Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple lanserar nya, större Iphone 6 och Iphone 6 Plus med NFC och mobilbetalningar

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad ni tycker men jag fattar inte poängen med en "smart/apple"-watch! Onödig tycker jag men ytterligare en kassako för Apple (och de andra tillverkarna) antagligen, så jag förstår varför dem tillverkar den.

Säga vad man vill om iPhone 6/6+, den är väl ok om jag ska summera den i slutändan. Förbättrad på många sätt (större skärm, "bättre" kamera osv.). Finns väl dem som alltid hatstormar och väljer Android (sorry Windows Phone), iSheeps som köper precis allt som Apple spottar ut (likt publiken i eventet som klappade till precis ALLT som Apple sade) och de förnuftiga som väljer det som faktiskt passar dem bäst (oavsett märke).

Jag hatar inte på Apple-watch i sig, utan vänder mig till alla smart-watches. Jag menar, OK jag fattar, istället för att ta ut telefonen ur fickan så kan jag glo på klockan och utföra mina ärenden på ett "snabbare" sätt.
Grejen är den, Apples variant (som jag har bättre koll på än de andra just nu) är så förbaskat komplicerad och invecklad där man i princip försökt trycka in allt som telefonen gör i en klocka(!). Skärmen är alldeles för liten och knappen är alldeles för plottrig för att jag ska investera mer än 10 sekunder på att utföra grejor på den varje gång jag tittar på klockan. Det blir för jobbigt! Trycka fel, zomma in zomma ut, man får nästan kramp! Behöver jag investera mer än 10 sek så tar jag hellre ut mobilen för att det i slutändan går snabbare och är mer bekvämt (om jag inte bara ville titta på tiden)!
Förstå mig inte fel! De har säkert filat och grunnat på den en hel del för att få den så stor, komfortabel och bra som möjligt. Det är sannerligen en imponerande produkt där man kan göra så mycket på en så liten grej men man kommer inte ifrån det faktum att det handlar om en KLOCKA och inget mer. Finns liksom BEGRÄNSNINGAR till vad man KAN (och i mitt tycke BÖR) göra med en klocka innan man gör något helt överdrivet.
Fine, Ok, enklare grejor som att acceptera samtal och byta musik är bra men det känns som att Apple-folket (och förmodligen de flesta av oss konsumenter) tyckte det var lite för lite att bara ha dem två-tre funktionerna i en ny produkt så man ville bomba på med extra ALLT och det förstår jag! Men jag menar kom igen(!), gps i klockan(!) DOUBLEFACEPALM.

Lite så här: Ska vi också börja skriva uppsatser på klockan för att det också går snabbare?

Självklart vill Apple ta en marknadsandel på en produkt som har blivit lite av "the thing to have" den senaste tiden. Jag tycker det känns lite som att man gör denna produkt för att man inte har någon bättre idé. Då syftar jag givetvis på att idén om en klock-telefon är dum snarare än att Apple väljer att härma de andra.

Den som köper både telefonen och klockan kommer därför alltid att stå i dilemmat: Ska jag ta ut telefonen och göra något snabbt eller snabbt räcka fram handen och ta min tid att utföra något?

Anyways, en del av er tycker nog säkerligen annorlunda. Just my two cents...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Men snälla vad ful den är, gamla 5s är iaf snygg men den nya med rundade kanter ser ju grisful ut och Retina HD årets skämt ju! slår vad om att många tomtar springer till apple nu för att köpa men snälla jämför fakta på dem?! knappt rn uppgradering från 5s kameran är ju typ samma orka bry sig spar era pengar istället både OPO och Samsung samt HTC kommer att släppa nyare saker var i tankarna att byta från s4 till s5 men vad fan det var ju ingen direkt uppgradering i mina ögon så jag sket i det...

Garanterat att alla kåta ungdomar kommer o köpa den bara för att ha det senaste lol, började nyss på en elutbildning i stan i komvux regi där vi är inhysta på Erikslunds gymnasiet alltid lika kul att se fjortisarna jämföra sina iPhones lol skrattretande känns som majoriteten av köparna är 16-22

Sen den där klockan den som designat skiten borde skämmas lol

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Dagarna då folk gick i brygga över apples design verkar vara över. Utstickande kamera och de runda kanterna känns inte direkt så hett och klockan hade blivit utskrattad om ex. LG hade gjort den. Tycker 5/5s är skitsnygg men denna känns som ett kliv tillbaka.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Frågan är nu, är iPhone 6 Plus för stor?! Velar kring om man ska välja 4,7" istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tror att ni helt missuppfattat vad jag menade Hur man åstadkommer "slow motion" är jag väl medveten om...

Skriver man att man "Slow motion i 240FPS" är det ju den nersaktade videon som är i slow motion, och därmed skulle en mycket högre ursprunglig frame rate behövas för att uppnå 240FPS när man redan saktat ner videon.

Antagligen är det inte detta de menar, utan att de har ett speciellt läge de kallar slow motion, där man kan spela in i "240FPS", gissningsvis i 120FPS med någon Twixtor-liknande effekt över, kanske även med en lägre upplösning.

Är det faktiskt äkta 240FPS i 1080p är det ju rätt coolt, lär dock bli dyrt, köper man en GoPro som klara 240FPS, och då endast i 480p, får man punga ut 3000:-

Det man menar när man skriver 240fps slow motion är att den kan filma 240fps och endast sakta ner det.
Skulle de skrivit bara 240fps så skulle det innebära att du kunde filma 240fps och sedan välja om du ville göra slowmotion eller inte.
Dvs Apple skrev precis som alla andra gör.

Jag gissar att 240fps är 60fps med mjukvarulösning och i förra telefonen så var det 30 till 120.

Vill du ha 240fps i 1080p så har du tex Sony FS700 för ca 50K men den kan ju göra mycket annat också. De skriver på samma sätt som Apple.
Panasonic FZ1000 kostar ca 7 och klarar 1080p 120fps och då med en hygglig stor sensor jämfört med mobiltelefonssensorn i Gopro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Men snälla vad ful den är, gamla 5s är iaf snygg men den nya med rundade kanter ser ju grisful ut och Retina HD årets skämt ju! slår vad om att många tomtar springer till apple nu för att köpa men snälla jämför fakta på dem?! knappt rn uppgradering från 5s kameran är ju typ samma orka bry sig spar era pengar istället både OPO och Samsung samt HTC kommer att släppa nyare saker var i tankarna att byta från s4 till s5 men vad fan det var ju ingen direkt uppgradering i mina ögon så jag sket i det...

Garanterat att alla kåta ungdomar kommer o köpa den bara för att ha det senaste lol, började nyss på en elutbildning i stan i komvux regi där vi är inhysta på Erikslunds gymnasiet alltid lika kul att se fjortisarna jämföra sina iPhones lol skrattretande känns som majoriteten av köparna är 16-22

Sen den där klockan den som designat skiten borde skämmas lol

Inte för att låta elak, men sättet du argumenterar och skriver får mig att tro att du är en utav dom där "fjortisarna" du beskrev.

Permalänk
Medlem

Apple gör inte produkter som överensstämmer med mina användarbehov men att de skaffar moderna skärmar i storlek och aspektratio ter sig för mig som ett stort plus för de som gillar Iphone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag vill ha en mobil som iPhone 4S fast med bättre kamera, lättare och rundare form. iPhone 6 har allt förutom att den är för stor. Ingen köp för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Dagarna då folk gick i brygga över apples design verkar vara över. Utstickande kamera och de runda kanterna känns inte direkt så hett och klockan hade blivit utskrattad om ex. LG hade gjort den. Tycker 5/5s är skitsnygg men denna känns som ett kliv tillbaka.

Ja, det finns ett antal designval på både hårdvara och mjukvara, såväl som andra mindre viktiga saker som t ex namnval, där man nu på allvar börjar känna att Steve Jobs inte längre har sista ordet på Apple.
Brist på innovation och saker som får en att höja på ögonbrynen. Istället så känns det lite mer som att Apple bara hänger på tåget så gott det går.

Permalänk
Medlem

Den lilla (4,7") kändes nästan mid-range(?) Hoppas att priset återspeglar det

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

Men snälla vad ful den är, gamla 5s är iaf snygg men den nya med rundade kanter ser ju grisful ut och Retina HD årets skämt ju! slår vad om att många tomtar springer till apple nu för att köpa men snälla jämför fakta på dem?! knappt rn uppgradering från 5s kameran är ju typ samma orka bry sig spar era pengar istället både OPO och Samsung samt HTC kommer att släppa nyare saker var i tankarna att byta från s4 till s5 men vad fan det var ju ingen direkt uppgradering i mina ögon så jag sket i det...

Garanterat att alla kåta ungdomar kommer o köpa den bara för att ha det senaste lol, började nyss på en elutbildning i stan i komvux regi där vi är inhysta på Erikslunds gymnasiet alltid lika kul att se fjortisarna jämföra sina iPhones lol skrattretande känns som majoriteten av köparna är 16-22

Sen den där klockan den som designat skiten borde skämmas lol

Vad är det för fakta man borde ta hänsyn till då tycker du? Om man gör en jämförelse mellan olika telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Bra batteritid dock ingen mobil jag vill ha, men lustigt att Apple ofta måste göra något först, innan någon annan gör det.

Vad har dom gjort först den här gången?

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem

Vet inte varför ni gnäller över att telefoner blir tunnare?
Det ordnas ju med ett ordentligt skal/fodral. Vilket det är rätt korkat att vara utan om en är rädd om sin telefon.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Soulnut:

Den lilla (4,7") kändes nästan mid-range(?) Hoppas att priset återspeglar det

Tror tyvärr det är så att det är den större som blir dyrare och inte den mindre som blir billigare
Iphone 6 16 gigabyte 6 395 kronor
Iphone 6 plus 16 gigabyte 7 395 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Apple gör inte produkter som överensstämmer med mina användarbehov men att de skaffar moderna skärmar i storlek och aspektratio ter sig för mig som ett stort plus för de som gillar Iphone.

Skickades från m.sweclockers.com

Aspektration har ju dock inte förändrats något jämfört mot iPhone 5 och 5S.

Permalänk
Medlem

Svårt att välja mellan 4,7 och 5,5. Sticker kameran ut på 4,7tum?

Bättre batteritid, men kanske för stor skärm. Högre PPI är trevligt också, men inte jätteviktigt. Svårt val, måste nästan hålla i dom.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av c_m_burns:

Tror tyvärr det är så att det är den större som blir dyrare och inte den mindre som blir billigare
Iphone 6 16 gigabyte 6 395 kronor
Iphone 6 plus 16 gigabyte 7 395 kronor

Det blir intressant att se. Har både en iphone 5 (genom jobbet) och en Lumia 925 privat. Tänkte slå ihop de till en å samma telefon och samtidigt passa på att uppgradera. I samma klass hittar man bl.a Lumia 930 för under 5000kr som har bättre.. allting (?) http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia930/specifi....

Liknande specifikationer kan jag tänka mig att man hittar hos alla tillverkare < 5000kr. Jag misstänker att du har rätt vad gäller priset, men jag hoppas att Apple inser vart de måste lägga sig rent prismässigt

Jag får avvakta tills det dyker upp både ett pris och ett gäng recensioner innan jag bestämmer mig helt enkelt.

Edit: Missade att det var det faktiska priset.. då tycker jag nog att man får mer för pengarna hos andra tillverkare.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Var ju astydligt? Fast det är klart. har du 100+ appar, då är det kanske inte klockans fel att du inte hittar ...

Menade när han visade upp på scenen, när han fick zooma in på olika delar av hemskärmen. Tror vi menar olika, för strukturerat var det verkligen inte

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Svårt att välja mellan 4,7 och 5,5. Sticker kameran ut på 4,7tum?

Bättre batteritid, men kanske för stor skärm. Högre PPI är trevligt också, men inte jätteviktigt. Svårt val, måste nästan hålla i dom.

Glöm inte optiskt bildstabilisator på 5.5:an, det är den som svider mest tycker jag :/ Helt kasst av Apple, tror folk hade köpt den större modellen utan att de hade behövt ge den bättre spec än den mindre.

Permalänk
Medlem

Tror ni det blir 6s nästa höst?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Menade när han visade upp på scenen, när han fick zooma in på olika delar av hemskärmen. Tror vi menar olika, för strukturerat var det verkligen inte

Man får ju placera ikonerna i den ordningen man vill som han sa på scenen. Så du kan ju göra det strukturerat Sätta ikonerna i den ordning runt klock-ikonen som du själv vill.

Jag kommer nog hålla minimalt med appar på klockan, om jag köper den, just för att snabba upp användandet. Har inte bestämt mig än men ser många tillfällen som jag kommer kunna använda den på.
Exempelvis har jag just nu över 300 appar på min telefon. Har sorterat i mappar så hittar snabbt vad jag ska ha när jag väl vill ha det, men kan inte tänka mig att samma mängd appar på en sån liten skärm (som en klocka ska ha) kommer vara lika lätt att hitta det man söker.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Tror ni det blir 6s nästa höst?

Ja. Och 6S Plus. Det är väl något som är givet sen 3GS kom?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

VARFÖR ska mobilerna bara bli större o större för?

Har en HTC One nu som jag varit trött på under en längre tid... men det är ju mest bara stora klumpiga mobiler som finns idag.

Även om de numera är supertunna så är skärmarna på tok för stora för att man ska kunna ha dem bekvämt i fickan.

Zony Xpera z3 compact är svaret på den frågan.

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Hedersmedlem

Hur jag tänker mig mjukvaruutvecklarna när de kom på "Reachability-mode"

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenfan:

Ni är medvetna om att iTunes inte längre är ett krav va?

Skickades från m.sweclockers.com

Då behöver dom bara fixa iOS då

Permalänk
Skrivet av Soulnut:

Det blir intressant att se. Har både en iphone 5 (genom jobbet) och en Lumia 925 privat. Tänkte slå ihop de till en å samma telefon och samtidigt passa på att uppgradera. I samma klass hittar man bl.a Lumia 930 för under 5000kr som har bättre.. allting (?) http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia930/specifi....

Liknande specifikationer kan jag tänka mig att man hittar hos alla tillverkare < 5000kr. Jag misstänker att du har rätt vad gäller priset, men jag hoppas att Apple inser vart de måste lägga sig rent prismässigt

Jag får avvakta tills det dyker upp både ett pris och ett gäng recensioner innan jag bestämmer mig helt enkelt.

Edit: Missade att det var det faktiska priset.. då tycker jag nog att man får mer för pengarna hos andra tillverkare.

Ja det känns ju smidigare med bara en telefon Det är en ganska saftig prislapp, blir intressant att se hur priset blir hos operatörerna, jag kollar även på Galaxy alpha, men den verkar ju bli lika dyr, phhh dom vet hur man tar betalt..

Permalänk
Medlem

Mobila betalningar har dem ju sysslat med i Japan sedan 2007...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Mobila betalningar har dem ju sysslat med i Japan sedan 2007...

Kanske inte helt rättvist att jämföra med Japan där Tokyo är något av ett teknikmecka

Dom har ju även haft TV i sina telefoner långt före vi hade möjligheten till TV i våra mobiler exempelvis. Finns ju alltid någon någonstans som är värre eller bättre.

Vad ville du egentligen med ditt inlägg? Att den här delen av världen är sega? För en så länge är det ju ingen tillverkare som direkt har tagit NFC och skapat något. Förutom alla dessa högtalare man kan skapa en koppling med via NFC.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Bara bra med större skärm så att man faktigst kan trycka vart man vill utan att behöva sikta varje gång!

Men vart får du phablet från? jag har då inte sett dom lansera någon ännu.

Jo, absolut bra nyheter, men inget nytt och inget spännande som kan förändra branschen direkt. Tråkigt som sagt.

För mig är 5,5 tum phabletstorlek.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Okej men varför har de gjort kameran utstickande? den kommer ju att ta alla stötar och alla repor när man lägger den på ett bord eller dylikt? pluss att den kommer ligga ojämt? wtf...

Det sitter safirglas i den, så det lär nog inte bli några repor såvida du inte tappar den på en diamant.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi