Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
För att en dator inte har en vga-ingång?

Grafikkortet har ju det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FIR
http://www.kjell.com/?item=39305&path=660000,1350000,1680000

Varför fungerar inte denna från TV till dator?

Antagligen för att du inte kan få 5V matning på pinne 16 och därav ingen RGB signal?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa en kabel som går från RGB/S-video till DVI/VGA? eller en VGA/DVI -> S-video adapter?

Permalänk
Medlem

Funkar inte det här med nvidia grafikkort ?

Visa signatur

E6600 3,0 Ghz | Corsair 2048 mb 800 mhz | 9600GT 512 mb PhysX | 320 GB x 3 | Razer diamondback 3G | Qpad CT Large | Corsair VX450Watt | Gigabyte GA-E7AUM-DS2H

Permalänk

Hittade just denna tråd, och tänkte vara fräck och fråga om någon har en kabel till salu?
PMa isf!

Permalänk
Medlem

hej!

ja har nyss lött ihop min kabel. men...ja får ingen bild. tv'n slår om till ext 2 när ja stoppar insladden. men bilden är bara svart. Kopplar ja den på vanliga VGA kontakten på datorn så flimrar de lite men inget mer. På DVI kontakten med en adapter till VGA så flimrar det inte ens.

När ja startar datorn och har kontakten i så blir de vita streck på tv'n ibland. Men väl inne i Windows så är tv'n svart bara.

Har ja lött fel?

nu funka de. byta scart uttag...men nu är bilden för gul och för stor. hur gör jag? jag har en 32" widescreen tv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan_84
...men nu är bilden för gul och för stor. hur gör jag? jag har en 32" widescreen tv.

Det gula kan bero på att bilden inte är centrerad. Prova att flytta bilden med hjälp av pilarna i powerstrip(lås frekvenser och bildförhållandet först) så att bilden ligger rätt.

Jag har också mycket overscan men det kan jag ta... bilden är ju fantastisk.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

fick till det. de var ett kabelfel. dålig lödning på den helblå kabeln. Ja bilden är ju kanon!

Permalänk
Medlem

Hej allt folk!
Skulle jätte gärna vilja ha en sådan här kabel, någon som vill sälja en eller göra en mot betalning.

Skicka mig ett PM

Mvh Niklas

Permalänk

Ett tips till er som kör med VGA->RGB-kabel:

Om ni vill klona bilden från TV:n till en platt skärm så kan jag rekommendera att använda en skärm med DVI-anslutning och köra med GPU scaling i ATI:s drivrutin. Det går då att klona TV:ns lite udda "upplösning", 720x756 eller 1024x576 på en vanlig LCD-skärm med helt ok kvalitet. Jag kör så själv för att kunna ha MediaPortals GUI både på TV:n och på en mindre skärm.

Jag försökte först med Extended desktop med det blev inte bra eftersom det blev problem med synk av bilden om inte TV:n var satt till primär skärm och det ville jag inte ha i Extended Desktop för då hamnade inloggningsrutan och alla dialogrutor på TV:n. För att få judderfri uppspelning av TV och film bör man ha TV:n satt som primär skärm i Windows och det har jag nu i klonat läge.

Datoristen

Permalänk

Jag tänkte, precis som många andra, vara lite fräck och höra om det är någon som har en kabel till salu, eller som kan tänka sig att löda ihop en? Är fruktansvärt sugen eftersom att jag precis byggt klart min HTPC, men har dessvärre ingen stadig hand samt inte allt för mycket lödvana. PM:a vid förslag

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem

Har sladd till salu. Om någon är intresserad är det bara att skicka ett pm

Permalänk
Medlem

hej nu var det ju ett tag sen det skrevs i denna tråden men ja köpte nyligen en bärbar med ett radeon hd 3200 kort i som jag gärna skulle vilja koppla till min tjock tv. tror ni att de kan funka med en sånn där kabel och nån som vet ifall den finns ute i handeln nu? hitta denna sladden men ja kanske e helt ute o cyklar...

http://www.kjell.com/?item=38179&path=97000000,159500000,1700...

Permalänk

Du bör kunna koppla in din dator till din tjock-TV om du gör eller på annat sätt skaffar den typ av kabel som beskrivs i den här tråden.
Kabeln du länkar till funkar med största sannolikhet inte. Den är för att koppla in bildskärmar med BNC-anslutning istället för VGA-kontakt och jag antar att din TV inte har sådana anslutningar.

Om du vill ha bästa möjliga bild på din TV (och accepterar att upplösningen på TV:n/datorn blir 720x576 eller 1024x576), gör/skaffa specialkabeln och använd PowerStrip för att ställa in.

Om du vill ha hyfsad bild på enkelt sätt, skaffa en VGA->TV-omvandlare istället:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
Tror den sistnämnda har fått rätt bra recensioner

Datoristen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datoristen
Om du vill ha hyfsad bild på enkelt sätt, skaffa en VGA->TV-omvandlare istället:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
Tror den sistnämnda har fått rätt bra recensioner

Datoristen

Hyfsad bild skriver du, menar du alltså att det säkert inte blir lika bra som en egenlödd kabel? Jag är i valet och kvalet om jag ska löda eller gå till Kjell, och då är det den billiga varianten jag funderar på.

Någon som har erfarenhet av både Kjells färdiga grejer och egenlödd kabel, eller kan förklara skillnaden?

Permalänk
Medlem

Ställa in ATI CCC för Tjock TV ??

Hej !

Kan någon guida mig hur jag skall ställa in mitt ATI kort för att kunna titta på en Tjock TV ?

Jag vet inte hur jag skall ställa in Catalyst Control Center !!

HJÄLP !!

.

Permalänk
Medlem

Har lite strul med min kabel. Den verkar fungera som den ska och bilden är bra men största delen av bilden hamnar "utanför" TVn. Någon som vet vad jag gör för fel? Till exempel om jag använder full screen i MPC.

Bild på felet:

Permalänk

Det ser ut som att du inte har rätt upplösning inställt. Om du har en 4:3-TV så bör du använda upplösningen 720x576. Om du inte redan har programmet Powerstrip så bör du ladda ned det för det är svårt att lyckas utan detta program. Följ sedan instruktioner på sidorna där det står hur man gör kabeln (bör finnas länkar tidigare i tråden)

Det är inte jättelätt att få det att fungera men trägen vinner...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datoristen
Det ser ut som att du inte har rätt upplösning inställt. Om du har en 4:3-TV så bör du använda upplösningen 720x576. Om du inte redan har programmet Powerstrip så bör du ladda ned det för det är svårt att lyckas utan detta program. Följ sedan instruktioner på sidorna där det står hur man gör kabeln (bör finnas länkar tidigare i tråden)

Det är inte jättelätt att få det att fungera men trägen vinner...

Tack för svaret! Har använt guiden och följt den till punkt och pricka. Kör som sagt 720x576 och har en tv med 4:3. Kanske är lödningen? Låter osannolikt dock...

Permalänk

Fungerar det med hd5850 då man kör via vga adaptern?
Har en 32" Widescreen tv och ville gärna koppla in den.. vill dock inte göra en kabel i onödan.

Citat:

""OBS! Widescreen-upplösning verkar bara fungera med sladden i VGA-kontakten (ej via DVI-konverter)!""

läste det här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias90
Fungerar det med hd5850 då man kör via vga adaptern?
Har en 32" Widescreen tv och ville gärna koppla in den.. vill dock inte göra en kabel i onödan.

läste det här

Tror inte det skall vara några problem. Har själv provat detta med ATI Radeon HD 4350 och där fungerade det bra att även med DVI->VGA.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datoristen
Tror inte det skall vara några problem. Har själv provat detta med ATI Radeon HD 4350 och där fungerade det bra att även med DVI->VGA.

var det med en widescreen tv? isåfall så tror jag ska göra en sådan kabel och prova

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias90
var det med en widescreen tv? isåfall så tror jag ska göra en sådan kabel och prova

Svar ja, en 32" Philips CRT-TV. Jag kör med upplösningen 1024x576. Det var inte helt trivialt att ställa in optimala inställningar för detta Powerstrip. Om du vill kan jag skicka dig mina inställningar om du vill ha något att utgå ifrån. PM:a i så fall din mailadress till mig.

Jag klonar för övrigt bilden till en liten 19" LCD-skärm/TV inställd som "skärm 2". Om kabeln till TV:n är utdragen kunde det ibland hända att den lilla skärmen ställdes om till "skärm 1" med HD4350 men det är ju inte något stort problem med tanke på att man oftast låter kabeln sitta i.

ATI HD4350-kortet var för övrigt lånat, jag kör fortfarande själv med mitt gamla HD3450-kort eftersom jag inte sett någon anledning att uppgradera ännu.

Datoristen

Permalänk

Jag har haft en sådan kabel liggande ett par år utan att våga prova. Här om dagen tänkte jag - det får bära eller brista. Och det gjorde det...

Efter lite experimeterande och trixande med Powerstrip fick jag fram en bra bild. Dvs. så länge datorn är på. Startar jag om blir det bara ett färgglatt, rullande brus, och jag måste börja om. Inte med PS, bara med bildskärmsegenskaper. Jag måste sätta datorskärmen till primär, och sedan byta tillbaka. Då fungerar det igen.
Jag har ett Radeon 9700 Pro, en gammal Grundig 32" widescreen, och PS är satt att starta automatiskt. Några idéer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VHS
Har lite strul med min kabel. Den verkar fungera som den ska och bilden är bra men största delen av bilden hamnar "utanför" TVn. Någon som vet vad jag gör för fel? Till exempel om jag använder full screen i MPC.

Bild på felet:
http://i188.photobucket.com/albums/z276/Stuvning/IMG_1017.jpg

Hej

Jag vet inte om du har löst problemet, men jag hade ett liknande problem ett litet tag för läääänge sedan och jag använder inte sladden längre och powerstrip är inte installerat.

Vad jag har en vag aning om är att interlaced inte riktigt var satt i powerstrip utan en progresiv signal kom ut. Gick jag in i ps så var kryssrutan för interlaced inte satt klickade jag i den så blev det bra.

Mitt minne är inte det bästa men jag *tror* att det var så enkelt.

EDIT:

Undrar om jag inte behövde låsa uppdateringsfrekvens och upplösning först också. Du får prova dig fram jag kommer som sagt inte ihåg några detaljer (eller om det ens var det här som löste det hela).

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ministerkrister
Hej

Jag vet inte om du har löst problemet, men jag hade ett liknande problem ett litet tag för läääänge sedan och jag använder inte sladden längre och powerstrip är inte installerat.

Vad jag har en vag aning om är att interlaced inte riktigt var satt i powerstrip utan en progresiv signal kom ut. Gick jag in i ps så var kryssrutan för interlaced inte satt klickade jag i den så blev det bra.

Mitt minne är inte det bästa men jag *tror* att det var så enkelt.

EDIT:

Undrar om jag inte behövde låsa uppdateringsfrekvens och upplösning först också. Du får prova dig fram jag kommer som sagt inte ihåg några detaljer (eller om det ens var det här som löste det hela).

Tack för svaret! Har testat rundor lite men det hjälpte tyvärr inte, men tack iaf.

Permalänk

Hallå, jag får färg på själva filmen men inte windows.
Vad är fel?
Jag har ati-kort.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Har lött ihop en kabel nu men när jag kopplar in den så får jag ingen bild? datorn hittar tvn som en skärm och när jag kopplar in kabeln i tvn så reagerar den med fasst det är bara svart.

Nån som har en lösning?

ati 5850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias90
Har lött ihop en kabel nu men när jag kopplar in den så får jag ingen bild? datorn hittar tvn som en skärm och när jag kopplar in kabeln i tvn så reagerar den med fasst det är bara svart.

Nån som har en lösning?

ati 5850

Har du ställt in komposit-sync?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datoristen
Har du ställt in komposit-sync?

ställer jag in det i powerstrip så har jag inte gjort det. kommer nämligen inte åt advanced timing options då den är skuggad.