Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Varför valde du Windows 8?

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande Windows 7 hemma men uppgradera till Windows 8 på jobbet för att kunna utveckla Metro-appar.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det är väl kanske det som är en av fördelarna i Windows 8 också, funktionen är enklare att hitta i och med charmsbar+enheter. Jag vet att många inte känner till att funktionen finns i Windows 7.

http://users.wfu.edu/yipcw/lenovo/t410/w7-external_display/im...

Den googla jag fram Har fått en i forumet att känna till den med (har man tur vet ännu mera om det). Riktigt smidig funktion både i win 7/8. Speciellt när man ska använda datorn som kombinerad PC/HTPC.

Skrivet av strejf:

Jag har också problem med att det ibland blir hängningar och fördröjningar på Windows 8 med SSD (Laptop Asus UX31E). Misstänker hårdvaran men jag måste formatera om datorn först för att vara säker.

Jag kör ren install uppgradera funkade inte från win 7 till 8 av någon anledning och när jag bytte till ny SSD så vill jag inte först installera win 7 och sen 8 (så jag vet inte om det kan överhuvudtaget kan funka för mig).

Har bra read och white och små skrivningar som är viktigast funkar bra:

Dold text

Tror det är inkompatibilitet mellan kontrollen och ofungerande drivers som är felet. Mobot stödjer upp till vista endast. Så är lite hemma fix alltihop. funderar på att hitta nytt mobo (begagnat då), så det funkar bättre (men känns ovärt på en så gammal och törstig cpu).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Det var billigare än win7

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Flera säger att Win8 är snabbare än Win7. På vilket sätt?

T.ex. Är uppstartstiden kortare än vad den var på Windows 7. Med Windows 7 tog det ungefär 10 sekunder från det att jag tryckt på datorns startknapp, tills dess att jag var vid desktop. Med Windows 8 tar det knappt fyra. Visserligen är det så extremt korta tidsperioder att det knappast spelar någon roll, men det kändes ändå rätt mäktigt när jag nyss installerat W8, och vart färdig med alla installationer av drivrutiner och övrigt jox, stängde av datorn helt, startade den igen, moderkortsskärmen visades och *poff* desktop. Startade om datorn ett antal gånger då jag knappt trodde mina egna sinnen att den verkligen startat så fort, men jo, så var det.

Detta är för övrigt med OS:et installerat på en Samsung Basic 840 SSD.

Sedan känns det även som att operativet helt enkelt "flyter" på bättre än vad W7 gjorde, det kan dock mycket väl vara ren placebo.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Det gjorde jag inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kunde inte hitta någon att svara på i din undersökning.

Jag bytte från xp 64bit för att få D11 i datorn istället för D9c.

om alla spel var gjorda så dom fungerade i xp och att man kunde ha mer i ram så skulle
jag aldrig lämna xp 64bit.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Den windows 7-version som datorn levererades med var full med Asus bloatware, som i vissa fall inte gick att avinstallera. Det gick inte heller att göra en ren installation av Windows 7. Jag störde mig på det. I och med att det var billigt tyckte jag det var värt det att skaffa en install disc med Windows 8 för att kunna göra en ren installation utan bloat. Priset var alltså avgörande. Nyheterna i Windows 8 är jag inte imponerad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Den windows 7-version som datorn levererades med var full med Asus bloatware, som i vissa fall inte gick att avinstallera. Det gick inte heller att göra en ren installation av Windows 7. Jag störde mig på det. I och med att det var billigt tyckte jag det var värt det att skaffa en install disc med Windows 8 för att kunna göra en ren installation utan bloat. Priset var alltså avgörande. Nyheterna i Windows 8 är jag inte imponerad av.

Det är bara att tanka ner Windows 7 från Microsoft och ange OEM-nykeln som serienummer så får du en ren installation. Det är standard för mig när jag köper en laptop. Till och med Lenovo som jag gillar skarpt skickar med en massa skit förinstallerat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Köpte w8 för 300 kr, kunde inte motstå erbjudandet!

Permalänk
Medlem

Fick det gratis så... Det är mitt val <.<

Visa signatur

Dator:Bitfenix Outlaw||ASRock Z77 EXTREME4||Intel i5-3570K 3.4GHz||Corsair 8GB Dominator 1833Mhz+Corsair 4GB CL9 1333Mhz||Nvidia Geforce GTX 670 Gainward Phantom ||SSD: 60GB Intel 330 & Samsung 840 Basic 256gb||2.2 TB lagring||Corsair CX 500W V2 80+||
Utrustning:Qpad MK-80 ||Steelseries Sensei Pro||Astro A50||2x BenQ 2420t 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Jag tror inte du seriöst menar att t ex Windows 7 Starter släpptes som sådan för att Microsoft inte hunnit testa om det klarade mer än 2GB. Det låter väl inte särskilt troligt? Det skulle t o m för Microsoft bli oförsvarligt dyrt att jobba med separata versioner på det viset.

För hela Windows 7 och Server 2008 har vi en kärna, NT 6.1 och för Windows 8 och Server 2012 NT 6.2. Vi kan fortsätta utåt i systemet och se att det finns ett "grundbygge", och det är på den nivån hårdvarubegränsningar avgörs. Att det ändå sedan görs skillnader beror bl a på:

Det är alltså inte testfråga, utan en affärsfråga. Det är ett sätt att bygga upp en produktportfölj.

Om vi ska vara riktigt kinkiga har det inte alltid berott på Microsoft, än om Microsoft pga sin utvecklingsmodell själva satt sig i denna sits. Första stegen mot utökat minne på klientdatorer (Windows XP) gick inte alltid så värst bra av den enkla anledningen att det fanns alltför många drivrutiner som flippade ur, alltså inte var kodade för att hantera annat än den vanliga 32-bitars begränsningen. Så kan det bli när flera aktörer är beroende av varandra. Ifall du håller dig till WHQL drivrutiner ska det här problemet inte dyka upp.

Det här är lite off-topic och jag ska inte störa din tråd med mer sidospår. Huvudsaken är att Microsoft fattade ett rimligare beslut det här gången, något som är bra för deras kunder.

Nej jag sa ju det att de lägre gränserna givetvis måste vara artificiella. Den övre gränsen har dock en orsak.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är bara att tanka ner Windows 7 från Microsoft och ange OEM-nykeln som serienummer så får du en ren installation. Det är standard för mig när jag köper en laptop. Till och med Lenovo som jag gillar skarpt skickar med en massa skit förinstallerat.

Tackar. Nu har jag inte tid att installera om OS:et under den närmsta tiden, men den dagen datorn blir för trög så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Tackar. Nu har jag inte tid att installera om OS:et under den närmsta tiden, men den dagen datorn blir för trög så...

Tro det eller ej men det tar faktiskt kortare tid att göra så än att manuellt rensa bort all skit som tillverkarna skickar med. Lätt värt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Behövde en helt ny licens till HTPC'n då jag skulle byta allt och satt med en OEM-vista licens som jag kanske vill ha kvar om jag stoppar tillbaka de delarna i ett chassi igen.
Ett bra tillfälle att prova något nytt, då min huvudrigg ligger kvar på Win7.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Finns det alltså folk som VÄLJER Windows 8?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Gick över till det bara för att det var så billigt. Men för någon vecka sen så var det någon konstig uppdatering som gjorde W8 konstigt seg och efterblivet. Jag gjorde en återställning men det hjälpte inte. Så jag installerade w7 idag igen Får avvakta tills 8.1 dyker upp.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

Alternativ som: Det var installerat på datorn när jag köpte den ny.

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem

Jag gick över till Windows 8 för att kunna utnyttja min AMD FX-processor fullt ut. Sen så uppgraderar jag alltid till ny Windowsversion när sådan kommer ut för att få tillgång till de senaste funktionerna. Är faktiskt nöjd med Windows 8 men är i princip aldrig inne i Metro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Finns det alltså folk som VÄLJER Windows 8?

haha, jättekul......... -.-

Permalänk
Medlem

Blev påtvingad med Win8 genom att att den kom på min laptop. Blåste bort Win8 kort efter att jag blev smått galen på mouse gestures och Metro uin.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Datavetare

Min senaste laptop kom med Win7, skaffade Win8 för 139kr, mest för det var så billigt och gillar att testa på det senaste. Gillade aldrig Aero Glass designen, så tycker nya looken i desktop definitivt är ett steg upp.

Men trots att jag egentligen aldrig använt Windows-menyn sedan den blev "sökbar" och kunde användas som launcher för program så går det inte att komma ifrån att sökfunktionen
1. är sämre i Win8 än Win7
2. det borde inte vara ett problem, man kan inte släppa hur brutalt irriterande det är att hela desktop:en försvinner när man gör en sökning. Trodde detta skulle gå över, men det är faktiskt mer irriterande nu än vad det var i början. Hoppas verkligen man kan välja bort hela ModernUI träsket på "vanliga" datorer i nästa uppgradering!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Blev påtvingad med Win8 genom att att den kom på min laptop. Blåste bort Win8 kort efter att jag blev smått galen på mouse gestures och Metro uin.

Vad för mouse gestures?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rixxz:

T.ex. Är uppstartstiden kortare än vad den var på Windows 7. Med Windows 7 tog det ungefär 10 sekunder från det att jag tryckt på datorns startknapp, tills dess att jag var vid desktop. Med Windows 8 tar det knappt fyra. Visserligen är det så extremt korta tidsperioder att det knappast spelar någon roll, men det kändes ändå rätt mäktigt när jag nyss installerat W8, och vart färdig med alla installationer av drivrutiner och övrigt jox, stängde av datorn helt, startade den igen, moderkortsskärmen visades och *poff* desktop. Startade om datorn ett antal gånger då jag knappt trodde mina egna sinnen att den verkligen startat så fort, men jo, så var det.

Detta är för övrigt med OS:et installerat på en Samsung Basic 840 SSD.

Sedan känns det även som att operativet helt enkelt "flyter" på bättre än vad W7 gjorde, det kan dock mycket väl vara ren placebo.

Nej det är inte placebo, jag har upplevt samma sak på en mängd olika maskiner.

Skrivet av virtual void:

Min senaste laptop kom med Win7, skaffade Win8 för 139kr, mest för det var så billigt och gillar att testa på det senaste. Gillade aldrig Aero Glass designen, så tycker nya looken i desktop definitivt är ett steg upp.

Men trots att jag egentligen aldrig använt Windows-menyn sedan den blev "sökbar" och kunde användas som launcher för program så går det inte att komma ifrån att sökfunktionen
1. är sämre i Win8 än Win7
2. det borde inte vara ett problem, man kan inte släppa hur brutalt irriterande det är att hela desktop:en försvinner när man gör en sökning. Trodde detta skulle gå över, men det är faktiskt mer irriterande nu än vad det var i början. Hoppas verkligen man kan välja bort hela ModernUI träsket på "vanliga" datorer i nästa uppgradering!

Ja det verkar som att söken inte tar upp hela skärmen i Windows 8.1.

http://www.winbeta.org/news/search-charm-windows-81-doesnt-ta...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

haha, jättekul......... -.-

Nej, seriöst - jag har svårt att tänka mig att nån VÄLJER Win8 om de kan välja Win7. De som sitter med Win8 har antingen köpt hårdvara med smörjan förinstallerad, eller köpt Win8 för att det är så väldigt mycket billigare än Win7.

Skrivet av strejf:

Ja det verkar som att söken inte tar upp hela skärmen i Windows 8.1.

Yay!

Jag gillar Microsofts banbrytande nytänkande inom mjukvaruutveckling. Jag vet ingen som tidigare kört rekursiva "vi gör interfacet as-kass och sen släpper vi successiva patcher som gör det lite lite bättre till folk börjar köpa" som utvecklingsmodell. Innovativt!

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

För min del så är det Nya funktioner så som aktivitetshanteraren och filkopieringen SAMT Bättre stöd för flera skärmar som gjorde att jag uppgraderade, båda väger lika mycket, så trevligt att slippa extra program för fler taskbars o.s.v.

Modern UI biten eller start menyn kunde jag inte bry mig mindre om, en vanlig dag så använder jag den max 10 sekunder, och jag använder inga Modern UI applikationer förutom vissa spel. Gillar dock att ha valet men det är inte tvingande att använda dom.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nej, seriöst - jag har svårt att tänka mig att nån VÄLJER Win8 om de kan välja Win7. De som sitter med Win8 har antingen köpt hårdvara med smörjan förinstallerad, eller köpt Win8 för att det är så väldigt mycket billigare än Win7.

Omröstningen säger annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nej, seriöst - jag har svårt att tänka mig att nån VÄLJER Win8 om de kan välja Win7. De som sitter med Win8 har antingen köpt hårdvara med smörjan förinstallerad, eller köpt Win8 för att det är så väldigt mycket billigare än Win7.

Det är helt enkelt inte alla som håller med om att det är "smörja". Deal with it.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rixxz:

Det är helt enkelt inte alla som håller med om att det är "smörja". Deal with it.

Indeed.
Windows 8 är snabbare än 7. Åtminstone på min dator (jämförelse mellan en ett tag använd installation av Windows 8 och en ny installation av 7).

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick två versioner av W8 gratis från dreamspark. Tänkte att det kunde vara lämpligt att köra på HTPCn till att börja med så för 4-5 månader sedan installerades detta. Har inte skaffat det på huvuddatorn ännu. Inte främst för det nya gränssnittet utan för att det är en hel del småsaker som inte fungerar som det ska göra ännu. För mycket buggar och innan detta är fixat är jag orolig att det även kommer vara för mycket ofärdigt för att ha på min huvuddator.

Här är det jag inte är riktigt till freds med:

• Muspelaren på HTPCn är osynlig om jag inte har mus kopplad till datorn. Hade tänt styra datorn med mobilen via unified remote utan att ha en mus kopplad alls, men det går ju inte i nuläget. Var tvungen att skaffa en mus för att kunna fjärrstyra W8 med mobilen. Har inte hittat något registervärde för att ändra det heller men det ska inte behövas alls! Varför finns inte inställningen att alltid visa muspekaren?

• Eftersom datorn används som HTPC behöver all text vara lite större. Enkelt fixat med att ändra DPI till 150%. Men metrolägets text blir ju inte större... De har glömt att fixa DPIskalningen för metro helt. Inväntar patch...

• Fler problem med DPI-inställningen. Alla helskärmslägen från streaming via hemsida hamnar bakom windwos taskbar om man kör med 150% DPI. Inge vidare trevligt. Youtubes menylista hamnar bakom Windows taskbar... vilken miss. Har testat en hel del grejer för att lösa detta utan framgång (inklusive att göra om installationen 2 gånger). Nu har jag ställt in det så att taskbaren gömmer sig efter några sekunder, men för det första vill jag inte ha det så, och dessutom har jag en neongrön pixelrand längst ner vid streaming nu eftersom taskbaren ändå vill visa med en pixelrad var den är. Patch inväntas...

• Språkinställningarna var jag inte till freds med alls. Väldigt väldigt meckigt att få OSet att förstå att jag verkligen ville ha allt på engelska. Borde räcka med att man valde engelska som språk vid installation som de andra Windowsversionerna. Fick såklart de klassiska blandspråksmenyerna och sedan var det ett gissel att begripa hur man fick rätt på det hela. Aja, den här punkten gick trots allt att lösa rätt lätt, men det var inge vidare smidigt.

• Metros begränsning i vilka genvägar man vill ha i "startmenyn" var inge vidare. Hade gärna lagt till add/remove programs och lite andra sådana genvägar men det fick man tydligen inte göra utan att skaffa tredjepartsmjukvara. Märkligt val av microsoft. Uppmuntra mig att använda de nya funktionerna istället för att begränsa mig tack... Känner till genvägen högerklick i nedre vänstra hörnet för diverse trevliga shortcuts vilket är trevligt, men begränsningen är ändå märklig.

Aja. När det slipat lite mer på detaljerna så kan det nog bli mer intressant även på huvuddatorn.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

• Eftersom datorn används som HTPC behöver all text vara lite större. Enkelt fixat med att ändra DPI till 150%. Men metrolägets text blir ju inte större... De har glömt att fixa DPIskalningen för metro helt. Inväntar patch...

Metrolägets gränssnitt/text m.m. ställer automatiskt in en lämplig storlek. Därför finns ingen inställning för det. Jag citerar mig själv:

38. Gränssnitt som automatiskt anpassar sig till små eller stora skärmar

Windows 8 stödjer en mängd olika upplösningar och är designat för att skala från 10 tum till 100 tum och mer. Istället för att visa samma information oavsett storlek valde Microsoft att visa mer information på större skärmar. Bilden ovan visar det faktum att fler rader ikoner visas ju större skärmen är. Windows ställer automatiskt in en lämplig storlek på det nya gränssnittet beroende på skärmstorlek, DPI och upplösning. Windows 8 kräver minst en upplösning på 1024x768 för att kunna köra appar och minst en upplösning på 1366x768 för att köra två appar sida vid sida.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/03/21/scaling-to-diff...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...