Dubbla skärmar eller widescreen för kontorsarbete?

Permalänk

Dubbla skärmar eller widescreen för kontorsarbete?

Vad är bäst tror ni?
Stor skärm med widescreen eller två vanliga skärmar brevid varandra?

Stor widescreen:
+ Har allt samlat på en "yta"(inget streck i mitten)
+ Säkert lite mer kompatibelt och bra då det inte blir något "streck" i mitten.
- Om man har liten 22" kanske texten blir mindre än om man har två skärmar

Dubbla skärmar:
+ Bredare utrymme att ha fönstren än widescreen
- Strecket i mitten
- Kanske blir svårt med vissa program
- Lite komplicerat att flytta omkring fönstren på skärmen.

Finns det mer plus och minus till båda och vad tycker ni? Vad ska man tänka på?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

kör dubbla widescreen

Permalänk
Medlem

Beror nog som vanligt mest på hur du använder din dator.
Tex spelar du så är ju en stor skärm given idag. Tror det tar några år till innan vi har många spel som utnyttjar möjligheterna med flera skärmar.
Sitter du och utvecklar saker så kan det kanske va kul knappa på ena skärmen och testa resultatet på andra skärmen.

Men shit va 30" fortfarande är dyra. Kollade precis prisjakt. Dom har ju inte gått nånting alls i pris sen jag köpte min för ca 2 år sen. Förhoppningsvis har dom iaf blivit bättre.
Men 22"-27" verkar ha blivit väldigt mycket billigare sen dess.

Permalänk

Skulle lägga min röst på dubbla wide screen. Jag kör dubbla 22", är hel nöjd. Tycker inte att det är jobbigt att flytta fönster fram å tillbaka. Vissa fönster har man liksom alltid på den primära å andra fönster på den andra.
Om du tycker det blir dyrt att köpa 2 nya skärmar så börja med en widescreen och använd en av dina gamla dessutom.

Permalänk
Medlem

Jag kör en 22" widscreen 16:10 och en 19" fyrkant 5:4. Funkar bra. Dock kan en stor 24-tummare också vara bra. Med windows 7 är det väldigt lätt att få två fönster att dela på skärmens yta exakt, man bara drar ett fönster mot kanten.

Så jag skulle säga en 24-tummare widscreen eller en widscreen och en "vanlig".

Permalänk

Fina tips! fortsätt!

Men va hetere... Jag glömde säga att det är en bärbar dator med dockningsstation som det kommer kopplas in i. Är sådana grafikkort för klena för att köra fler skärmar/hög upplösning?
Måste man också ha flera VGAutgångar eller finns det VGA-splitter?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX