Klassiska USB ersätts av nytt kontaktdon

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Jo det vet jag väl... Det jag ville få sagt var att tre år ändå är en ganska lång tid.

Ursäkta att jag var dryg då.

On topic: Är detta något att gnälla om dock? Kontakter och sladdar måste ju kunna ersättas när det kommer något bättre. Under några år kan man använda en 1$-passiv adapter och sen har du ändå bytt ut allting som använder USB.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Säker på den inte går och göras tunnare pga. värmeproblem? En fläkt kan bara göras så liten..

Inte om man kör med Intels nya processorer som drar så pass lite att de inte behöver aktiv kylning Prestandan är redan tillräcklig för de flesta.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Detta kan jag inte hålla med om. Min ultrabook är betydligt tjockare i mitten än vid kanten, där USB-portarna sitter. Det lär dröja några år innan allt annat i laptopen är tunnare än en USB-port.

Till exempel vad? Surfplattor lider ju till exempel inte av detta problem (se iPad 3 & 4 som hade ett batteri i klass med många laptops men som ändå var mycket tunnare än en USB-port. Vore möjligtvis kylningen men nu finns ju relativt högpresterande processorer som inte behöver någon aktiv kylning.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Testpilot
Skrivet av shompa:

För USB har inte fattat detta:
Det är data = det bör vara helt digitalt så att man kan sätta vad som behövs på varje pinne. För det som behövs idag är inte det som behövs i morgon. Nu måste man byta standard/sladd. I programmerar värld så byter man bara program.

Sedan borde fler också vara för protokoll oberoende interface. Det är extremt elegant med Thunderbolt som kan köra ALLA protokoll. Varför ha ethernet/USB/diplayport/Esata/EpciE osv när allt kan köras via en sladd?

Vad menar du med att USB inte skulle vara digitalt? det är ju precis vad det är. Du kan inte byta vilka pinnar som har vilken funktion i Thunderbolt heller och Lightning-kontakten kan bara byta plats på de två signalparen.

Vidare så består Thunderbolt faktiskt bara av två protokoll, Displayport och PCI-E, ska du skicka ethernet så får du göra det genom PCI-E. USB har ju där nästan samma flexibilitet, du kan använda det till ljud, nätverk, möss, hårddiskar, skrivare, serieportar och allt möjligt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

En mer lätthanterlig version? Ja för gamla USB var ju så svårhanterlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

En mer lätthanterlig version? Ja för gamla USB var ju så svårhanterlig.

Precis, trodde det bara var jag som inte har något problem med USB-kontakten. USB-symbolen mot dig, är en regel som brukar funka.

Men kan nog tycka det är bra att byta ut micro-USB, de känns lite för klena. Fast om nu mini-USB är stabilare som någon sa, hade väl det varit bättre.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SebboD:

Till exempel vad? Surfplattor lider ju till exempel inte av detta problem (se iPad 3 & 4 som hade ett batteri i klass med många laptops men som ändå var mycket tunnare än en USB-port. Vore möjligtvis kylningen men nu finns ju relativt högpresterande processorer som inte behöver någon aktiv kylning.

En iPad 4 är 9,4 mm tjock, alltså tjockare än en USB-port. Att Apple sedan har valt en så fruktansvärt kass design på kanten är en annan sak. Men visst är det en fördel om man kan göra kanten tunnare än mitten! Det kan göras väldigt snyggt, som på MacBook Air och många ultrabooks.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Ni tar ALDRIG mina kablar!

Jag skickar en påminnelse om att behålla sladdarna om 20 år

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yooriitzz:

Den delen som pluggas in i nätagget? Går den in på båda håll?

Skickades från m.sweclockers.com

Läste du igenom hela mitt inlägg? Det nämns specifikt i de två sista meningarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Insåg just hur mycket jag vill ha trådlös laddning till min Nexus 7 FHD. Finns det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Till exempel vad? Surfplattor lider ju till exempel inte av detta problem (se iPad 3 & 4 som hade ett batteri i klass med många laptops men som ändå var mycket tunnare än en USB-port. Vore möjligtvis kylningen men nu finns ju relativt högpresterande processorer som inte behöver någon aktiv kylning.

Nu vet jag inte vilka datorer du jämför med, men glöm inte att ta batteriets spänning med i beräkningarna. Ett batteri med 7,3 V spänning ger ca dubbel energi jämfört med ett 3,7 V med samma mAh. I övrigt håller jag med om att man kan bygga datorer med passiv kylning om man väljer CPU och chipset med omsorg.

Visa signatur

Emil Vikström

Permalänk
Medlem

Vilka fantastiska möjligheter detta kommer innebära! Framförallt för elektronikföretagens ekonomi eftersom alla måste köpa nya prylar som inte är kompatibla med de gamla kontakterna. Typiskt försäljningstrick.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Precis, trodde det bara var jag som inte har något problem med USB-kontakten. USB-symbolen mot dig, är en regel som brukar funka.

Men kan nog tycka det är bra att byta ut micro-USB, de känns lite för klena. Fast om nu mini-USB är stabilare som någon sa, hade väl det varit bättre.

Jag har inte heller förstått hur folk kan ha sådana problem med att sätta i en USB-kontakt. Ytterst sällan jag behöver mer än ett försök.

Som någon skrev tidigare i tråden så har mini-USB sämre hållbarhet än micro-USB pga att den senare har en fjädring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Jag skickar en påminnelse om att behålla sladdarna om 20 år

Tror folk verkligen att det någonsin kommer fungera bättre utan sladdar än med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Tror folk verkligen att det någonsin kommer fungera bättre utan sladdar än med?

Nej det säger jag inte men däremot tror jag inte att det kommer finnas behov för speciellt mycket sladdar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Nej det säger jag inte men däremot tror jag inte att det kommer finnas behov för speciellt mycket sladdar

Varje millisekund räknas! Dessutom är säkerhet viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Varje millisekund räknas! Dessutom är säkerhet viktigt.

Japp, och utvecklingen går ganska snabbt framåt inom denna branchen..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilv:

Nu vet jag inte vilka datorer du jämför med, men glöm inte att ta batteriets spänning med i beräkningarna. Ett batteri med 7,3 V spänning ger ca dubbel energi jämfört med ett 3,7 V med samma mAh. I övrigt håller jag med om att man kan bygga datorer med passiv kylning om man väljer CPU och chipset med omsorg.

Laptop- och tabletbatterier mäts i Wh (Watttimmar)

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spennis:

Vilka fantastiska möjligheter detta kommer innebära! Framförallt för elektronikföretagens ekonomi eftersom alla måste köpa nya prylar som inte är kompatibla med de gamla kontakterna. Typiskt försäljningstrick.

Öhh va? Man har ju sagt att det kommer att finnas adaptrar. Dessutom har typ A används i 15 år, tycker du inte att det är dags för en uppgradering?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

En iPad 4 är 9,4 mm tjock, alltså tjockare än en USB-port. Att Apple sedan har valt en så fruktansvärt kass design på kanten är en annan sak. Men visst är det en fördel om man kan göra kanten tunnare än mitten! Det kan göras väldigt snyggt, som på MacBook Air och många ultrabooks.

En iPad är 7.5 mm tjock (iPad Air) och lär bli tunnare i framtiden. Dessutom behövs någon form av skydd runt porten vilket lägger på några millimeter. Med andra ord så skulle iPad Air inte vara möjlig att göra så tunn med tex en USB typ A-port.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Läste på wikipedia och fick svar...

Nu är jag sist på bollen men tryckte precis in en USB-B kabel i först scannern sedan skrivaren. När det talas om 3 försök för att få i en USB-A-kabel så känns det som att det blir minst 6 försök för att få i B-kabeln. Men denna kommer väl också att bytas ut.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SebboD:

En iPad är 7.5 mm tjock (iPad Air) och lär bli tunnare i framtiden. Dessutom behövs någon form av skydd runt porten vilket lägger på några millimeter. Med andra ord så skulle iPad Air inte vara möjlig att göra så tunn med tex en USB typ A-port.

Visst, kör på! Finns ingen anledning att vara bakåtsträvande. Bara de inte kommer med en papier-maché-kontakt à la Micro USB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Känns... Onödigt? Lite som att ändra något bara för att ändra.

Nej då. Som många har nämnt så har detta en mängd anledningar och positiva effekter. De två största är väl att den passar åt båda hållen (till skillnad från nuvarande USB) och att den är mycket liten(vilket inte har mycket betydelse for stationära datorer, men har stor betydelse för bärbara datorsystem).

Permalänk

Oj hm en mer "lätthanterlig" USB-kontakt... Att den ansluter sig själv då eller nåt i den stilen? Ja det har verkligen var otroligt svårt att använda USB-tillbehör under åren, så detta var ju efterlängtat

Permalänk
Medlem

Kan verka som ett litet problem men skulle också gärna se en usb som man kan sätta in åt båda hållen :).

Erbjuder detta format en klar förbättring så bör man ju vara jätteför. Vore latjo att byta ut alla satans kablar (hdmi, displayport, usb, ethernet m.m.) med en enda effektiv sådan. Vet ej om detta är tanken men ändå!

Visa signatur