Samsung rättar läshastighetsproblem i SSD 840 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om ni har tid/lust/ork så skulle jag testa med en secure erase. Man tappar all data men alla celler nollställs vilket brukar kunna rätta till en del fel. Kan alltid vara värt ett försök.

Jag har OS'et på disken så jag vet inte exakt hur jag ska göra det då...

Sen så tycker jag att samsung borde kunna fixa det problemet i såna fall, kolla vilka minneblock som är trasiga och återställa dom, och så får jag väl också ta och testa en check disk någon gång när jag har tid.

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 Extreme4 GEN 3 Grafikkort: Asus GeForce GTX1070 STRIX 8GB OC Processor: Intel I5 2500K Kylare: Corsair H100 RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär Chassi: Corsair Carbide 500R Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Tangentbord: Corsair K70 RGB Mus: Mionix NAOS 8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deevil:

Jag har OS'et på disken så jag vet inte exakt hur jag ska göra det då...

Sen så tycker jag att samsung borde kunna fixa det problemet i såna fall, kolla vilka minneblock som är trasiga och återställa dom, och så får jag väl också ta och testa en check disk någon gång när jag har tid.

Jag har testat chkdsk men den verkar fastna på 13% sen efter ett tag där så går den in till inloggning av Windows vars kan man läsa om vad som hände under chkdsk, jag har win8

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodda:

Jag har testat chkdsk men den verkar fastna på 13% sen efter ett tag där så går den in till inloggning av Windows vars kan man läsa om vad som hände under chkdsk, jag har win8

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen på samma ställe som i win 7:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/2172-63-win7-chkdsk-file-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodda:

Tyvärr har jag haft magsjuka så dröjt med svaren

Ska testa detta nu, återkommer framåt kvällen.

Här har du SMART

http://forumbilder.se/DEB9H/samsung-ssd2.jpg

ID = 5, 179 och 183: 2% av reserv sektorer är använda.
ID = 177: 4% av PE cyklarna är använda.
ID = 187: läs och skrivfel, 871 i rådata värde kan vara förhållande 1:1 men inte säkert men värdet är 199 och var nog 200 fån början och gränsen går vid 0. Men läs och skrivfel är aldrig bra därför det står FAIL trots att gränsen inte är nådd. 187 är ECC fel där ECC inte kunde korrigera felet.
ID = 195: Anger antalet fel ECC upptäckt och 195 och 187 är sammankopplade. Eftersom 187 har lika högt RAW värde skulle jag dra slutsatsen att alla fel ECC hittat (ID = 195) inte kunde avhjälpas med andra ord var det nog frågan om mer än 1bit fel alltså 2bit eller mer. Kan vara defekta celler tex precis som en hårddisk kan ha trasiga sektorer.
Enheten har ju uppenbarligen redan ersatt flera celler med reserver.
ID = 199: CRC fel brukar man få om SATA kabeln är kass eller SATA kontroller är defekt. Självklart kan enheten vara kass med. Vanligast är dock kabeln skulle jag säga.
ID = 235: Power Recovery Count och det kan uppstå tex om strömmen går abrupt och datorn stänger av sig eller om OS eller annat buggar sig med vilolägen osv. Så länge det inte går upp onormalt mycket så skulle jag inte bry mig. 12 är inget kan man lätt få första dagen när man bygger en ny dator och pillar lite.

ECC felen är allvarliga då det helt enkelt leder till korrupt data och därför det står FAIL. Samsung TLC enheter börjar ersätta block mycket tidigare än dom flesta MLC enheter så det i sig skulle jag inte bry mig om men det är troligt att di nbörjat ersätta celler i förtid efter uppdateringen då celler nu i alla fall är sönder enligt enheten. Kan testa att köra ett smart självtest men oavset så bör den enheten nog reklameras. Din SMART data är inte direkt upphetsande bra. En sak att en SSD förbrukar PE cyklar alltså ware leveling räknar ner och att reservblocken avverkas med tiden men den ska fortfarande fungera stabilt och ECC fel tyder på att den inte är stabil.

Som sagt skulle inte stå FAIL för inget.
Vissa egenskaper är viktiga att dom aldrig går ner madens andra vet man att dom går ner med tiden på en SSD eller en disk som följd av normal användning.

https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Permalänk
Medlem

Skall inte det här uppdateras per automatik? Jag har fortfarande EXT0BB6Q på mina EVO840.
På Samsungs sida som Sweclockers hänvisar kan jag bara se EXT0BB6Q och inte EXT0CB6Q som det skrivs om i artikeln.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

ID = 5, 179 och 183: 2% av reserv sektorer är använda.
ID = 177: 4% av PE cyklarna är använda.
ID = 187: läs och skrivfel, 871 i rådata värde kan vara förhållande 1:1 men inte säkert men värdet är 199 och var nog 200 fån början och gränsen går vid 0. Men läs och skrivfel är aldrig bra därför det står FAIL trots att gränsen inte är nådd. 187 är ECC fel där ECC inte kunde korrigera felet.
ID = 195: Anger antalet fel ECC upptäckt och 195 och 187 är sammankopplade. Eftersom 187 har lika högt RAW värde skulle jag dra slutsatsen att alla fel ECC hittat (ID = 195) inte kunde avhjälpas med andra ord var det nog frågan om mer än 1bit fel alltså 2bit eller mer. Kan vara defekta celler tex precis som en hårddisk kan ha trasiga sektorer.
Enheten har ju uppenbarligen redan ersatt flera celler med reserver.
ID = 199: CRC fel brukar man få om SATA kabeln är kass eller SATA kontroller är defekt. Självklart kan enheten vara kass med. Vanligast är dock kabeln skulle jag säga.
ID = 235: Power Recovery Count och det kan uppstå tex om strömmen går abrupt och datorn stänger av sig eller om OS eller annat buggar sig med vilolägen osv. Så länge det inte går upp onormalt mycket så skulle jag inte bry mig. 12 är inget kan man lätt få första dagen när man bygger en ny dator och pillar lite.

ECC felen är allvarliga då det helt enkelt leder till korrupt data och därför det står FAIL. Samsung TLC enheter börjar ersätta block mycket tidigare än dom flesta MLC enheter så det i sig skulle jag inte bry mig om men det är troligt att di nbörjat ersätta celler i förtid efter uppdateringen då celler nu i alla fall är sönder enligt enheten. Kan testa att köra ett smart självtest men oavset så bör den enheten nog reklameras. Din SMART data är inte direkt upphetsande bra. En sak att en SSD förbrukar PE cyklar alltså ware leveling räknar ner och att reservblocken avverkas med tiden men den ska fortfarande fungera stabilt och ECC fel tyder på att den inte är stabil.

Som sagt skulle inte stå FAIL för inget.
Vissa egenskaper är viktiga att dom aldrig går ner madens andra vet man att dom går ner med tiden på en SSD eller en disk som följd av normal användning.

https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Tack för ditt svar, jag tänkte nu köra en "Secure Erase" och installera om allt, men du rekomenderar mig att reklamera den ändå?

Permalänk
Medlem

Det är konstigt att Samsung säger att vanliga Samsung 840 inte har dessa problem när det ser likadant ut som på en EVO.

Körde först en optimering och test av min systers barns 840 i Magician och fick bara hälften av skrivhastigheten (128mb/s) som är normalt (ca 250mb/s) och kanske ca 85% av läshastigheten.
Körde sedan en Hd Tune och fick dessa värden:

Hoppas verkligen att de förstår att det inte står rätt till med vanliga 840 heller.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Vågar man köra fixen? Min senaste erfarenhet av att göra nåt med en ssd (slänga in en firmware typ) resulterade i att enheten dog och fick bytas ut (intel G2 buggen...)
Det positiva är väl iofs att jag ändå behöver göra en "format".... fast helst inte än på 2 månader.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Få har fått problem med fixen ingen större risk vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Gick felfritt för mig! Flög upp till 80% på någon minut sedan tog det ca 30-40 minuter innan det blev klart.

Har bara en fundering; tycker jag märker skillnad nu efteråt, att program och windows känns mer responsivt - placebo kanske...hur märker man om "det behövdes köras"? Just så här? Program som legat länge på SSDn jobbar snabbare?

Jag formaterade om datorn för kanske 3 månader sedan. Så tycker det är konstigt om recovery tool'n hjälpte (märkbart). Orkar inte köra benchmarks och krångla.

Permalänk
Medlem

Körde nyss fixen, har skräpvärden fortfarande....
1 tb evo
Crystal:

311 - 149
352 - 145
32 - 48
203 - 96

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Varför brydde du dig ens om att fixa? Du behöver uppenbarligen en ny större modell!

Man behöver alltid mer utrymme! Men den duger för mig, gäller bara att avinstallera spel som man redan klarat av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Körde nyss fixen, har skräpvärden fortfarande....
1 tb evo
Crystal:

311 - 149
352 - 145
32 - 48
203 - 96

Samma här. Min 1TB Evo når inte högre än runt 270mb/s.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

270Mb/sek är precis 3Gbit med 20% overhead som encodingen har över sata. Har du kontrollerat att du värkligen satt den på intels 6Gb it portar och inte 3Gbit portar? Tyvärr rätt vanligt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tycker du fortfarande att det är stabila och bra SSD's?

Definitivt, särskilt idag när den går att hitta hos seriös ÅF för under tusen kronor.(250GB)
Vare sig jag själv eller brorsan har haft några problem, tillsammans med övriga 99% som äger en sådan här SSD.

Alla produkter, från alla tillverkare, kan gå sönder.
Alla produkter har en felprocent och jag tror inte att just 840evo har en anmärkningsvärt högre felprocent än andra.
Men jag har ingen fakta på det, då det är rätt svårt att hitta tillförlitliga källor/siffror.

Permalänk
Medlem

Det ser ju onekligen ut som om "fixen" förstör en del. Men om det hade hänt oavsett TLC eller inte är svårt att säga. Rätt oroväckande dock att en "fix" som potentiellt kan förstöra block släpps förbi valideringsprocessen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå detta felet, påverkar det även minneskort på liknade sätt, är det nån som har ett tlc baserat (EVO) kort och kan jämföra det mot ett mlc (PRO) kort ?
Det är väl i grunden samma minnesceller som i ssderna och frågan är ju hur kontrollern i ett sd kort hanterar det.
Jag läste nämligen nedanstående och blev fundersam på hur ett sd kort påverkas, inte alls eller på liknade sätt ?

As some of you speculated in the comments, the Standard and EVO models do in fact use TLC NAND, while MLC NAND is only used in the PRO model.
http://www.anandtech.com/show/7928/samsung-releases-standard-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förresten, hittade min screenshot jag tog innan. HD Tune var inte det enda som upptäckte problemet.

Intressant hur något så underskattat kan ändå göra något. Hade 7.9 innan tills nyligen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Enligt computbase.de så har Samsung mottagit flera klagomål på att 840 (ej EVO) lider av samma problem och har börjat felsöka orsaken för att snabbast möjligast kunna åtgärda felet.

Använd google translate om du inte kan tyska.
http://www.computerbase.de/2014-10/samsung-untersucht-problem...
Översättning finns här annars av Samsungs uttalande.
http://www.overclock.net/t/1521332/samsung-investigates-read-...

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som de även har släppt "Dos version for MAC, Linux users". Någon som provat hur den versionen fungerar? Jag tänkte eventuellt köra denna fix ikväll och eftersom jag har Linux och Windows som dual boot har jag valt att vänta tills denna fristående version släppts innan jag åtgärdar min 840 EVO mSATA.

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Ett krav de ställer är att man har bootbar CD/DVD/USB med DOS. Hur fixar man detta egentligen? Funkar det med FreeDOS eller vad ska man ha för sorts DOS? Vore ju bra med guide hur man fixar detta om man har Linux eller Mac. Jag trodde de skulle släppa en bootbar iso-fil där allt som krävs ingick. Nu blir det ju manuellt meck i alla fall...

Hittade denna: http://chtaube.eu/computers/freedos/bootable-usb/
Kan den funka månntro?

Jag kör Arch Linux. Hittade då denna guide: https://wiki.archlinux.org/index.php/Flashing_BIOS_from_Linux

Verkar även finnas en version 1.1 för Windows och någon notis om att om man tidigare kört version 1.0 så behöver man inte köra version 1.1 (för då fungerar den ändå inte). Så kanske har de fixat någon bugg sedan version 1.0?

Permalänk
Medlem

Fick hem min nya 840 evo 250gb.. Hade tänkt updatera firmware men dom verkar inte ha släppt nåt nytt sen dec13.
Bör jag kanske köra den här fixen direkt. eller ska jag vänta och se om det släpps ny firmware eller tills disken börjar visa problem?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Firmwaren är med i Restoration Tool. Så ja KÖR DEN.

okej. konstigt att dom inte lagt ut firmwaren ''löst''. Kanske finns genom samsung magician.. får kolla det först när jag får tid att koppla in disken.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det gick utmärkt att firmware-uppgradera diskarna även när de satt i en raid1 med boot-disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

okej. konstigt att dom inte lagt ut firmwaren ''löst''. Kanske finns genom samsung magician.. får kolla det först när jag får tid att koppla in disken.

Nej det är inte konstigt då Samsung sagt att det inte enbart är en firmware fix utan data måste manipuleras med för att återfå prestandan.

Läs alla artiklar på ämnet istället för att anta. Så man klantar till det och sabbar sina system genom att anta.

Så nej Magician erbjuder inte firmwaren. Du MÅSTE använda Restoration tool eller nya ISO:n som gör samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu verkar det som de även har släppt "Dos version for MAC, Linux users". Någon som provat hur den versionen fungerar? Jag tänkte eventuellt köra denna fix ikväll och eftersom jag har Linux och Windows som dual boot har jag valt att vänta tills denna fristående version släppts innan jag åtgärdar min 840 EVO mSATA.

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Ett krav de ställer är att man har bootbar CD/DVD/USB med DOS. Hur fixar man detta egentligen? Funkar det med FreeDOS eller vad ska man ha för sorts DOS? Vore ju bra med guide hur man fixar detta om man har Linux eller Mac. Jag trodde de skulle släppa en bootbar iso-fil där allt som krävs ingick. Nu blir det ju manuellt meck i alla fall...

Hittade denna: http://chtaube.eu/computers/freedos/bootable-usb/
Kan den funka månntro?

Jag kör Arch Linux. Hittade då denna guide: https://wiki.archlinux.org/index.php/Flashing_BIOS_from_Linux

Verkar även finnas en version 1.1 för Windows och någon notis om att om man tidigare kört version 1.0 så behöver man inte köra version 1.1 (för då fungerar den ändå inte). Så kanske har de fixat någon bugg sedan version 1.0?

Ser nu att det är ju både USB boot image och bootable CD image som iso fil utlagda.
Hur kunde jag missa det? Eller har de uppdaterat downloads?
Jaja i så fall är det ju jätteenkelt, bara boota mediat och köra uppdateringen.
Var för trött igår så jag orkade inte köra någon uppdatering. Lika bra det, bättre göra sådant när man är pigg och vaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nej det är inte konstigt då Samsung sagt att det inte enbart är en firmware fix utan data måste manipuleras med för att återfå prestandan.

Läs alla artiklar på ämnet istället för att anta. Så man klantar till det och sabbar sina system genom att anta.

Så nej Magician erbjuder inte firmwaren. Du MÅSTE använda Restoration tool eller nya ISO:n som gör samma sak.

Känns lite meningslöst att manipulera data på en sprillans ny disk utan någon data, eller?
Däremot vill jag ha denna firmware på min nya disk så jag slipper problemet i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

Känns lite meningslöst att manipulera data på en sprillans ny disk utan någon data, eller?
Däremot vill jag ha denna firmware på min nya disk så jag slipper problemet i framtiden.

Det kanske mer är en process där SSD-disken verifierar hur alla minnesceller ska läsas av optimalt, alltså att den kalibrerar sig själv för att undvika framtida problem? Så jag tror inte det har så stor betydelse om man sparat något eller inte, den behöver ändå självkalibrera sig för att uppdateringen ska fungera.

Permalänk
Medlem

Ja jag körde Secure Erase på min och den tog tid på sig ändå på steg 1-3 så spelar igen roll. Mer Data tar mer tid men igen data tar fortfarande några minuter.