Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Danamics uppdaterar kylare med flytande metall

Permalänk
Melding Plague

Danamics uppdaterar kylare med flytande metall

Danska Danamics bröt ny mark med kylaren LMX som använder flytande metall som kylmedium. Nu har en uppdaterad variant nått butikshyllorna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot tester.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Jag vill ha tester nu

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

hoppas den blir riktigt bra, så kan man ta och byta ut vatten kylningen:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

kan den en gång för alla peta ned true från tronen?

Permalänk
Medlem

den ÄR redan nedpetad

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Så, vad är nytt från LMX?

Visa signatur

Asus P6T SE | i7 920 @ 4Ghz | Noctua NH-D14 | OCZ Platinum 12Gb DDR3@1600Mhz | EVGA 275GTX | Intel SSD x25g2 | 3x WD Green 1000GB RAID5 | WD 1500GB 5400rpm | ATCS 840 | Corsair HX 750W | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Win7 x64 | Dell U2410F | Samt massa noctua fläktar

Permalänk
Medlem

Detta är en uppdaterad version av den kylare som fanns förut som blev en flopp, antar jag?

Förväntar mig ännu en flopp.

Permalänk
Keeper of Traditions

Flopp eller inte, den kommer säkerligen sälja som smör bara för att det är något som de flesta andra inte har.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Detta är en uppdaterad version av den kylare som fanns förut som blev en flopp, antar jag?

Förväntar mig ännu en flopp.

Uppdaterade Danamics LMX är ingen flopp när det gäller prestandan i alla fall... Prisvärd är den inte dock.

Permalänk
Entusiast

Intressant teknik. Som vattenkylning i miniformat fast med en mycket enklare pump. Man blir ju sjukt nyfiken på vad det är för legering i rören eller om de fuskar och kör en olja blandad med metallspån.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Detta är en uppdaterad version av den kylare som fanns förut som blev en flopp, antar jag?

Förväntar mig ännu en flopp.

Ingen av deras kylare har floppat. Den första, LM10, var en begränsad utgåva som sålde slut. Prestandan var marginellt bättre, men långt ifrån märkbart i alla lägen, än bästa luftkylarna just då. Tyvärr såg den ganska trist ut.

Den andra, LMX, utpresterar allt annat på marknaden i luftväg. Priset må vara aningen avskräckande för många, men prestandan är superb. Ni kan ju kolla själva för det finns ju till och med test på svenska...
http://www.nordichardware.se/Recensioner/?skrivelse=546

Jag kan bara anta att Superleggera ligger på samma nivå i prestanda, men vi får vänta och se tills tester dyker upp. Jag har varit i direktkontakt med Danamics sedan dag 1 och inte bara följt deras utveckling utan även deltagit i den. De vet vad de sysslar med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Intressant teknik. Som vattenkylning i miniformat fast med en mycket enklare pump. Man blir ju sjukt nyfiken på vad det är för legering i rören eller om de fuskar och kör en olja blandad med metallspån.

Det är NaK. En eutektisk blandning.

Visa signatur

Learn from yesterday, live for today, look to tomorrow ... rest this afternoon

Permalänk
Medlem

Såja, lugn och fin nu... avvakta tester där den "utpresterar" konkurrenternas high-end kylare

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

Riktigt tuff kylare, hoppas på att man får se test från SweClockers bara

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delph1
Det är NaK. En eutektisk blandning.

Tack för informationen. Modifierad kärnreaktorkylare i datorn låter ju bra. De borde använda det i sin marknadsföring.

Du skrev att du varit inblandad i utvecklingen, då kanske du kan svara på ett par frågor. Vad är tanken bakom den flytande metallen? Är det för att det är mycket enklare att pumpa än vatten, eller är det den begränsade värmeupptagande arean som gör att man vill ha bra värmeledning istället för hög värmekapacitet? Eller är det helt enkelt bara för att det går?

Lite läskigt med alkalimetaller bara. Gäller att inte ha sönder den...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Aja, om de nu vill kalla en prissänkning för ny produkt kan de la få göra det
Jag har bara hittat en review: http://www.overclockerstech.com/lmx-superleggera-cooler-revie...
Märkligt att de kör på AMD system som är relativt svalt ändå. vill ju se i7@4.2Ghz temps

Stör mig något otroligt på att Danamics produkter knappt jämförs med vattenkylning då det har varit mer relevant jämförelse med tanke på priset.

Hoppas verkligen att Danamics lyckas den här gången.

Visa signatur

Asus P6T SE | i7 920 @ 4Ghz | Noctua NH-D14 | OCZ Platinum 12Gb DDR3@1600Mhz | EVGA 275GTX | Intel SSD x25g2 | 3x WD Green 1000GB RAID5 | WD 1500GB 5400rpm | ATCS 840 | Corsair HX 750W | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Win7 x64 | Dell U2410F | Samt massa noctua fläktar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Tack för informationen. Modifierad kärnreaktorkylare i datorn låter ju bra. De borde använda det i sin marknadsföring.

Du skrev att du varit inblandad i utvecklingen, då kanske du kan svara på ett par frågor. Vad är tanken bakom den flytande metallen? Är det för att det är mycket enklare att pumpa än vatten, eller är det den begränsade värmeupptagande arean som gör att man vill ha bra värmeledning istället för hög värmekapacitet? Eller är det helt enkelt bara för att det går?

Lite läskigt med alkalimetaller bara. Gäller att inte ha sönder den...

Jag diskuterade mycket av det här i recensionen av LM10, den första kylaren, men den finns bara på engelska. Jag ska väl undvika att länka för mycket till NH ...

Mycket av det hela bygger på den elektromagnetiska pumpen som gör det möjligt att skapa pumprörelser vid väldigt låg ström. Det gör att man kan hela tiden garantera att värmen forslas runt, till skillnad från heatpipes som är beroende av passiv rörelse.

NaK har i sin tur egenskaper som är väldigt fördelaktiga för kylningen. Det leder värme bra och samtidigt en ganska OK värmekapacitet. Vatten i sin tur leder värme dåligt, men det kan å andra sidan hålla mycket värme. NaK blir som ett medelting, men det är framförallt den aktiva pumpningen som gör det så bra. Ytan är som du säger begränsad.

NaK stelnar direkt vid kontakt med luft och täpper till hålet på pipen. Om man tvingar upp den får man faktiskt skylla sig själv.

Visa signatur

Learn from yesterday, live for today, look to tomorrow ... rest this afternoon

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delph1
Jag diskuterade mycket av det här i recensionen av LM10, den första kylaren, men den finns bara på engelska. Jag ska väl undvika att länka för mycket till NH ...

Mycket av det hela bygger på den elektromagnetiska pumpen som gör det möjligt att skapa pumprörelser vid väldigt låg ström. Det gör att man kan hela tiden garantera att värmen forslas runt, till skillnad från heatpipes som är beroende av passiv rörelse.

NaK har i sin tur egenskaper som är väldigt fördelaktiga för kylningen. Det leder värme bra och samtidigt en ganska OK värmekapacitet. Vatten i sin tur leder värme dåligt, men det kan å andra sidan hålla mycket värme. NaK blir som ett medelting, men det är framförallt den aktiva pumpningen som gör det så bra. Ytan är som du säger begränsad.

NaK stelnar direkt vid kontakt med luft och täpper till hålet på pipen. Om man tvingar upp den får man faktiskt skylla sig själv.

Låga strömmar? Menar du lågt flöde på metallen eller låg strömstyrka till pumpen?

Även om det täpper till hålet så har du fortfarande en yta av extremt reaktiv metall mot luft. Öppnar man den med våld är det dock helt klart evolution.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Låga strömmar? Menar du lågt flöde på metallen eller låg strömstyrka till pumpen?

Även om det täpper till hålet så har du fortfarande en yta av extremt reaktiv metall mot luft. Öppnar man den med våld är det dock helt klart evolution.

Låg strömstyrka till pumpen. Flödet har jag inga siffror på tyvärr.

Det koagulerar när det reagerar med luften och bilder en skorpa som inte är reaktiv längre.

Visa signatur

Learn from yesterday, live for today, look to tomorrow ... rest this afternoon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delph1
Låg strömstyrka till pumpen. Flödet har jag inga siffror på tyvärr.

Det koagulerar när det reagerar med luften och bilder en skorpa som inte är reaktiv längre.

Det krävs visserligen ganska stora mängder natriumkalium för att skapa en riktig brandrisk vid tillverkning av kaliumoxid, men behandlingen av kaliumoxid är inte att leka med för den petige amatören.
Iofs är det liten risk att något händer, men kom inte och säg att kaliumoxid är ofarligt.

EDIT: kaliumsuperoxid, ska det vara, en elektron mindre.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Det krävs visserligen ganska stora mängder natriumkalium för att skapa en riktig brandrisk vid tillverkning av kaliumoxid, men behandlingen av kaliumoxid är inte att leka med för den petige amatören.
Iofs är det liten risk att något händer, men kom inte och säg att kaliumoxid är ofarligt.

EDIT: kaliumsuperoxid, ska det vara, en elektron mindre.

Det gör jag inte heller, däremot är skorpan som skulle bildas vid ett läckage fast och inte reaktiv. Detta eftersom det inte är ren kaliumoxid eller kaliumperoxid som bildas. Det kommer att fortsätta reagera tills du har en inert massa.

Visa signatur

Learn from yesterday, live for today, look to tomorrow ... rest this afternoon

Permalänk
Medlem

Tråkigt att SweC är så himla "efter" med sina nyheter...

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
Tråkigt att SweC är så himla "efter" med sina nyheter...

Din mamma har säkert redan berättat för dig att det är inte Swec som är för långsam..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
Tråkigt att SweC är så himla "efter" med sina nyheter...

Tipsa dom då om du nu ser allt för dom gör.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
Tråkigt att SweC är så himla "efter" med sina nyheter...

Dumme fan, Det är ditt och mitt tips som blir nyheten...

Förövrigt, Coolt! har aldrig sett/hört om någe sånt här förut Men jag vill se bench! tester utav alla slag!! Och det NU:)

Permalänk
Medlem

gief test nu!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
gief test nu!

Danamics LMX review
Vassego!

Google är ett hett tips...

Visa signatur

Speldator: i7 4790K, 16 GB RAM@2133MHz, EVGA GTX 980 SC, SSD 1200 GB FD Define R6, Win 10 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattennisse
Danamics LMX review
Vassego!

Google är ett hett tips...

Det där va review av den gamla, kolla datum är ett hett tips

Visa signatur

Asus P6T SE | i7 920 @ 4Ghz | Noctua NH-D14 | OCZ Platinum 12Gb DDR3@1600Mhz | EVGA 275GTX | Intel SSD x25g2 | 3x WD Green 1000GB RAID5 | WD 1500GB 5400rpm | ATCS 840 | Corsair HX 750W | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Win7 x64 | Dell U2410F | Samt massa noctua fläktar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Dumme fan, Det är ditt och mitt tips som blir nyheten...

Förövrigt, Coolt! har aldrig sett/hört om någe sånt här förut Men jag vill se bench! tester utav alla slag!! Och det NU:)

Tyvärr så har han rätt

klagar inte men den här nyheten såg jag ganska så långt före på andra sidor

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607