Samsung rättar läshastighetsproblem i SSD 840 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Är kanske dum nu: har läst igenom hela tråden samt på internationella forum.

Hittar inte om det är nödvändigt att köra om detta efter en formatering?

Alltså;
1. Kör programmet (firmware installeras> kör recovery processen)
2. Formaterar om hela datorn.

Ligger senaste firmware kvar, eller är det som GPU drivrutiner, att jag måste installera om?

Är firmware som ett BIOS? Alltså jag har flashat mitt GPU BIOS och det är kvar efter formatering av windows 8.1.

Det är SSDns fundanmentala mjukvara likt ett bios. Så det är kvar.

Skrivet av XPerion:

Ni som kört verktyget, hur lång tid tog det med en 250GB EVO SSD? Har EVO basic 250GB.

Tar ett tag, går fort fram till slutet av steg 2 och rätt segt hela steg 3. Räkna med 30 min allt som allt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Verktyget är släppt men inte senaste firmware , är det korrekt?
Hittar inga nya firmware uppdateringar via Magician nämligen.

Ny dirvisar kommer med reparationsprogramet och installeras när programet körs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Tycker Ozzed är onödigt negativt inställd till TLC kretsar. Samsung 840 EVO var och kommer under en tid fortsätta vara en bra rekommendation till system upp till 10-12000Kr. Den duger alldeles utmärkt för de flesta normala nvändare som inte skriver sjukt mycket data. Den kommer i de flesta fall hålla utmärkt i över 5 år vilket är så länge man max bör köra samma disk oavsett teknik. De flesta uppgraderar ju disk inom en 5 års period.

Den extra säkerhet som tex 840 eller 850 PRO ger är totalt onödig och den extra prestanda man får märker man som normal användare heller inte av. Så onödigt att spendera mer än man behöver. Bättre då att lägga den skillnaden på nått annat i systemet.

Skrivet av Ozzed:

problemet med TLC ligger inte enbart i den här buggen, utan är ett kvalitetsproblem generellt. TLC har sämre läs/skrivprestanda, sämre accesstid, som ju för övrigt annars brukar ses som paradgrenen för SSD generellt, och sämre livslängd. Visst kan TLC "duga", men är man nere på den nivån duger det med en billigare hårddisk också. Ska man köpa en SSD är det väl jävligt onödigt att köpa en som gör det som en SSD ska vara bra på sämre än andra SSD's?

Jag håller inte med om att man kan rekomendera TLC till någon. Sedan har jag såklart viss förståelse för att folk gärna försvarar en produkt de redan köpt, men då handlar det mer om känsloargument än fakta.

Skrivet av Falcon:

Jo jag vet :), men jag ville gärna ha lite mer korkade påståenden av Ozzed, som verkar närmast manisk sjuk att hata på Samsung och deras teknik.

Skrivet av Ozzed:

Det gör jag inte. Men folk säger att jag har fel som inte vill rekomendera EVO för nyköp nu, vilket din egen sammanställning och analys visar ganska tydligt att jag inte har. Du kan få mycket bättre prylar för lite mer pengar, men hur marknaden såg ut för ett år sedan är väl en annan historia. Det är inte så att jag går sunt och slår folk för att de köpte EVO för ett år sedan utan jag ser bara inte poängen i att rekommendera serien som det ser ut idag.

Visst är 840 med sina TLC en väldigt prisvärd SSD.

Men jag håller med Ozzed till 100%

Vi är väldigt många som har skrivit i forumet/Lagring i över ett års tid har medlemmar & moderatorer skrivit att om man kan lägga ett par hundra mer på MLC, så gör det.

Fast i forumet/Köpråd så har det varit ganska exakt det motsatta rådet.

Jag är inte alls förvånad, att det blev så här med TLS!

Jag med många visste det redan innan det hände.

Och denna fixen, den är enbart tillfällig tror jag, det är en fix som kommer följa med disken till återvinningsstationen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Performance Restoration klagar på att det finns mindre än 10% ledigt utrymme, jag har dock rensat så att det finns 11% ledigt utrymme på SSDn. Jag hoppas verkligen inte att de har kodat det så dåligt att det kräver 10% ledigt på alla diskar, för det kommer inte att hända.

EDIT: Tog bort mer och har nu 12% ledigt och programmet har slutat att klaga.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Intel 320 har aldrig varit en budgetdisk utan har Intels egna kontroller, tantalkondensatorbank för strömbackup vid felaktig avstängning, MLC-minnen och 5 års garanti. 330 däremot kan möjligen anses som bugdet, även om jag egentligen inte tycker den är det heller.

Hur får du backup vid strömavbrott ?

Jag har en 730 med som det sitter kondensatorer i också men testa drar strömmen nu bara för å se om jag hade kvar det jag håll på med i windows men den startade som vanligt?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jo jag vet :), men jag ville gärna ha lite mer korkade påståenden av Ozzed, som verkar närmast manisk sjuk att hata på Samsung och deras teknik.

Som sagt var.. Har man inget att komma med så får det bli personangrepp istället.

Jag hatar inte samsung, eller deras tekniker. 830, 840 Pro och 850 är klockrena SSD's och det är svårt att hitta trådar om folk som har problem med dem.

EVO däremot är ju annat. Vad det verkar så är TLC såpass ömtåligt att blocken går sönder för vissa vid firmware-uppgradering. Tycker du fortfarande att det är stabila och bra SSD's?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Visst är 840 med sina TLC en väldigt prisvärd SSD.

Men jag håller med Ozzed till 100%

Vi är väldigt många som har skrivit i forumet/Lagring i över ett års tid har medlemmar & moderatorer skrivit att om man kan lägga ett par hundra mer på MLC, så gör det.

Fast i forumet/Köpråd så har det varit ganska exakt det motsatta rådet.

Jag är inte alls förvånad, att det blev så här med TLS!

Jag med många visste det redan innan det hände.

Och denna fixen, den är enbart tillfällig tror jag, det är en fix som kommer följa med disken till återvinningsstationen.

Visste det innan det hände?

Men hej på dig gud och halleluja,kan du inte välsigna alla oss andra här också du allvetande väsen:-)

Och fixen är tillfällig?Men du skrev ju just att du visste det i förväg?Nå är du gud eller bara ett orakel som kan se framtiden?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som sagt var.. Har man inget att komma med så får det bli personangrepp istället.

EVO däremot är ju annat. Vad det verkar så är TLC såpass ömtåligt att blocken går sönder för vissa vid firmware-uppgradering. Tycker du fortfarande att det är stabila och bra SSD's?

Det där är ren spekulation och tillför knappast något vettigt till diskussionen här. Det "verkar" snarare vara något som gått snett när blocken refreshats och kan mycket väl vara enbart filsystemet som är skadat.

Uppdaterade ikväll mina två diskar och hade tydligen tur då för det funkade smidigt här. Lät maskinen vara ifred under hela refresh processen som tog kanske en halvtimme. Antar att DOS varianten som släpps senare är säkrare att använda.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Sen har vi en intressant grej som jag sett i dagarna det är ju att det verkar bara vara främst evo 250gb diskarna som får fortsatta problem efter uppdateringen?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Då ingen firmware upgrade fanns för 840 så fick det bli Diskfresh istället.

Gav ett rejäl förbättring:

Före:

Efter:

Edit: Kollade en extra gång, jag har faktiskt evo-diskar.
Problemet är dock att hantera raiden... Avvaktar i väntan på en smidig lösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Då ingen firmware upgrade fanns för 840 så fick det bli Diskfresh istället.

Gav ett rejäl förbättring:

Före:
http://home.frontslash.org/gallery/HDTune_before.png

Efter:
http://home.frontslash.org/gallery/HDTune_after.png

Öh intel raid volume är väl ingen samsung ssd överhuvudtaget?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Öh intel raid volume är väl ingen samsung ssd överhuvudtaget?

Såklart det är, men de sitter i en raid1.
Vilket dessvärre gör att det också är ett helvete att uppgradera firmwaren på eftersom samsungs verktyg inte klarar av raiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Sen har vi en intressant grej som jag sett i dagarna det är ju att det verkar bara vara främst evo 250gb diskarna som får fortsatta problem efter uppdateringen?

Man kan ju undra om det har att göra med hur mycket ledigt utrymme som disken har. Kanske kravet på 10% är lite i underkant och risken blir mindre ju mer fritt utrymme man har?

Ingen aning, bara spånar här eftersom de mindre diskarna antagligen är mer välfyllda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hur får du backup vid strömavbrott ?

Jag har en 730 med som det sitter kondensatorer i också men testa drar strömmen nu bara för å se om jag hade kvar det jag håll på med i windows men den startade som vanligt?

Strömbackup så data inte blir korrupt vid strömavbrott då disken är mitt i skrivning av data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hur får du backup vid strömavbrott ?

Jag har en 730 med som det sitter kondensatorer i också men testa drar strömmen nu bara för å se om jag hade kvar det jag håll på med i windows men den startade som vanligt?

Kondensatorerna ger SSDn ström under någon eller några sekunder så att skrivningar som ligger i cachen och väntar på att skrivas kan slutföras.

Öppnar du enhetshanteraren och kikar på diskenhetens egenskaper hittar du två kryssrutor som handlar om skrivcache på enheten. Den andra varnas man för att aktivera om enheten saknar separat strömförsörjning som tillåter den att tömma cahen vid strömavbrott.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Visst är 840 med sina TLC en väldigt prisvärd SSD.

Men jag håller med Ozzed till 100%

Vi är väldigt många som har skrivit i forumet/Lagring i över ett års tid har medlemmar & moderatorer skrivit att om man kan lägga ett par hundra mer på MLC, så gör det.

Fast i forumet/Köpråd så har det varit ganska exakt det motsatta rådet.

Jag är inte alls förvånad, att det blev så här med TLS!

Jag med många visste det redan innan det hände.

Och denna fixen, den är enbart tillfällig tror jag, det är en fix som kommer följa med disken till återvinningsstationen.

Intressant, om informationen som kommit från samsung stämmer så visste du alltså att de i denna modell skulle missa med kalibreringen av skiftande strömnivåer i celler som inte skrivits till på ett tag? Dvs samma fenomen som all flashlagring lider av men som blir mer påtagligt med TLC då det är fler strömnivåer att särskilja mellan? Du måste ha en mycket duktig kristallkula som du tittar i.

Du får ursäkta, men detta inlägg passar in i avdelningen där man letar efter fakta för att styrka sin egen hypotes istället för att titta på den neutralt. Det enda skillnaden mellan TLC eller MLC i detta fall bör vara att prestandan faller snabbare då det är mindre toleranser med fler strömlägen, det skulle mycket väl kunna hända både SLC och MLC om tillverkarna missar i firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som sagt var.. Har man inget att komma med så får det bli personangrepp istället.

Jag hatar inte samsung, eller deras tekniker. 830, 840 Pro och 850 är klockrena SSD's och det är svårt att hitta trådar om folk som har problem med dem.

EVO däremot är ju annat. Vad det verkar så är TLC såpass ömtåligt att blocken går sönder för vissa vid firmware-uppgradering. Tycker du fortfarande att det är stabila och bra SSD's?

Två personer här har fått läsfel efter en firmareuppgradering där de varnar för att de inte kan garantera att all data klarar sig och rekommenderar backup flera gånger innan man kan uppdatera? Knappast underlag nog att konstatera att blocken är känsliga, mer en bekräftelse på att man faktiskt bör göra backup om man har känslig data. Kan mycket väg gå att lösa antingen med checkdisk, formatering eller i värsta fall men en secure erase. Men vi vet inte förrän de drabbade försökt dessa steg.

Permalänk
Medlem

Stödjer inte verktyget Samsung 840 Series MZ-7TD250 250GB, den med 530/240?
Verktyget hittar ingen 840 SSD och jag kör med Microsoft senaste drivrutin.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Det där är ren spekulation och tillför knappast något vettigt till diskussionen här. Det "verkar" snarare vara något som gått snett när blocken refreshats och kan mycket väl vara enbart filsystemet som är skadat.

Uppdaterade ikväll mina två diskar och hade tydligen tur då för det funkade smidigt här. Lät maskinen vara ifred under hela refresh processen som tog kanske en halvtimme. Antar att DOS varianten som släpps senare är säkrare att använda.

http://oi61.tinypic.com/33pap3l.jpg

Skrivet av Frispel:

Två personer här har fått läsfel efter en firmareuppgradering där de varnar för att de inte kan garantera att all data klarar sig och rekommenderar backup flera gånger innan man kan uppdatera? Knappast underlag nog att konstatera att blocken är känsliga, mer en bekräftelse på att man faktiskt bör göra backup om man har känslig data. Kan mycket väg gå att lösa antingen med checkdisk, formatering eller i värsta fall men en secure erase. Men vi vet inte förrän de drabbade försökt dessa steg.

Naturligtvis "kan" det vara tillfälliga och isolerade händelser, men var är bevisen för det? Jag har sökt och försökt hitta andra exempel på SSD's som fått skadade block efter firmware-uppgradering men misslyckats.

Man blir ju lite lätt luttrad när TLC-minnena uppvisar fel på fel på fel och ändå finns det folk som hävdar att de är lika bra som MLC vid samma nanometer. Men hur som ska man naturligtvis alltid ta backup. Det är dyrt att anlita företag som (förhoppningsvis) kan återställa data om det skiter sig, och det är ju än knepigare med SSD jämfört med vanliga hårddiskar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Naturligtvis "kan" det vara tillfälliga och isolerade händelser, men var är bevisen för det? Jag har sökt och försökt hitta andra exempel på SSD's som fått skadade block efter firmware-uppgradering men misslyckats.

Man blir ju lite lätt luttrad när TLC-minnena uppvisar fel på fel på fel och ändå finns det folk som hävdar att de är lika bra som MLC vid samma nanometer. Men hur som ska man naturligtvis alltid ta backup. Det är dyrt att anlita företag som (förhoppningsvis) kan återställa data om det skiter sig, och det är ju än knepigare med SSD jämfört med vanliga hårddiskar.

Var är bevisen för motsatsen? Jag har än så länge inte hört om någon som tappat data pga buggen i firmware, det är först i samband med uppdateringen som dessa två fått problem...efter en process där samsung flera gången rekommenderar att man tar backup på känslig data.

"Kan"? Såklart det är relaterat till uppdateringen och prestandaåterställningen...vill man spekulera så är att det därför de varnar flera gånger för att man kan förlora data. Däremot finns det inget som tyder på att det är permanent skada av nandcellerna mer än att de får läsfel, vilket kan bero på en uppsjö olika orsaker. En inte annan inte alltför vild spekulation är att strömlägena ändrades så mycket när cellerna återställs att det inte går att avgöra vad det ska vara för läge, dvs vilken bit det ska vara vilket i så fall bör korrigeras så fort cellen skrivs om igen. Personligen drar jag inga slutsatser förrän det bekräftats om dessa läsfel är permanenta eller om det räcker med formatering/secure erase. Om det är ett påtagligt problem så kommer diverse forum att översköljas av rapporter om detta.

Sedan, fel på fel? Vad är det för fel mer än detta som TLC råkat ut för? Och varför belastar du TLC för samsungs miss i firmware? Denna typ av miss blir såklart mer påtagligt med TLC, men det skulle mycket väl kunna hända även med MLC med skillnaden att det tar lägre tid innan prestandan degradera så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Två personer här har fått läsfel efter en firmareuppgradering där de varnar för att de inte kan garantera att all data klarar sig och rekommenderar backup flera gånger innan man kan uppdatera?

Jag tyckte mig utläsa från en graf från HDTune där att precis på detta ställe där det uppstod fel, så var läshastigheten nere på 0 mb/s. Det kan betyda att controllern helt misslyckats med läsningen och helt enkelt felmarkerat cellerna(såsom varandes uttjänta).
Jag tror Samsung fått klart för sig att fler & fler skulle få läsfel tillslut eftersom städningsrutinerna inte utförs ordentligt = mjukvarufel, därav att de ändå var rätt snabba på bollen här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Kondensatorerna ger SSDn ström under någon eller några sekunder så att skrivningar som ligger i cachen och väntar på att skrivas kan slutföras.

Öppnar du enhetshanteraren och kikar på diskenhetens egenskaper hittar du två kryssrutor som handlar om skrivcache på enheten. Den andra varnas man för att aktivera om enheten saknar separat strömförsörjning som tillåter den att tömma cahen vid strömavbrott.

Okey hittade 2 st så inget ska vara i kryssat om jag fattat det rätt ?

Så drar jag strömmen ska det komma upp i windows nu ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Okey hittade 2 st så inget ska vara i kryssat om jag fattat det rätt ?

Så drar jag strömmen ska det komma upp i windows nu ?

Data som finns i diskens cache kommer att skrivas klart så data inte blir korrupt (tex vix strömavbrott halvvägs i en skrivning), det som finns i datorns ram kommer aldrig att sparas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mysman:

Jag tyckte mig utläsa från en graf från HDTune där att precis på detta ställe där det uppstod fel, så var läshastigheten nere på 0 mb/s. Det kan betyda att controllern helt misslyckats med läsningen och helt enkelt felmarkerat cellerna(såsom varandes uttjänta).
Jag tror Samsung fått klart för sig att fler & fler skulle få läsfel tillslut eftersom städningsrutinerna inte utförs ordentligt = mjukvarufel, därav att de ändå var rätt snabba på bollen här.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tittar på de grafer där man får felmeddelande så är det inte så konstigt då det inte går att läsa = 0 MB/s.

Mig veterligen har ingen har rapporterat om dataförlust på en EVO disk innan uppdateringen, känns rätt långsökt att spekulera att det var nära förestående i ett sådant läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Var är bevisen för motsatsen? Jag har än så länge inte hört om någon som tappat data pga buggen i firmware, det är först i samband med uppdateringen som dessa två fått problem...efter en process där samsung flera gången rekommenderar att man tar backup på känslig data.

"Kan"? Såklart det är relaterat till uppdateringen och prestandaåterställningen...vill man spekulera så är att det därför de varnar flera gånger för att man kan förlora data. Däremot finns det inget som tyder på att det är permanent skada av nandcellerna mer än att de får läsfel, vilket kan bero på en uppsjö olika orsaker. En inte annan inte alltför vild spekulation är att strömlägena ändrades så mycket när cellerna återställs att det inte går att avgöra vad det ska vara för läge, dvs vilken bit det ska vara vilket i så fall bör korrigeras så fort cellen skrivs om igen. Personligen drar jag inga slutsatser förrän det bekräftats om dessa läsfel är permanenta eller om det räcker med formatering/secure erase. Om det är ett påtagligt problem så kommer diverse forum att översköljas av rapporter om detta.

Sedan, fel på fel? Vad är det för fel mer än detta som TLC råkat ut för? Och varför belastar du TLC för samsungs miss i firmware? Denna typ av miss blir såklart mer påtagligt med TLC, men det skulle mycket väl kunna hända även med MLC med skillnaden att det tar lägre tid innan prestandan degradera så långt.

Ja det är sant. Skulle vara intressant att se vad SMART-data för de drabbade SSD'erna säger, då det bör ge en mer korrekt bild av ifall det är skadade block eller ej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Okey hittade 2 st så inget ska vara i kryssat om jag fattat det rätt ?

Så drar jag strömmen ska det komma upp i windows nu ?

Den första är att skrivcache ska vara aktiverat. Bra för prestandan. Den andra stänger av att windows beordrar enheten att omedelbart skriva det som finns i cachen. Enheten tillåts då att vänta med skrivningen om den har andra uppgifter på gång.

Så ofta är det inte strömavbrott, och även om det blir ett plötsligt strömavbrott har jag knappast något kritiskt på gång. Det värsta jag kan tänka mig är att windows uppdaterar i registret som blir korrupt och jag tvingas till en ominstallation. Jag har således båda rutorna ikryssade.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem

Vill man skydda sig mot strömavbrott skaffar man en UPS, tänk också på att bärbara datorer har "inbyggd ups" de går över till batteridrift om laddaren inte matar dem, men visst kan det vara bra att ha ups så man kan stänga av kontrollerat om strömmen försvinner och man är rädd om datan och det gäller oavsett om man har Samsung ssder eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Varför brydde du dig ens om att fixa? Du behöver uppenbarligen en ny större modell!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag haft magsjuka så dröjt med svaren

Skrivet av Paddanx:

Föreslår då att ni två byter till vars en disk

Skämt åsido, detta fel måste ju kollas upp. För hela poängen med EVO problemet tidigare var just att inget läsfel gets, endast långsam hastighet.
Om någon av er 2 med detta problemet kan köra "chkdsk c: /R" i en kommando prompt (gör det på natten, för det kräver omstart + lååång tid) så att man kan se om någon fildata är skadad, eller om det bara är test programmet som inte lyckas rätt.

Secure erase kan fixa felet, utan tvekan (som någon föreslog) men poängen är att jag tycker det är viktigare att hitta felet, än att dölja det igen.

Ska testa detta nu, återkommer framåt kvällen.

Skrivet av Paddan:

Ja det är sant. Skulle vara intressant att se vad SMART-data för de drabbade SSD'erna säger, då det bör ge en mer korrekt bild av ifall det är skadade block eller ej.

Här har du SMART