Google testar gigabitfiber i USA

Permalänk
Melding Plague

Google testar gigabitfiber i USA

Sökmotorjätten Google fortsätter att bredda verksamheten. Den senaste satsningen är supersnabbt bredband till amerikanska hushåll.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Har för mig att vissa stater i Amerika inte ens har 3G nät eller 4G. Så detta blir väl bra för dom

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Hoppas detta kommer till grannen i norr ockso !

Permalänk

2mbit/s är för lite för mig................. X(

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul och se Google på den svenska nätverks-marknaden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hm, gigabit.. Överföra en fil över internet i 120 mbyte i sekunden..

Är inte det mer än standarddisken klarar idag i form av överföringshastighet?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Har för mig att vissa stater i Amerika inte ens har 3G nät eller 4G. Så detta blir väl bra för dom

Falskt:rolleyes:

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Musikälskare

Va bra, nu slipper jenkarna sitta på segt nät ^^

Ibland är det bra att bo i Sverige, ibland...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
Hm, gigabit.. Överföra en fil över internet i 120 mbyte i sekunden..

Är inte det mer än standarddisken klarar idag i form av överföringshastighet?

Går inte det lösa med raid, ssd och massa andra fina och roliga förkortningar?
Börjar kännas lite dinosaurie med snurrande och mekaniska lagringsmedium överhuvudtaget...

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Och sverige åker ner i listan IGEN ! Kan vi inte vara bäst inom ett områda allafall

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Och sverige åker ner i listan IGEN ! Kan vi inte vara bäst inom ett områda allafall

Sverige är värdsledande i många områden, dessutom lär inte världsrankingen ändras för att google testkör 1gbit i några väl utvalda hushåll! Dröjer nog ett tag innan Google lanserar nationellt bredband!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Google är överallt! De kommer ta över världen en vacker dag..

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

Skriv in "Google is" i google, läskigt

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D -- Corsair AX 1000W -- MSI Z87-G45 -- Intel Core i7 4770K -- 2xR290X Crossfire -- Corsair 2x8GB DDR3 1600 Mhz -- Samsung 850 EVO systemdisk -- Windows 8.1 64 bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lendorien
Skriv in "Google is" i google, läskigt

Har google köpt island eller vad är det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Google är överallt! De kommer ta över världen en vacker dag..

Umbrella corp. - eller vadå?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Så Google ska även bli en konkurrenskraftig höghastighets ISP i framtiden?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Ameeeeeeeehn.... Schysst vinkling på det där.... Jag skickade in den här storyn som arbetsprov för att bli skribent här, innan någon fått med en intervju... Men är man såhär "långsam", 8 timmar efter pressmeddelandet, så bör man kanske kolla NY Times till exempel... De har en artikel som publicerades för ett par timmar sedan... med ytterst relevant information... Bland annat citatet "We are not getting into the ISP or broadband business" - signerat Googles telekommunikation och media filur i Washingtong Richard S Whitt

Såatteeh... Pojkar och flickor, var lugna. Google vill inte ta över ISPmarknaden också. De vill se till att internet blir billigare i USA så att de kan lansera mer dataöverföringsintensiva webapplikationer. De har ju massvis med intressanta projekt på gång, Buzz, Wave mfl.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Svenskarna leder ju fortfarande XD en VD för Bredbandsbolagets mamma har 40gbit

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlen
Svenskarna leder ju fortfarande XD en VD för Bredbandsbolagets mamma har 40gbit

Fast det här handlar om att Google vill ge 50-500 tusen amerikaner billigt höghastighetsinternet så att google kan testa roliga webapplikationer som de inte skulle kunna göra annars för att internetuppkoppling i USA är asdyrt och långsamt. Sverige kommer ligga före ett bra tag framöver. USA är på tok för stort för att de ska "hinna ikapp" i en handvändning.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Och sverige åker ner i listan IGEN ! Kan vi inte vara bäst inom ett områda allafall

Que?? Den där får du gärna motivera en gång till.... ISP:er som t.ex. BBB har planer på att köra igång gigabit till sina kunder nu under 2010. Detta finns dessutom redan i Lund sedan flera år, så hur kom du fram till den slutsatsen?

Permalänk
Medlem

Men ONtopic då så erbjuder ju bredband2 gigabit bredband för inte allt för stor summa om jag mins rätt?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Har dom frågat Pappa Hollywood om lov först...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlen
en VD för Bredbandsbolagets mamma har 40gbit

Herregud, hur många rundturer har den storyn tagit? Men iaf, det var en av sveriges mest drivande nätverk/internet personer, han har även arbetat för Cisco osv osv, har inte vad jag vet haft något med BBB att göra!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd

Folk här har visst fartbehov. Frågan är vad ni ska ha det till när man oftast inte kan utnyttja hastigheten då de flesta servrarna är så slöa? möjligtvis mellan två kompisar som har samma hastighet, men annars nej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlen
Svenskarna leder ju fortfarande XD en VD för Bredbandsbolagets mamma har 40gbit

Så det är dom som snott bandbredd för oss vanliga döda? jag kommer bara upp i ca 15 Mb/s av 24 möjliga

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Det är rätt coolt det här med google. De är en så stor del av internet att deras plan att bli större är att "förbättra internet" därav allt jobb med fiber, android, chrome (os) och en _massa_ annat. Målet är förstås att tjäna så mycket pengar som möjligt vilket är deras skyldighet till aktieägarna men med googles affärsmodell så skapar de en massa bra gratis saker på vägen dit. Helt unikt företag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Folk här har visst fartbehov. Frågan är vad ni ska ha det till när man oftast inte kan utnyttja hastigheten då de flesta servrarna är så slöa? möjligtvis mellan två kompisar som har samma hastighet, men annars nej

Så det är dom som snott bandbredd för oss vanliga döda? jag kommer bara upp i ca 15 Mb/s av 24 möjliga

Så tänkte man nog när BBB 10/10 kom med. Det måste ju börja någonstans va sjutton

Kan jag få 1gbit under tusenlappen skulle det vara intressant. Detta förutsatt att man sitter på både spel och filserver. Allt jag säger är att det finns alltid kunder. Och när kunderna blir fler, eller kanske borde jag säga konsumenterna blir fler så kommer fler konsumenter att vilja ha det, och då kommer priserna sjunka. Kommer allt ihåg när 0,5MBit gick på 300:-/månaden.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Finns väl folk med 500/1 linor i USA ungefär? Sett lite galna speedtests.

Men USA's infrastruktur är generellt långt efter sverige ändå, dem har mest kopparlinor. Sverige investerade mycket i Fiber.

Permalänk
Medlem

Gigabit och öppet nät, kul grej! ViaEuropa byggde precis detta redan för 2 år sen här i Sverige. Jag har testkört gigabit själv och ja idag är det ju lite svårt att utnyttja när nätet är anpassat för mycket lägre hastigheter.

Billigaste leverantören av 1000/100 är T3 med 895 kr/mån. Tror det blir dyrare med motsvarande nät i USA eftersom de har sämre nationell infrastruktur. http://www.viaeuropa.se/services/selectnetwork.aspx?customern...

Permalänk
Medlem

1000/100 kostar här 895kr/mån men det känns som mitt 802.11n kommer att flaskhalsa ganska bra då :/

OnT: Tycker det är skrämmande att Google sätter sina klor i så många olika delar av webben. De har din mail, sökvanor, kontakter, kalender etc. Det är ju bara en tidsfråga innan de börjar skicka med HTML injections som någon amerikansk ISP gjorde (pallar inte kolla källa, google is your friend (or is it?) ).

Jag skulle inte använda samma leverantör till för många tjänster och jag litar inte ett dugg på Googles "Don't be evil".

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

När kommer stämningsansökning in från de stora musik- och filmbolagen? Utvecklingen får väl inte gå framåt så folk får modern teknik från Google, hur ska man kunna sälja plast då?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max