Permalänk
Medlem

Fläktar på max o hänger sig!

Hej!

Min bror köppte precis ett nytt mobo och ett (till) 9800gtx+ för att köra i SLI.
Jag som är den mer erfarne datorbyggaren har kopplat ihop allt o den startar som den ska med det klassiska första pipet och sedan "moderkortskärmen" (då man kan komma åt BOIS menyn) och den kommer in på windows och allt verkar fruid och fröjd. men sen plötsligt hänger den sig från ingenstans. jag kan för mitt lib inte komma på vad det är. sedan går även fläktarna i chassit på max låter det som och allt känns varmare än vanligt.
Vi hade en version av windows 7 som redan var installerad och installerade om det sen med det nya moderkortet. kan det vara att de två kopiorna av windows 7 på samma dator bråkar med varandra?
Eller är det snarar fel på moderkortet kanske?

All hjälp är grymt uppskattad!

Permalänk

Vad för mobo?
Säker på att det inte bara är gfx fläktarna som går på max?

Permalänk
Medlem

2 kopior av W7, kan inte vara möjligt om ni inte har i 2 olika mappar , låter som drivrutiner fattas eller inte är uppdaterade

Permalänk
Medlem

Installerat om Windows som man ska efter byte av moderkort?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

jaha, drivare då? hur

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ett Asus P5N-d (socket 775)

Inte bara gfx fläktar utan även cpu och chassifläkt!

Det sitter en version på en hårddisk och den nya på en annan. (när man startar datorn kan man i bios välja antingen windows 7 eller windows 7 home premium (recovered)..

Ja, om du byter moderkort måste windows installeras om då det inte kan kommunicera med det nya moderkortet.

Jag förstår inte riktigt sista frågan, kan du utveckla chander?

Tack för snabb respons!

Permalänk
Medlem

Hej Igen!
Uppdatering: Nu har fläktarna skärpt sig (dvs de har saktat ner) men datorn hänger sig fortfarande väldigt ofta. Jag börjar tro att problemet är värmerelaterat för om datorn varit avstängd en längre tid tar det längre tid innan datorn hänger sig. men om man försöker starta den så fort den hängt sig första gången kommer man knappt in i windows.
jag har kollat temperaturerna på cpun i BIOS och direkt efter att den hängt sig brukar de ligga precis under 60 grader, då i idle. Visserligen är detta inte för varmt för CPUn att klara av, dock otroligt varmt för idle.
är det tillräckligt tror ni för att vara överhettning och kan det vara anledningen till att den hänger sig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chryler
Hej Igen!
Uppdatering: Nu har fläktarna skärpt sig (dvs de har saktat ner) men datorn hänger sig fortfarande väldigt ofta. Jag börjar tro att problemet är värmerelaterat för om datorn varit avstängd en längre tid tar det längre tid innan datorn hänger sig. men om man försöker starta den så fort den hängt sig första gången kommer man knappt in i windows.
jag har kollat temperaturerna på cpun i BIOS och direkt efter att den hängt sig brukar de ligga precis under 60 grader, då i idle. Visserligen är detta inte för varmt för CPUn att klara av, dock otroligt varmt för idle.
är det tillräckligt tror ni för att vara överhettning och kan det vara anledningen till att den hänger sig?

Hade det varit temperaturen för CPUn som är för hög hade den bara Throttlat och inte bara stenhängt sig. Är det värme är det isåfall grafikkorten

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa att starta upp med bara ett graffekort, vad har du för nätagg?

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Nätagget är ett Corsair TX 750W så de ska klara av 2st
Ska testa med bara ett graffekort!
återkommer!

Permalänk
Avstängd

60c är på TOK för varmt för idle !!

Du har troligtvis inte satt fast cpu kylningen ordentligt, eller missat lägga dit ny kylpasta när du bytte mobo.

Ang dina lockups, så är det så att du köpt ett asus p5 mobo.
Om du kör med 4 minnes-stickor kommer du behöva höja NB volten 1 snäpp och/eller minnes volten 1 snäpp, sätta dessa manuellt, samma sak med cpu volten, sätt den manuellt.

Permalänk
Medlem

mm ja vet att 60C är aldeles för mkt men kan de verkligen vara det som gör att den hänger sig? den verkligen fryser fast helt utan förvarnig.

jag testade med bara ett graffekort i, men tyvärr samma sak.

Däremot går allt prima i safemode vilket borde betyda att det hela har med drivrutinerna till något att göra! eller tänker jag fel då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky

Ang dina lockups, så är det så att du köpt ett asus p5 mobo.
Om du kör med 4 minnes-stickor kommer du behöva höja NB volten 1 snäpp och/eller minnes volten 1 snäpp, sätta dessa manuellt, samma sak med cpu volten, sätt den manuellt.

såg inte denna del! men om CPUtempen redan ligger så högt bör jag verkligen höja volten?
jag kör dock bara med två stickor(2x 2gb), inte med 4.

jag är mer van vid att klocka socket 1366 så vad innebär ett snäpp på socket 775, är det 0.05V?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chryler
såg inte denna del! men om CPUtempen redan ligger så högt bör jag verkligen höja volten?
jag kör dock bara med två stickor(2x 2gb), inte med 4.

jag är mer van vid att klocka socket 1366 så vad innebär ett snäpp på socket 775, är det 0.05V?

Du borde såklart inte höja volten om du har så höga temps.
Din temp är utan tvekan onormalt hög.
Du borde kolla upp varför den är såpass hög som den är.
Sen efter det (när du löst temp problemet) så borde du sätta alla volter manuellt.
1 snäpp betyder 1 snäpp upp ifrån stock volt, dvs 1 knapptryck
Sen vad det innebär i praktiken är olika för alla moderkort.
Vad är det för cpu du har samt minne?

Permalänk
Medlem

ja tänkte det
nu har tempsen på något sett löst sig, har ingen aning om hur men nu ligger de mellan 33-40C på idle (enligt core temp)
processorn är en Intel Core 2 Quad Q9400 på stock speed: 2.66 Ghz
RAM är 4 GB (2x 2GB) DDR2 , vet inte vilken mhz dock: enligt cpu-z 400 mhz, kan det stämma det låter väldigt lågt! ja tror de e 800 mhz iaf.

Men nu har jag lyckats komma in i windows och det verkar fungera helt ok till man börjar installera tyngre program, som spel eller liknande. Har försökt installera BF Bad Company 2 men då hänger den sig ungefär halvägs igenom. Samma sak vid installation av Nvidia Drivers på första försöket, dock fungerade det på andra.
Lämnar man den på i flera timmar hänger den sig också.