Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kaspersky varnar för lavinartad ökning av mobilvirus – Android värst utsatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Så länge som man inte laddar ner .apk-filer från skumma hemsidor så behöver man inte oroa sig för virus på sin androidlur.

Tror du 😃

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Apples AppStore har kvalitets kontroll, vad jag förstått så saknas den delen helt på Android sidan

Detta låter som att det kan stämma, jag tycker att det är lite svårt att hitta bra statistik på det.

Skrivet av eXale:

Exagt hur ska de samla in statistik? De kan inte göra en Malware scanner på iOS - och Apple ger inte ut publik information om varför appar tas bort från App Store. De har inte tillgång till någon källkod heller.

Det finns ju just nu en bugg i iOS som gör det möjligt att skapa en Keylogger. Men hur ska Kasperskys veta vilka som använder metoden?

Men det står inte i artikeln om det går att scanna av iOS eller inte. Hur som helst, det är sund att det ska vara så mycket virus till Android redan. Känns som att personerna som sitter och gör virus springer i cirklar runt Google/virusskydden.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Den fanns fram till iOS 7.0.6 kom i fredags som täppte till det

Tyvärr så fixades inte den andra buggen i IOS 7.0.6 utan det är annan bugg.

http://www.redsn0w.us/2014/02/another-security-flaw-discovere...

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Samma anledning MAC alltid var säkrare, mindre marknad mindre malware.

Android är nog smart, extremt få skyddar sig där dessutom. Känner inte en enda med AV eller liknande, har inte ens själv det.

Sen är det ju betydligt enklare att få upp Android apps än det är IOS apps, enklare att nå ut med skit.
Och en väldigt stor piratmarknad för android apps gör det ännu enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Den fanns fram till iOS 7.0.6 kom i fredags som täppte till det

Keyloggerbuggen är kvar det som täpptes till i helgen var SSL buggen...

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Avstängd

Jag tror Kaspersky vill ha en lavinartad ökning av intäkter genom att skrämma folk.

Android appar körs i en isolerad miljö.

Men det finns elaka appar för folk som är dumma och inte kolla vilka permissions dom godkänner att ge en app när dom installerar den, och då kan det gå illa.

Google släpper in en massa skit i Play Store så det finns mycket spyware där som villl åt din kontaktlista, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Samma anledning MAC alltid var säkrare, mindre marknad mindre malware.

Android är nog smart, extremt få skyddar sig där dessutom. Känner inte en enda med AV eller liknande, har inte ens själv det.

Sen är det ju betydligt enklare att få upp Android apps än det är IOS apps, enklare att nå ut med skit.
Och en väldigt stor piratmarknad för android apps gör det ännu enklare.

Detta stämmer inte, MAC var inte säkrare dock använde man sig av virus som fungerade i bakgrunden, man använde MAC för att sprida virus vidare till tex. Windows-maskiner, vilket inte störde en MAC-användare på samma sätt.

När det gäller IOS så har vi ingen information för att kunna påstå att det skulle vara säkrare eftersom ingen dokumentation lämnas ut.
Dock håller jag med om att APP-Storen antagligen filtrerar bort mer, samt att man måste jailbreaka mobilen för att installera från andra källor kan bidra till säkerheten då flera låter bli pga detta.

Permalänk

Senast jag såg (Euronews igår) så hade Android ca 81% marknadsandelar, iOS 14% och Windows 4% och något annat på ca 1% så det är väl ganska självklart att Android är mest utsatt imo :).

Permalänk
Medlem

Är betydligt mer orolig över vad FRA och NSA gör än vad något virus kan göra med min data eller bankkonton!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Det jag sett när man installerar program (eller appar som de kallar det) på Android är att de ofta begär omotiverad åtkomst till kamera, kontaktlista, GPS, internetåtkomst med mera. Själv skulle jag inte installera sådana program (har heller ingen smartphone). Men mycket ligger nog i hur stor kontroll det finns på programförråden. Kör man exempelvis debian så installerar man program från kontrollerade programkällor med verifiering via krypterade nycklar o.s.v. Men det man installerar via google play på Android verkar ju vara vilket skit som helst, bara det genererar reklamintäkter åt google... Så det ligger nog mycket i att iOS är mer förskonade med tanke på Apples verifiering av appar som finns i deras app-butik. Jag äger dock heller ingen enhet med iOS så jag vet inte med säkerhet hur det fungerar.

För mig känns hela Androidkonceptet som "spyware" så jag gillar det inte riktigt. Däremot gillar jag öppenhet och open source. Kör Linux på mina datorer men där känns det som man har bättre koll. Men tyvärr börjar det komma in sådana tendenser i distar som drivs av kommersiella intressen såsom ubuntu som kör inbyggd reklam från Amazon.

Samtidigt är jag väldigt skeptisk till rapporter om virushot från antivirusföretag. Ligger ju i deras intresse att skrämma folk så att de köper deras antivirusprodukter. Så nog kan det vara överdrivet.

Permalänk
Medlem

Hah, säger bara "come at me bro". Har alla mina enheter rootade och då sägs det att man är mer utsatt än vanligt men ändå så har jag inte haft ett enda virus på ca 1-2 år under den tiden har jag haft Avast installerat hela tiden.

Sen gäller det ju att kunna lita på vart man laddar ner sina appar osv. ifrån. Dom som laddar appar här o där får skylla sig själva när dom blir infekterade.

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Security by obscurity är bara dumheter. Att just Android utsätts har inte med att det är öppet utan att den har bra mer användare.

Android har en marknadsandel på drygt 80%, men bara drygt 34% procent är uppkopplad mot nätet, medan iOS står för 55%. Detta gör iOS till en betydligt mer intressant plattform att göra intrång på. Dock har iOS en mycket starkare säkerhet, vilket gör att Android automatiskt blir mest intressant att göra intrång på.

Android var mer utsatt redan när iOS var överlägset störst på marknaden. Android tillåter installation av okända källor, vilket inte iOS gör så vida man inte jailbreakar, och det har en stor betydelse. Har du accepterat att okända källor får användas så har du i stort sätt stängt av allt skydd och det är hur lätt som helst att smyga in en bakdörr i en apk-fil. Sen har det ju ett flertal gånger upptäckts virus i appar på Google Play.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem

Kaspersky planterar ut sådana här nyheter mer aktivt än sina konkurrenter. När det gäller Android tror jag visserligen inte att de har fel, men de har å andra sidan innan Android tog fart kontinuerligt försökt skapa samma oro kring Linux.

Informativ marknadsföring.

Permalänk
Avstängd

Problemet verkar vara att google inte har något koll på sin market, reposities till linux har aldrig varit infekterat vad jag vet så det handlar inte om att det är öppet utan att google inte bryr sig om säkerheten.

Skrivet av backfeed:

Så enkelt är det definitivt inte. Det finns väldigt många fler attackvektorer än en sådan uppenbar sak. Det räcker t.ex. med att traska in på någon sida som nyttjar ett fint litet säkerhetshål i browsern, så får man in skit utan att ha gjort något, och kommer sannolikt heller inte att märka det. De som tror att detta bara gäller s.k. "dåliga" sidor vet inte vad de pratar om. Vilken legitim sida som helst, inlkusive Sweclockers, kan hackas och få illvilligt skit planterat.

När skall folk fatta att applikationer inte installerar sig skälva? även om det finns ett säkerhetshål möjliggör installation så går det inte att installera utan godkännande. Nej man får inte virus enbart genom att besöka en hemsida denna myt har levt kvar sedan windows xp.

Permalänk
Citat:

Vi känner redan till Perkele, en Android-trojan som attackerar kunder i flera länder i Europa, säger Victor Chebyshev, virusanalytiker på Kaspersky Lab.

Tror det var ganska många som sade just det när perkele slog till. Perkele!

Permalänk
Medlem

Undrar vad dom klassar som intrång då ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

Problemet verkar vara att google inte har något koll på sin market, reposities till linux har aldrig varit infekterat vad jag vet så det handlar inte om att det är öppet utan att google inte bryr sig om säkerheten.

När skall folk fatta att applikationer inte installerar sig skälva? även om det finns ett säkerhetshål möjliggör installation så går det inte att installera utan godkännande. Nej man får inte virus enbart genom att besöka en hemsida denna myt har levt kvar sedan windows xp.

Myt? Säkert???

Frightenware, planteras normalt genom att man bara besöker en hemsida.

Senast jag fick ta hand om en burk med just sådant skit så var det W7 pro på burken.

Har ju varit lite si å så med java dom senaste åren sen Sun såldes....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

En hel del missförstånd i den här tråden.

1) Alla appar som publiceras på Play Store är kontrollerade av Google genom ett program som kallas bouncer. Är det perfekt? Nej, men att säga att appar inte kontrolleras är inte sant.

2) Tror det var förra året som Google återigen gick ut och sa att det var en oerhört liten del, under 0.5% eller så av alla Androidenheter som varit smittade med någon form av malware och chefsingenjören sa som så många gånger förut att det inte behövs något antivirusprogram till Android och han presenterade tom med alla de olika skydd som Google använder för att skydda mot skadliga appar. Tills någon OBEROENDE aktör visar att så inte är fallet så föredrar jag att gå på Googles linje. Antivirustillverkare lever ju på att förmedla en bild av att olika OS läcker som såll. Det ligger ju knappast i Googles intresse heller att få in virus i sitt OS.

Själv har jag aldrig ens haft något adware på mina telefoner och ej heller känner jag något som haft det. Om det nu var så illa som Kaspersky säger så borde man ju hittat någon de gånger man testat ett av de olika AV-apparna men det har jag aldrig gjort.

Det är som flera påpekar här i tråden att använder man sunt förnuft och är försiktig med side-loading så kan man vara lugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Kaspersky planterar ut sådana här nyheter mer aktivt än sina konkurrenter. När det gäller Android tror jag visserligen inte att de har fel, men de har å andra sidan innan Android tog fart kontinuerligt försökt skapa samma oro kring Linux.

Informativ marknadsföring.

Isåfall kan vi säga likadant om PC-marknaden?

Nej, det handlar om att det mest populära OS blir automatiskt mer utsatt för skadlig kod. Kvittar om det är Linux eller inte.

Permalänk
Avstängd

Visst finns det skumma grejer på Google Play(store).
Hittade en vacker bakgrundsbild på Play, det var bara det denna dumma JPEG-fil krävde tillgång till telefon, nätverk och gud vet vad... Det var inte ens någon Live Wallpaper.
Det var bara att ignorera den. Så här i efterhand ångrar jag mig att jag inte anmälde uppladdaren.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Detta vill jag att MS gör 😃
Tar järna W8 till min XP...

Uppdateringar har trillat in till gällande os på både lurar och surfplattor som jag haft, däremot kan det vara att man får innitiera en manuell sökning på en del.
Och apparna på playstore updateras om använaren själv väljer så.

M.a.o. så faller ansvaret på användaren, precis som vanligt...

Det argumentet fungerar inte. Windows XP får fortfarande uppdateringar som täpper till säkerhetshål (det ska dock Microsoft sluta med snart). Och son tidigare nämnt så har väldigt många androidlurar en gammal version av operativsystemet installerat.

Permalänk
Inaktiv

Utan att låta som en 'fanboy', så känns det skönt att precis ha återgått till iOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Kvittar om det är Linux eller inte.

Det spelar roll efterssom antalet fall som är kända då skadlig kod har hamnat i offeciella reposities är 0. Sedan kan man naturligtvis installera virus till linux om man tycker det är roligt http://www.gnu.org/fun/jokes/evilmalware.html

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker denna bild är missvisande? Känner ni en enda person i er omgivning som har drabbats av skadlig kod på en Androidenhet?

Vad säger datan i denna rapport från Kaspersky egentligen? Det intressanta är väl hur många personer som har drabbats och inte hur mycket skadlig kod som finns.

Skrivet av Umbrellas:

Nej, man är inte "99%" säker om man håller sig borta från piratkopiering? Läste du artikeln? Många infektioner handlar om appar eller bara att besöka en hemsida. Varför tror du att det skulle vara radikalt annorlunda att få virus/trojaner på mobiler än på stationära PC-datorer? Tror du att man är "99% säker" från virus om man inte piratkopierar på en PC?

Återigen: Hur många har drabbats i Sverige? Hur många har drabbats i världen. Hur många av de drabbade har installerat program utanför Googles marknad?

Glömde slänga in ett stycke.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Det argumentet fungerar inte. Windows XP får fortfarande uppdateringar som täpper till säkerhetshål (det ska dock Microsoft sluta med snart). Och son tidigare nämnt så har väldigt många androidlurar en gammal version av operativsystemet installerat.

Du skriver själv av gammal version, är inte XP en gammal version och W8 en ny version.
Det sker även updatering på android, men då rakt inte från 2.3 till 4.0 eller 4.4 då det kallas för uppgradering och inte uppdatering.

Håll koll på argumenten!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Gillar att hela Ryssland verkar vara värst drabbat Ser lite roligt ut med bara ett land på 10+

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Utan att låta som en 'fanboy', så känns det skönt att precis ha återgått till iOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Man slipper ju den där oron. "Jag är 99% säker mot virus".

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gender Bender:

Android har en marknadsandel på drygt 80%, men bara drygt 34% procent är uppkopplad mot nätet, medan iOS står för 55%. Detta gör iOS till en betydligt mer intressant plattform att göra intrång på. Dock har iOS en mycket starkare säkerhet, vilket gör att Android automatiskt blir mest intressant att göra intrång på.

Android var mer utsatt redan när iOS var överlägset störst på marknaden. Android tillåter installation av okända källor, vilket inte iOS gör så vida man inte jailbreakar, och det har en stor betydelse. Har du accepterat att okända källor får användas så har du i stort sätt stängt av allt skydd och det är hur lätt som helst att smyga in en bakdörr i en apk-fil. Sen har det ju ett flertal gånger upptäckts virus i appar på Google Play.

Att tillåta okända installationer är ett val man själv måste göra i inställningar. Det är inte på per default som tur är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leafbranch:

Isåfall kan vi säga likadant om PC-marknaden?

Nej, det handlar om att det mest populära OS blir automatiskt mer utsatt för skadlig kod. Kvittar om det är Linux eller inte.

Du får gärna förklara om detta är en invändning mot något jag skrev och i så fall vad. Inlägget jag skrev handlade bara om att "information" från Kaspersky delvis ska ses som marknadsföring. Kaspersky brukar den här tiden av året släppa den här typen av nyhetsrelease.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Att tillåta okända installationer är ett val man själv måste göra i inställningar. Det är inte på per default som tur är.

Det stämmer, men det är väldigt lätt att aktivera. Lite för lätt om du frågar mig. Om de la inställningen i utvecklaralternativ (som man inte direkt kan aktivera av en slump) så hade det blivit lite svårare att komma åt och därmed öka säkerheten en aning. Dock är ju det här bara en av säkerhetsbristerna. Att det läggs upp skadlig kod i Google Play tycker jag är en betydligt mer allvarlig säkerhetsbrist då bara det är något som uppskattas ha smittat miljontals enheter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi