köparen påstår varan är trasig, och hotar med polisanmälan ..

Permalänk
Medlem

Känns inte som privat bruk dock när han använder det i detta syfte som jag tolkar privat iaf. (Bra att du kommer med invändning dock kode )

Permalänk
Medlem

Kort sammanfattat av ljud upptagning
Kan person identifieras av inspelning råder de avtal mellan ALLA parter.
Men under ljud upptagning där INGEN utomstående (ej dig själv räknat) kan identifieras är fullt laglig, så?
Vitsen med å spela in nån som ej verifieras å använda som ev bevis material?

Ang TS. Nej du har inget å oroa dig för, som alla andra sagt, köp mellan privatpersoner kan bara hävas om du ljuger eller om "dold" info kommit fram, dold info kan inte innefatta svårtolkade saker som IT m.m. men är en avägnadssak mellan olika fall, men med partiskt vittne som bevittnar att kort fungerande samt samtal´s lista från operatör att köpare har hört av sig med betydande tid innan slutsamtal om hävande medför att han/hon klart övergått tid inom skälig retur (14D)

Å som föregående personer sagt, lämnar han in åtals yrkan så gör detsamma, dock HOTA han inte då de är en provokation som kan tolkas senare av tingsrätt som att ni är i olag med varandra å dra er båda på samma kant (oftast 30dagsböter á 40kr) som en linje på att dom dömer er båda för opassande beteende. Ringer han fler ggr så lägg på, svara inte!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen nämnt det tidigare; Har du funderat på att han kanske bara vill lura dig att få tillbaka sina pengar?
Låter väldigt lustigt att man hör av sig efter 3 veckor och hotar med polisanmälan etc, hoppas det löser sig iaf!

P.S. Tror int att polisen gör ngt om affären endast e på 700:- och utan något avtal. Det finns ju inget som binder dig vid affären, om nu inte han spelar in vilket låter väldigt långsökt.

Visa signatur

Q9550 @ 2.83ghz|Antec twelve hundred|Corsair 750W|Asus Hd4850|Coolermaster Hyper 212|Corsair 4x1gb @ 800mhz|Samsung spinpoint F1 750gb|Windows Vista home premium 64-bit|Asus P5Q Pro

Permalänk

Men kanske han har ett inbyggt skjermkort på huvudkortet från början som måste stängas av i Bios?

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
Känns inte som privat bruk dock när han använder det i detta syfte som jag tolkar privat iaf. (Bra att du kommer med invändning dock kode )

Privat ska tolkas som t.ex. icke publicerat. Vilket TS antagonist väl inte gjort vad gäller inspelningen. Inte sjutton blir folk kränkta om jag har deras telefonnummer i min adressbok? Däremot skulle de kanske bli putta om jag publicerade den på internets utan deras samtycke.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Hur får du folk till addresboken? Förmodligen att dom gett dig numret å därmed slutit ett avtal mellan ni

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niw0
förresten om det går till rätten, vem är det som betalar då ?

Mvh,

Det kommer inte att hända.. Gå inte och oroa dig för detta, rättshaverister finns överallt, det är förspilld energi att ta dom på allvar.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Hur får du folk till addresboken? Förmodligen att dom gett dig numret å därmed slutit ett avtal mellan ni

Eller så får jag dem av andra vänner, eller kollar upp det på internet.

Men annars är det väldigt trevligt att se att så många läst IT-rätt. Det tycker jag att alla borde göra.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Sötast

Enkel lösning.

Säg till honom att sätta upp en RADMIN server eller liknande.

Sedan tar du kontroll över hans dator, kontrollerar om det han säger ens stämmer, och sedan installerar hans drivrutiner.

Tippar dock direkt en halv månadslön på att han inte kommer att gå med på detta, då han troligen inte har problem med kortet utan bara ångrar sig

Permalänk
Medlem

Detta är hans ansvar, du kan dock föreslå en "datacheck" för en mindre summa pengar. Han är otrevlig å finns ingen anledning å bistå med grattis-tjänster då!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Folk ska ge fan i att köpa begagnade saker och sen gnälla om garanti etc, har också sålt massor med gamla grafikkort genom tiderna och skulle nån gnälla att kortet sen gått sönder sen om det är 1 dag, 1 vecka eller whatever skulle jag inte bry mig man köper faktiskt i befintligt skick och inget annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Folk ska ge fan i att köpa begagnade saker och sen gnälla om garanti etc, har också sålt massor med gamla grafikkort genom tiderna och skulle nån gnälla att kortet sen gått sönder sen om det är 1 dag, 1 vecka eller whatever skulle jag inte bry mig man köper faktiskt i befintligt skick och inget annat.

Du tror att du friskriver dig från allt ansvar med en befintligt skick-klausul? Det går under vissa förutsättningar göra gällande fel i vilket fall. Självklart ska felet då ha förelegat vid köpet.

I det här fallet håller jag dock på TS.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Nej han kan inte kräva dig på någonting. Förmodligen en mytoman du har att göra med eftersom ingen juridikstuderande kan vara så pantad

Bara ignorera, skit i hans problem för jag lovar att han har mycket värre bekymmer än upplösningen på sin dataskärm att ta tag i.

Permalänk
Medlem

Du kan friskriva, men inte från "standard" klausul, exakt orda benämning får ni leta upp men nåt i stil med "uppvisat å genomgått produkt" dvs att du har visat kunden exakt ALLT å berättat om ALLT, detta är endast möjligt om kund köper direkt från ditt hem å inte ute på gatan i "no mans land" svårt å bevisa att produkt är hel å felfri

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Du kan friskriva, men inte från "standard" klausul, exakt orda benämning får ni leta upp men nåt i stil med "uppvisat å genomgått produkt" dvs att du har visat kunden exakt ALLT å berättat om ALLT, detta är endast möjligt om kund köper direkt från ditt hem å inte ute på gatan i "no mans land" svårt å bevisa att produkt är hel å felfri

Det är väl självklart att det inte går att göra fel gällande om säljaren innan köpet har påpekat att felet finns? Då föreligger det inte fel i köprättslig mening. Jag syftade på en allmän "befintligt skick"-friskrivning vilket inte borde vara så svårt att utläsa från mitt svar.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fetakniven
Du tror att du friskriver dig från allt ansvar med en befintligt skick-klausul? Det går under vissa förutsättningar göra gällande fel i vilket fall. Självklart ska felet då ha förelegat vid köpet.

I det här fallet håller jag dock på TS.

Ja om du bara visste hur många människor som köper saker och ska pilla och har inte en susning ska jag då ta ansvar för att folk inte kan sin sak ? nej du skulle inte tro det.

Permalänk
Avstängd

Oj oj, kanske "datanissen" har missat lite..

Flera olika faktorer.
För klen agg? Hänt mig.
Missat extra strömkablarna? Hänt mig och kom ingen varningstext, kom in i windows men hade "BIOS upplösning" a.k.a felsäkertläge.
Trasig kabel? Oj oj, inte roligt när det hände mig.

Eller kanske det uppenbara = han har överklockat? han har klantat med kylarbyte?
Jag köpte ett beg kort för många år sen och den var defekt enligt beskrivningen, klara inte av högre upplösningar och felet var en spole som lossnat, lödde fast skiten och inga problem.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Angående inspelningen så kan man ju undra vad det skulle göra för nytta att ha en inspelning av ert samtal överhuvudtaget? Endast om du skulle sagt "jag visste att kortet var trasigt när jag sålde det" skulle han ju ha nåt att komma med.
Men rent generellt gäller, som folk redan nämnt, ingen garanti, ångerrätt eller reklamerande av defekta varor vid privatköp. Endast om man kan konstatera s.k dolda fel så kan man ha något att komma med, men då måste man kunna bevisa att säljaren hade kunskap om felen innan. I princip omöjligt.

Skulle fallet gå till rätten(det gör det inte) så går det under småmål, där varje part står för sina kostnader. Du behöver alltså endast stå för din egen tid och ev. advokat.

Jag har råkat ut för ett liknande fall fast med minnen. jag gjorde då så att köparen fick skicka tillbaka minnena, jag testade dom, konstaterade inga fel och returnerade dom. Kan ju vara en lösning för dig så det slipper bli en ännu jobbigare situation?

Varför kortet inte skulle funka vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om nissen inte kopplat in 6-pins kontakten. Då får man detta resultat på en del kort.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Skulle fallet gå till rätten(det gör det inte) så går det under småmål, där varje part står för sina kostnader. Du behöver alltså endast stå för din egen tid och ev. advokat.

Sen får ju herr arg som ett bi betala ansökningsavgiften till tingsrätten också som är 450:-. Nu vet jag inte vad du sålde kortet för men jag anar att denna summa är en avsevärd del av köpeskillingen. Not going to happen.

Och ni får försöka hålla isär brottmål och tvistemål här pojkar och flickor. Bara ignorera honom, det är att lägga energi i onödan.

Lite intressant att folk har lite olika uppfattningar om det här med inspelning. Det är, som någon sade, helt ok att spela in ett samtal där man själv deltar utan att tala om innan, under eller efter att man gör det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Men rent generellt gäller, som folk redan nämnt, ingen garanti, ångerrätt eller reklamerande av defekta varor vid privatköp.

Tvåårig reklamationsrätt gäller vid köp av privatpersoner, vilket regleras i köplagen.
Det kan vara svårt att påvisa men rätt att reklamera har man.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

"Han säger även att han i hemlighet spelade in vårt samtal när vi träffades och gjorde affären"

De där är VÄLDIGT olagligt att göra utan att berätta kan jag informera om. så du kan vara säker.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Han kanske inte var nöjd med prestanda vinsten och vill få pengarna tillbaka?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Tvåårig reklamationsrätt gäller vid köp av privatpersoner, vilket regleras i köplagen.
Det kan vara svårt att påvisa men rätt att reklamera har man.

och som ett litet tillägg till de, så är det köparen som har bevisbördan, iaf så som jag tolka det. Och jag tvivlar STARKT på att ens tingsrätten skulle ta upp det. och inte en chans på planeten att han "har lagen på sin sida"

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

Om köparen kommer med ett korrekt bevisat pålägg så blir de motparten till att "mot"bevisa sin rätt, därmed bägge parter ^^

Lite svårt å komma med tomma hot utan bevis?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Om köparen kommer med ett korrekt bevisat pålägg så blir de motparten till att "mot"bevisa sin rätt, därmed bägge parter ^^

Lite svårt å komma med tomma hot utan bevis?

det är ju utan bevis det skulle kallas tomma hot, annars skulle ju hotet inte vara tomt

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Avstängd

Haha, vilken mupp.

Skit i han bara, stör han dig mer byt nummer bara.

Visa signatur

i7 920 - EVGA X58 3XSLI - 5850 x 2 - Intel X25 160gb - Corsair HX 850W - 12gb Corsair Dominator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
"Han säger även att han i hemlighet spelade in vårt samtal när vi träffades och gjorde affären"

De där är VÄLDIGT olagligt att göra utan att berätta kan jag informera om. så du kan vara säker.

Fel, det är fullt lagligt att analogt spela in ett samtal som man själv deltar i även utan att informera motparten, dock är det lite klurigare om man spelar in digitalt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

https://lagen.nu/1998:204

Citat:

Personuppgiftslag (1998:204)
1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.

12 § I de fall då behandling av personuppgifter bara är tillåten när den registrerade har lämnat sitt samtycke enligt 10, 15 eller 34 § har den registrerade rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke. Ytterligare personuppgifter om den registrerade får därefter inte behandlas.
En registrerad har utöver vad som följer av första stycket och 11 § inte rätt att motsätta sig sådan behandling av personuppgifter som är tillåten enligt denna lag.

15 § Känsliga personuppgifter får behandlas, om den registrerade har lämnat sitt uttryckliga samtycke till behandlingen eller på ett tydligt sätt offentliggjort uppgifterna.

10 § Personuppgifter får behandlas bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen eller om behandlingen är nödvändig för att

* a) ett avtal med den registrerade skall kunna fullgöras eller åtgärder som den registrerade begärt skall kunna vidtas innan ett avtal träffas,
* b) den personuppgiftsansvarige skall kunna fullgöra en rättslig skyldighet,
* c) vitala intressen för den registrerade skall kunna skyddas,
* d) en arbetsuppgift av allmänt intresse skall kunna utföras,
* e) den personuppgiftsansvarige eller en tredje man till vilken personuppgifter lämnas ut skall kunna utföra en arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning, eller
* f) ett ändamål som rör ett berättigat intresse hos den personuppgiftsansvarige eller hos en sådan tredje man till vilken personuppgifterna lämnas ut skall kunna tillgodoses, om detta intresse väger tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten.

Såvida vad jag urskiljer så är de tingsrätten som kommer att bedöma från §10:f

Övrigt så oavsett analogt eller digitalt, Kan person identifieras så måste du berätta de, digitalt så har du loggar å tänka på, detta som inte syns/hörs, men finns!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
"Han säger även att han i hemlighet spelade in vårt samtal när vi träffades och gjorde affären"

De där är VÄLDIGT olagligt att göra utan att berätta kan jag informera om. så du kan vara säker.

Du har fel. Motbevisa mig gärna.

Citat:

Såvida vad jag urskiljer så är de tingsrätten som kommer att bedöma från §10:f

Övrigt så oavsett analogt eller digitalt, Kan person identifieras så måste du berätta de, digitalt så har du loggar å tänka på, detta som inte syns/hörs, men finns!

En ljudupptagning av en persons röst är inte en personuppgift i PULs mening. Och att inneha en ljudupptagning av denna typ är inte en behandling av personuppgifter. Du kan möjligen klämma in förfarandet i lagens mening någonstans men, tro mig, ingen kommer att anse att detta står i strid med PUL om det inte missbrukas gravt. Att använda bevisning för att hävda sin rätt i en tvistemål är varken olagligt, oetiskt eller konstigt, oavsett man har fel eller rätt. Det är inte heller "olaga hot" att göra detta.

Det kan dock under vissa förutsättningar vara olagligt att anmäla någon för brott som man vet inte begåtts. Likaså kan det vara olagligt att använda ett sådant hot för att skaffa sig ekonomiska fördelar som är otillbörliga (det är då fråga om utpressning faktiskt). Men nu får vi som sagt skilja på saken parterna emellan, vilken är köprättslig, och snacket om polisanmälan, vilken är straffrättslig. Vad nu köparen menar att säljaren begått för brott, det känns något oklart, men det lutar väl åt att han menar bedrägeri eller bedrägligt beteende.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag tror som många andra att det är ett drivrutinerfel, du får rekommedera honom till sweclockers forum så kanske vi kan hjälpa honom fram till en lösning.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(