bra

Visa signatur

antec mini p180 mATX asus p5kpl-am, shappire 5770, e7650 @ 3.2 ghz, corsair 450w, 4gb 6400 corsair, Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Affärsidén verkar trevlig, sugen på en beställning fast det lär ta ett tag. : )

Permalänk
Citat:

ataprylar är inte ett företag idag, men är en länk mellan ett grossist företag och slut kund, det är därför får man ingen garanti på vad man köper. Alla produkter som säljes deklareras en gång per månad för ett göra jobbet enklare, och det är därför ser ni att det finns ingen moms på produkter.

Han skriver att han är "en länk mellan distributör och kund"
Är han en länk köper ju kunden från distributören och då är det lag på moms + konsumentköplagen (garantier och ångerrätt etc.).

Betalar han distributören för prylarna och säljer vidare driver han en närningsverksamhet, och då är det också lag på moms + konsumentköplangen...

Förstår inte vilket kryphål han har hittat för att kunna bedriva sin verksamhet? Köper han från dristributören svart och säljer vidare svart? Det skulle verkligen vara intressant att veta hur han gör!

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tooobe
Sluta snacka sk*t och läs på istället. Garanti och reklamationsrätt är INTE samma sak! Inte heller är öppet köp och ångerrätt samma sak.

*snip*

TACK!

Så mycket okunskap som folk lägger fram som fakta.
Det är inte första gången det händer i den här forumdelen.
Folk tycks ha noll koll på garanti, reklamationsrätt, ångerrätt och öppet köp.

Permalänk
Inaktiv

Kan man få veta vilka företag du säljer åt?

Permalänk
Medlem

Grym affärsidé iaf om folk får upp ögonen tillräckligt samt kikar till o från så man hittar sina kap! Man ser ofta på Swecl... om hur alla ser dåligt på att köpa en använd vara osv och visst har man pengar så... MEN alla har inte den ekonomin osv. Jag tex lider av att gå sista året i skolan nu så näst intill allt jag har i min burk har varit kap på blocket etc.

Oviktigt tröttsnack kanske men ville bara poängtera hur smart idé du har! Får hoppas att rätt pryl kommer in vid rätt tidpunkt bara

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

Kul idé men se till att du har koll på de juridiska bitarna. Bedriver du verksamheten som privatperson?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

nu är sidan nere pg av uppdatering står det

Permalänk

Jag har fått problem med webbhotell. De klagar att det är för mycket trafik i hemsidan som stör de andra som är med i serven.
Jag håller på att fixa problemet, och uppgradera sidan för att det är många som inte kan registrera in sig, och får meddelandet Invalid Token.

Permalänk
Hedersmedlem

Ärligt talat kan jag inte tycka att detta är bra, oavsett hur goda intentioner du har. När en privatperson handlar av ett företag så är det vissa spelregler som gäller. Dessa regler finns för att skydda den svagare parten, dvs konsumenten. Man kan tycka att reglerna ställer till det för mindre och/eller nystartade företag, men den är helt enkelt något man måste ta med i beräkningen när man drar igång lika väl som man måste ta med i beräkningen att man ska betala skatt och moms.

Även om du inte kallar din rörelse för företag så låter det som att du bedriver en näringsverksamhet. Förutom att det är omoraliskt att försöka glida undan sina åtaganden så lär Skatteverket vädra morgonluft om de får nys om din verksamhet. Oavsett om du din verksamhet är registrerad eller ej så gäller samma regler om verksamheten är att betrakta som näringsverksamhet. Att blåsa några kunder kan du kanske hantera genom att hålla dig undan, men att hålla Skatteverket undan kommer att bli betydligt jobbigare.

Jag hoppas att du kan rätta till bristerna i verksamheten och göra rätt för dig, för jag tycker att du verkar ha en god idé som mycket väl kan glädja både dig och dina kunder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket intressant, ska kollas in när sidan kommer upp igen. Den juridiska biten lämnar jag åt de oerhört belästa forummedlemmarna (ehm).

Permalänk
Medlem

Det var ju hemskt vad många är negativa till en kanon idé.
Och det verkar som om sweClockers har blivit en "jag kan alla lagar" sida.
Om ni nu finner idéen så illa varför lägga ner så mycket energi på pajkastning?
Hur gamla är ni egentligen?

Jag tycker du ska köra vidare för det finns ju dom som uppskattar det. Och jag är en av dom. Kan jag spara en krona eller 2 så gör jag det.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du tog kontakt med t.ex skatteverket för att se vad som gäller, för att slippa alla hobbyjurister som antagligen inte hjälper dig speciellt mycket. Jag hade inte haft något emot att handla vissa sorters produkter från en sådan sida, men hade varit gott att veta att sidan var laglig först.

:EDIT: Och ja, särskrivningar, "data"prylar, och liknande ger ett aningens oseriöst intryck. Men börja med att styra upp den juridiska biten.

//Monkey

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Bra initiativ! Dock vara sidan vara nere?
Ang dataprylar.nu som dem andra har sagt ändra till datorprylar.

Permalänk

Jag har lagt ner hela idén tills jag starta ett riktigt företag.
Jag har skrivit till skatteverket och bad om hjälp för att starta ett eget. I början x-jobbade jag i företaget för att förbättra flödet, och hade jag absolut ingen aning om affärer. Mitt mål var ett göra ett bra jobb åt företaget för att få ett bra betyg.
Jag får snart ett master examen i Industriell Produktion efter 7 års utbildning på universitet. Jag har aldrig räknat med att jag kommer jobba som säljare.
Att folk tycker att det är olagligt att sälja en produkt för mindre än halva priset, och skatteverket kommer jaga mig för svarta affärer. Då frågan dyker upp, vad känner man på hela affären om man säljer med förlust, och varför ska skatteverket ska jaga nån som säljer en pryl för mindre än inköpspris??
Den ända sak tänkte jag på i början var miljön. Hur mycket har vi spenderat och tagit från miljön för att producera en produkt. Sen produkten åldrar tills den hamnar i skrott, utan att ha nåt nytta för den. Lagen är konstigt ibland och folk slutar aldrig gnälla.
Jag kommer ge kunder tre månaders garanti på utgående produkter men de kommer betala skatt och moms på det, då priset kommer bli betydligt dyrare. Om produkterna inte säljs så hamnar de i skrott vagnarna... då skiter vi i miljön och kanske skatteverket kommer bli några kronor rikare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataprylar.nu
Jag har lagt ner hela idén tills jag starta ett riktigt företag.
Jag har skrivit till skatteverket och bad om hjälp för att starta ett eget. I början x-jobbade jag i företaget för att förbättra flödet, och hade jag absolut ingen aning om affärer. Mitt mål var ett göra ett bra jobb åt företaget för att få ett bra betyg.
Jag får snart ett master examen i Industriell Produktion efter 7 års utbildning på universitet. Jag har aldrig räknat med att jag kommer jobba som säljare.
Att folk tycker att det är olagligt att sälja en produkt för mindre än halva priset, och skatteverket kommer jaga mig för svarta affärer. Då frågan dyker upp, vad känner man på hela affären om man säljer med förlust, och varför ska skatteverket ska jaga nån som säljer en pryl för mindre än inköpspris??
Den ända sak tänkte jag på i början var miljön. Hur mycket har vi spenderat och tagit från miljön för att producera en produkt. Sen produkten åldrar tills den hamnar i skrott, utan att ha nåt nytta för den. Lagen är konstigt ibland och folk slutar aldrig gnälla.
Jag kommer ge kunder tre månaders garanti på utgående produkter men de kommer betala skatt och moms på det, då priset kommer bli betydligt dyrare. Om produkterna inte säljs så hamnar de i skrott vagnarna... då skiter vi i miljön och kanske skatteverket kommer bli några kronor rikare.

Men du måste skoja med mig? Du lägger ner hela ideen för att några styckna kritiserar dig med inget underlag alls? Jag tycker ideen är sjukt bra och jag tänkte precis handla av dig. Det du gör är inget olagligt, du får sätta priset själv du vill på produkten. Dock måste fortfarande 25% av det priset vara moms. Så snälla, nej sluta verkligen inte med den, varför förstöra för miljön ännu mera?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Men du måste skoja med mig? Du lägger ner hela ideen för att några styckna kritiserar dig med inget underlag alls? Jag tycker ideen är sjukt bra och jag tänkte precis handla av dig. Det du gör är inget olagligt, du får sätta priset själv du vill på produkten. Dock måste fortfarande 25% av det priset vara moms. Så snälla, nej sluta verkligen inte med den, varför förstöra för miljön ännu mera?

+1, är verkligen bra ur många synvinklar. Skulle absolut kunna tänka mig att köpa produkter där (köper ganska mycket för att vara privatperson). Sjukt bra ide så länge allt håller juridiskt.

Permalänk

7 års utbildning på universitet och du skriver fortfarande lika illa som en elev på hög- eller mellanstadiet? :/

Antingen går det utför för utbildningsapparaten i Sverige eller så ligger det en hund begraven här någonstans...

Skulle även uppskatta om du namngav "grossisten" du "säljer åt" så dina påståenden kan verifieras.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Avstängd

få se ditt pass också

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataprylar.nu
Jag tror att jag skriv där lite fel. Priset som ni ser det är som ni betalar, inget annat.
Jag trodde att många skulle bli glada över mitt förslag, för att de får billiga prylar från en seriös person, men om ni tycker att det är fel att starta en sådan verksamhet så kommer jag ta saken på allvar och kanske lägger ner hela...Jag är en civilingenjör inte en säljare.
Annars vill jag gärna höra era åsikter för att utveckla idéen.

Hahaha, det där lät som ett hot bara för dina erbjudanden om "garantier" m.m. blir sågade Låter INTE speciellt seriöst i min skalle.

Dock är det kanon om du faktiskt står det du säger angående produkter med skadad kartong osv. Helt klart något jag själv kan tänka mig att handla, sålänge några andra gör det först med ett förnöjt resultat.

Kommer hålla sidan och omdömen under uppsikt inför framtida elektronik-köp

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataprylar.nu
Jag har lagt ner hela idén tills jag starta ett riktigt företag.
Jag har skrivit till skatteverket och bad om hjälp för att starta ett eget. I början x-jobbade jag i företaget för att förbättra flödet, och hade jag absolut ingen aning om affärer. Mitt mål var ett göra ett bra jobb åt företaget för att få ett bra betyg.
Jag får snart ett master examen i Industriell Produktion efter 7 års utbildning på universitet. Jag har aldrig räknat med att jag kommer jobba som säljare.
Att folk tycker att det är olagligt att sälja en produkt för mindre än halva priset, och skatteverket kommer jaga mig för svarta affärer. Då frågan dyker upp, vad känner man på hela affären om man säljer med förlust, och varför ska skatteverket ska jaga nån som säljer en pryl för mindre än inköpspris??
Den ända sak tänkte jag på i början var miljön. Hur mycket har vi spenderat och tagit från miljön för att producera en produkt. Sen produkten åldrar tills den hamnar i skrott, utan att ha nåt nytta för den. Lagen är konstigt ibland och folk slutar aldrig gnälla.
Jag kommer ge kunder tre månaders garanti på utgående produkter men de kommer betala skatt och moms på det, då priset kommer bli betydligt dyrare. Om produkterna inte säljs så hamnar de i skrott vagnarna... då skiter vi i miljön och kanske skatteverket kommer bli några kronor rikare.

Klandrar inte dem som har svårt och ta dig seriöst här på forumet, du borde verkligen ta dig en titt på din meningsuppbyggnad, grammatik och felstavningar.
7 års universitetsutbildning och skriver så illa......

Och till alla ni snåla människor: Verkar något för bra för att vara sant, så är det också det.

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathwarp
Klandrar inte dem som har svårt och ta dig seriöst här på forumet, du borde verkligen ta dig en titt på din meningsuppbyggnad, grammatik och felstavningar.
7 års universitetsutbildning och skriver så illa......

Och till alla ni snåla människor: Verkar något för bra för att vara sant, så är det också det.

Nja, köpte nyligen ett asus p6t deluxe (v1) för 1100kr inkl frakt (bulk). Om man såg lite positiva omdömen från andra forumrävar så skulle jag inte tveka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
7 års utbildning på universitet och du skriver fortfarande lika illa som en elev på hög- eller mellanstadiet? :/

Antingen går det utför för utbildningsapparaten i Sverige eller så ligger det en hund begraven här någonstans...

Skulle även uppskatta om du namngav "grossisten" du "säljer åt" så dina påståenden kan verifieras.

Han kanske är från Iran och har bytt namn för att utländska namn inte klingar bäst?
Eftersom det mesta är Deltacos prylar är det antagligen därifrån om det inte kommer från någon butik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathwarp
Och till alla ni snåla människor: Verkar något för bra för att vara sant, så är det också det.

Om du sitter på så mkt pengar så kanske du kan dela med dig till oss som inte har möjlighet till stabil ekonomi? Seriöst, skippa det där skitsnacket direkt, du skämmer bara ut dig själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Nja, köpte nyligen ett asus p6t deluxe (v1) för 1100kr inkl frakt (bulk). Om man såg lite positiva omdömen från andra forumrävar så skulle jag inte tveka.

Eller hur! Skulle gärna uppskatta lite kommentarer ifrån de som handlat ifrån sidan redan.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem

Notera att jag inte köpte mobot på datapryl om det nu var någon som tolkade det så.

Permalänk

håller med Scienta någon som har handlat där ifrån?????
sidan ligger nere fortfarande.

Permalänk
Medlem

Men nu får ni väl ge er!

Jag har handlat av Sam, det funkar kanon både att handla av honom och sakerna som jag har köpt.

Varför vill man inte betala en tredjedel av priset?
Själv har jag inga problem med det!

Dessutom lovade han att jag skulle få lämna tillbaka, om den av någon anledning inte skulle fungera, tycker jag räcker som garanti, och det är bättre eller lika som de flesta butiker.

Jag hoppas verkligen att ni inte har lyckats gjort så han lägger av med sin butik.

Permalänk
Inaktiv

Dessutom lovade han att jag skulle få lämna tillbaka, om den av någon anledning inte skulle fungera, tycker jag räcker som garanti, och det är bättre eller lika som de flesta butiker.

Du kommer få det svårt i verkliga livet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M-Speed
Men nu får ni väl ge er!

Jag har handlat av Sam, det funkar kanon både att handla av honom och sakerna som jag har köpt.

Varför vill man inte betala en tredjedel av priset?
Själv har jag inga problem med det!

Dessutom lovade han att jag skulle få lämna tillbaka, om den av någon anledning inte skulle fungera, tycker jag räcker som garanti, och det är bättre eller lika som de flesta butiker.

Jag hoppas verkligen att ni inte har lyckats gjort så han lägger av med sin butik.

Jag skulle gärna vilja veta vilket företag varorna kommer ifrån. Som jag har förstått det så säljer "Sam" varorna som privatperson? Dataprylar.nu verkar inte vara något företag, "grossisten" har inte namngetts heller.

Jag säger absolut inte att det är en bluff då jag inte har några som helst bevis för något sådant. Det är snarare så att jag ställer mig tveksam till avsaknaden av bevis för att det INTE skulle röra sig om en "bluff".

Vad är det som säger att varorna som säljs inte är t.ex. stulna? Det går inte att åberopa "god tro" och leva i tron att man får behålla vare sig varan eller pengarna om man åker dit för häleri.

Men som sagt, den här verksamheten är kanske helt legitim, men jag förstår inte hur man kan vara så naiv att göra affärer med någon som endast har en hemsida och ett konto på sweclockers som enda referens.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA