Installera rent windows?

Permalänk
Avstängd

Installera rent windows?

En kompis har skaffat sig en begagnad dator.
Med den kom en windows produktnyckel, men ingen skiva utan partition med återställning.

Jag ska hjälpa han installera ett nytt fräscht windows.

Jag kan försöka använda partitionen men undrar om det kan ligga onödiga filer där och som inte försvinner vid ominstallation?

Ett annat alternativ kanske kan vara att jag använder min egna windows-skiva, går det?
- I sådana fall vill jag ta bort återställnings-partitionen och bara ha en partition, (det rekommenderas inte att ta bort återställningspartitionen).

Vill ha ett så rent windows som möjligt.
Vet inte riktigt hur jag ska göra eller vad som funkar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är omöjligt att säga nått om hur en okänd dators återställningspartition är konfigurerad, ni får prova, det brukar inte vara särskilt svårt att ta bort de program som man ev inte vill ha heller på en ny dator.
Det är också svårt att veta om din winskiva fungerar eller inte, det krävs att det är samma version av win för att nyckeln ska fungera, dvs ni måste ha samma fabrikat på datorn osv om den ska gå att aktivera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Onödiga program kanske man överlever, ja.
Vi har lika windows, men inte samma märke på datorerna.
Blir väl att installera från partitionen. Formateras allt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bravo:

Onödiga program kanske man överlever, ja.
Vi har samma windows, men inte samma märke på datorerna.
Blir väl att installera från partitionen. Formateras allt?

Använder man återställningspartitionen så är svaret väldigt enkelt att räkna ut.
Dess jobb är att återställa Windows till ursprungsskick

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig i mitt liv använda en medföljande OS-skiva eller partition för den delen, med så mycket skit och konstiga konfigurationer som följer med. I ärlighetens namn bättre att ladda ned ett rent OS och sedan använda produktnyckeln. Handlar det om Windows 7 så finns ISO-filerna att hämta helt lagligt på Microsofts Hemsida

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Räcker med nyckeln så kan man tanka ner rent Windows från MS hemsida. Jag röstar nej.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Tänk på kompisens egna tekniska kompetens. Skulle hen behöva installera om själv i framtiden är det smidigare om man har tangenterna mitt i handen med en återställningspartition. Så installera nu från ren windows-skiva, men låt kanske partitionen vara för framtiden?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd

Här är en guide för er som behöver:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.443380/sa-installerar-du-en-...

Fördelen med att ha windows på dvd-skiva är att det inte finns nån dator som kan strula.
Man behöver dock en till skiva med datorns drivrutiner.

Fördelen med att köra återställning via partition är att datorns nödvändiga drivrutiner också installeras.
Nackdelen kan vara att datorn strular och påverkar återställningen negativt.

Jag kommer i detta fall försöka med partitionen.
Som plan B bränner jag ut en windows-skiva också, som då tyvärr bara finns på engelska till just denna windows-version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Kan man verkligen använda produktnyckeln ifrån en märkesdator för att ladda ned Windows ifrån Microsofts sida?

Varför skulle man inte kunna? Det är en helt vanliga OEM nyckel.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag skulle aldrig i mitt liv använda en medföljande OS-skiva eller partition för den delen, med så mycket skit och konstiga konfigurationer som följer med. I ärlighetens namn bättre att ladda ned ett rent OS och sedan använda produktnyckeln. Handlar det om Windows 7 så finns ISO-filerna att hämta helt lagligt på Microsofts Hemsida

Länka gärna till denna sida som alla pratar om...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej jag tycker ju att man BORDE kunna det såklart... men vet ju att man många gånger ej kunnat AKTIVERA vissa OEM-versioner då man använt sig av en annan sorts aktivering. SLP eller vad det heter?

Så då tänkte jag att det kanske inte går att använda dessa nycklar för nedladdning av installationsmediet heller eftersom nycklarna finns i ett annat register.

Installationsmedia spelar ingen roll.
OEMSLP och OEM är mycket riktigt olika. SLP kräver tre saker för att fungera.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag antar att han syftar på http://www.techverse.net/download-windows-7-iso-x86-x64-micro...

Har sökt runt lite nu och det verkar ju skilja på OEM och RETAIL vad gäller installationsmedia också. Men tydligen så ska man kunna ändra "ei.cfg-filen" eller använda en så kallad "generisk" nyckel vid installationen för att sedan ändra den efter slutförd installation.

Dock har jag inte själv stött på några märkesspecifika OEM-skivor sedan Win 98/ME-tiden. Minns jag behövde låna en skiva när min hade kommit bort och kompisarna hade bara Compaq... vilkas skivor ej gick att använda på en "noname-dator".

Som sagt, mediet är struntsamma. Det är nyckeln som bestämmer typ (oem, retail, vlk osv)

Har för mig att installationen kollade sånt innanden startade. Om du haze lyckats hade isf fel drivrutiner o h programvara installerats=krasch.

Permalänk
Avstängd

Efter en hel dag fick jag burken att fungera bra.
Den var jätteseg och hängde sig i början. Men till slut fungerade den nog som den ska.
Exakt vad det var som gjorde att den strulade får jag nog aldrig veta.

Man ska ju inte ha två antivirus samtidigt. Jag hade för mig att det ena vid installation föreslår att avinstallera det andra.
Jag tog bort båda och installerade det ena igen. Det är okej va?

Ibland går det inte att installera från windows-skiva. Och ibland går det.

Jag kan dra länkarna igen:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.443380/sa-installerar-du-en-...

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.443380/sa-installerar-du-en-...

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.443380/sa-installerar-du-en-...

Tack för hjälpen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Annars har jag en trevlig guide. Länk i sign. Dock behöver bilderna få n bildhost..