S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Tall Man
Har 2 problem.

1. Grafikkortet tja.. tjuter, lite lågt när jag startar spelet, och gör det ända tills jag börjar spela, då slutar det. Tjuter bara när jag går runt i menyerna. Why? Händer bara i detta spelet.

2. Hur får jag igång FRAPS? Om jag har FRAPS på när jag ska spela så går det inte starta spelet. Om FRAPS är avstängt går det fint. Har senaste versionen.

Mitt grafikkort tjuter också i menyerna men inte när jag spelar :S, bara på detta spel :S, sen ett annat problem som jag hoppas nån kan ge mig lite råd om, När jag spelar spelet , så kan det ta ett tag innan andra stalkers och gubbar o alla i speelet kommer fram... ? Alltså jag är inne i båten i början, då är det ingen där, sen väntar jag kanske 30 sek om inte mer då stannar spelet upp i 2 sek sen ploppar alla upp bara sådär ? VAD fan kan det bero på ? :S har testat och ändrat grafikinställningar o massa skit, men det ger sig inte.... hjälp nån ?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 2,33GHz | Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB | XFX GeForce GTX 285 648M 1GB | Corsair Powersupply 550W Black

Permalänk

Fan vad skumt :/

Nu har jag iallafall börjat spela, det är ganska kick-ass! Men trodde det skulle flyta bättre dock. Har fortfarande problem med att starta spelet, ibland funkar det och ibland händer det inget. Och om FRAPS är på startar det inte alls, så jag får starta spelet först och sen tabba ur och starta FRAPS..

Har både tagit bort securom och lagt in en no-dvd crack som de tipsade om på GSC's forum.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng ♦ Asus VW222U 22" ♦ Pioneer DVR-116D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marosfalvi
Alltså jag är inne i båten i början, då är det ingen där, sen väntar jag kanske 30 sek om inte mer då stannar spelet upp i 2 sek sen ploppar alla upp bara sådär ?

Lustigt! Så är det inte för mig iaf.

Spelat en hel del nu. Svårt att slita sig. Måste säga att uppdragen är mycket välgjorda och intressanta. Lite småbesviken på grafiken dock då jag var van vid den riktigt fina grafiken i Clear Sky men helt dålig är den inte. Lite överdrivet många fåglar också som förföljer en förresten.

Just nu har jag precis samlat ihop en gäng för att ta sig till Pripyat. Jag antar att det ska gå att få med sig Garry (tror jag han hette) också, men jag har bara hittat en av artifakterna som han behövde för att frigöra sig. Får väl fortsätta leta men lite tröttsamt.

Dold text

edit:

Har också problemet att spelet inte startar vissa gånger, men ingen krasch än iaf. Lite dålig framerate eller micro-stuttering i vissa områden dock.

En något jobbig bugg var att jag en gång blev inlåst i ett skjul, tillsammans med ett par andra AIs, som jag var tvungen att gå in i pga emissions. Var tvungen att ladda om en sparning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Ett litet tips på en mod för att fixa vapenljuden i spelet (som i mitt tycke är väldigt klena):

http://www.gsc-game.com/index.php?t=community&s=forums&s_game...

Mod:en sägs kunna krasha spelet men om man gör som följer ska det inte vara några problem:
· Packa upp .7z-filen i game directory (dvs i mappen du installerade spelet)
· Gå in i \gamedata\configs\weapons och ta bort w_knife.ltx

Därefter kan du starta spelet.

w_knife.ltx har ingen betydelse eftersom kniven inte påverkas av mod:en, men jag läste att just den filen kan skapa problem. Jag gjorde som ovan och det vart helt klart skönare ljud. Rekommenderas!

Mod:en funkar till senaste versionen, man jag vet inte hur den beter sig tillsammans med andra mods.

Visa signatur

Intel i9 9900K || Asus Maximus Hero XI || ASUS RTX 2080 || 32 GB (2x16) RAM @ 3000 MHz CL 15 || Samsung 970 EVO 1 TB m. m. || Asus ROG Swift PG348Q 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem

hmm.... har samma fel igen på call of pripyat... installerade om alla 3 spelen, då funkade pripyat... men nu idag funkar det inte igen...

är det ngn som har samma fel?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk

Går man miste om något annat ögongodis om man använder den atmosfear modden? Den rekommenderas ju att köras i dx9?, Kör med dx11 nu.

Visa signatur

Lingonmannen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Mods till stalker COP som gör spelet lite roligare

bättre väder, skönare view distances
http://stalker.filefront.com/file/;110125

gör spelet mindre...brunt
http://stalker.filefront.com/file/CoP_Plus_Terrain;106791

skarpare texturer (modden är från clear sky, men funkar för cop)
http://stalker.filefront.com/file/SHARPER_FULL_version_832_te...

och slutligen en mod som gör spelet lite mer realistiskt i figheter
http://stalker.filefront.com/file/Realistic_Combat_Overhaul_w...

ps. och filmen är verkligen riktigt bra. särskilt när regissören har sagt att filmen handlar om livet och att livet kan sluka människan istället för att omfamna denne

Har bestämt mig nu för att använda mig av dessa mods men läste att:

NOTE: It has been confirmed that mod works with S.M.R.T.E.R.
Pripyat Mod v0.41. First install S.M.R.T.E.R., delete or rename
'gamedata/textures/sky' folder and then install AtmosFear.

Måste man installera detta för att kunna använda modsen?

Ifall nån pallar, kan nån här skriva exakt hur de gjorde när de installerade AtmosFear så skulle jag vara tacksam.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Börjar känna mig som en riktig terminator nu. Exoskeleton rustning, halvautomatisk eliminator shotgun och RPG på ryggen. Dock är det riktigt jobbigt att inte kunna sprinta med exoskeleton förrän man uppgraderar den...

Ingen som hittat någon mod som fixar lite vackrare himmel? Tycker allt däruppe ser så lågupplöst ut på något vis.. Atmosfear modden har jag redan testat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marosfalvi
Mitt grafikkort tjuter också i menyerna men inte när jag spelar :S, bara på detta spel :S, sen ett annat problem som jag hoppas nån kan ge mig lite råd om, När jag spelar spelet , så kan det ta ett tag innan andra stalkers och gubbar o alla i speelet kommer fram... ? Alltså jag är inne i båten i början, då är det ingen där, sen väntar jag kanske 30 sek om inte mer då stannar spelet upp i 2 sek sen ploppar alla upp bara sådär ? VAD fan kan det bero på ? :S har testat och ändrat grafikinställningar o massa skit, men det ger sig inte.... hjälp nån ?

Detta problem har många corsair nättagg ihop med GTX260. Det sker när det blandas mellan 2d och 3d-läge, vid t.ex. menyer.

Jag brukar märka av det i nästan alla spel i menyer, vissa mer än andra. Väldigt mycket i Pripyat t.ex. Har något att göra med spänningsdiff eller något har jag för mig. Finns att läsa på nätet om fenomenet. Dock så har jag aldrig ljudifrån datorn när jag lirar, så problemet är inte särskilt farligt alls.

Visa signatur

AMD 720BE @ 3,2GHz, GTX 260 Golden Sample, M3N-HD/HDMI, 4Gb Corsair XMS2, Antec 300, Corsair 650w. --//-- 16000p 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Det är ofta spolar på grafikkortet som kommer i självsvängningar

Det kan lösas med att använda värmetåligt smältlim för att fixera dessa.

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Någon som vet om man tjänar nåt på att inte ge Beard Compass? Man får ju två av Noah, men sviker Sultan om man ger Beard en av dom. Man skulle ta detektorer av Beards Stalkers, men vart hittar man dom?
Vill ju hellre få 10 000 av Beard än att hjälpa Sultan med något man kanske inte tjänar på.

Dold text
Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk

SPOILER VARNING!

(har glömt koden för spoiler taggarna >___< )

Du får achivement och får bättre handel hos Beard om du hjälper honom. Sen så ang. dom tre detektorerna så är det värt med det uppdraget, spelar du dina kort rätt i slutet så kan du få en sjuuukt bra detektor som både visar anomalies samt artefakter, så man slipper använda bultar för att hitta vägen fram).

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

bultar....jag har kastknivar

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Har fastnat på ett ställe.. Hjälp!

När man har träffat Noah i början och han har visat var helikopternedslaget är ska man hoppa in i någon slags Anomaly, är det den där det flyger 2 bollar runt i cirklar? Jag fösöker hoppa in där men dör varje gång.
Vad ska man egentligen göra?

Dold text

Dålig bild: (Varken xfire eller Pr Scr vill funka)

http://i49.tinypic.com/65vh4y.jpg

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H3Nc3
Har fastnat på ett ställe.. Hjälp!

När man har träffat Noah i början och han har visat var helikopternedslaget är ska man hoppa in i någon slags Anomaly, är det den där det flyger 2 bollar runt i cirklar? Jag fösöker hoppa in där men dör varje gång.
Vad ska man egentligen göra?

Dold text

Dålig bild: (Varken xfire eller Pr Scr vill funka)

http://i49.tinypic.com/65vh4y.jpg

Du ska se hur Noah går precis. Han går ju emellan två träd eller vad det är som ligger på marken sedan vänsterkurva mellan två anomalies(?) Han hoppar precis vid stupet, det ska du också göra.

Dold text
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSweede
SPOILER VARNING!

(har glömt koden för spoiler taggarna >___< )

Du får achivement och får bättre handel hos Beard om du hjälper honom. Sen så ang. dom tre detektorerna så är det värt med det uppdraget, spelar du dina kort rätt i slutet så kan du få en sjuuukt bra detektor som både visar anomalies samt artefakter, så man slipper använda bultar för att hitta vägen fram).

Dold text

[spoil..][/spoil..]

Om du menar att man samlar tre detektorer till forskarna så har jag redan gjort det. Fick the Svarog av Owl eller om det var Beard, så den har jag redan. Frågan var om man har nåt att vinna i att inte ge Beard Compass och vara lojal mot Sultan. Fast jag gillar inte Sultan speciellt mycket. Så jag ska nog ge Beard den andra Compass då. Man fick ju två av galningen Noah.

Dold text
Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk

Tja, Sultan tycker jag är en ganska tråkig karaktär som inte direkt tillför något, sen så är han en jäkla push-over oxå så jag gick med beard där och blev vän med alla stalkers. inte helt fel ute i fält senare

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasermannen
[B]

Du ska se hur Noah går precis. Han går ju emellan två träd eller vad det är som ligger på marken sedan vänsterkurva mellan två anomalies(?) Han hoppar precis vid stupet, det ska du också göra.

Dold text

När man gjort det teleporteras man väl till nåt annat ställe? Bredvid en plateau, det är just där jag inte vet vad man ska göra..

Dold text
Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Du skall gå till helikoptern till höger och utforska den
(jag använder inga spoiler taggar för detta är det FÖRSTA man ska göra i spelet förutom att komma till skadovsk)

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H3Nc3

När man gjort det teleporteras man väl till nåt annat ställe? Bredvid en plateau, det är just där jag inte vet vad man ska göra..

Dold text

Aha, missuppfattade. Du ska gå till höger för att komma till helikoptern. Själva anomalyn behöver du inte göra något med.

Dold text

Förstod heller inte varför man skulle ta den vägen hehe.

Edit: Tha Sweede hann före

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem

Varför ska de skriva så invecklat i STALKER?

Dessutom har de failat lite här och var (bland annat introt när de berättar om katastrofen som inträffade 2011 så skrev de 2010 i texten fast rösten sa 2011.

Men det gör inte spelet dåligt, det äger!

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Hade inga problem i ryss versionen men nu fasnar vapen jag holstrar underbart Z.z

Permalänk
Medlem

Jahapp. Då har även jag skaffat spelet. Det flyter på bra tillfredsställande på mitt system (e5200 @ 3,2Ghz, 4850, W7) på tillräckligt höga inställningar och 1280x720 med AA.
Ingen revolution från de tidigare spelen. Mer än den fantastiska öppna känslan. Jag har kommit till tågstationen och gjort några av uppdragen man kan få där.
Det är fortfarande lika jobbiga transportsträckor. Vid sådana tillfällen längtar man efter Rage. Annars är det lika roligt som vanligt. Man fastnar verkligen för zonens atmosfär, igen.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Hade inga problem i ryss versionen men nu fasnar vapen jag holstrar underbart Z.z

Har aldrig hölstrat ett vapen, byter bara till kikare eller liknande när jag ska in. Vilken knapp gör man det med?

Blev galen på Snag när han tog mitt stash. Men som tur var så fick man ju tillbaka det. Men var snäll och lät honom leva.

Dold text
Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasermannen
[B]Har aldrig hölstrat ett vapen, byter bara till kikare eller liknande när jag ska in. Vilken knapp gör man det med?

Trycker på samma siffra som du har vapnet placerat på. 1.knife. 2.secondary. 3.primary.
Du kanske byter vapen med scrollen? Börja byt med siffrorna ;). Mer 1337!
Nej, byt som du känner är skönast. Kolla annars bara i menyn om det finns någon separat holdsterknapp. Tror inte det dock.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Hmm har funderat länge på om någon vet några modar som gör spelet mycket snyggare? Fanns till Clear Sky ett antal men har inte hittat några liknande till Call of Pripyat..

Permalänk

Är det någon annan som inte får några såna där fina sun rays? Fattar inte vad som är fel :/

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng ♦ Asus VW222U 22" ♦ Pioneer DVR-116D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Tall Man
Är det någon annan som inte får några såna där fina sun rays? Fattar inte vad som är fel :/

Kör du DX9?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Träpuben
Hmm har funderat länge på om någon vet några modar som gör spelet mycket snyggare? Fanns till Clear Sky ett antal men har inte hittat några liknande till Call of Pripyat..

finns. bara att tanka ner dem och se om de påverkar spelets grafiska yttre. jag vet att några fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Vill inte känna mig utanför S.T.A.L.K.E.R. gänget så jag postar lite bilder genom min STALKER resa här

Vet inte riktigt varför jag kunde vara ute under emissionen då jag ville se hur det såg ut och hade räknat med att jag skulle dö då men nix. Lyckades inte klara mig ute under nästa emission så det måste ha varit bugg

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
finns. bara att tanka ner dem och se om de påverkar spelets grafiska yttre. jag vet att några fungerar riktigt bra.

Du skulle inte kunna nämna några är du snäll?