Samsung lanserar Gear VR – virtuell verklighet för Note 4

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar Gear VR – virtuell verklighet för Note 4

I nära samarbete med Oculus lyfter Samsung på skynket och presenterar en egen satsning på virtuell verklighet med mobilglasögonen Gear VR.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trådlöst och verkar faktiskt väldigt bra! Men frågan är vad som skiljer sig mellan denna och den billiga kartongen som Google kallade "Project Paper", förutom att den ena är i kartong och den andra är utav Oculus?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Avstängd

Yes. Farmville i VR! Min dröm är besannad!!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Första stegen in i VR. The future

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99565:

Första stegen in i VR. The future

Du kanske redan ligger i VR utan att veta om det?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Nej tack. iPhone 6 kommer nästa vecka.

Permalänk
Medlem

För 7500:- får de fanimig skicka med gear vr på köpet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du kanske redan ligger i VR utan att veta om det?

Sci-Fi konspiration för de som inte läst termodynamikens huvudsatser

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta för min del är skärmpanelen. I DK2 används väll Note3-skärmen på 1920x1080 pixlar? Så det ser ju ut som att det kan bli Note4-skärmen i första konsumentversionen, med 2560x1440 pixlar. Hoppas bara dom kan skrämma upp den i mer än 60hz...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Har väntat på augmented realitymöjligheterna i att kunna t.ex. göra om gula gången vid slussen till en vacker plats, ta bort all reklam i tunnelbanan, ersätta alla människor med ödlor, göra om en grådassig dag till en solig. Oändliga möjligheter runt knuten

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Trevligt för de som inte hänger med i PC-världen. En vettig anledning till 1440p på en mobilskärm trots allt dessutom, om än otroligt tungdrivet. Ser dock inget användningsområde av detta för min del.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kepler:

Nej tack. iPhone 6 kommer nästa vecka.

Hellre samsung än en överprisad iPhone med sämre specs än konkurrenternas telefoner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk

Det som väckte mitt intresse var detta:

I satsningen ingår dessutom innehåll, där Samsung ser en framtid med allt ifrån långfilmer i virtuella biografer till virtuella upplevelser. För detta nämns en mängd samarbetspartners, däribland filmjättar som Warner Bros, Dreamworks och 20th Century Fox.

Vad menas med "virtuella biografer"? Handlar det om filmer gjorda just för VR, där publikens perspektiv är filmat i alla riktningar?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Timelord Sloth:

Hellre samsung än en överprisad iPhone med sämre specs än konkurrenternas telefoner.

Mata inte trollen...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte haft några problem med att se hur fånig ut som helst genom att springa runt med den på huvudet om dom fixar en app som typ Zombie Run, fast då med augmented reality och riktiga 3d modeller som förstärker den verkliga bilden från telefonens kamera med Zombies, loot och andra grejjer. Som DayZ kanske fast på riktigt liksom. Fy fan vad vältränad jag hade blivit på köpet också, hade ju spenderat större delen av min fritid på det haha. Hoppas hoppas

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kepler:

Nej tack. iPhone 6 kommer nästa vecka.

Du vet oma tt VR och iphone inte är speciellt likadana? Ena är virtuell verklighet och den andra är skräp.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha ett par brillor man sätter på sig när man ska jogga och så ser man något motiverande framför sig som försvinner bort ur sikt om man inte håller tempot ^^

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Sci-Fi konspiration för de som inte läst termodynamikens huvudsatser

PSA: I originalmanuset skulle maskinerna använda människornas hjärnor som ett gigantiskt neuralt nätverk. Detta tyckte dock producenterna var för "svårt" för gemene man, så man valde istället att köra med energigrejen (som ju är helt uppåt väggarna rent tekniskt sett).

Permalänk
Skrivet av Tony Clifton:

Det som väckte mitt intresse var detta:

I satsningen ingår dessutom innehåll, där Samsung ser en framtid med allt ifrån långfilmer i virtuella biografer till virtuella upplevelser. För detta nämns en mängd samarbetspartners, däribland filmjättar som Warner Bros, Dreamworks och 20th Century Fox.

Vad menas med "virtuella biografer"? Handlar det om filmer gjorda just för VR, där publikens perspektiv är filmat i alla riktningar?

Antagligen precis vad det betyder. Det finns några projekt för Oculus Rift som experimenterar med det här och är redan fullt fungerande. Man lägger bara in en film i tex avi-format i en mapp, så spelas den upp på en virtuell biograf, där du kan sitta vart du vill och göra diverse inställningar med ljud och bild, samt ställa dig upp och gå runt i biografen om du känner för det.

Tanken är väl att kunna gå på dessa virtuella biografer med polare online och titta på film som kan finnas tillgängligt via olika typer av tjänster som tex Netflix osv. Det stödjer dessutom 3d och surround osv.

Det ser töntigt ut, men tro mig, det är faktiskt riktigt häftigt och stämningsfullt med OR Man måste prova det själv.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det var nog inte en nyhet som förvånade mig, men att se Carmack på scenen med dom var lite otippat, han har ju inget egentligt mainstream appeal direkt, men vi som spelat spel i evigheter o mer därtill känner ju gott igen honom.. Trevligt likväl, även om dom andra 3 på scenen klatschade enormt

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

PSA: I originalmanuset skulle maskinerna använda människornas hjärnor som ett gigantiskt neuralt nätverk. Detta tyckte dock producenterna var för "svårt" för gemene man, så man valde istället att köra med energigrejen (som ju är helt uppåt väggarna rent tekniskt sett).

Or is it...? That's maybe what THEY want you to think?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Trevligt likväl, även om dom andra 3 på scenen klatschade enormt

Du menar att Rachel Riley (antar att det är hon) är skitsnygg?

Permalänk
Avstängd

kändes så jäkla scriptat, dom får ta att anställa riktiga skådespelare om dom nu ska köra så mycket scrip

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

Inte illa.

Nvidia-grafikkort
+
LimeLight (Android)
+
Gear VR
=
Billig Oculus Rift för de med Note 4, om någon skulle orka ge sig in att ge stöd för det. Saknas endast head-tracking, någon som vill ge sig på att fixa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Inte illa.

Nvidia-grafikkort
+
LimeLight (Android)
+
Gear VR
=
Billig Oculus Rift för de med Note 4, om någon skulle orka ge sig in att ge stöd för det. Saknas endast head-tracking, någon som vill ge sig på att fixa det?

Känns lite som att det redan är på G med head-tracking, jag vet inte, bara en känsla jag får.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Trådlöst och verkar faktiskt väldigt bra! Men frågan är vad som skiljer sig mellan denna och den billiga kartongen som Google kallade "Project Paper", förutom att den ena är i kartong och den andra är utav Oculus?

Cardboard.

Det som skiljer är mjukvaran från Oculus som rimligtvis är betydligt bättre än vad Google kan koka ihop med tanke på vilka som jobbar på Oculus.

Skrivet av skog1s:

Känns lite som att det redan är på G med head-tracking, jag vet inte, bara en känsla jag får.

Det måste ju isåf ordnas med telefonens kamera. Frågan är om de har löst problemen med detta.

Du kan tapetsera rummet med QR-koder som Valve gjorde i sin tidiga demo men jag tror inte en telefon klarar av att analysera det tillräckligt snabbt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

note 4 blir nästa telefon för mig, konstigt att om övergav USB 3.0

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Du menar att Rachel Riley (antar att det är hon) är skitsnygg?

Nja .. Banged better! Men visst, hon duger gott, men jag menade mer att dom 3 som var på scenen var propert klädda, medans John Carmack cruisade i cargos o tischa =P haha

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Det vet jag redan. Men rätt onödigt att gå runt och tänka på det då man ändå inte kan göra någonting åt det i så fall. Även om man visste skulle knappast ens liv bli bättre.
Men är det så kanske det blir som i THE THIRTEENTH FLOOR ja och vi lyckas skapa en tillräckligt verklig simulation för dom som bor där inne.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaloW:

Jag hade inte haft några problem med att se hur fånig ut som helst genom att springa runt med den på huvudet om dom fixar en app som typ Zombie Run, fast då med augmented reality och riktiga 3d modeller som förstärker den verkliga bilden från telefonens kamera med Zombies, loot och andra grejjer. Som DayZ kanske fast på riktigt liksom. Fy fan vad vältränad jag hade blivit på köpet också, hade ju spenderat större delen av min fritid på det haha. Hoppas hoppas

Typ det jag sa i andra tråden

Dold text

och det kommer i framtiden är jag säker på. Möjligheterna är oändliga med VR eller augmented reality