Nvidia drar tillbaka drivrutin Geforce 196.75

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Konstigt mina 280GTX funkar hur bra som helst, skulle vara bra och veta vilka kort det gäller ?

Har inga problem jag heller med mitt GTX 260

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Blev lite orolig, men sedan kom jag ihåg att jag kör med vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Sedan när?

skriv gärna vad som inte var korrekt i mitt inlägg.
Alla kan skriva vad som helst, det är inte där det svåra ligger. Det gäller att bidra med något.
Inget i mitt inlägg är inkorrekt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Ser inte direkt några dumma kommentarer eller ati fanboys.

Mer transistorer, mer ström, mer prestanda och varmare. Varmare kort är ofta snabbare med andra ord.

Mitt gtx295 dual pcb hade lätt varit världens snabbaste grafikort om det varit värme = prestanda

Nja, mer effektkrävande kort är ofta snabbare pga fler transistorer, men detta stämmer ju bara för kort med samma tillverkningsstorlek på transistorerna. Mindre tillverkningsstorlek ger ju svalare GPU även om antalet transistorer är det samma. Sedan finns det ju fler faktorer som spelar in också, men kontentan är i alla fall att det inte generellt går att säga mer effektkrävande kort=snabbare kort och man kan absolut inte säga varmare kort=snabbare kort.
För om man kunde det så skulle ju kortet gå snabbare om du tog bort kylaren helt, så att GPU blev jättevarm.......och det vet vi ju att det inte stämmer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s1k
Bara ATI som gör dåliga drivers? Knappast.
Nvidia klämmer fram bättre drivers än ATI? Historiskt sett ja.
[/B]

Öh, har du redan glömt bort Vista-lanseringen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelgbg
Runt julas iom att nividia släppte nya drivisar så var det väldigt många geforce kort i 8xxx serien som dog av överhettning pga av att fläkten ställdes ner.

Jag var en av dom...

Det här var ju nästan väldigt klantigt, undrar om det är några kort som gått sönder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nja, mer effektkrävande kort är ofta snabbare pga fler transistorer, men detta stämmer ju bara för kort med samma tillverkningsstorlek på transistorerna. Mindre tillverkningsstorlek ger ju svalare GPU även om antalet transistorer är det samma. Sedan finns det ju fler faktorer som spelar in också, men kontentan är i alla fall att det inte generellt går att säga mer effektkrävande kort=snabbare kort och man kan absolut inte säga varmare kort=snabbare kort.
För om man kunde det så skulle ju kortet gå snabbare om du tog bort kylaren helt, så att GPU blev jättevarm.......och det vet vi ju att det inte stämmer.

Vet du vad du snackar om ens? Om man tar bort fläkten bildas det inte mer värme, men när man har en fläkt då FÖRDELAR man värmen över ett större utrymme och tillslut försvinner värmen från grafikkortet ut genom chassits fläktar.

Och du sa att effektkrävande grafikkort inte betyder mer värme, VAAA?(!) Mer effekt = mer värme, det är en fysisk lag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jag bidrar med information och fakta.

Då ska vi analysera din påstådda faktapost.
Kommentarer i fetstil

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Haha men hur dumma får folk bli, är alla som äger ATi kort såhär korkade?
Fråga

Tror ni att extra prestandan kommer från att kortet, _för vissa_ blir för varmt?
Fråga

Snart är swec i nivå med fragbite.
Påstående som knappast kan tas för fakta

Du kan dra på hur mycket ström som helst på ett kort, du kommer fortfarande inte få bättre prestanda så länge du inte klockar det. Vilket inte händer. Har inte ens med mer ström att göra.
Dra på ström - vad är det? Svårtolkat svammel som förmodligen har att göra med bristande kunskaper i fysik .

Tur att dom drar in och undersöker det så snabbt även om man själv bara kan sätta fläkthastigheten.
Konstaterande

Och tur att dom inte låter drivrutinerna vara ute i ett _halvår_ så de hinner skapa grafikfel och upplåst muspekare ;).
Påstående som är felaktigt. Om jag förstått problemet rätt så uppstår grafikfelen tämligen omedelbart, inte efter ett halvår med överhettning. På Sweclockers uppskattas upplåsta saker

Då har vi
2 frågor
2 påstående varav ett felaktigt
1 konstaterande
1 svammel
Möjligen kan "...inte få bättre prestanda så länge du inte klockar det" tolkas som den fakta du bidrar med.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Vet du vad du snackar om ens? Om man tar bort fläkten bildas det inte mer värme, men när man har en fläkt då FÖRDELAR man värmen över ett större utrymme och tillslut försvinner värmen från grafikkortet ut genom chassits fläktar.

Och du sa att effektkrävande grafikkort inte betyder mer värme, VAAA?(!) Mer effekt = mer värme, det är en fysisk lag!

Han sa väl inte att det bildas mer värme. Wrong Target sa att gpu kommer att bli varmare om man tar bort kylanordningen vilket åtminstone jag tycker låter helt riktigt. Kylanordningen finns ju för att leda bort värmen från gpu, inte för att det skall bildas mindre värme vilket vilket wrong target heller aldrig påstod.

Så frågan är ju vem som ens vet vad han snackar om. Din attityd är i vilket fall inte speciellt trevlig, kanske haft en dålig dag på jobbet.

Permalänk

inget som ororar mig, har ju vattenkylt graffe, så har ju ingen fläkt

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

jag bryter snart ihop, mitt 8800gtx har gått sönder 3 gånger o så har jag skickat det till asus o fått det lagat, det har fungerat 1-2 veckor mellan gångerna men denna gången så har de fungerat i 2 månader o tro fan att de går sönder nu igen pga av denna drivrutinen

Visa signatur

E6750, p5k, 8800gtx, 2gb 6400 corsair dominator, antec case precformance 182p, 500+200 HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nja, mer effektkrävande kort är ofta snabbare pga fler transistorer, men detta stämmer ju bara för kort med samma tillverkningsstorlek på transistorerna. Mindre tillverkningsstorlek ger ju svalare GPU även om antalet transistorer är det samma. Sedan finns det ju fler faktorer som spelar in också, men kontentan är i alla fall att det inte generellt går att säga mer effektkrävande kort=snabbare kort och man kan absolut inte säga varmare kort=snabbare kort.
För om man kunde det så skulle ju kortet gå snabbare om du tog bort kylaren helt, så att GPU blev jättevarm.......och det vet vi ju att det inte stämmer.

Ja såklart skiljer så otroligt mellan nm och serie också, har byggt med två 5750. Helt otroligt dom presterar men värmen är så låg att det är sjukt. Hela 5xxx serien är grymt strömsnål och sval.

Permalänk
Medlem

Nice att dom reagerar så fort och skickar ut ett mail.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Nice att dom reagerar så fort och skickar ut ett mail.
http://pici.se/pictures/PGtprqgTV.png

Bara för att de är snabbare än många andra så betyder det inte att de är snabba.

Permalänk
Medlem

Fungerar fin fint med mitt GTX 285 iallafall.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Bara för att de är snabbare än många andra så betyder det inte att de är snabba.

Nej det är sant..

Men det är fortfarande bra av Nvidia att vara så snabba att skicka ut ett mail till användarna så man vet vad som kan hända eller vad som är fel:)

Lite klantigt är det dock av nvidia men bara dem rättar till det så är det bra och inget mer med det.

Permalänk

Hihi ja det var lite rolig läsning så här efter en lång arbetsdag, inte själva felet utan alla kommentarer som alltid kommer på sådana här trådar......

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Har hör lite olika saker om fläktstyrningen, vissa säger att den var 0% andra säger att den låg fast på 40% oavsätt belastning ? Vad är det som gäller?

Anledningen till att jag undrar är för att jag gjorde en prov installation av windows 7 igår (allt är formaterat nu) och det enda jag gjorde var att köra windows experence 1 gång och sen lite surfning. Han inte installera några temp program

Om fläkten låg på 40% så börd den klarat denna lätta belastning men om den låg på 0% räcker det ju att den bara står och idla för att överhettas och med tanke på att den stod på en hel dag och idlade (inget viololäge) så vad är det som gäller? 0% eller 40% oavsätt belastning?

Permalänk

då vet jag varför mitt grafik kort inte funkar som det ska längre. måste köpa nytt.. kul.

Permalänk
Medlem

i 196.21 funkar ju inte temperaturmätningen alls för mig iaf, och då inte fläktstyrningen heller såklart ( inte ens med rivatuner etc).

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pecill
i 196.21 funkar ju inte temperaturmätningen alls för mig iaf, och då inte fläktstyrningen heller såklart ( inte ens med rivatuner etc).

Gör detta eller installera om dom.

Citat:

alright fellaz:

first: to enter to the old forums archives, you have to loggin out, then you can search whatever you are looking for

second: for the temp problem read this by Unwinder:

That's an internal issue of all currently available 190.xx series.

Problem background:
Since 190.xx series NVIDIA driver's internal resource manager is trying to precache thermal sensors information in the registry during the first startup after installation. This mechanism doesn't seem to work fine yet, under some conditions sensor detection and precaching algorithm can fail and store incorrect sensor type information in the registry causing temperatures to disappear till the ForceWare re-installation.

Temporary solution:

Until the problem is not fixed by NVIDIA, there are still some temporary tricks allowing to solve it. First, you may just perform complete Foreware re-install, this will also cause precached thermal sensor information to be removed from the registry and to be re-detected by ForceWare on the next start. Second, you may manually remove corrupted thermal sensor information from the registry and this way cause the ForceWare to re-detect it on the next reboot. To do it open regedit then search and delete all instances of RmThermalProviderInfo and RmThermalProviderNum entries in the registry. Then reboot.

And let's hope that it won't take long time to fix it from NVIDIA side.

hope it works for ya guys

cheers

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

SLI probs

L4D SP Campaign, starta med Dead Air: Får urkass fps (60-80), men ÄNDÅ SÄMRE game feel. Detta håller genom hela första mappen "Greenhouse" och fortsätter med nästa mapp : tills man alt tabbar ut och in igen. Hela Greenhouse går inte komma undan med BRA FPS / hehe bra feel(MED SLI)

Får precis samma med 196.34., 196.21...minst de tre testade jag, kansle en 4:e oxo

Disablar jag SLI och kör ett GTX260: fps är 2.5x högre och givetvis bra feel. Även vid 70fps drops=great feel med ett kort.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Avstängd

Ett sätt att sälja "nya" grafikkort kanske?

Nåja, hoppas inte många som drabbades allvarligt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Ett sätt att sälja "nya" grafikkort kanske?

Nåja, hoppas inte många som drabbades allvarligt.

haha du menar nvidia bränner kundernas kort???

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Öh, har du redan glömt bort Vista-lanseringen?

Alla bytte inte till Vista direkt vid lanseringen. Därav har inte alla problem.
Jag har aldrig haft problem med ATI drivrutiner men däremot Nvidia. Nu var det dock några år sedan jag hade Nvidia så läget har säkert blivit bättre, men för varje drivrutin utlovades förbättringar av spelprestanda. Men det var grafikbuggar och vissa spel som inte fungerade. Så man var tvungen byta drivrutiner ständigt för att få vissa spel att fungera. Nu med ATI orkar jag typ inte ens byta drivrutiner.. För jag inget direkt behov och dom verkar inte bli så mycket bättre heller.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igelkotte
Alla bytte inte till Vista direkt vid lanseringen. Därav har inte alla problem.

Fasst det var ju inte direkt isolerat till lanseringen. Och även om man inte bytte till vista har man nog hittat en bra stor sten att gömma sig under för att ha missat det hela totalt.

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 260 gillade inte drivrutinen iallafall, såg ingen prestanda boost över huvudtaget. Efter ett par minuters BC2 spelande så hade jag helt plötsligt bara 1-4 FPS... inte kul. Dock så fixades ju med installationen av den gamla (196.21(?)). Ska nog inte vara så entusiastisk över nya drivrutiner framöver :P, hoppas de fixar problemen!

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Medlem

haha tycker det låter som dom gjort detta med mening så att folk skall köpa deras nya grafikkort, om dom släpper dom någongång...

Permalänk
Medlem

Är inte speciellt förvånad, tycker hela Forceware 19x.xx har varit ganska dålig. Lite synd då de i de tidiga GeForce-dagarna med GF2, GF4 osv hade överlägset bäst drivrutiner.

Kommer ihåg en intervju med John Carmack under utveckligen av Doom 3 att om han såg något grafiskt fel på ett kort från NVIDIA så antog han att han hade gjort något fel, medan om han såg något fel på ett kort från ATI så meddelade han deras drivrutinsteam för att rapportera en bugg. Känns inte som om det är något som sker idag, det är väldigt sällan jag läser om något problem med ATI-hårdvara nu för tiden, fast de nyare Catalystdrivrutinerna från det senaste halvåret har tydligen problem med GUI-grafiken i UFO: Afterlight men det är allt som jag känner till.

Permalänk
Medlem

Puh, skönt att man inte hade börjat använda den här drivrutinen... det kunde ha gått illa med hårdvaran.

Nu får man se om och när Nvidia igen kommer ut med en fullt fungerande drivrutin.

/Saint25