Permalänk
Medlem

Första projektor?

Hej! Ska snart flytta in i en ny lägenhet, och har runt 6000-8000kr att lägga på antingen en tv eller projektor.

Projektor lockar faktist mycket. Men vad tror ni om en projektor som ersätter tv:n? Är inte mycket för att se på tv, ser mer på film eller spelar tv/dator spel på den.

Hur länge räcker en projektor? Blir väl en 2-3 timmars aväning om dagen eller så genomsnitt kanske

Så vad har ni för tips till mig?

Kan tillägga att de är runt 4-5 meter till väggen och självklart vill jag ha så stor bildyta som möjligt

Mvh Simon

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

vet inte Är sådan att jag nog inte skulle nöja mig med mindre en 47-50" alltså.

Så projektor känns jävligt lockande, och de har funnits ett tag nu, så de känns som de börjar bli bra?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

köp en 42 tummare för vanligt tv tittande, annars kan jag rekomendera Epson TW serien, eller panasonic ptae500 e bra,

ett annat tips är att kolla tradera, istället för att köpa i affären, de säljer nya projektorer för 3500 - 5000 kan du göra riktigt bra kap

Permalänk
Medlem

Känner du att du har plats med en projektorduk så tror jag en projektor passar dig bäst. Jag har ägt en Optoma HD65 och kört den på en 100"-duk. Har passat mig perfekt då jag inte ser på TV, utan bara filmer och annat från datorn.

Det enda negativa är när/om du flyttar till ett mindre ställe och tvingas göra dig av med projektorn. För det är inte lätt att hitta en TV som ersätter den biokänslan man får av projektor. Jag håller på att gå igenom skiljsmässa med min projektor just nu och det är tungt :(.

Permalänk
Rekordmedlem

Proj ger biokänsla, det klarar ingen vettig tv av ännu, men de är dyra i drift vid tittande, räkna med 1-2kr /h, så nyheterna ser du på datorn, projen kör man långa pass på, typ filmer eller sport, att starta upp för småstunder o mörklägga för det blir inge skoj.
Man bör kombinera med en liten skärm för korta tittningar, proj & en 32" kopplad till datorn löser båda behoven. 32" på en dryg meter funkar utmärkt som monitor om man köpt en vettig modell typ samsung 6 serien

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo de var ju precis min tanke, Har ju en Ok 22" till datorn som ja 80% av tiden som jag använder. Projen kommer ju enbart bli till Film / tv-spel.

Ska kolla upp Epson TW och panasonic ptae500.

Tack tack

Visa signatur

i7.