Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Noctua NH-D15 – bjässe till processorkylare

Permalänk

Tack för många sköna timmars läsning bland era artiklar!

Funderar på varför ni valt bort att jämföra dessa mot slutna vattenkylningssystem?

Med vänliga hälsningar,
Henrik

Visa signatur

-Playboy_1338
Men, jag känner mig inte direkt brydd själv. Då jag bojkottar M$ och köper elektroniken ifrån frukthandlaren Apple istället.
Vackert.

Permalänk
Medlem

Synd att inte NH-D14 var med i testet för att se om det är skillnad mellan föregångaren och denna nya...

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

När det gäller Intel-kylaren tycker jag du tolkar lite skevt. Modellen landar visserligen lite under TR Silver Arrow, men det är endast för att Intel valt att begränsa varvtalet extremt hårt på senare års varianter (tror det är runt 1 300 RPM?). Resultatet är ju att temperaturen springer iväg till ohållbara nivåer som syns i andra tabellen.

Oj, jag trodde att de snurrade i en bit över 2000 RPM Då kryper jag ner i mitt hål igen..

Skrivet av emilakered:

I samma veva ska vi även se över huruvuda någon hårdvara i riggen behöver bytas ut. Preliminärt kommer 2600K få leva vidare då jag fortfarande tycker att det är en bra processor för syftet, men moderkortet kommer garanterat bytas ut. Förhoppningsvis kan vi få fram två identiska varianter så ett exemplar kan ligga i reserv ifall (när) det första går sönder. Jag kommer även börja mäta fläktarnas varvtal med laser för att eliminera osäkerheten där.

Absolut inget fel på processorvalet. Något som jag skulle gilla var om man utöver orginalfläkt använde en "referensfläkt" till samtliga kylare, en för 140mm och en för 120mm.
Som sagt, tack för testet och keep up the good work!

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk

Köpte den här för ett par månader sen och jag älskar den, jo visst var den dyr men jag tycker att det var värt det. Med originalkylaren från Intel så nådde min 4770k ibland 80 grader, men med NH-D15 så går den inte ofta över 50 grader och är runt 28 grader idle när processorn inte är överklockad. Älskar NH-D15 och den rekommenderas starkt!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk
Medlem

Jag har en NH-D15 och är nöjd. Mycket tyst och bra kylning. Jag kör med PWM.

Stötte på ett problem. Om man har minnen med höga kylflänsar (vilket jag har) är man tvungen att montera den främre fläkten lite högre.
http://www.sweclockers.com/image/red/2014/08/12/Nh-d15-10.jpg...
Bilden: Vänstra fläkten måste alltså flyttas upp en bit så den är i kant med kylflänsen i nedre delen.

Det gör att den blir väldigt hög och tog precis i sidofönstret på mitt chassi (Corsair 700D). Det funkar men sidoplåten/fönstret nuddar alltså fläkten vilket jag helst velat undvika. Går väl att byta ut fläkten mot en 120mm istället så undviker man det. Eller bara köra med mittenfläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

Tycker det är lite synd att phanteks ph-tc14pe inte figurerade i tabellerna då den framstår som en av de närmsta konkurrenterna. Men bra recension som vanligt annars

Det finns ju en anledning till varför Silver Arrow är (har varit nu då...) referens:

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Riktigt imponerande för att vara luft!

På tal om testet så är Något som skulle varit intressant att se med i tabellen ett färdigt "custom" vattenkylningskitt som tex detta http://www.inet.se/produkt/5331136/ek-kit-l360 från EK då rätt många verkar börja sin karriär inom riktig vattenkylning med dessa budget kitt.

Det skulle vara riktigt intressant både temperaturmässigt och ljudmässigt.

Skrivet av Gender Bender:

Ser bra ut, men jag kommer nog aldrig gå tillbaka till tegelstenar efter att ha kört med vattenkylning. De är bara ett helvete att montera och man måste ha överseende med kringliggande komponenter så inte de är i vägen.

Måste man fortfarande inte köra fläktar för radiatorerna med vattenkylning? Köra vattenkylning för tysthetens skull är ju bara dumt.

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av en NH-D14 i över ett år nu.
Jag älskar den. Gör jag ett nytt bygge blir det definitivt 15-modellen.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Båda Noctuas top of the line är i toppklass. Det gillas. Jag kommer kanske bara få ner u14s och jag byter för i min lilla låda så får inte D15 plats Kanske köper en till brorsan i julklapp :/

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Det skulle vara riktigt intressant både temperaturmässigt och ljudmässigt.

Måste man fortfarande inte köra fläktar för radiatorerna med vattenkylning? Köra vattenkylning för tysthetens skull är ju bara dumt.

Du får mycket större kylarea med vattenkylning (om man inte snålar med radiatoryta!) vilket gör att man kan köra fläktarna på lägre varv. Så vill man ha ett tyst prestandasystem så finns det typ bara vattenkylning att välja på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Du får mycket större kylarea med vattenkylning (om man inte snålar med radiatoryta!) vilket gör att man kan köra fläktarna på lägre varv. Så vill man ha ett tyst prestandasystem så finns det typ bara vattenkylning att välja på

Tyst? Jag kör mina Noctuas på 500 varv och det är knäpptyst. Hur tänker du att ett vattensystem är tystare? Tänk på att pumpen också låter lite.

Det enda jag kan se att vattenkylningsystem kan komma till användning är att kyla törstiga grafikkort som 290X för att hålla dem tysta.

Permalänk

Nvm

Permalänk
Discokungen
Skrivet av heennkkee:

Tack för många sköna timmars läsning bland era artiklar!

Funderar på varför ni valt bort att jämföra dessa mot slutna vattenkylningssystem?

Med vänliga hälsningar,
Henrik

Förmodligen för att de inte vill ge Corsair dålig press när Corsairs slutna vattenkylare säljer som smör i solsken.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Tyst? Jag kör mina Noctuas på 500 varv och det är knäpptyst. Hur tänker du att ett vattensystem är tystare? Tänk på att pumpen också låter lite.

Det enda jag kan se att vattenkylningsystem kan komma till användning är att kyla törstiga grafikkort som 290X för att hålla dem tysta.

"Med ett prestanda system", det inkluderar alltså ett ordentligt grafikkort och det finns ingen eftermarknadsluftkylning som kan konkurrera med vattenkylning när det kommer till de bättre grafikkorten och än mindre om man kör med mer än ett.

Sen så är garanterat min vattenkylda dator tystare än din Noctua på 500 RPM då den är fläktlös samt har pumpen i en vibrations och ljuddämpande extra låda men det är inte riktigt en standard custom loop kan man väll säga. Bytte till detta då jag tyckte mina fläktar i ~550 RPM hördes

Permalänk
Medlem
Skrivet av heennkkee:

Tack för många sköna timmars läsning bland era artiklar!

Funderar på varför ni valt bort att jämföra dessa mot slutna vattenkylningssystem?

Med vänliga hälsningar,
Henrik

Skrivet av Flamso:

Förmodligen för att de inte vill ge Corsair dålig press när Corsairs slutna vattenkylare säljer som smör i solsken.

Eller så vill de inte att någon annan kylare ska komma före NH-D15 i listan?
Bara att jämföra mot http://www.sweclockers.com/recension/16227-corsair-hydro-h80i... som använder samma testsystem, H80, H80i samt H100i klår NH-D15 på kylning men inte ljudnivå, därmed inte sagt att detta skulle vara en dålig kylare för det är det verkligen inte med såna temperaturer på luft.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

"Med ett prestanda system", det inkluderar alltså ett ordentligt grafikkort och det finns ingen eftermarknadsluftkylning som kan konkurrera med vattenkylning när det kommer till de bättre grafikkorten och än mindre om man kör med mer än ett.

Sen så är garanterat min vattenkylda dator tystare än din Noctua på 500 RPM då den är fläktlös samt har pumpen i en vibrations och ljuddämpande extra låda men det är inte riktigt en standard custom loop kan man väll säga. Bytte till detta då jag tyckte mina fläktar i ~550 RPM hördes

Tänkte kolla din sign men såg att du inte hade en. Lista gärna vad du kör med för vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av heennkkee:

Tack för många sköna timmars läsning bland era artiklar!

Funderar på varför ni valt bort att jämföra dessa mot slutna vattenkylningssystem?

Med vänliga hälsningar,
Henrik

Både Antecs Kühler 650 och Zalman Reserator 3 är slutna vattenkylningssystem så visst finns de med även om de populära modellerna från Corsair inte syns till..
Dessa finns dock med i ett äldre test där de jämförs med bland annat Silver Arrow som finns med i detta testet också. Det man kan se där är att kiten är sämre än ovan nämnda luftkylare när det kommer till prestanda/ljudnivå.
http://www.sweclockers.com/recension/16227-corsair-hydro-h80i...

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Tänkte kolla din sign men såg att du inte hade en. Lista gärna vad du kör med för vattenkylning.

Kör med 2 stycken Zalman reserator 1 (passiva kyltorn utan medföljande pump) samt 1st äldre 1080mm radiator med låg täthet som är uppsatt på väggen, detta drivs av en mcp350 som är gömd i en ljud och vibrationsdämpad extra låda i mitt ljud och vibrationsdämpade chassi. Det ända andra rörliga i lådan är fläkten i mitt semipassiva Fractal design R3 platinum agg som tyvärr drar igång fläkten i 300RPM vid maxload på datorn.
Detta kyler en 2600k i 4.4 GHz samt ett gtx 580 grafikkort.

Inte min bild men är alltså två såna här torn jag kör med och nej, det är inget man åker iväg och lanar med direkt, den är 100% stationär

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Flamso:

Förmodligen för att de inte vill ge Corsair dålig press när Corsairs slutna vattenkylare säljer som smör i solsken.

Ledsen att skjuta hål på din konspirationsteori, men för ett tag sedan justerade vi testmetoden och därför är resultaten inte jämförbara med äldre recensioner.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga en kylare som gör det den ska! Noctua <3

Skrivet av Santrik:

Fan är det bara jag som tycker Noctuas fläktar ser bra ut?

Kör typ 8 stycken i mitt R4 som är vitt och det går så bra ihop att jag hellre kör utan sidopaneler och ställer datorn på tvären.

Surt bara att fläktarna och kylarna är så larvigt dyra.
Men som tidigare nämnts så levererar Noctua igen. How unusual.

Bra recension!

Jag tycker deras fläktar är snygga passar väldigt bra in i mitt shinobi

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av lanbonden:

Har lite svårt att se var jag nämner något konspiratoriskt där faktiskt? Jag skriver att det finns med 2 modeller men ingen från Corsair vilket stämmer, finns ingen del med om varför de inte testats om även om det förhoppningsvis händer i framtida test i er nya lokal så det kan påvisas att de inte är så bra som många verkar tro

Förlåt, citerade fel person. Det är rättat nu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Förlåt, citerade fel person. Det är rättat nu.

Ingen fara, hade bara lite svårt att få ihop det

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det går för Noctua och deras brusreducerande fläktar!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Härligt, kändes rätt givet att DH15 skulle återta tronen. Grabbarna i Österrike vet vad de gör, min gamla tornkylare från Noctua var det bästa jag haft, var tveksam till att punga ut de sex hundra eller vad det nu var när jag köpte den men är otroligt glad att jag gjorde det.

Nu till min fråga, nu är det fan på tiden att Sweclockers börjar testa riktiga vattensystem också. Cpu-block, Gpu-block och radiatorer, dags att göra skäl för namnet Sweclockers tycker jag

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Äh, klent skit. Tacka vet jag min kylare som slår sönder allt ni har att komma med.
Här har vi juvelen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

En fråga som brukar väcka debatt bland kompisarna när man pratar om tunga kylare; Tar moderkortet skada av att ha en sådan skapelse hängandes på sig? Nej tycker vissa, det tål moderkortet, medans vissa hävdar att kopparbanorna går av.

Vad tycker ni?

Jag har råkat ut för att kopparbanor har tagit stryk på ett P67 moderkort med NH-D14 vid frakt så ja de kan hända

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hur står sig denna mot tex en H80 & H100?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har råkat ut för att kopparbanor har tagit stryk på ett P67 moderkort med NH-D14 vid frakt så ja de kan hända

Skickades från m.sweclockers.com

Förvånande att kopparbanorna tagit stryk? De bör ju vara väldigt flexibla (ca 50 mikrometer tjock kopparfolie i ytterlager)
Det som brukar vara riktigt känsligt för mekaniska spänningar är annars keramiska SMD-komponenter. Dom spricker lätt, eftersom varken lödfogen eller komponenten är det minsta flexibel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Jag har råkat ut för att kopparbanor har tagit stryk på ett P67 moderkort med NH-D14 vid frakt så ja de kan hända

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, vid frakt. Jag tror han menar om datorn bara står rätt upp och ner helt stilla.

Står datorn still ska det inte vara några problem. Moderkort klarar av rätt mycket. Vad jag vet så monterar ingen återförsäljare sådana här stora torn kylare som ska fraktas till kund. Just för risken att moderkortet kan knäckas.

Permalänk
Medlem

Synd att den inte jämförs mot värre slutna vattenkylningssystem. Luftkylarna är mer eller mindre i 600-800krs klassen lika bra som vissa av 240-varianterna av slutna system. Lättare att få ner ljudnivån med luftkylarna för det mesta. Trevligt med stora torn-kylare.