Rädda XP-installation?

Permalänk

Rädda XP-installation?

Hej!

Installerade Windows XP 32-bit på en gammal Samsung 5400 rpm 40GB bara för att kunna köra Cubase SX 3. Sedan kopplade jag bort XP-disken och kopplade in min WD 1 TB som är partitionerad i 2 partitioner, installerade Windows 7 64-bit på den mindre partitionen. Startade sedan datorn med båda diskarna inkopplade och datorn kunde inte boota från någon av dem, fastän jag i BIOS valde XP-disken som primär boot-disk. Efter att jag kopplat ur den mindre XP-disken lyckades jag rädda Win 7-disken till återställning, men XP-disken verkar inte vilja återställa sig. Hade för mig att man kunde reparera en XP-installation med skivan, men fick inget alternativ under installationsprogrammet för XP. Jag skulle hemskt gärna slippa att installera om XP, då det med för en hel dags uppdaterande av Windows Update. Kan jag lyckas återställa NTLDR (eller vad det nu heter) på XP-disken och sedan fixa en dual-boot på båda diskarna?

Snälla, hjälp...

Har kollat in denna guide om dual-boot http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8902...

MVH / Christian.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Du ska kunna komma in i återställningskonsollen via xp skivan.
Du ska trycka "r" vid den här bilden.
Testa med fixboot när du bara har xp-disken i.
När du ser bios bilden ser du då någon möjlighet att få upp en boot-meny? då kan du välja vilken disk du ska boota ifrån så slipper du krabb med dualboot.

Jag lyckades bra i helgen. En dator med massa diskar i. Windows 7 lyckades hitta disken med den ena xp installationen och lägga en ny boot-laddare där med dual-boot. Kanske hade tur.

Permalänk
Medlem

Gör om gör rätt kanske

Börja med XP, sen Win7! Eftersom datorn hittar nu 2 olika bootloaders så vet den inte om de är hela eller korrupta ^^

Edit: Kom på att du kan rädda den genom att formatera Win7 disken, pluppa sen in XP disken och den tomma disken du tänkt ha Win7 på... Sen installerar du om som vanligt och du slipper installera om XP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Du ska kunna komma in i återställningskonsollen via xp skivan.
Du ska trycka "r" vid den här bilden.
Testa med fixboot när du bara har xp-disken i.
När du ser bios bilden ser du då någon möjlighet att få upp en boot-meny? då kan du välja vilken disk du ska boota ifrån så slipper du krabb med dualboot.

Jag lyckades bra i helgen. En dator med massa diskar i. Windows 7 lyckades hitta disken med den ena xp installationen och lägga en ny boot-laddare där med dual-boot. Kanske hade tur.

Jag får aldrig nåt alternativ att reparera XP när jag kör skivan. Vad menar du med "boot-menyn"? Om jag går in i BIOS så har jag ju "Boot Sequence" där om det är det du menar. Min tanke från början var ju att bara ändra i Boot Sequence till vilken disk jag ville boota ifrån, men det spelade ju ingen roll, båda diskarna blev ju kocko ändå...

Kan man på nåt sätt ladda ner och kopiera in boot-grejerna tillbaka på XP-disken om jag kör den som slav under Windows 7?

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kirill
Gör om gör rätt kanske

Börja med XP, sen Win7! Eftersom datorn hittar nu 2 olika bootloaders så vet den inte om de är hela eller korrupta ^^

Edit: Kom på att du kan rädda den genom att formatera Win7 disken, pluppa sen in XP disken och den tomma disken du tänkt ha Win7 på... Sen installerar du om som vanligt och du slipper installera om XP

Gjorde som du skrev och installerade om allt, fast denna gång XP först och sen Win 7. Hade alla diskarna i under installationerna och vips så funkade det. Får nu vid uppstart väljamellan "Earlier Windows Version" eller "Windows 7".

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.