Flytta all data från en disk till en annan

Permalänk
Medlem

Flytta all data från en disk till en annan

Dålig rubrik men kom inte på något annat.
Jag har tänkt att byta ut den lagervinande 3gb systemdisken i min webbserver mot en tyst och frisk 40gb men hur gör jag för att flytta över allt till den nya? Jag har nämligen glömt hur jag konfigurerat allt på den och när det bootas från den vet jag inte hur jag ska göra för att den ska förbli bootbar. Har provat att flytta över allt i en diskimage men det gick inte.
Vill inte installera om den

Permalänk
Medlem

Ja asså, du tror väl inte man kan flytta en systempartition till en annan burk såvida de inte är av exakt samma modell?

...eller...?

Permalänk
Medlem

Finns program som t.ex Norton Ghost.
Så slipper du installera om operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Du kan göra det med norton ghost t.ex. Du gör en identisk kopia, med enda skillnaden att partitionerna växer procentuelt lika mycket som disken är större (går att välja bort). Då får man bootsektorer och allt kopierat.
Jag gjorde det på min server för inte allt för länge sedan, iom att jag behövde större system disk. Lite problem fick jag med andra partitionen, men all data fanns så i uppstartat läge kopierade jag tillfälligt över datan från andra partitionen och formaterede om den och sedan dess har det spelat på väldigt fint tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag har också använt Ghost, otaliga gånger, aldrig några problem, t o m klonat mellan PATA --> SATA.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Det är bara hårddisken som ska bytas.

Jag har försökt med ett liknande program som skapar avbilder och som skulle kunna flytta allt till en ny hårddisk men då klagade det på att den andra hårddisken var större. Då fick jag inte med bootsektorn heller. Får prova med spöket
Hamnar allt på en partition på 3GB eller används hela hårddisken?

Permalänk
Medlem

Du kan välja i ghost om du vill proportinerligt göra en större partition eller om du vill behålla befintlig storlek. Med proportionerligt betyder det att om du nu har en 6GB disk och din partition är 3GB och du byter till en 40GB, föreslår den att din partition skall bli 20GB.

Permalänk
Medlem

Jag har hela disken som en partition. Lite småtrångt med Windows 2000 server, Mysql, webbserver, webbradio mm på den disken
Den disken har en power on på 1347 dagar så det kan ju vara dax att byta

Permalänk
Medlem

Nu funkar den. Hade problem med att windows misslyckades med att formatera hårddisken och lite annat tjafs som att den inte fick använda systemdisken när den läste från den. Men nu går den som aldrig förr
Skönt att slippa höra den vinande och smattrande maxtorn och snabb blev den med 7200rpm istället för 5400. Snabb för att vara en PII 450Mhz