Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ursäkta för dubbelposten. Ingen som fått sin AOC och vill dela med lite bilder?

Permalänk
Medlem

Hur är det med skärmen, är den helt "platt" eller är den "rund"? Alltså lite cirkel-formad runt dig?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

helt platt och lite låg ... har lagt lite böcker under foten för att få upp den lite ... den ser helt klart skum ut

Permalänk
Skrivet av Rutger jörnåker:

helt platt och lite låg ... har lagt lite böcker under foten för att få upp den lite ... den ser helt klart skum ut

Är du nöjd med den annars? Förutom att du tycker den ser skum ut och är för låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger jörnåker:

helt platt och lite låg ... har lagt lite böcker under foten för att få upp den lite ... den ser helt klart skum ut

Det var lite synd, man kunde nästan tänka sig att den skulle vara lite rund. Blir nog köp iallafall, rent estetiskt tilltalar mig 1 skarm mer an 3.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av twebbas:

Är du nöjd med den annars? Förutom att du tycker den ser skum ut och är för låg.

är lite för tidigt att skriva . ska testa den idag köpte den igår. men första intrycket var att synd att jag inte hade pengar till en dell 27 tum med 1440 istället för 1080

men samtidigt så för dom pengarna som 29 kostar så e den helt klart prisvärd men om du har råd köp en Dell UltraSharp U2713HM

Permalänk
Skrivet av Rutger jörnåker:

är lite för tidigt att skriva . ska testa den idag köpte den igår. men första intrycket var att synd att jag inte hade pengar till en dell 27 tum med 1440 istället för 1080

men samtidigt så för dom pengarna som 29 kostar så e den helt klart prisvärd men om du har råd köp en Dell UltraSharp U2713HM

Tack för svaret. Jo pengar till en u2713hm finns ju. Men är lite rädd för alla "defekter" jag läst om. Med min tur får man en sån riktig sk-tpanel.
Hur upplever du byggkvaliteten? Känns den smäckig?

Permalänk
Skrivet av twebbas:

Tack för svaret. Jo pengar till en u2713hm finns ju. Men är lite rädd för alla "defekter" jag läst om. Med min tur får man en sån riktig sk-tpanel.
Hur upplever du byggkvaliteten? Känns den smäckig?

ja det är som en Ferrari och en lada .. men helt missnöjd är jag inte måste bara ge det lite tid

lite flex i skärmen är det och lite plastig känsla, men bra färger i spel och lite ovant att det är så brett . dell skärmen känns mer som en "normal" skärm medans aoc

känns lite för smal på höjden men det ger väl sig med tiden när man vant sig .

om du nu är rädd för att få en dålig skärm så är nog risken större med en aoc än en dell

Permalänk

Har nu fått klartecken från inet att jag inte kommer kunna driva skärmen i native-upplösningen 2560x1080 utan att köpa nytt grafikkort. Kör med HD4600 och det funkar fint för mig. Vill egentligen inte ha mer oljud/värme i min annars ganska tysta låda (Silverstone sg05). =( Tips på TYST gpu någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Var köpte du din Aoc? Funderar på netonnet. En hundring mer men kan lätt lämna tillbaks om man mot förmodan inte skulle vara nöjd.

Velar i ärlighetens namn mellan de olika modellerna oxå. Funderar på om de andra, ex Asusen som är grymt snygg rent estetisk eller Dell är värd över 1000kr mer... Beslut, beslut...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är NetonNet nere på 2690:- också:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1608210

Dom brukar väl i och för sig inte ha visningsex. uppe.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Väntar otåligt på min skärm...

Permalänk
Medlem

Använder idag en benq som mäter 50cm från kant, blir det verkligen sån stor skillnad med + 13 centimeter i ytterligare bredd?

Permalänk
Medlem

Mer prissänkningar på AOCn, CDON är nere på 2669:- inkl. frakt. Har man en 100:- kod (som man brukar få ibland) så är dom ju galet billiga!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1608210

Funderar skarpt på att köpa den utan att ha sett den i verkligheten.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Ursäkta för dubbelposten. Ingen som fått sin AOC och vill dela med lite bilder?

På sidan 2 i tråden har jag lite film, dålig inspelning men ja bild på skärmen iaf

Skrivet av Rutger jörnåker:

är lite för tidigt att skriva . ska testa den idag köpte den igår. men första intrycket var att synd att jag inte hade pengar till en dell 27 tum med 1440 istället för 1080

men samtidigt så för dom pengarna som 29 kostar så e den helt klart prisvärd men om du har råd köp en Dell UltraSharp U2713HM

Det är en viss ovana i början men har själv märkt att efter ett tag känns 16:9 skärmar jätte ihoptryckta så tror det är mycket en vanesak.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

För min del innebär det ca. 1,5cm lägre på höjden jämfört med min nuvarande 22'' 16:10 skärm. Kan inte riktigt bestämma mig för om det kommer kännas "mycket" lägre eller "marginellt". Skulle gärna vilja se den i verkligheten för att kunna avgöra men har inte hittat något ställe som har en 21:9 som demo.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Har precis fått skärmen och startat den just nu. Återkommer med bilder och intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Har precis fått skärmen och startat den just nu. Återkommer med bilder och intryck.

Vad blev det för GPU till den?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

...och nu är Webhallen nere på 2590:- + frakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1608210

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av Henrik-W:

Vad blev det för GPU till den?

Det blev ett beg. HD6870 utav brorsan. Men det funkar iaf.
Testade jämföra hur stor vinst det är med vidvinkel i WoW nedan.

AOC 29" 2560x1080 21:9

Samsung 30" 2560x1600 16:10

http://imgur.com/a/KZo5K#gfywYh4
Både Samsung och AOC.

Permalänk
Medlem

Går det ens se 4:3 material med ultra wide?

Permalänk

Intrycken är än så länge bra. Inga döda pixlar. Ingen märkbar bleeding. IPS glow (givetvis). Mest uppifrån, men givetvis även från sidorna. Kvaliteten på höljet etc är ändå helt ok. Visst det känns inte supergediget när man ex knackar lite lätt på plasten (då låter det ihåligt..), men det funkar. Mitt ex är helt i alla fall.

Som brukligt med IPS-paneler är det riktigt riktigt bra färger. Svärtan är inte bättre eller sämre än någon annan IPS-panel (alltså medioker). Bilden är generellt annars mycket bra om man säger så (subjektiv åsikt).

Jag kan även med glädje meddela att skärmytan inte alls är som Dell U2711 eller andra katastrofskärmar (min åsikt) där skärmytan som ska förhindra reflektioner är så grov att text osv ser för jävligt ut rent ut sagt. Så är inte fallet med AOC 29", vilket är jäkligt positivt då jag annars till 99% föredrar glossy(högblanka) skärmar just för att slippa problem med jobbig anti-glare coating. Här finns anti-glare coating men inte alls så usel, utan riktigt bra.

Testade spelet Day Of Defeat och kan meddela att det spelet stöder 21:9 vilket gör att du faktiskt ser mer i perferin än en vanlig 16:10/16:9-skärm. Det borde vara en klar fördel då man ser saker (fiender) långt ute till höger/vänster innan någon i laget ser dem. Så jag skulle tro att även CS:S funkar i 21:9 men det är inget jag kunnat testa då jag inte har spelet.
Även installerat Modern Warefare 3 och några andra spel, men inte hunnit testa dem ännu.

Som Ni kan läsa i mitt inlägg ovan så testade jag att jämföra AOC 29" mot en Samsung 30". Jag är i alla fall nöjd med skärmen och dess format. Känns inte tokstor som 30", mycket tack vare att den inte är så hög. Skulle den vara högre så hade den varit lika jobbig och jag hade varit tvungen att sitta längre ifrån. 29" 21:9 är perfekt ur det avseendet. Ser lite whacko ut med ration (läs att den är så bred i förhållande till höjden) men det är nog en vanesak.

Summa. Jag är nöjd med inköpet. Återkommer med bilder på själva skärmen under morgondagen när jag är hemma igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Går det ens se 4:3 material med ultra wide?

Ja det är inga problem, det är samma som att kolla 4:3 på 16:9 typ

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ja det är inga problem, det är samma som att kolla 4:3 på 16:9 typ

När man körde gammal CRT skärm och bytte till 16:9 tyckte jag det blev sämre kvalite på vissa videor, man såg "brickor" osv

Jag har ett par dvd bootlegs som är filmat 4:3 material lite där man undrar hur kvaliten påverkar där

Permalänk
Medlem

Nästan så att man testar 3-5st i portrait med nya monitor fästen

Permalänk
Medlem

Nån som har testat hur det är spela äldre spel med dessa? De borde ju ha 4:3 upplösning i 1024 formatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

När man körde gammal CRT skärm och bytte till 16:9 tyckte jag det blev sämre kvalite på vissa videor, man såg "brickor" osv

Jag har ett par dvd bootlegs som är filmat 4:3 material lite där man undrar hur kvaliten påverkar där

Det har att göra med blending m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Gillade inte 21:9 i 27". Tyckte det var alldeles för lågt så jag lämnade tillbaka och skaffade en 21:9 1440p 27" istället.

Smaken är som baken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Gillade inte 21:9 i 27". Tyckte det var alldeles för lågt så jag lämnade tillbaka och skaffade en 21:9 1440p 27" istället.

Smaken är som baken...

Vad är det för modell?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

Kikar själv på att skaffa en sån här skärm! Screenshots från DayZ SA-Alphern såg ju riktigt riktigt trevliga ut! Hur flyter upplösningen på med din rigg? Våra borde prestera ganska lika (ditt 7970 lär klara det någon bättre, men äsch ) och var lite orolig för att det skulle bli tungt. Sen måste jag även fråga om 29" 21:9 är lika höga som 27" 16:9 rent fysiskt?

Tack så mycket för denna posten, nu måste jag bara välja mellan Philips och AOC's modeller. x)

EDIT: Vill även fråga vad du kör för FoV i DayZ med denna upplösningen!

29 21:9 är nog höjdmässigt som en 22"are eller så
Är sj väldigt nöjd med min gick från 3x24 till 1 29" 21:9, är lite låg som sagt, men fungerar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Vad är det för modell?
Skickades från m.sweclockers.com

Den jag hade var en Asus MX299Q (oj 29" var den visst på), skärmen var fin men tyckte bara formatet var alldeles för lågt. Tråkigt i spel och värdelöst i Windows. (Och så hade den DPI på ca 96 vilket var lägre mot min 1200p 22" jag hade innan (som hade ungefär 103 DPI) så det såg inte helt okej ut).

Bytte till en Asus PB278Q, 2560x1440p på 27" (och ca 109 DPI).