Shield Controller till PC – men endast med Geforce

Permalänk
Medlem

Att det skulle krävas Geforce kort var rätt väntat tycker jag, dock tråkigt för de med AMD kort om de ville ha en men ser ingen anledning att köpa detta istället för en 360 gamepad ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att införskaffa denna kontroll jämtemot en Xbox-dosa, eller PS3 för den delen.

Xbox-kontrollen kan du ansluta till valfri enhet (utom iDevices såklart, men vem hade förväntat sig nått annat?), för Android krävs bara en USB OTG -> USB, med PS3-dosan kan du koppla upp den via bluetooth sålänge du ändrar dosans anslutning genom att ansluta den till din dator och köra ett program (dosan saknar en sync-knapp som xbox-dosor har) eller USB.

Fruktansvärt meningslös kontroll. Blir rentutsagt äcklad av Nvidia denna gång faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Håller med. Fast just nu har Nvidia både prestandatronen(980) och prisvärdhetstronen(970). Utöver den sanslöst bra energieffektiviteten då.
Hoppas AMD kontrar med något bra . Tror dock de får svårt med strömförbrukningen, tyvärr.

De kommer tillbaka snart skall du se. De företagen puschar varandra så jävla hårt hela tiden. Var inte alls länge sen sedan det var AMD som var king, och nvidia som hade de dyrare och törstigare korten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eppebansen:

"endast med Geforce" Så typiskt Nvidia

Hade AMD gjort en liknande sak så hade de gjort samma sak

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

"endast med Geforce" Så typiskt Nvidia

Väldigt sällan andra företag gör så faktiskt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Hade AMD gjort en liknande sak så hade de gjort samma sak

Men nu gör Amd inte det.. och det är vad som räknas. Inte ev. Vad de kan/skulle göra om X och Y var olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Bara jag som väljer att köpa en produkt utifrån hård/mjukvaran och jämför den? Just nu ser man ju att det finns billigare och bättre alternativ som går att köra över fler platforms men inte fan behövs grafikkort och "ska aldrig handla från detta företaget" dras in.

Bara för att en produkt inte fungerar till allt så behöver man inte stänga ute företaget.
Köpte mina 680s bara för att det var dom som jag hört mycket om och passade i min prisklass, gillade hur dom presterade och tvekade inte, tänker inte hålla mig till NVIDIA hela mitt liv för det, man tar ju den produkten som presterar bäst till bäst pris istället för att gnälla på att företagen gör så dina kompisar inte kan använda samma produkt som dig.

Dessa jäkla krig om vilket företag som gör vad, allt handlar om marknadsföring och efterfrågan. finns bättre alternativ än denna kontrollen dvs inte så stor efterfrågan men det är ju bra att dom gör så den har PC stöd ifall man får för sig att köpa en sheild.

Så grabbar, sluta peka finger å köp produkterna ni känner för istället, alla företag har sina rötäggprodukter, inte fan stoppar det oss för att köpa deras produkter så sluta med sandlådefasonerna.

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Fast de låser inte in oss om vi inte köper kontrollen. finns inte heller någon anledning att köpa den framför Xbox kontrollen.

Utan att ha testat kontrollern så vågar jag påstå att Xbox-one kontrollern är bättre. Riktigt uttestad (under många år), förmodligen bättre kvalité, ser dessutom bekvämare/bättre ut och går att få tag på billigare.

Nvidia gör det igen. Jag trodde själva shield va bottennappet, den rackarn kan väl ändå inte ha sålt mycket? Nu släpper man kontrollern som ingen över huvud taget vill ha, och som pricken över i'et så halverar man gruppen med alla dom som ändå inte hade tänkt sig köpa den. Det blir inte många kvar då

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Verkar som nvidia gick full retard igen.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jösses. Övervägde ett Geforce som mitt nästa grafikkort, men med såna här löjliga fasoner blir det ytterligare ett ATI.

Hoppas du har en tidsmaskin då för det var längesedan ATI försvann från butikshyllorna

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

En Xbox 360-kontroll med inkluderad trådlös mottagare kostar 350:-, denna Nvidia-kontroll ger samma funktionalitet (använder sig av Xinput) men kostar 580:-, måste köras med sladd, samt har märkesspecifika hårdvarukrav på datorns komponenter?

Finns ingen anledning att köpa en om man inte även äger en Shield tablet. :/

Sladd? Den kör wifi direct, det är inte en sladd.

Vi får helt enkelt fortsätta köra xbox-kontroller. De är ju inte dåliga på något sätt i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag räknar inte dubbelkort, men det kan du göra om du vill.
Fast 970 är billigare än 290x, presterar likadant och drar mycket mindre ström. Hur kan då 290x vara mer prisvärt?

Skickades från m.sweclockers.com

Du får räkna hur du vill, du skrev att nvidia hade prestanda toppen och även mest prisvärt (du skrev ingenting om singler/dubbel kort) det enda jag skrev är att 295x2 är billigare (kostar 9k) samt snabbare och tystare än nvidias motsvarighet titan z som kostar 18-25k , med amd får man även med 3spel ca 1.5k till
För singelkort hävdade jag bara att swec har skrivit att 290x har prestandatronen per kr, om det stämmer sedan swec's recension vet jag inte det kommer ju nya kort hela tiden

Håller med om att AMD's kort är väldigt törstiga

I övrigt tycker jag inte att det spelar någon roll, Nvidia är ett dåligt företag och för att överhuvudtaget överväga att köpa ett kort därifrån så ska det vara rejält prisdumpat jämfört med AMD och även prestera bättre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xelithium:

Ja, hade allting varit öppet för alla så hade det varit lite svårt att dra kunder till sig. Hade OSX funnits öppet för alla hade inte lika många köpt en iMac. Hade G-Sync funnits tillgängligt för folk med AMD kort så hade det varit -1 perk till att köpa Nvidia.

En kontroll är dock inte en lika stor perk. But it's something.

Skrivet av BennyZ:

Exakt Business 101.

Så enkelt är det inte. Vendor lock in/technology lock in är en avvägning. Tanken med tekniker som G-sync är att låsa in dig till en viss tillverkare. Köper du en dyr skärm, för en skärm med G-sync ligger fortfarande på ca 1000 kr extra, så kommer du med största sannolikhet köpa Nvidia nästa gång också, oavsett om det är det bästa köpet där och då. För mest prisvärda kort har varierat mycket mellan AMD och Nvidia över tid. Så det är ett sätt att garantera att du som kund blir låst till en tillverkare. Fördelen är att du får ett mervärde men nackdelen är att du är låst.

Frågan är dock hur de tänkte med handkontrollen. Den ger dig inget mervärde alls. Den kostar dubbelt så mycket som en 360-kontroll som också har officiellt PC-stöd men inte är låst till Nvidias hårdvara. Den kostar också ungefär lika mycket som handkontrollerna till Xbox One och PS4 som har samma funktionalitet. Så varför i hela vida världen ska man då köpa en låst version när man får samma sak med färre begränsningar från Microsoft? Om det där är business 101 så behöver Nvidia sätta sig i skolbänken igen för nu misslyckas de totalt med som lock-in strategi. De måste ge ett mervärde som just nu totalt saknas. Just nu är det ju bara nackdelar och inga fördelar med den så varför köpa Nvidias handkontroll?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hade AMD gjort en liknande sak så hade de gjort samma sak

Troligen inte, med tanke på deras trackrekord, dom tillåter ju tom nvidia att nyttja deras tekniker, kom ju nyligen att dom plockar freesync och displayport båda öppna standarder som amd har varit med och pushat. Men det var ju bara en tidsfråga HDMI ligger långt efter DP

Permalänk
Medlem

Som totalt oinsatt, vad är fördelen med denna kontroller gentemot alla andra? Har svårt att se någon.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

EU borde förbjuda sånt här.

Det är konsumentfientligt, inlåsning, dåligt för konkurrens och hämnar utveckling och innovation.

Dessutom så blir enheten (handkontrollen) oanvändbar om man byter grafikkort vilket leder till ökad mängd elektroniskt skrot med miljögifter på soptippar.
Barn i Afrika och Indien lever på soptippar och dör av dessa miljögifter från elektroniskt skrot.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Hade AMD gjort en liknande sak så hade de gjort samma sak

Inte alls säkert.
AMD verkar faktiskt agera lite annorlunda mot nvidia när det kommer till slutna plattformar.
Senaste exemplet i raden är väl nvidia's låsta g-sync i kontrast till amd's öppna freesync. De har lite olika affärsstrategi när det kommer till en del egenutvecklade standarder.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Väldigt sällan andra företag gör så faktiskt.

aa jag vet, det är ju trotts allt en kontroll

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Är på det humöret så jag ansluter mig till sandlådenivån i denna tråd....
Ni som gnäller över hur förfärliga nVidia är, hade ni köpt denna handkontroll om den hade fungerat med AMD kort?? Med samma pris och övriga förutsättning?

Varför får inte företag sälja sin produkt hur dom vill till vem som helst? I detta fall har ju nVidia valt att inte erbjuda denna produkt till dom som inte använder deras grafikkort. Om dom hade kunnat tjäna mer av att inte låsa in den är väl ev deras förlust.

Hur gör Ni i mataffären om den som är före dig i kön betalar 49kr/kg för fläskfilen men du får betala 99kr/kg pgr av att han är med i något "kundprogram" och du inte är det.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Snusfri

Idiotiskt beslut av Nvidia att låsa handkontrollen så här mycket.
Och detta kommer från ett Nvidia-fan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nautilus011:

Är på det humöret så jag ansluter mig till sandlådenivån i denna tråd....
Ni som gnäller över hur förfärliga nVidia är, hade ni köpt denna handkontroll om den hade fungerat med AMD kort?? Med samma pris och övriga förutsättning?

Varför får inte företag sälja sin produkt hur dom vill till vem som helst? I detta fall har ju nVidia valt att inte erbjuda denna produkt till dom som inte använder deras grafikkort. Om dom hade kunnat tjäna mer av att inte låsa in den är väl ev deras förlust.

Hur gör Ni i mataffären om den som är före dig i kön betalar 49kr/kg för fläskfilen men du får betala 99kr/kg pgr av att han är med i något "kundprogram" och du inte är det.

Jag tror du misstolkad det sandlådan säger. De flesta tycker Nvidia klantar sig som väljer att låsa in den eftersom de skjuter sig själva i foten. Den poängen är helt oberoende av tillverkare. Det är ett konstigt affärsmässigt beslut. Så nej ingen hade köpt den om AMD hade gjort samma manöver och folk hade gnällt lika mycket. Samma sak med Intel eller för den delen om Asus hade släppt en handkontroll för 570 kr som bara fungerade med deras hårdvara. Det är du som snöar in dig på företaget och inte på vad folk faktiskt säger. Så antar att det säger mer om dig om du väljer att av någon anledning försvara Nvidias manöver. Visst det är deras val men det är en väldigt konstig strategisk manöver som verkar sakna all logik. Det som ligger närmast är väl det någon sa att de planerar att bundla handkontrollen med grafikkort i ett senare skede och då dels kan skriva ett högt värde på det man får med och dels får in en låsning till deras hårdvara framöver. Men utanför det så finns det ju ingen som helst anledning att köpa en Shield Controller och det är det som folk reagerar på. Ett väldigt konstigt beslut från Nvidias sida.

Sen om det är storhetsvansinne eller en ren affärsstrategisk princip är oklart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Sötast

Helt ärligt nVIDIA, är ni helt tappade bakom en vagn?

Permalänk
Medlem

Blir att uppdatera till en Xbox One controller istället med schysst OTH dongel...
Det här är för mycket mäck...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Suck... Jag föredrar Nvidias grafikkort bla pga personlig erfarenhet och energieffektivitet, men AMD har så mycket bättre policy när det gäller allt från prissättning, till hur de väljer att implementera teknik de utvecklar. Tur att jag nöjer mig ett tag till med mitt 680 så jag slipper ångesten att välja mellan att stödja rätt företag, eller köpa grafikkortet jag helst vill ha...

Ah, du menar som AMD låser Mantle till sina grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Barn i Afrika och Indien lever på soptippar och dör av dessa miljögifter från elektroniskt skrot.

Jaså? Vilka miljögifter finns dessa handkontroller?

När någon argumenterar att ospecificerade barn i tredje världen drabbas av ditt och datt p.g.a. teknologisk utveckling så kan man vara ganska säker på att de ljuger i syfte att väcka sympati för sin sak hos läsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ah, du menar som AMD låser Mantle till sina grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, helt fel! AMD har gjort Mantle som "open-source". Det är upp till vem som helst att ta det vidare och utveckla det efter eget behov.. AMD har visat vad Mantle kan på sina grafikkort, men dom har inte sagt att ingen annan får använda koden. Har för mig dom redan levererat hela source-koden till Kronos group som gör OpenGL.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Barn i Afrika och Indien lever på soptippar och dör av dessa miljögifter från elektroniskt skrot.

Lite off topic men det har väl helt och hållet att göra med var man slänger sitt elektroniska skrot?
Har för mig att jag läste om det där någon gång och att det bara är oansvariga soptippar som gör det och inte i Sverige heller.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ah, du menar som AMD låser Mantle till sina grafikkort?

Jag gissar att du helt missat detta: http://www.sweclockers.com/nyhet/19168-amd-ger-khronos-group-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Ja, hade allting varit öppet för alla så hade det varit lite svårt att dra kunder till sig. Hade OSX funnits öppet för alla hade inte lika många köpt en iMac. Hade G-Sync funnits tillgängligt för folk med AMD kort så hade det varit -1 perk till att köpa Nvidia.

En kontroll är dock inte en lika stor perk. But it's something.

Nu tänker du lite konstigt..

Hur drar produkten till sig fler kunder, om man låser den till en specifik grupp användare? När det finns andra lösningar som är lika bra eller bättre, som är öppnare och med stöd för en större grupp kunder.

T.ex om jag köper en g-sync skärm, så måste man tänka på att man låser in sig till enbart nvidia kort så länge man har den skärmen. Som i sin tur begränsar mina valmöjligheter i framtiden över vilka grafikkort jag ska köra på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Lär väl ta typ en vecka innan nån kunnig skrivit om drivisarna att funka med både AMD och Nvidia?