Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Den kommer sitta fint.

Hur känns det nu då du haft den ett tag? Saknar du ex Glance, eller var det kanske något du inte la så stor vikt vid innan?

Detta är min först WP mobil så jag har aldrig använt Glance eller vet knappt vad det är. Det man inte upplevt saknar men inte

Notifikation led saknas vilket är lite synd då men jag har inte känt att det är ett stort problem men jag kollar lite på mobilen då och då när den ligger på bordet av gammal vana.

Jag är super nöjd med telefonen men det till stor del av operativsystemet, helheten.

Negativ intryck är väl i stort sätt bara att mobilen blir väldigt varm vid fåtal situationer som sagts tidigare.
Även om kameran är bra så tar min brors S5 bättre bilder 10 av 10 gånger, både i färger, skärpa och brus skulle jag nog säga. Inget som präglar mig personligen men värt att nämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Detta är min först WP mobil så jag har aldrig använt Glance eller vet knappt vad det är. Det man inte upplevt saknar men inte

Notifikation led saknas vilket är lite synd då men jag har inte känt att det är ett stort problem men jag kollar lite på mobilen då och då när den ligger på bordet av gammal vana.

Glance är som not-led fast mycket bättre, men som du säger så är det inget an står och faller med, även om det är en trevlig detalj.

Citat:

Jag är super nöjd med telefonen men det till stor del av operativsystemet, helheten.

Gott att du har den känslan och du kom ju verkligen in i WP i rätt tid, med 8.1 och den luren, plus att som du sa, GDR1 är runt hörnet med ännu fler godsaker, så det blir inte sämre, om man säger

Såg att du körde 8.1 all over och även x1 och att du satte själva plattformen i centrum, vilket är samma tänk jag har, och många med oss. Grymt bra, då detta bara har börjat.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jahopp då har man blivit med WP igen då. Senast var när jag hade en Lumia 800 som jag efter ett tag gav till flickvännen. Men det har ju hänt en del märker man till det positiva.

Spotify appen var ju direkt gräslig när jag hade min Lumia 800. Den har blivit märkbart bättre idag men jag anser fortfarande att Android/iOS appen är mycket bättre tyvärr. På något sätt känns den lite sunkig till WP fortfarande men klart duglig tack och lov.

Batteritiden var jag lite orolig för då jag i vanlig ordning googlade en del om det innan köp och då hittar man ju de mest alarmerande trådar som finns. Kan ju säga att den inte kommer upp i HTC One M8 nivå som jag har också men den verkar fortfarande vara OK. Drog ur den ur laddaren igår kväll 21:30 och småpillade bara lite Tapatalk då innan läggdags. 6 timmar senare när jag vaknade så hade den bara dragit 2% under natten på datanätet vilket är väldigt bra. Nu kl. 17:00 exakt så ligger batteriet på 73% men jag har använt den relativt snålt under dagen. Lite samtal, lite SMS/WhatsApp och småpillande plus kanske 20 minuter Spotify i mina hörlurar. Så jag tror nog att jag kan få 2 dagar ur den här om man inte använder den för mycket.

Ljudet ur hörlurar läste jag det diskuterades lite här i tråden och det låter helt OK ur mina Harman Kardon CL. Hör just inget utav det där bruset som det talades om. Om det finns där så lägger jag inte märke till det. Skönt med en systemwide native EQ också så man kan finslipa ljudet lite. Det når dock inte upp i nivå med min HTC One M8 när det gäller ljud men den har riktigt grymt ljud för att vara en telefon om man pillar lite. Men jag har inget att klaga på direkt när det gäller ljudet ur den här heller. Men jag är heller inte riktigt "audiophile" om man säger så jag vill bara ha bra ljud och är lite kräsen när det gäller det varvid bra hörlurar.

Helt klart nöjd än så länge. Får se hur mitt förhållande med WP utvecklas denna gång. Härligt att vara med Amoled igen. Tycker om när man inte kan urskilja kanten på skärmen och där kroppen på telefonen börjar. WP gör sig bäst med Amoled.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Någon som gått från en 920 till en 930? Sitter själv på en 920 och funderar på om man ska skaffa en 930 eller vänta till vårens modeller, tycker ni skillnaden är stor?

Permalänk
Medlem

Det är löjligt vad snygg den är. Hoppas någon android-designer (sony helst) tar några anteckningar.

Permalänk
Medlem

Igår släpptes då GDR1 Beta till Windows Phone 8.1. Någon mer än mig som uppdaterat?

Älskar att de fixat notiser till Skype nu och att det går att skapa mappar av dina tiles.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av non_noutils:

Det är löjligt vad snygg den är. Hoppas någon android-designer (sony helst) tar några anteckningar.

Sony är väl ändå de som har designspråk närmast 930 i dagsläget? tycker de har snygga lurar de med. Det jag gillar skarpt med 930 är dess kurvade glas. Känns apskönt när man sveper från kanterna t.ex. Men där var Lumia 800 ännu skönare. Fast det var på N9 som det var riktigt skönt då det även fyllde en funktion med det designspråket. Sen att det vart en Lumia 800 av exakt samma kropp är en annan sak som vi inte går in på nu.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Igår släpptes då GDR1 Beta till Windows Phone 8.1. Någon mer än mig som uppdaterat?

Älskar att de fixat notiser till Skype nu och att det går att skapa mappar av dina tiles.

Yes, jag drog ner den utan problem.

På vilket sätt menar du att dom har fixat skype notiser? Jag har inte märkt någon skillnad än så länge.

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre671:

Yes, jag drog ner den utan problem.

På vilket sätt menar du att dom har fixat skype notiser? Jag har inte märkt någon skillnad än så länge.

Det jag menar är att man nu får "vanliga" notiser som övriga appar. Notiserna hamnar i Action Center och det går att välja signal på dessa, alt. stänga av signalen helt men fortfarande ha notiser på.
Förut kunde man bara slå på eller av dem i appen, utan några val.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Negativ intryck är väl i stort sätt bara att mobilen blir väldigt varm vid fåtal situationer som sagts tidigare.
Även om kameran är bra så tar min brors S5 bättre bilder 10 av 10 gånger, både i färger, skärpa och brus skulle jag nog säga. Inget som präglar mig personligen men värt att nämna.

Set var tråkigt att höra om kameran, jag hade fått uppfattningen att 930 skulle piska i stort sett allt utom 1020 vad gäller bildkvalitet... Är det när du jämför bilderna i datorn eller håller mobilerna bredvid varandra och jämför som du tycker att S5:an är bättre?

Frugan ska ha ny mobil och hennes främsta krav är bra kamera. Jag är sugen och kommer skaffa en 930 snart och försöker sälja in den hos henne också så vi har likadana (=lättare att hjälpa henne). Hon har en galaxy s2 nu.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag var ute igår och fiskade med min morfar och testade samtidigt skärpedjupet på den här telefonen och måste säga att den tar riktigt snygga bilder!
Jag är ingen mästerfotograf, men kolla gärna bilderna ni med

http://s1309.photobucket.com/user/johanruda/slideshow/Nokia%2...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Detta är min först WP mobil så jag har aldrig använt Glance eller vet knappt vad det är. Det man inte upplevt saknar men inte

Notifikation led saknas vilket är lite synd då men jag har inte känt att det är ett stort problem men jag kollar lite på mobilen då och då när den ligger på bordet av gammal vana.

Jag är super nöjd med telefonen men det till stor del av operativsystemet, helheten.

Negativ intryck är väl i stort sätt bara att mobilen blir väldigt varm vid fåtal situationer som sagts tidigare.
Även om kameran är bra så tar min brors S5 bättre bilder 10 av 10 gånger, både i färger, skärpa och brus skulle jag nog säga. Inget som präglar mig personligen men värt att nämna.

Angående kamera, vilken app använder du för att ta foto? Om du inte använder den så börja använda Nokia Camera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Jag var ute igår och fiskade med min morfar och testade samtidigt skärpedjupet på den här telefonen och måste säga att den tar riktigt snygga bilder!
Jag är ingen mästerfotograf, men kolla gärna bilderna ni med

http://s1309.photobucket.com/user/johanruda/slideshow/Nokia%2...

Ser fint ut tycker jag.

Permalänk
Medlem

Blir eran Lumia 930 också väldigt väldigt varm när ni laddar den? Surfar jag medans den laddar kan den bli rätt varm. Spelar jag ett tag med den blir den också väldigt varm. Har nog varit så sen första veckan.

Är detta normalt? Kan inte minnas att jag haft något sånt problem med min android mobil som jag hade innan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simpusk:

Blir eran Lumia 930 också väldigt väldigt varm när ni laddar den? Surfar jag medans den laddar kan den bli rätt varm. Spelar jag ett tag med den blir den också väldigt varm. Har nog varit så sen första veckan.

Är detta normalt? Kan inte minnas att jag haft något sånt problem med min android mobil som jag hade innan.

Det är normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Detta är min först WP mobil så jag har aldrig använt Glance eller vet knappt vad det är. Det man inte upplevt saknar men inte

Notifikation led saknas vilket är lite synd då men jag har inte känt att det är ett stort problem men jag kollar lite på mobilen då och då när den ligger på bordet av gammal vana.

Jag är super nöjd med telefonen men det till stor del av operativsystemet, helheten.

Negativ intryck är väl i stort sätt bara att mobilen blir väldigt varm vid fåtal situationer som sagts tidigare.
Även om kameran är bra så tar min brors S5 bättre bilder 10 av 10 gånger, både i färger, skärpa och brus skulle jag nog säga. Inget som präglar mig personligen men värt att nämna.

Låter lite konstigt att S5 skulle ta bättre bilder. Det är inte vad tester och recensioner säger som jag läst. Den får ju mycket bra betyg.
Har dock inte testat den själv, men är på väg att köpa en.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Någon som gått från en 920 till en 930? Sitter själv på en 920 och funderar på om man ska skaffa en 930 eller vänta till vårens modeller, tycker ni skillnaden är stor?

Jag gjorde det idag!

Helnöjd.

Främsta anledningar:

Design. Det är en helt ny och fräsch lur, med metall kring sidorna som ger i helhet en bättre kvalitetskänsla. Knapparna är inte svampiga utan rejäla med ett klick i.
Skärmen - finfin! Rent generellt, den är bara riktigt bra och ett steg upp från 920.
Kameran tar riktigt fina foton!

Nu hade jag ju redan 8.1 på min 920, så det systemmässigt är det ingen skillnad. Förutom att man inte har glance då.
Men för mig känns det som en värd uppgradering faktiskt. Speciellt om man är lite prylkåt och bryr sig om design och att förnya sig ständigt

Edit: Såg något i min kamera nu. Det blir som en "linje" i nedre kant, eller högra kanten om telefonen är liggande. Den syns främst precis när man startar kameran samt när man har menyn uppe. Den tycks skifta färg med bakgrunden, precis som att menyn är 2px över var den ska vara.

Är det fler som har detta - är det normalt?

Hart försökt googla på det, utan framgång.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffodil:

Låter lite konstigt att S5 skulle ta bättre bilder. Det är inte vad tester och recensioner säger som jag läst. Den får ju mycket bra betyg.
Har dock inte testat den själv, men är på väg att köpa en.

Jag kör med Auto, standradinställningar.
Var tvungen att kolla upp någon jämförelse, snabb sökning http://www.trustedreviews.com/opinio...0-vs-galaxy-s5
S5 kameran är i absoluta toppklass, vilket inte göra 930 till en dålig kamera telefon för att den tar lite sämre resultat.

För övrigt kör jag nu GDR1 uppdateringen och älskar nya mappfunktionen.

Skrivet av lucifer579:

Jag gjorde det idag!

Helnöjd.

Främsta anledningar:

Design. Det är en helt ny och fräsch lur, med metall kring sidorna som ger i helhet en bättre kvalitetskänsla. Knapparna är inte svampiga utan rejäla med ett klick i.
Skärmen - finfin! Rent generellt, den är bara riktigt bra och ett steg upp från 920.
Kameran tar riktigt fina foton!

Nu hade jag ju redan 8.1 på min 920, så det systemmässigt är det ingen skillnad. Förutom att man inte har glance då.
Men för mig känns det som en värd uppgradering faktiskt. Speciellt om man är lite prylkåt och bryr sig om design och att förnya sig ständigt

Edit: Såg något i min kamera nu. Det blir som en "linje" i nedre kant, eller högra kanten om telefonen är liggande. Den syns främst precis när man startar kameran samt när man har menyn uppe. Den tycks skifta färg med bakgrunden, precis som att menyn är 2px över var den ska vara.

Är det fler som har detta - är det normalt?

Hart försökt googla på det, utan framgång.

Har för mig att jag har/haft så på min också med kameran. Vet inte om jag inbillar mig men ibland blinkar skärmen till, delar av skärmen eller sträck till i webbläsaren, live tiles osv? Händer sällan men man undrar ju om det är mjukvara eller hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag kör med Auto, standradinställningar.
Var tvungen att kolla upp någon jämförelse, snabb sökning http://www.trustedreviews.com/opinio...0-vs-galaxy-s5
S5 kameran är i absoluta toppklass, vilket inte göra 930 till en dålig kamera telefon för att den tar lite sämre resultat.

För övrigt kör jag nu GDR1 uppdateringen och älskar nya mappfunktionen.

Har för mig att jag har/haft så på min också med kameran. Vet inte om jag inbillar mig men ibland blinkar skärmen till, delar av skärmen eller sträck till i webbläsaren, live tiles osv? Händer sällan men man undrar ju om det är mjukvara eller hårdvara.

I det där testet så jämför dom s5 i 16Mpixel mot 930 i 5Mpixel. Blir inte direkt en bra jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

I det där testet så jämför dom s5 i 16Mpixel mot 930 i 5Mpixel. Blir inte direkt en bra jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför gör man den jämförelsen, är inte det ett bra betyg för 930, eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta upp mig från Samsung Galaxy Note till Lumia 930. Främst för att den (noten alltså) är så fruktansvärt seg och dels för att den är full med massa appar jag aldrig använder och som inte går att ta bort. Hur är windows phone i det avseendet? Dvs kan man ta bort appar man inte vill ha eller finns det kanske inga sådanan alls från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Funderar på att byta upp mig från Samsung Galaxy Note till Lumia 930. Främst för att den (noten alltså) är så fruktansvärt seg och dels för att den är full med massa appar jag aldrig använder och som inte går att ta bort. Hur är windows phone i det avseendet? Dvs kan man ta bort appar man inte vill ha eller finns det kanske inga sådanan alls från början?

Alla appar som finns på telefonen vid start går att ta bort, men det är verkligen inte många alls. Den är väldigt "ren".

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Alla appar som finns på telefonen vid start går att ta bort, men det är verkligen inte många alls. Den är väldigt "ren".

Framförallt har jag inte hört talas alls om att många appar på en windowstelefon skulle sega ner den.
Enligt WPcentral så har ju 90% av användarna där 40+ appar... WP flyter på as usual.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Framförallt har jag inte hört talas alls om att många appar på en windowstelefon skulle sega ner den.
Enligt WPcentral så har ju 90% av användarna där 40+ appar... WP flyter på as usual.

Mycket riktigt. Det flyter på otroligt bra måste jag säga! Där har verkligen Microsoft gjort ett bra jobb.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Någon som gått från en 920 till en 930? Sitter själv på en 920 och funderar på om man ska skaffa en 930 eller vänta till vårens modeller, tycker ni skillnaden är stor?

Jag hämtade ut en 930 igår (körde 920 med 8.1 tidigare) och den stora glädjen samt sorgen är skärmen
Jag saknar Glance !! Dessutom är min skärm sjuukt lila i gråtonerna när det är mörkt och skärmen sänkt ljusstyrkan, ska åka in med den och kolla vad dom säger i butiken om det...

Lite lätt kär i utseendet (blev en orange) och den ligger bra i min hand, når inte övre vänstra hörnet utan att justera hur jag håller den men är sällan saker där att peta på

Om inte min 920 tagit självmord i en vattentät påse (som tog in vatten... hm) så hade jag inte bytt mobil än !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag hämtade ut en 930 igår (körde 920 med 8.1 tidigare) och den stora glädjen samt sorgen är skärmen
Jag saknar Glance !! Dessutom är min skärm sjuukt lila i gråtonerna när det är mörkt och skärmen sänkt ljusstyrkan, ska åka in med den och kolla vad dom säger i butiken om det...

Lite lätt kär i utseendet (blev en orange) och den ligger bra i min hand, når inte övre vänstra hörnet utan att justera hur jag håller den men är sällan saker där att peta på

Om inte min 920 tagit självmord i en vattentät påse (som tog in vatten... hm) så hade jag inte bytt mobil än !

Min är med lila-aktig vid det gråa beroende på ljusstyrka. Vet inte om det är det de säger är felkalibrering från fabriken och går att rätta till via mjukvara.

Permalänk
Medlem

Ni som har en, kör ni med någon sorts skal eller väska? Känns om att kameralinsen kan bli repig om telefonen ligger på ett bord där det skulle råka vara lite grus/sand eller nått, den är ju nästintill i samma nivå som baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Ni som har en, kör ni med någon sorts skal eller väska? Känns om att kameralinsen kan bli repig om telefonen ligger på ett bord där det skulle råka vara lite grus/sand eller nått, den är ju nästintill i samma nivå som baksidan.

Jag använder Lumia 1520s motsvarighet till http://www.dustinhome.se/product/5010794933/nokia-protective-flipcover-cp-637-lumia-930-black/
För att skydda både lins och skärm. Ger inte skydd mot lins i fickan direkt men om jag lägger ner telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Min är med lila-aktig vid det gråa beroende på ljusstyrka. Vet inte om det är det de säger är felkalibrering från fabriken och går att rätta till via mjukvara.

Är det helt mörkt (t.ex som när jag skulle starta väckarklockan igårkväll) så är den rätt och slätt lila, men så fort den höjer lite så blir det grått igen.
Prova lek med ljusstyrkan i ett kolsvart rum, den beter sig konstigt när den dimmar upp och ner (hade jag haft någonting att filma det med hade jag visat !)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För er som har problem med färger så har Nokia hittat felet och ska fixa en uppdatering:
http://www.reddit.com/r/windowsphone/comments/2ddc7a/great_ne...